LovelyMonroe Skrevet 29. desember 2011 #1 Skrevet 29. desember 2011 Hei! Høsten 2013 har jeg ønske om å begynne på sykepleien, 3 årig utdannelse. Men jeg har noen spørsmål angående fult stipend og lån. Er det slik at man kan få fult stipend og lån av lånekassen når man studerer på høgskole selvom man ikke jobber? Da tenker fulltidsutdannelse. Og hvordan fungerer lånet, stipendet får man jo? Men lånet må betales tilbake, men hvordan fungerer denne prossen? Er litt grønn på dette Hvor mye er bare stipendet, viss dere vet, og hvor mye er fult stipend og lån? JA, jeg har vært inne på lånekassen sine sider, men jeg finner ikke svar på det jeg lurer på. På forhånd takk
Ananas. Skrevet 29. desember 2011 #2 Skrevet 29. desember 2011 http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Hvor-mye-kan-du-fa/ http://www.lanekassen.no/nb-NO/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Omgjoring-av-lan-til-stipend/ Disse to linkene svarer ganske utfyllende på det du spør om for inneværende studieår (satser for neste studieår ligger ikke ute enda, men vil være ca like). Og ja, du får lån og stipend selv om du ikke jobber:)
Ananas. Skrevet 29. desember 2011 #3 Skrevet 29. desember 2011 Så at du hadde et spørsmål til: Tilbakebetalingen begynner ca 6mnd etter du er ferdig med utdannelsen din, da får du nedbetalingsplan osv. Det løper ikke renter på lånet mens du studerer.
LovelyMonroe Skrevet 29. desember 2011 Forfatter #4 Skrevet 29. desember 2011 Heihei. Takker for svar Jeg har vært inne på den første linken før jeg lagde tråden, men det er da altså det fulle stipender OG lånet man kan få i måneden da? Mener jeg leste et sted det lå på 9000 i måneden, men jeg er ikke sikker
LovelyMonroe Skrevet 29. desember 2011 Forfatter #5 Skrevet 29. desember 2011 Så at du hadde et spørsmål til: Tilbakebetalingen begynner ca 6mnd etter du er ferdig med utdannelsen din, da får du nedbetalingsplan osv. Det løper ikke renter på lånet mens du studerer. Det er jo en bra løsning Jeg er nemlig usikker på om jeg kan jobbe under utdanningen min, men en nedbetalingsplan 6 mnd etterpå er supert. Håper jo på å få jobb innenfor det yrket ikke lenge etter endt utdanning.
Ananas. Skrevet 29. desember 2011 #6 Skrevet 29. desember 2011 Ca 9000 er nok gjennomsnittet pr mnd, fordi man får større utbetalinger i januar og august. Da jeg studerte for 2 år siden var utbetalingene pr mnd (de 8 andre månedene) ca 6600.
Moscato Skrevet 29. desember 2011 #7 Skrevet 29. desember 2011 Heihei. Takker for svar Jeg har vært inne på den første linken før jeg lagde tråden, men det er da altså det fulle stipender OG lånet man kan få i måneden da? Mener jeg leste et sted det lå på 9000 i måneden, men jeg er ikke sikker Man får 6848 kr per mnd, bortsett fra i August, Januar (da får man ca 17 000), Juni og Juli (da får man null og niks).
LovelyMonroe Skrevet 29. desember 2011 Forfatter #8 Skrevet 29. desember 2011 Ok, det høres bra ut. Dette er da altså fult lån og fult stipend totalt?
Ananas. Skrevet 29. desember 2011 #9 Skrevet 29. desember 2011 Ja, det er totalen:) Som du kan lese på nettsidene blir alt i utgangspunktet utbetalt som lån, men noe blir omgjort til stipend etter hvert semester såfremt du består i fagene dine.
LovelyMonroe Skrevet 29. desember 2011 Forfatter #10 Skrevet 29. desember 2011 Jeg så det sto noe om at det var noe noe med 3000 som kunne bli omgjort til stipend om man besto eksamen, men betyr det at 3000 av det man får i hver måned blir omgjort, eller bare 3000 av de i alt ca 45000 man får i et semenster?
Ananas. Skrevet 30. desember 2011 #11 Skrevet 30. desember 2011 Det er ca 3000 av det du får pr mnd:)
Gjest Solsmil Skrevet 30. desember 2011 #12 Skrevet 30. desember 2011 Jeg så det sto noe om at det var noe noe med 3000 som kunne bli omgjort til stipend om man besto eksamen, men betyr det at 3000 av det man får i hver måned blir omgjort, eller bare 3000 av de i alt ca 45000 man får i et semenster? Jeg har bare stipend utbetalt hver måned (vil ikke ta opp lån). Får det i utgangspunktet som lån, og så blir alt omgjort til stipend når jeg står. Det er 2700 i måneden (7000 og noe i januar og august), så går ut fra at de som tar opp lån, får omgjort så mye til stipend når de står.
LovelyMonroe Skrevet 30. desember 2011 Forfatter #13 Skrevet 30. desember 2011 Jeg har bare stipend utbetalt hver måned (vil ikke ta opp lån). Får det i utgangspunktet som lån, og så blir alt omgjort til stipend når jeg står. Det er 2700 i måneden (7000 og noe i januar og august), så går ut fra at de som tar opp lån, får omgjort så mye til stipend når de står. ja, så for å runde opp da så er det ca 3000 de får igjen når man står, men forstår jeg riktig når det var for hver måned, dvs at viss man står på alle eksamene så får man igrunn omgjort endel av lånet til stipend, og stipendet "er jo gratis". Tror ihvertfall jeg skal ta opp lån, er ikke helt sikker på det der. Vet dere om det går ann å ta opp lån, og evnt avbryte dette og bare få stipend etter noen mnd feks? eller etter et semester?
Moscato Skrevet 30. desember 2011 #14 Skrevet 30. desember 2011 Du kan velge å søke lån og stipend for første semester, og så søke om bare lån det neste semesteret, ja. Men studielånet er et lån med ekstremt gode betingelser i forhold til andre lån, så det er egentlig ikke krise om du ender opp med å ta opp lån selv om du kunne klart deg uten. Den summen som blir omgjort til stipend vil avhenge av hvor mange fag man tar og består, og på høyere utdanning er det summen av studiepoeng du har tatt som bestemmer stipendsummen. Består man et fullt semester, altså 30 studiepoeng, vil 40% av lånesummen bli omgjort. Tar man bare 25 studiepoeng vil mindre enn 40% omgjøres.
LovelyMonroe Skrevet 30. desember 2011 Forfatter #15 Skrevet 30. desember 2011 Du kan velge å søke lån og stipend for første semester, og så søke om bare lån det neste semesteret, ja. Men studielånet er et lån med ekstremt gode betingelser i forhold til andre lån, så det er egentlig ikke krise om du ender opp med å ta opp lån selv om du kunne klart deg uten. Den summen som blir omgjort til stipend vil avhenge av hvor mange fag man tar og består, og på høyere utdanning er det summen av studiepoeng du har tatt som bestemmer stipendsummen. Består man et fullt semester, altså 30 studiepoeng, vil 40% av lånesummen bli omgjort. Tar man bare 25 studiepoeng vil mindre enn 40% omgjøres. Takk for svar Ja, jeg ser heller ikke på det som noen krise, og kommer nok til å ta opp lån også. Studielånet er sikkert et av de gunstigste lånene man får tilbud om
Leanne Skrevet 1. januar 2012 #16 Skrevet 1. januar 2012 Min bror tok opp fult lån og stipend, og satte lånet inn på sparekonto. Etter å ha fullført 5 års studier fikk han en nedbetalingsplan og betalte inn alt, og satt igjen med litt renter selv..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå