Gå til innhold

Du student som eiger leilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å kjøpe meg leilighet. Regner og styrer får å se om det faktisk kan la seg gjøre.

Så, hvordan fikk DU det til? Hva er din inntekt, hva betaler du på lånet (bare rentene?), hva blir summen av alle andre utgifter...? Hvordan fikk du faktisk lån (hjelp av foreldre etc)?

Tips på veien som jeg kanskje ikke har tenkt på selv?

På forhånd mange takk! :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 20 og student. Arvet ca. en halv mill da pappa døde (da var jeg 5 år). Da jeg ble 6 år kjøpte mamma en leilighet i mitt navn, og tok opp lån for å klare det. Helt til jeg var 19 har vi leid ut leiligheten og brukt pengene fra leia til å nedbetale lånet. Nå har jeg ca. 400.000 igjen, og nedbetaler 6000 hver mnd.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er 20 og student. Arvet ca. en halv mill da pappa døde (da var jeg 5 år). Da jeg ble 6 år kjøpte mamma en leilighet i mitt navn, og tok opp lån for å klare det. Helt til jeg var 19 har vi leid ut leiligheten og brukt pengene fra leia til å nedbetale lånet. Nå har jeg ca. 400.000 igjen, og nedbetaler 6000 hver mnd.

Høres ut som om du har en helt heerlig mor! :)

• Liker 6
Skrevet

Høres ut som om du har en helt heerlig mor! :)

Det skal jeg love deg :lillesky: Hun har gjort det samme med mine to søsken også :takke: Så vi har alle tre hver vår. :yvonne:

• Liker 2
Skrevet

Det skal jeg love deg :lillesky: Hun har gjort det samme med mine to søsken også :takke: Så vi har alle tre hver vår. :yvonne:

Fantastisk! Håper jeg en dag for økonomien til at gjøre det samme for mine barn! :D

Skrevet

Jeg kjøpte leilighet som student på gamlemåten; spinket og sparte i 3-4 år, før jeg kjøpte sammen med kjæresten min (som også var student). Hadde kun studielån som inntekt da vi kjøpte, men fikk meg deltidsjobb etter en stund, slik at vi fikk litt romsligere økonomi.

Det fantes ikke så mange leiligheter i vår prisklasse, men endte opp med en liten toroms i et ikke så populært område, men etter noen år kunne vi selge og flytte til et finere område ;)

Skrevet

Eksen fikk låne egenkapital fra foreldrene sine (til bankens utlånsrente, ikke noe tull der i gården, nei), og kjøpte en ganske nedslitt 5-roms på Danmarks plass i Bergen da han var student på høgskolen. Leide da ut de tre ekstra soverommene til andre studenter, noe som betalte både lån og husleie for han. Solgte noen år senere med en mill i overskudd. The lucky bastard.

• Liker 1
Skrevet

Håper du får mange svar, TS! Lurer på det samme selv, nemlig. Det er så mange av mine medstudenter (unge, single mennesker i starten av et langt studium) som har kjøpt seg leilighet, og som regel er det dem selv (og ikke foreldrene) som står som eier. Hvordan løser de dette? Ettersom de ikke jobber ved siden av studiene heller, så må det jo være at foreldrene har åpnet lommeboka ganske kraftig, eller kanskje avdragsfrie lån?

Kunne selv tenkt meg å kjøpe leilighet og har støtte fra foreldrene slik at jeg tror banken gir meg/oss lån, men det er jo uaktuelt (for meg) at foreldrene mine skal betale mange tusen kroner i måneden bare for at jeg skal få kjøpe leilighet!

Har regnet en del med lånekalkulatorer og også tatt med kommunale avgifter, strøm, felleskostnader, tv/internett og andre ting, og det ser ut som det blir akkurat litt for store månedskostnader for meg ift. å heller leie leilighet. Om jeg beholder dagens leiepris så kommer jeg til å kaste godt over 300 000 kroner rett ut av vinduet (= leie) i løpet av studiet... Hvis man har lån blir det jo en del renter o.l. man må betale, men samtidig får man jo også betalt ned en del avdrag!

Skrevet

Jeg jobber 100% stilling ved siden av studiene og tjener nok for å betjene boliglånet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...