Sukkerklumpen! Skrevet 29. desember 2011 #1 Del Skrevet 29. desember 2011 Hei, er det noen som kan med bil her? Jeg skal kjøpe meg bil og trenger tips og råd om og unngå og kjøpe et skraphau. Så noen som har noen råd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2011 #2 Del Skrevet 29. desember 2011 Styr unda Chrysler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moscato Skrevet 29. desember 2011 #3 Del Skrevet 29. desember 2011 Tror du må være bittelitt mer spesifikk. Skraphauger, svindlere og gullskatter finnes det innenfor alle biltyper/-merker, og en bil som passer for meg vil ikke nødvendigvis dekke dine behov. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2011 #4 Del Skrevet 29. desember 2011 Kjøp en hvor selger har NAF-test. At du kjøper hos en forhandler betyr lite da de ikke er helt ærlige, bare vil selge og dårlig verkstedarbeid før de selger. Alternativt er å kjøpe en bil som har gått lite, en eldre modell og fra et gammelt menneske. Du kan også selv ta med bilen til naf-test for å få vite feil og mangler og verdi. Det koster litt da. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sukkerklumpen! Skrevet 29. desember 2011 Forfatter #5 Del Skrevet 29. desember 2011 Jeg har ikke noe spesifikke bilmerker eller noe, jeg vil ha en bil som kan frakte meg fra a til b. Takk for rådet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 29. desember 2011 #6 Del Skrevet 29. desember 2011 (endret) Noen standard-tips er følgende: Lav km er bedre enn høy km. Komplett servicehefte (alle servicer utført på tid) Rustbeskyttet (Tuff-Kote eller Dinitrol) Oppbevart under tak er bedre enn oppbevart utendørs PKK ok (også kalt EU-kontroll) NAF-testet Se på bilen, utenpå og inni. Det forteller mye om hvordan nåværende eier har tatt vare på bilen sin. Slitne dekk og/eller viskerblader gir dårlige signaler. Edit: Å ja, sjekk oljen ! Opp med panseret og opp med peilepinnen, tørk av på hvitt papir. Mørk, "grisete olje" - dårlig signal. Endret 29. desember 2011 av Lille-pus 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Epifant Skrevet 30. desember 2011 #7 Del Skrevet 30. desember 2011 (endret) Mørk olje indikerer egentlig bare at det er tid for å bytte, at oljen blir sort er et tegn på at den gjør jobben sin: å absorbere sot og andre avfallstoffer og frakte det til oljefilteret... Hadde jeg vært en Sleip Selger og ville skjule at bilen har gått 50 000 km på samme olja ville det uansett ikke tatt meg mer enn 10 minutter å skifte til flott, blank olje. Gjerne billigste sort Biltema mineralolje, så kunne jeg heller ha sagt det var Castrol Edge og vist deg den tomme oljedunken jeg brukte på min egen bil. Foretrekker en velholdt bil med høy km (langkjøring) fremfor en bil som enten har stått halve tiden på verksted eller har stått seg ihjel etter å kun ha blitt brukt til en tur på butikken hver lørdag. Samt at forrige eier bør ha vært i forkant med vedlikeholdet og fikset feil idet de har oppstått istedetfor å vente til ting nesten ramler fra hverandre. - se på ratt, førersete, girspak og pedalgummi. Står slitasjen i forhold til kilometerstanden? Hvordan er materialkvaliteten? - styr unna biler med småplukk ala "ditt og datt virker ikke, sikkert bare en sikring". Om det er så lett å fikse som det insinueres gjør man det før bilen legges ut for salg. Sannsynligvis er det noe langt mer innviklet og dyrt enn selger vil ha det til. - sleipe selgere har flust av triks for å skjule feil og mangler. Det finnes remedier som kan kurere tikkelyder og lekkasjer lenge nok til at kjøpet er gjennomført før de gjenoppstår. Får du kun kjøre bilen en kort tur kan det være feil som kommer etter man motoren har fått driftstemperatur. Om bilen allerede er varmkjørt før du begynner kan det indikere ulyder i forbindelse med kaldstart. Og pedalgummien koster ikke mange kronene å bytte, så om den ser FOR ny ut er det også et varselstegn. Et cetera ad nauseam... NAFtest og hjelp fra noen som er litt bilkyndige og helst kjenner bilmodellen godt kan være god hjelp. Spør for eksempel om hjelp på et merkeforum. Eller søk på nettet etter "buyers guides" for den aktuelle bilmodellen før du drar, som oftest finner man en smørbrødliste med vanlige feil man bør være obs på. Endret 30. desember 2011 av Epifant 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ferdig Skrevet 30. desember 2011 #8 Del Skrevet 30. desember 2011 på denne siden kan du lese om de vanligste feilene på mange biler: http://www.tv2.no/underholdning/broom/bruktbil/ viktigste er og handle med lommeboka og ikke med hjertet. jeg har god greie på biler, har skrudd bil i 30 år snart (hobby) og har kjøpt og solgt mange biler, men selv jeg blir lurt nå og da, seinest i oktober hjelp jeg ei venninde og handle bil, viste seg etter noen uker at bilen var noe helt annet enn vi trudde. når bilen var god og varm etter 5-6mil, ville den ikke starte igjen, rust i understell var lappa med sparkel og pynta så du ikke så fargeforskel, det fulgte med bra dekk, men viste seg fort at de blei slitt skeivt osv. så, ja det og kjøpe bil er et sjangsespill. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sukkerklumpen! Skrevet 14. april 2012 Forfatter #9 Del Skrevet 14. april 2012 Takk for råd og tips igjen! Tror nok jeg har med meg litt mer i min ryggsekk når jeg skal på biljakt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå