Gå til innhold

Mikrobølgeovn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal kjøpe meg mikrobølgeovn, men aner ikke hva jeg skal se etter i de forskjellige modellene.

Noen som kan komme med tips på funksjoner som er lure og se etter? Noen merker som er å anbefale over andre? Noe annet jeg burde tenke spesielt på?

Prøvde å finne test av mikrobølgeovn uten å egentlig lykkes.

Budsjettet er i utgangspunktet under 1500,-, og det ser ut som om jeg da nærmest kan velge å vrake mellom de fleste modellene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En med varmluft og grill i tillegg til mikro er påkrevet, synes jeg. Da slipper man å fyre opp hele den svære stekeovnen bare for en liten pizza etc. Blir varm fort og gjør samme jobben.

Hadde en Whirlpool i mange år, med 6th sense, crisp, defrost og i det hele tatt, og den savner jeg veldig. Den lever fremdeles etter 10 års hyppig bruk, men er for stor til mitt nå lille kjøkken. Har en billig Kenwood med grill og varmluft og defrost, men den er "dum" i forhold, selv om den duger i massevis, sånn egentlig.

Skrevet

Det kommer selvfølgelig an på hva du skal bruke den til. De fleste bruker microen bare til å poppe popcorn og varme opp kaffeskvetter, og da trenger man jo ikke så mange funksjoner. Jeg bruker tine-funksjonen mye, så det ville jeg sett etter.

Skrevet

En anbfaling - ikke kjøp det. Skadelig stråling, hvorfor ikke bare bruke stekovnen?

Skrevet

Whirlpool har de beste.

Hun som solgte meg sa at hennes erfaring er at du ikke trenger all verdens funksjoner som crisp mm når du har en skikkelig stekeovn med bl.a. varmluft. Tineprogrammet er gull verdt og utover det så er det vanlig microbølgefunksjon.

Skrevet

Vi har en gammel Whirlpool (Den første som kom med crisp, en gang på -90 tallet...) som dessverre synger på siste verset. Den fungerere OK på høye effekter, men tinefunksjonen er nesten borte...

Har sett på ny, men vil ha grill og crisp, og da blir prisen litt høyere enn jeg egentlig liker.

Jeg foretrekker å varme opp pizza med grill og crisp fremfor å sette i gang hele stekeovnen. Det blir ikke like god effekt i stekeovnen heller, når jeg bare skal varme 1-2 pizzastykker...

Microen er klar med crisp og grill på 3 minutter, og det klarer ikke varmluftovnen å matche...

Skrevet

En anbfaling - ikke kjøp det. Skadelig stråling, hvorfor ikke bare bruke stekovnen?

Både microbølger og varmestråling er skadelig for maten, den blir jo kokt! Hold deg til frukt du.

Skrevet

Whirlpool lager mye dritt, men microovner...DET kan de!

Kjøper du en med grill, crisp og matprogram har du en fin ovn!

Feks Whirlpool GT 285 som koster 1400 - 1900kr avengig av hvor du handler

Vi hadde en slik før. Savner den veldig.

Nå har vi en svinedyr Siemens. Kombi stekeovn, varmluft, micro. Koster 14.000,-

Microdelen er noe skikkelig MØKK sammenliknet med Whirlpoolen vi hadde

Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg har en Whirlpool JT356 (kjøpt i 2008) med chrisp, 6th sense, grill og steam :)

Jeg mistenker at den har gått ut av produksjon (blitt er stattet av en nyere modell :fnise: , men jeg har vært veldig fornøyd med den :)

Fineste synes jeg er dampfunksjonen til grønnsaker, stort ovnsvolum og grill funksjonen :)

Har stkovn med grill, varmluft, pizza. gratinering i tillegg. - så det hender jeg synes jeg kunne klart meg med en liten micro uten all disse "ekstrafunksjonene" :sjenert:

Men så er det akkurat disse ekstrafunksjonen jeg bruker...

Fabelaktig å koke fisk i :)

Lutefisk i microen er en alltid varm nytelse, serveringsklar på 7-8-9 minutter :)

Skrevet

Oi! Jeg har en helt simpel mikro som jeg tror jeg kjøpte for 200kr da det var en utstillingsmodell.

Har aldri hatt behov for noe annet enn å varme opp/tine, pizza steker jeg i stekeovnen.

Flere tusen for en mikro :sjokkert:

AnonymBruker
Skrevet

TS her:

Tusen takk for alle svar! :blomst:

Gjest Consensio
Skrevet

Oi! Jeg har en helt simpel mikro som jeg tror jeg kjøpte for 200kr da det var en utstillingsmodell.

Har aldri hatt behov for noe annet enn å varme opp/tine, pizza steker jeg i stekeovnen.

Flere tusen for en mikro :sjokkert:

Har en vi fikk brukt, men den brukes bare av mannen min når han skal lage popcorn...noe som er max 2 ganger i året :fnise:

Hva bruker dere microen til?

Om man har en fungerende stekovn med plater altså.

Jeg klarer ikke finne ut hva jeg kan bruke den til så jeg lurer på om jeg bare skal gi den bort.

AnonymBruker
Skrevet

Fabelaktig å koke fisk i :)

Hvordan tilbereder du fisken? hvor lenge må et stykke fra en sånn 4-pack(det er vel 125 g) koke? Tilsetter du vann? Jeg har forøvrig også Whirlpool, men jeg har aldri kokt fisk i den.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Hvordan tilbereder du fisken? hvor lenge må et stykke fra en sånn 4-pack(det er vel 125 g) koke? Tilsetter du vann? Jeg har forøvrig også Whirlpool, men jeg har aldri kokt fisk i den.

Det er mye væske i fersk fisk, så det er egentlig ikke nødvendig å tilsette litt vann, men har du lyst til å ha i bittelitt vann så holder det med en med en liten teskje vann :)

Viktig at fiskestykkene er sånn omtrentlig jevnstore om du vil koke flere stykker :)

En tint/fersk laksebit på rundt 125 gram tar sånn ca 1 1/2 minutt, men merk at du bør prøve deg litt frem etter hvor kraftig microen din er (og ved hvilken effekt du synes fisken blir saftigst og best) :)

Til retter med litt mer "gryte-preg" skal det tilsettes litt vann :)

En typisk oppskrift er torsk i micro'n

Har selv store planer om å prøvekjøre denne oppskriften snart :)

.... dog er jeg helt sikker på at jeg vil koke grønnsakene litt kortere tid enn oppskriften sier :fnise:

Gjest BamseB
Skrevet

Har survet i flere år fordi jeg ikke har mikro, så i går kom kameratene på døra med en de har spleiset på :sjenert:

Absolutt en fin løsning, blir ikke billigere!

Gjest Lille-pus
Skrevet

Har survet i flere år fordi jeg ikke har mikro, så i går kom kameratene på døra med en de har spleiset på :sjenert:

Absolutt en fin løsning, blir ikke billigere!

Gratulerer med flotte kamerater og med micro'en :)

Lucky you, - og antageligvis vel fortjent :)

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk en til jul i forfjor, jeg har ennå ikke brukt den for jeg aner ikke hva jeg skal bruke den til :fnise:

Til nå har jeg bare brukt den som oppbevaringboks, men til det er den fantastisk da...

Får helt prestasjonsangst!

Gjest BamseB
Skrevet

Gratulerer med flotte kamerater og med micro'en :)

Lucky you, - og antageligvis vel fortjent :)

Nå skal det sies at undertegnede sjelden klager og alltid er tilstede dersom noen trenger noe :)

Når det gjelder mikro så får du det du betaler for.

Kjøp deg en til en tusing så har du en flott en som holder i mange år :)

Gjest Consensio
Skrevet

Jeg fikk en til jul i forfjor, jeg har ennå ikke brukt den for jeg aner ikke hva jeg skal bruke den til :fnise:

Til nå har jeg bare brukt den som oppbevaringboks, men til det er den fantastisk da...

Får helt prestasjonsangst!

Takk for tipset :fnise:

Nå vet jeg hvor jeg skal oppbevare boksen med kvitteringer og slikt :)

Skrevet

Koker alltid gulrøtter i microen! Skreller, kutter, og har litt vann i bunnen av skålen, og et tefat på toppen.. SMAKER gulrøtter, i motsetning til når de blir kokt på komfyren.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...