Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som får til fem om dagen, har dere forslag til valg av grønnsaker? Det blir fort gulrot / brokkoli / asparges her, og lite annen kreativitet.

Forslaget bør passe som tilbehør til middag / annet måltid. Det finnes så mye å velge i, må være mulig å være mer kreativ enn det jeg er :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere som får til fem om dagen, har dere forslag til valg av grønnsaker? Det blir fort gulrot / brokkoli / asparges her, og lite annen kreativitet.

Forslaget bør passe som tilbehør til middag / annet måltid. Det finnes så mye å velge i, må være mulig å være mer kreativ enn det jeg er :)

Bruk sesongens grønnsaker så langt som mulig. Andre grønnsaker som er gode: Blomkål, paprika, squash, spinat, salater, agurk, tomat, rød/gul-løk, purre, hvitløk, søtpotet, chilier av ymse slag, sopp, nepe, bete, jordskokk, persillerot, selleri, sellerirot, kålrot, kål, pastinakk, fennikel.

Trenger du flere?

• Liker 4
Skrevet

Tomat er en frukt :sjenert:

• Liker 2
Skrevet

Tomat er en frukt :sjenert:

Hvis man skal drive på sånn er det INGENTING som er grønnsaker, da grønnsak ikke er et botanisk begrep. En gulrot er en rotfrukt og en ert er en belgfrukt, paprika og aubergine er også frukter etc.
  • Liker 2
Skrevet

Hvis man skal drive på sånn er det INGENTING som er grønnsaker, da grønnsak ikke er et botanisk begrep. En gulrot er en rotfrukt og en ert er en belgfrukt, paprika og aubergine er også frukter etc.

Chill, det var en spøk

Gjest Mahareth
Skrevet

Egentlig er det ikke så vanskelig å slenge på litt frukt og grønt her og der, og så komme opp i minst 5 om dagen.

Tomatskiver, agurkskiver og salatblader er fine tilbehør til brødskivemåltid. Reddik kan også være godt sammen med skinke og salat. Paprika er godt på gulost. Legg gjerne til en frukt du liker som avslutning på måltidet.

Til middag kan du være bevisst på å legge til f.eks. løk i sauser og til stekt kjøtt/fisk, koke litt gulrøtter og kålrot sammen med poteter (kjempegodt sammen som mos), bruke frosne grønnsaksblandinger i ris, raspe gulrot og finhakke stangselleri til pastasauser av tomat.

Gulrøtter er gode å spise rå som mellommåltid. Det samme er sukkererter, kålrotbiter, stangselleri, og selvfølgelig en god del frukt.

Muligheten for å bytte chips og dip med dip og gulrotstenger, sukkererter, agurkstenger og andre grønnsaker du liker er også fin :)

Skrevet

Hm, teller salat som en av fem da? Eller, det skader jo uansett ikke med grøntfor. Takk for gode råd :)

Skrevet

Hm, teller salat som en av fem da? Eller, det skader jo uansett ikke med grøntfor. Takk for gode råd :)

Ja. 100g frukt/grønnsaker regnes som 1 av 5.

I løpet av dagen 200g frukt og 300g grønnsaker. Ikke bry deg så veldig om det er botanisk regnet som frukt eller nøtt eller hva det måtte være. Bare spis så mye du vil av det du tradisjonelt ville kalt grønnsaker. Årsaken til at man ikke skal spise så mye man vil av frukt er fordi den inneholder en del mer næring og kan derfor bidra til at du spiser mer enn du forbruker. Om dette ikke er et problem så er det bare å fyre løs å spise så mye du har lyst på.

• Liker 2
Skrevet

Hva tenker dere om juicemaskin for grønnsaker?

Jeg klarer virkelig ikke gjennomføre grønnsaksdelen av 5 om dagen, men har skjønt følgende;

Juicing gir mer vitaminer per porsjon(pga at man lar være å dampe etc), men man går glipp av fibrene.

Jeg er flink til å spise fiber ellers, så da er spørsmålet:

For oss som er inkapable til å spise 300 g grønnsaker, er det like bra å juice dem? *håper det*

Skrevet

Ja, juicing er en effektiv måte for oss som sliter med å spise nok. :)

Skrevet

Tenker ikke på fem av dagen, men er opptatt av at mesteparten av det jeg spiser på en dag er frukt og grønt.

Til frokost presser jeg ofte to appelsiner til juice, og har en banan oppi havregrynen. Epler, pærer og annet har jeg alltid liggende på kontoret og hjemme, og kan spise når jeg vil. Til lunsj spiser jeg salat, eller varmmat med mye grønnsaker til. Spiser jeg knekkebrød har jeg ofte en avokado i skiver på, og noen skiver tomat. Til middag går det mye grønnsaker, gryter, wok eller fiskepakker er favoritten. Da er det bare å hauge opp med alt mulig godt, spiser det meste de selger i større matbutikker. Ovnsbakte grønnsaker - paprika+rotgrønnsaker+selleri+løk med rosmarin på er veldig godt til mange typer kjøtt. Ellers er ulike typer purè veldig godt - kikertpiure, rotgrønnsakpure, bønnepure. Til mellommat blir det ofte smoothies, det er enkelt og kjempegodt, bruker egenpresset appelsinjuice som væske. Til kvelds er hjemmelagde supper en favoritt - tomatsuppe, potetsuppe, brokkolisuppe, blomkålsuppe, løksuppe, og så videre. En perfekt kveldssnacks er grønnsakssticks (paprika, kålrot, gullrot) med creme fraiche. Eller en skål druer, eller mango.

• 2 år senere...
Skrevet

Drar opp igjen denne tråden jeg!

Har nettopp fått meg en juicer og skulle gjerne hatt oppskrift på gode grønnsaksjuicer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...