Gå til innhold

Hvordan kan jeg noensinne få råd il å leie en bolig og samtidig spare?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ferdig utdannet til våren. Jeg har kun lusne 10.000 på sparekonto (har ingen BSU, er i midten av 20 årene) og 89 000 i lån fra lånekassen, og tjener cirka 80 000 i året gjennom deltidsjobb. Med dette sier det seg selv at jeg aldri vil få lån hos noen som helst bank til å kunne kjøpe egen bolig etter endt studie.

Etter at jeg er ferdig utdannet vil jeg søke 100% stilling jobb, hvor som helst egentlig, men da lurer jeg på; hvordan får dere til å spare, og hvor mye sparer dere per mnd, for å kunn få råd til å kjøpe egen leilighet en dag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sparte en god del før vi kjøpte huset her.

Da hadde jeg "lusen" jobb, utbetalt 15-16 000 i mnd. Husleia var på 7000 som jeg delte med sambo. Etter faste utgifter var betalt, satt jeg med rundt 8-9000 igjen. Jeg sparte 4000 i måneden, han sparte 6000. Det gikk på Euroshopper, First Price og Landlord, med få turer ut og veldig planlagt shoppingturer.

Med litt feriepenger og skattekroner fikk vi skrapet sammen 150 000 kroner på ett år, fra vi bestemte oss til å kjøpe hus til vi endelig hadde ting på plass. Nå hadde vi riktignok EK fra før, men uansett. Trikset er å leve som om du har en vanvittig mye lavere inntekt, dytte det du kan til side og ikke la deg friste til å bruke av det til ferietur eller en ny topp. Med mindre du er tom for klær å ha på deg. Kjøp billig mat, besøk foreldrene dine ofte i middagstider (sleipt, men de liker kanskje å ha deg på besøk?), ta litt ekstrajobber om du kan, barnevakt etc. Tjener du under 1000kroner på en jobb er det skattefritt (mener jeg å huske).

OG! Trøst deg med at det er de som har studielån fem ganger så stort som ditt, i samme knipe. :) Du sitter fint i det.

• Liker 3
Skrevet (endret)