Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 26 år gammel og har enda ikke noen BSU konto. Er det for sent for meg å åpne en BSU konto nå? Er det noen vits?

Jeg lurte også på: hos hvilken bank burde jeg åpne BSU konto hos?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan fortsatt spare store penger på den kontoen fram til du blir 33, så det skader ikke. Så fremst du har skattet inntekt, så lønner det seg.

Jeg ville anbefalt å starte opp BSU konto i en bank du allerede er medlem av.

Skrevet

Jeg åpna min i dag, og jeg er 30!

Har lissom ikke kommet så langt, noe jeg angrer litt på, selvsagt, men det er da bedre nå enn å droppe det helt.

Du kan spare til og med det året du fyller 33. (34 i noen banker). Man kan spare maks 20.000 i året og maks 150.000 på den perioden man har kontoen. Fordi jeg er 30 nå når jeg åpner den får jeg ikke spart maksbeløpet, men du kan jo faktisk fylle hele beløpet om du skulle ha mulighet til såpass mye pr år. Og om ikke er det likevel penger som hjelper når du skal kjøpe bolig en gang.

Og om du vil kan du åpne det før nyttår, for om du sparer tjue tusen i år sparer du 4000 i skatt.

Banken er vel det samme? Alle har vel noenlunde lik avtale.

Skrevet

Du kan spare til og med det året du fyller 33. (34 i noen banker).

Banken er vel det samme? Alle har vel noenlunde lik avtale.

Det er bare til og med det året man fyller 33, i alle banker.

Renta på BSU-kontoene varierer fra bank til bank, men ellers er det likt.

Skrevet

Ups, du har rett! Nettopp satt meg inn i dette sjøl, og tydeligvis ikke godt nok, hehe!

Skrevet

Ups, du har rett! Nettopp satt meg inn i dette sjøl, og tydeligvis ikke godt nok, hehe!

Hehe, du svarte jo utfyllende ellers, så jeg tenkte jeg bare skulle presisere:)

Skrevet

Jeg åpna min i år (er 27), og tenkte at litt spart er bedre enn ingenting spart :) Klarte bare spare 6000 i år, men kanskje jeg får bedre råd neste år eller det etter det. Det er hvert fall ingen ulempe å spare litt!

Skrevet

Så lenge du har inntekt du betaler skatt for, lønner det seg å åpne kontoen. Uansett alder! Jeg åpnet kontoen min da jeg var 25 og har spart en god del fram til nå.

Skrevet

Jeg åpnet BSU kontoen min da jeg var 25 år, har spart 20000 NOK hvert år, og kommer til å klare å fylle den før jeg er 33 år. Så lenge du har skattbar inntekt som nevnt over, lønner det seg og starte opp en BSU konto og sette inn så mye penger som du kan!

Skrevet

Om BSU er fornuftig kommer helt an på din situasjon. Hvis du føler at du er i en livssituasjon der du faktisk kan spare et stort beløp per år, har realistiske mål om egen bolig i fremtiden og lite sannsynlighet for å trenge å ta ut penger underveis, så absolutt.

Det bør kanskje også nevnes at det ofte overdrives hvor mye banker vektlegger et ønske om å spare når du bare har fillebeløp. Du må faktisk også ha en evne og ha klart å opparbeide en relevant mengde egenandel samt ha betalingsevne. Banken blir ikke kjempeglad og kaster rundt seg med penger bare fordi du har klart å spare noen tusenlapper i året.

Skrevet

Husk at DNB åpner for BSU 2.0 og der kan man spare 30 000kr ekstra. Man får ikke skattefordel på det, men like bra rente, dvs man kan spare 50 000 i året der. Dermed trenger man bare 3 år med full bsu, så har man 150 000.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 26 år gammel og har enda ikke noen BSU konto. Er det for sent for meg å åpne en BSU konto nå? Er det noen vits?

Jeg går ut ifra at du blir 27 år i 2012? Da har du 7 hele år å spare på fra nå av! :)

7 x 20 000 = 140 000, og det er bedre enn ingenting, eller hva?

Selv er jeg 30, og satte innpå mine første 20 000 i 2011. Jeg blir 31 i år, så jeg har bare 2012 + 2 år til å spare på.

Vil bare få 80 000 på BSU, men det er bedre enn ingenting! :)

Dessuten sparer jeg på en sparekonto i tillegg, så jeg vil ligge godt an selv om jeg ikke får spart fullt på BSU-en :Nikke:

HER finner du en oversikt alle banker med BSU-konto i hele landet. Jeg har allerede fylt inn at du vil spare 20 000 i året over 7 år.

Selv ligger min bank på en delt 9.plass med en BSU-rente på 4,65 %.

Jeg kunne nok valgt en bank med bedre rente, men det er ikke mange tusen som skiller fra de beste rentene,

så derfor har jeg valgt å beholde min gamle bank, fordi jeg har et godt forhold til den, og fordi mine foreldre har tatt opp lån der.

Da føler jeg at det blir enklere for meg å ta opp lån siden de vet at mine foreldre er sikre betalere, og at de "kjenner" meg, og ser at jeg er flink å spare. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om linke over fungerte, men prøv DENNE og sett inn antall spareår og ønsket sparebeløp per år.

Bla litt ned på siden så ser du det :)

Skrevet

Husk at DNB åpner for BSU 2.0 og der kan man spare 30 000kr ekstra. Man får ikke skattefordel på det, men like bra rente, dvs man kan spare 50 000 i året der. Dermed trenger man bare 3 år med full bsu, så har man 150 000.

Men det er skattefordelen som er så bra med BSU... Renten er også OK selvsagt, men for et innskudd på flere hundre tusen som er 100% låst til et vist formål (uvisst om disse betingelsene gjelder for BSU 2.0) så er ikke den renten så fantastisk allikevel. Du får god rente når du låser pengene dine i feks 12-24 måneder i mange banker og da kan du bruke dem til hvilket formål du vil etterpå.

Skrevet (endret)

Men det er skattefordelen som er så bra med BSU... Renten er også OK selvsagt, men for et innskudd på flere hundre tusen som er 100% låst til et vist formål (uvisst om disse betingelsene gjelder for BSU 2.0) så er ikke den renten så fantastisk allikevel. Du får god rente når du låser pengene dine i feks 12-24 måneder i mange banker og da kan du bruke dem til hvilket formål du vil etterpå.

Såvidt jeg vet, er DNBs BSU 2.0 akkurat det samme som vanlig BSU bortsett fra skattefradraget. Det betyr at du kan bruke pengene for å kjøpe bolig eller nedbetale boliglån. Et veldig fint alternativ til de som ikke fokuserer seg bare på skattefradraget, men har lyst på større egenkapital.

Endret av Drizzt
Skrevet

Såvidt jeg vet, er DNBs BSU 2.0 akkurat det samme som vanlig BSU bortsett fra skattefradraget. Det betyr at du kan bruke pengene for å kjøpe bolig eller nedbetale boliglån. Et veldig fint alternativ til de som ikke fokuserer seg bare på skattefradraget, men har lyst på større egenkapital.

Men BSU er jo meningsløst uten skattefordelen? Uten den er det jo bare en sparekonto hvor du binder innskuddet til et formål som potensielt ligger mange år i fremtiden - hvem vet hva som kan skje i løpet av de årene, hvis renten er tilsvarende den du kan få andre steder uten formålsbinding så er jo det et MYE bedre tilbud...

Skrevet

Men BSU er jo meningsløst uten skattefordelen? Uten den er det jo bare en sparekonto hvor du binder innskuddet til et formål som potensielt ligger mange år i fremtiden - hvem vet hva som kan skje i løpet av de årene, hvis renten er tilsvarende den du kan få andre steder uten formålsbinding så er jo det et MYE bedre tilbud...

Jeg tror ikke at BSU er meningsløst uten skattefradraget. Ja, det gjør det mer attraktivt å spare, men de som er bestemt å spare for egen bolig, vil spare uansett. Det er ikke umulig å bruke pengene fra BSU-en til andre formål, men da må man betale tilbake skatten man fikk i fradrag. Sitat fra DNB sine sider:

Hva om jeg ønsker å bruke pengene til annet formål?

Hvis pengene ikke brukes til kjøp av bolig eller nedbetaling av boliglån mister du renteinntektene som overskyter det du hadde fått for tilsvarende beløp på en ordinær sparekonto.

Skrevet

Jeg tror ikke at BSU er meningsløst uten skattefradraget. Ja, det gjør det mer attraktivt å spare, men de som er bestemt å spare for egen bolig, vil spare uansett. Det er ikke umulig å bruke pengene fra BSU-en til andre formål, men da må man betale tilbake skatten man fikk i fradrag. Sitat fra DNB sine sider:

Hva om jeg ønsker å bruke pengene til annet formål?

Hvis pengene ikke brukes til kjøp av bolig eller nedbetaling av boliglån mister du renteinntektene som overskyter det du hadde fått for tilsvarende beløp på en ordinær sparekonto.

Jo det er umulig å bruke pengene fra BSU til andre formål uten å betale dyrt for det (alle fordeler må tilbakebetales). Det er derfor BSU 2.0 høres så teit ut for min del. BSU renten er ikke SÅ mye bedre enn høyrentekonto med 200 000 på feks. Eller bedre innskudd på 200 000 låst i et år. Folk biter så lett på at alt som kalles BSU er kjempemessig, men uten skattefordelen synes jeg det er helt meningsløst å skulle binde en så betydelig del av sparepengene (og avkastningen) sine på.

Skrevet

Jo det er umulig å bruke pengene fra BSU til andre formål uten å betale dyrt for det (alle fordeler må tilbakebetales). Det er derfor BSU 2.0 høres så teit ut for min del. BSU renten er ikke SÅ mye bedre enn høyrentekonto med 200 000 på feks. Eller bedre innskudd på 200 000 låst i et år. Folk biter så lett på at alt som kalles BSU er kjempemessig, men uten skattefordelen synes jeg det er helt meningsløst å skulle binde en så betydelig del av sparepengene (og avkastningen) sine på.

De som vil spare til bolig, kan bruke BSU. De som vil spare til andre formål, kan bruke vanlige spareordninger. De som endrer mening, må betale tilbake fordelene de fikk gjennom BSU-en. Det er enkelt og folk må bestemme seg :) Når jeg vet at pengene jeg sparer skal til bolig, foretrekker jeg å sette dem i BSU og få alle de fordelene som kommer med ordningen. :gjeiper:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...