Gå til innhold

Hvordan kan jeg noensinne få råd il å leie en bolig og samtidig spare?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ferdig utdannet til våren. Jeg har kun lusne 10.000 på sparekonto (har ingen BSU, er i midten av 20 årene) og 89 000 i lån fra lånekassen, og tjener cirka 80 000 i året gjennom deltidsjobb. Med dette sier det seg selv at jeg aldri vil få lån hos noen som helst bank til å kunne kjøpe egen bolig etter endt studie.

Etter at jeg er ferdig utdannet vil jeg søke 100% stilling jobb, hvor som helst egentlig, men da lurer jeg på; hvordan får dere til å spare, og hvor mye sparer dere per mnd, for å kunn få råd til å kjøpe egen leilighet en dag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sparte en god del før vi kjøpte huset her.

Da hadde jeg "lusen" jobb, utbetalt 15-16 000 i mnd. Husleia var på 7000 som jeg delte med sambo. Etter faste utgifter var betalt, satt jeg med rundt 8-9000 igjen. Jeg sparte 4000 i måneden, han sparte 6000. Det gikk på Euroshopper, First Price og Landlord, med få turer ut og veldig planlagt shoppingturer.

Med litt feriepenger og skattekroner fikk vi skrapet sammen 150 000 kroner på ett år, fra vi bestemte oss til å kjøpe hus til vi endelig hadde ting på plass. Nå hadde vi riktignok EK fra før, men uansett. Trikset er å leve som om du har en vanvittig mye lavere inntekt, dytte det du kan til side og ikke la deg friste til å bruke av det til ferietur eller en ny topp. Med mindre du er tom for klær å ha på deg. Kjøp billig mat, besøk foreldrene dine ofte i middagstider (sleipt, men de liker kanskje å ha deg på besøk?), ta litt ekstrajobber om du kan, barnevakt etc. Tjener du under 1000kroner på en jobb er det skattefritt (mener jeg å huske).

OG! Trøst deg med at det er de som har studielån fem ganger så stort som ditt, i samme knipe. :) Du sitter fint i det.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Dette handler ofte om prioriteringer, som alt annet. Klart, det er ikke mulig for alle, men mange klarer å spare mer hvis de tenker litt gjennom hva de bruker pengene sine til.

Jeg får selv utbetalt ca 12-12500 kr/mnd gjennom en 50%stilling, i tillegg de 6800 kr fra lånekassen hver måned (jada, jeg vet det er mer første mnd hvert semester, men mye penger går med til pensumbøker som koster en del, tv-lisensen osv).

Grovt regnet har jeg nesten 19000 kr til sammen pr mnd. Av disse er 9000 kr faste utgifter og innkjøp til husholdning (mat etc). Jeg forsørger både min mann og meg selv, det er derfor de faste utgiftene er som de er (4300 kr av disse er husleie, strøm og internett). Jeg sitter igjen med roughly 10000 kr hver måned. Disse går til sparing.

Når jeg handler så kjøper jeg som regel kun billigmerkene, slik som First Price. Unntakene er lavkarbomaten min som jeg kjøper i store kvantum (da det er dyrt å kjøpe litt og litt) og har gjennom et helt år. Jeg bruker Coop-kortet mitt for å spare opp bonus, det samme gjør jeg gjennom Trumf Visa. Gjennom Trumf Visa får jeg også bonus gjennom vanlig netthandel. Jeg bruker Kickback når jeg handler på nett, da får jeg også igjen noen kroner. Hver måned får jeg ca 150 kr igjen i bonus, menst gjennom matinnkjøp og andre innkjøp. Coop- og Trumf-bonusene blir alltid satt inn på sparekonto. Ikke veldig mye, men alle monner drar.

Til sammen i år så jeg har fylt opp både vanlig BSU og BSU 2 for 50.000 kr og betalt 85.0000 kr for bryllupet. Vi fikk også en del kroner i bryllupet, som nå står på sparekonto.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

dette spørs mye på hvor du bor. fks boligprisene i oslo og stavanger er håreisende dette er byer hvor du "bor deg i hjel", mens rundt om i norge i småbyer kan du kjøpe hus til 2 mill, og en leilighet til 1.2 mill og dette er jo mye lettere en fks i storbyene hvor rekehus koster 3-4 mill....

det er dyrere å være alene da har man ingen å dele boutgifter med.

så det kommer veldig ann på hvor du bor =)

Skrevet (endret)

Betal så mindre som mulig for husleie. Vær oppmerksom på forbruk, hva du bruker penger til og hvor mye du bruker. Tenk nøye på om du trenger den nye dyre telefonen når din gammel telefon fortsatt virker, om hvor mye du betaler i mat (velg gjerne billigere alternativer som Landlord, First Price), unngå å spise ute og kjøpe brus, aviser, osv ting du kan godt leve uten. Kutt i feriene, klær og sko shoppingen, bytt mobil operatør til en billigere alternativ hvor du slipper å betale hundrevis av kroner hver måned. Bruk kollektivtrafikken og sykkel istedet for drosje eller egen bil. Kutt røyking, alkohol og uteliv. Bo gjerne i kollektiv eller en annen måte å dele fast utgiftene på. Åpne BSU og bruk skattefradraget + det ser veldig pent ut å ha BSU hvor du har spart opp penger når du ber banken om lån. De ser at du har ryddig økonomi og klarer å spare. Til slutt - finn deg så mye betalt jobb som mulig. Jo bedre du tjener, jo mere har du til overs til sparing.

Det tar tid å spare opp egen kapital når man leier, men det er mulig. Det er bare å ha en plan og være målbevisst.

Endret av Drizzt
Skrevet

Du må få en fast fulltidsjobb. Normalt med en viss utdannelse vil du ha 350 000 eller mer litt avhengig av bransje.

Kjøp hvis du kan. Det er bedre å betale på sin egen leilighet enn på andres. Kjøp noe lite, betal ned og kjøp noe større etterhvert. Lønnen vil også øke etterhvert.

Skrevet

Hvis du har hatt studielån og inntekt på 80.000 kr i året, syns jeg det er merkelig at du ikke har klart å spare mer enn 10.000!

Selv tjente jeg vesentlig mindre, men klarte å spare 100.000 i løpet av studietiden. Hvordan? Jeg prioriterte beinhardt, og brukte ikke penger på unyttige ting.

Mange tror kanskje de også ikke sløser penger, men det er bare å se gjennom en måneds forbruk, så ser man fort hvor pengene har tatt veien. Har flere venninner som selv syns de spinker og sparer, men så handler kjøper de middag hver dag på meny, i stedet for å lage handleliste og storhandle (på rema).

Skrevet

Hvis du har hatt studielån og inntekt på 80.000 kr i året, syns jeg det er merkelig at du ikke har klart å spare mer enn 10.000!

Selv tjente jeg vesentlig mindre, men klarte å spare 100.000 i løpet av studietiden. Hvordan? Jeg prioriterte beinhardt, og brukte ikke penger på unyttige ting.

TS skriver at hun/han har 89 000 i studielån. Etter tre år. Det er 30 000 i studielån pr år + 80 000 i årsinntekt. Det er ikke så mye å leve for/spare av.

At folk ikke blir svimle på høye hester. :)

• Liker 4
Skrevet

TS skriver at hun/han har 89 000 i studielån. Etter tre år. Det er 30 000 i studielån pr år + 80 000 i årsinntekt. Det er ikke så mye å leve for/spare av.

At folk ikke blir svimle på høye hester. :)

Forstod innlegget til TS slik at hun har 89000 kr i studielån (+ 80.000 kr) i inntekt, men hvis tilfellet er at hun ikke har tatt opp full studielån (i så fall, hvorfor?), er det kanskje ikke så rart at hun ikke har hatt mulighet til å spare så mye.

Regnestykket ditt blir uansett merkelig, da du antar at hun har tatt opp studielån på 30.000 i året, men ikke noe stipend? :klo:

Med stipendandel og inntekt burde det likevel gå an å spare, etter min mening.

• Liker 1
Skrevet

Regnestykket mitt er veldig merkelig. Jeg tok 89 000 og delte på tre, ettersom TS skriver at hun har 89 000 i studielån og har studert i tre år. Det ble ikke så nøyaktig, for jeg suger i hoderegning.

Hvorfor hun har tatt opp lite lån er jo hennes sak, men økonomisk sett er det jo fint å ha lite lån.

Hun skriver oppsummert at hun har 10 000 oppspart og 89 000 i gjeld. Inntekten er på 80 000 i året.

• Liker 2
Skrevet

Det er fordi jeg har bodd hjemme, og derfor har jeg kun mottatt lån og ikke noe stipend. Hjemmeboere har ingen rett på stipend. Jeg har ikke hatt noen behov for stort stuidelån da månedslønnen min har dekt husleie (som er veldig lav) og pensum.

Jeg har forøvrig studert i 6 år. Ja det er sykt flaut at jeg ikke har klart å spare opp mer enn 10 000. Jeg shopper ikke dyre klær (er kanskje et halvt år siden jeg kjøpe et nytt plagg/sko/o.l), men mye av det går i mat. Jeg tuller ikke. Alt går på mat, ser jeg på kontoutskriften så går pengene på Rema 1000/Bunnppris/Narvesen/skolekantinen/o.l. En meget liten del blir brukt på andre ting. Jeg kjøper lunsj på skolen hver dag, og på jobb i lunsjpausen også. Fremover blir det bare matpakke på meg.

Men det er helt sykt hvor fort pengene forsvinner. Jeg er direkte flau over min manglende evne å spare...

Skrevet

Mange tror kanskje de også ikke sløser penger, men det er bare å se gjennom en måneds forbruk, så ser man fort hvor pengene har tatt veien. Har flere venninner som selv syns de spinker og sparer, men så handler kjøper de middag hver dag på meny, i stedet for å lage handleliste og storhandle (på rema).

Det er der problemet ligger. Det er helt sykt hvor mye penger som har gått på mat... Blir bare dårlig av tanken.

Skrevet (endret)

Det er fordi jeg har bodd hjemme, og derfor har jeg kun mottatt lån og ikke noe stipend. Hjemmeboere har ingen rett på stipend. Jeg har ikke hatt noen behov for stort stuidelån da månedslønnen min har dekt husleie (som er veldig lav) og pensum.

Jeg har forøvrig studert i 6 år. Ja det er sykt flaut at jeg ikke har klart å spare opp mer enn 10 000. Jeg shopper ikke dyre klær (er kanskje et halvt år siden jeg kjøpe et nytt plagg/sko/o.l), men mye av det går i mat. Jeg tuller ikke. Alt går på mat, ser jeg på kontoutskriften så går pengene på Rema 1000/Bunnppris/Narvesen/skolekantinen/o.l. En meget liten del blir brukt på andre ting. Jeg kjøper lunsj på skolen hver dag, og på jobb i lunsjpausen også. Fremover blir det bare matpakke på meg.

Men det er helt sykt hvor fort pengene forsvinner. Jeg er direkte flau over min manglende evne å spare...

Det er veldig, veldig dyrt å gjøre dette. Nå vet du hvor har pengene til din egen kapital og BSU forsvunnet. Og der har også sjansene for egen bolig snart gått. I doen. Forhåpentligvis har du lært av dette.

Edit: Da fikk du svar på spørsmålet hvordan klarer man å både leie og spare til egen bolig.

Endret av Drizzt
Gjest Wolfmoon
Skrevet (endret)

Det jeg ville bekymret meg mest for i nærmeste framtid er ikke hvordan man skal få spart når man leier bolig, men hvordan man i det hele tatt skal få leid bolig med bare 10000 i sparing. De fleste utleiere krever 3 ganger månedsleie i depositum + første månedsleie når man flytter inn.

(Med forbehold om at jeg ikke har misforstått ts sitt startinnlegg totalt :fnise:)

Endret av Wolfmoon
Skrevet (endret)

wow

Endret av regia
Skrevet (endret)

"Det er aldri for seint å spare?"

Endret av regia
Skrevet

Vel, her kommer det jo ganske godt frem hvorfor du ikke har klart å spare opp EK. Kjøper man mat på skolen/jobb hver dag, går det fort en tusenlapp i måneden bare på lunsj!

Men håper du har skjønt nå at du ikke kan fortsette med sløsingen, og begynner å spare ordentlig fra nå av :)

Skrevet

Jeg sparte 7-8000 kroner i måneden, pluss større del av feriepengene, i 5 år. Da hadde jeg drøyt 450.000 kroner som ble min egenkapital ved kjøp av leilighet.

Displinert sparing var det som skulle til, og syntes ikke jeg forkastet for mye underveis heller. Selv om jeg naturligvis prioriterte litt anderledes enn jeg ellers ville ha gjort.

Fullt mulig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...