Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei :)

Jeg har tenkt på dette i en tid nå og jeg har ennå ikke kommet fram til noen svar. Jeg håper derfor dere kan hjelpe meg litt.

Akkurat nå er jeg 18 år gammel og går siste året på vgs. Snittet mitt er 5,3 (så langt) og til høsten skal jeg begynne å studere. Det eneste problemet er: HVA skal jeg studere?

Drømmen min er å ha en internasjonal jobb, særlig høres en jobb i FN veldig fristende ut.

For snart 11 år siden kom jeg og familien min til Norge fra Bulgaria. Vi var veldig fattige der og hadde det VELDIG vanskelig. Heldigvis fikk vi, ved hjelp av FN, opphold i Norge.

I og med FN hjalp oss å få et bedre liv, har jeg et brennende ønske om å gi noe tilbake. Det er min største drøm, men jeg er litt usikkert hvordan jeg kan gjøre den til virkelighet. Alle jeg har spørt så langt har sagt at jeg bare kan glemme dette. Hvem ønsker seg vel ikke en internasjonal jobb? Konkurransen er så stor at jeg aldri vil klare det. Jeg er klar overt at det blr veldig vanskelig, men jeg vil likevel prøve. Jeg trenger bare litt hjelp i begynnelsen, noen som kan vise meg en retning jeg kan gå. Derfor lurer jeg på om dere har noen forslag til hva jeg kan studere for å nå målet mitt?

Jeg tenkte internasjonale studier var et bra valg, men kravet for å komme inn er så høyt ( i hvertfall når det gjelder UiO) at jeg mest sannsynelig ikke kommer inn. Så leste jeg litt om Statsvitenskap, og det hørtes ut som et bra valg, men jeg er usikker. Hva er deres mening?

Jeg vet at det er VELDIG vanskelig å få jobb i FN med en gang, så andre internasjonale jobber funker også. Men jeg vil helst jobbe med folk i nød, kvinner og barn og/eller flyktninger. Jeg selv har vært en flyktning så jeg har erfaring. Dessuten snakker jeg 4 språk flytende (bulgarsk, norsk, eng. og tysk. Jeg har også akkurat begynt å lære meg spansk) så jeg antar at det vil være en fordel i konkurransen?

Unnskyld at dette ble så langt, men jeg håper virkelig noen av dere kan hjelpe meg. Kanskje er det noen her som har en internasjonal jobb og som kan fortelle litt om hvordan dere klarte det? Eller så er det noen som studerer statsvitenskap? All hjelp er velkommen :)

På forhånd, takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Statsvitenskap eller jus/rettsvitenskap. Disse, gjerne i kombinasjon med diverse relevante verv, er gode kvalifikasjoner for å bli f.eks. FN- eller UD-delegat.

• Liker 1
Skrevet

De har statsvitenskap med menneskerettigheter i Drammen.

Og er dette noe du virkelig brenner for så når du sikkert dine mål, krever sefølgelig hardt arbeid, og kanskje du må jobbe litt forskjellige steder før du får drømmejobben.

Et annet tips er å jobbe som frivillig i forskjellige humanitære organsisasjoner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...