Gå til innhold

Har jeg sørget for at jeg har sluttet å vokse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er en gutt som er midt i puberteten. Desverre har jeg hatt et veldig behov for å bygge muskler og trent skikkelig hard styrke i både ryggen og beina i flere måneder (så hardt at jeg nesten gråter og mister vektene ved siste rep).

Nå har jeg hørt at hard styrketrening kan føre til at man slutter å vokse, stemmer det? Gutter vokser lenge og jeg er ennå i voksefasen (og relativt lav) og er redd for at jeg har skadet meg med dette slik at jeg ikke vil vokse mer.

Er det sant at man ved hard styrketrening kan stoppe veksten? Er jeg i fare for å stoppe å vokse??

Takker for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Det har blitt hevdet at veldig hard styrketrening i ung alder kan hemme vekst, siden skjelettet blir skadet av de store belastningene, men dette gjelder kun i enkelte tilfeller ved veldig tunge løft."

hentet hos ung.no

Skrevet

"Det har blitt hevdet at veldig hard styrketrening i ung alder kan hemme vekst, siden skjelettet blir skadet av de store belastningene, men dette gjelder kun i enkelte tilfeller ved veldig tunge løft."

hentet hos ung.no

Aaaaauu da.... lite lovende for min del :sjenert:

Skrevet

Aaaaauu da.... lite lovende for min del :sjenert:

Men kjærevene da, høyde er vel ikke alt! Har en venninne som også like høye menn, men hun er jo 157:P Så høyt for henne er jo lavere enn høyt for meg som er 170:P Og er nå ikke alle som er så fin på høyde heller. Bestevennen min er 175, og dama er hakket høyere, men de er gift og har to unger:) Ikke tenk på det^^,

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Ikke hør på hun der over. Gå til legen:)

Skrevet

Ikke hør på hun der over. Gå til legen:)

Så det er ikke sikkert at jeg har hemmet veksten min?

Gjest henriett3
Skrevet

Akkurat hvor gammel er du, og hvor høy er du?

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hørt at det der er en myte! Tror ikke det har blitt bevist av noen som helst slags forskning noensinne...

Skrevet

Nei, det finnes ikke et eneste dokumentert tilfelle.

Skrevet

Det er ikke noe du kan gjøre med det nå, gjort er gjort; Men du kan lære av dine egne feilgrep. Gå til legen, du.

Skrevet

Nei, det finnes ikke et eneste dokumentert tilfelle.

Er det sant? Hvor kommer denne myten fra da??

Skrevet

Er det sant? Hvor kommer denne myten fra da??

Har også hørt at dette er en myte, at styrketrening hemmer vekst. Men man kan gjøre noe med høyden med hormoner når man fortsatt er ung og i puberteten. Broren min fikk jo nesten det. Så du kan jo prate med legen om det, men at det kommer av styrketreningen tror jeg ikke. Jeg har i alle fall ikke hørt om noen slike tilfeller.

Kommer jo litt an på genene dine da, om foreldrene dine er høye eller lave. Men selv da kan du skille deg ut. Alle mine slektninger er lave, jeg er høyere enn samtlige:P Også mennene O_o

Skrevet

Har også hørt at dette er en myte, at styrketrening hemmer vekst. Men man kan gjøre noe med høyden med hormoner når man fortsatt er ung og i puberteten. Broren min fikk jo nesten det. Så du kan jo prate med legen om det, men at det kommer av styrketreningen tror jeg ikke. Jeg har i alle fall ikke hørt om noen slike tilfeller.

Kommer jo litt an på genene dine da, om foreldrene dine er høye eller lave. Men selv da kan du skille deg ut. Alle mine slektninger er lave, jeg er høyere enn samtlige:P Også mennene O_o

Prøvde faktisk å få hormoner, snakket med legen men fikk ikke siden jeg var 162 høy, man måtte være under 160. :fnise: Men ønsker virkelig at jeg kunne få det!

Gjest henriett3
Skrevet

Prøvde faktisk å få hormoner, snakket med legen men fikk ikke siden jeg var 162 høy, man måtte være under 160. :fnise: Men ønsker virkelig at jeg kunne få det!

Er du en 12-13 år er det jo ikke så farlig om du er 162. (Men jeg kan ikke vite det da du ikke skriver hvor gammel du er.) Da er du like høy som meg, og jeg er da ganske mange år eldre enn deg (jeg er kvinne viss du skulle lure) Men viss du går i 8-klasse er vel 162 akkurat passe det, og da kommer du sikkert til å vokse mer.

Skrevet

Er du en 12-13 år er det jo ikke så farlig om du er 162. (Men jeg kan ikke vite det da du ikke skriver hvor gammel du er.) Da er du like høy som meg, og jeg er da ganske mange år eldre enn deg (jeg er kvinne viss du skulle lure) Men viss du går i 8-klasse er vel 162 akkurat passe det, og da kommer du sikkert til å vokse mer.

Med mindre han har ødelagt mulighetene for vekst grunnet hard styrketrening?

Gjest henriett3
Skrevet

Med mindre han har ødelagt mulighetene for vekst grunnet hard styrketrening?

Ja, men nå må du ikke sette diagnose på denne stakkars gutten.

Jeg var en av de beste i landet i min aldersgruppe på mellom/langdistanse da jeg var 13 år. Løp ca.8-9 kilometer annenhver dag, intervaller annenhver dag + hard styrketrening hver dag.

Husker jeg var overtrent en stund, men jeg anser høyden min som normal, og er den høyere enn alle kvinnene i min familie. Så jeg merket ingenting jeg. Ikke visste jeg at det kunne ødelegge for veksten min da heller.

Så, gå til legen du TS viss du vil ha et skikkelig svar. Det er litt vanskelig å si om du er normal her på KG.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er vel en myte?

Skrevet

Jeg har og kinntrykket at dette er mer enn vandrehistorie enn et bevist faktum.

Gjest henriett3
Skrevet

Jeg har og kinntrykket at dette er mer enn vandrehistorie enn et bevist faktum.

Skriver under på den!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...