Gå til innhold

Gruer meg litt til å bli trebarnsmamma..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jepp, i slutten av februar blir jeg trebarnsmor, om ikke litt før eller etter. Er 29 år, har to barn fra før på 4,6 år og 2,4 år, og de er så klart verdens beste, men jeg er så spent på hvordan hverdagen blir med en liten baby i tillegg til de to vi har. Føler dagene og ukene går kjempefort og det er stress om morgenen med to barn som skal kles på og spise og bringes i barnehagen, hentes, ha mat, kos, dusjes, leke, legges..hvordan skal det gå når det blir 3 man skal styre med? :P Er redd det bare blir stess og slit, men det kommer vel an på hvilken baby man får, om det er en som snur døgnet på hodet og har kolikk eller om det blir et fornøyd sovebarn..

Jeg har en kjempesnill og flink mann som hjelper til så godt han kan, fast jobb og bil og hus, så kan ikke klage på noe måte, men 3.mann var ikke akkurat planlagt, synes det er så godt slik det er nå når barna har blitt så store at de sover hele natta, bortsett fra at de vi våkner med 1 eller 2 barn mellom oss i senga mange morgener.. =) Blir rart med nattevåk igjen, ammestyr og byssing, føler egentlig at jeg er ferdig med den tida, men plutselig var det på`n igjen.

2.mann var mye syk det første året og jeg var konstant trøtt og sliten (kolikk --> kiss/kidd, RSvirus --> astmamedisinering og styr, og hoftefeil --> 8 mnd med skinne og sykehusturer). Er redd jeg kommer til å være konstant trøtt og sur igjen et år til med ny baby i huset, og har ikke noe lyst til det :P

Noen som har gode tips eller noe å komme med, erfaringer dere har selv? Rutiner som funker bra med 3 barn? Ble litt pesimistisk dette, men er så spent på den nye hverdagen..Blir stas med en liten søt baby igjen altså, gleder meg til å kose med han de dagene de to andre er i barnehagen, men håper bare det blir en frisk og fornøyd sovebaby! =D

Har forresten investert i en byssanlullvugge som skal henges i taket slik at lillemann kan sove der i fred og ro for toåringen som helt sikkert vil "hjelpe til"..og den skal være fin for kolikkbarn i tilfelle det skulle skje igjen. Håper den kan virker bra =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

burde du ikke ha tenkt over dette før du ble gravid? altså, om dere er klare for et 3. barn?

• Liker 6
Skrevet

det går så fint at! du vil nok elske barnet ditt og hverdagen tilpasses automatisk.masse lykke til.

:kgbaby:

• Liker 1
Skrevet

Stakkars deg..

• Liker 2
Skrevet

Til anonym bruker 1: Jepp, vi har tenkt mye på dette, og vært nøye med prevensjon, men vi hadde sex en eneste gang uten prevensjon, rett etter jeg var ferdig men mensen, og trodde det skulle være trygt da, men neida.. Ellers har jeg gått på p-ringen og tenkte å gjøre det til vi hadde bestemt oss for 2 eller 3 barn. Noen har bare veldig lett for å bli befrukta..

Gjest: Takk!! Akkurat noe slikt jeg trengte å høre nå =) Håper og tror det samme =)

Anonym bruker 2: Vet ikke om det var ironisk eller ikke, men takk for givende kommentar..

Skrevet

Ærlig talt... Sex en gang uten prevensjon er nok, det vet "alle". I hvertfall de som har to barn fra før.

At du er redd det blir slitsomt er forståelig, og det kan godt hende det blir det. Men som med alt annet så går det seg til. Og minstemann blir også større.

Vurderer du å sterilisere deg etterpå?

• Liker 1
Skrevet

Fire komma seks og to komma fire år?

• Liker 3
Skrevet

Fire komma seks og to komma fire år?

4 år og 6 mnd, og 2 år og 4 mnd?

• Liker 1
Skrevet
Jepp, vi har tenkt mye på dette, og vært nøye med prevensjon, men vi hadde sex en eneste gang uten prevensjon, rett etter jeg var ferdig men mensen, og trodde det skulle være trygt da, men neida..

Noen har bare veldig lett for å bli befrukta..

Synd det ikke stilles noen krav fra det offentlige til å bli gravid. Hvordan kan dere være så korttenkte? "Det går sikkert greit, er jo bare denne ene gangen" - famous last words for mange som har havnet i ulykken.

• Liker 1
Skrevet

4 år og 6 mnd, og 2 år og 4 mnd?

Eller...

4 år 7mnd og 2 år 5mnd

spiller det noen rolle?

Skrevet (endret)

Synd det ikke stilles noen krav fra det offentlige til å bli gravid. Hvordan kan dere være så korttenkte? "Det går sikkert greit, er jo bare denne ene gangen" - famous last words for mange som har havnet i ulykken.

Hva er poenget ditt?

Endret av Kråkesaks
Skrevet

Usikker på hvorfor du får så mye pepper her?

Jeg skjønner at det liksom plutselig nærmer seg, og at dere snart blir nødt til å forholde dere til et tredje barn. Såklart går det helt fint, men at du føler litt på "ååååh, snart er vi fem! Hvordan skal det bli?" er da helt naturlig. Lykke til! :)

• Liker 4
Skrevet

Ikke hør på alle prevensjonstullingene :)

Nyt det, jeg misunner dere :)

Vil du låne tidsmaskinen min kanskje?

Skrevet

Fokuser på hvor kjekt det blir når de blir eldre.

Tre hoder i ulike størrelser som suser rundt! :biggrin:

Og tenk på fremtiden. Stor familie. Mange barn som kommer hjem til mamma og pappa på familiemiddag. Tenk på hvor mange du kommer til å ha rundt deg fremover. Lykke!

Men det er jo ikke til å legge skjul på at det nok blir noen svært tøffe år fremover. Sovebaby eller ei, en baby krever mye uansett. Men det vet du jo...

Men tenk så mye kos det blir også. Ønsker deg og dine masse lykke til!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hva er poenget ditt, xxx?

Hvorfor skriver du et navn her?

Endret av Lady in blue
  • Liker 1
Skrevet

Du har bare fått litt angst fordi det nærmer seg fødsel med stormskritt;)

Litt tragisk at du skal få så pepper her, når du trengte noen trøstende ord.

Det kommer til å gå fint, snart er dere alle samkjørte. Om babyen er våken om nettene, så vil det roe seg fort. Ofte er mann ganske trygg på seg selv som tre barns mor, det smittes ofte over på barne.

Prøv å skyv tankene på dette bort, og fokuser på at babyen snart kommer.

Det er en grunn til at mann går gravid i 9 mnd:) God tid til å forberede seg.

Lykke til med fødsel:)

• Liker 1
Skrevet

Var litt forskjellige kommentarer her ja.. :P Førstemann blir 4 år og 6 mnd, andremann 2 år og 4 mnd når sistemann blir født for å oppklare det =)

Vi burde ha brukt prevensjon den ene gangen også ja, men siden det var dagen etter at mensen var slutt, tenkte vi at det var liten sjans for at det skulle bli barn av det.. og ja, jeg vurderer å sterilisere meg, eller mannen, hvis han går med på det. Enklere inngrep og billigere for menn mener jeg.

Det er snedig, mange strever lenge og prøver og prøver akkurat i dagene rundt eggløsningen for å bli gravide, og likevel ikke blir det, men for oss skjedde det dagen etter siste rest av det forrige egget kom ut..Det skal være liten sjans da, men det klaffet likevel. Klart vi er glade over å i det heletatt kunne få barn, og å få 3 forhåpentligvis friske barn, misforstå meg rett. Bare litt stressa over at graviditeten har gått så fort og at jeg snart sitter her med en baby i armene og livet blir snudd på hodet for en stund når det endelig har normalisert seg med friske og sovende barns som vi ikke har hatt så mye av de siste 2 åra.

Tusen takk til dere som har skrevet konstruktive kommentarer og oppmuntra meg, det var akkuart det jeg trengte. Det kom faktisk ut noen dråper med råmelk helt av seg selv i dag, da jeg hadde kynnere, fikk litt hetta da, det går så fort :D Det vil nok bli slitsomt i perioder, men gleder meg til å se at de har glede av hverandre og at vi blir en relativt stor familie som kan finne på mye gøy sammen når de vokser til litt. Har selv 3 søsken med 2-3 år mellom hver, vi har et kjempegodt forhold og det er alltid trivelig å samles. Takk for oppmuntring og lykkeønskninger damer, føler meg bedre allerede ;) God natt =)

Gjest 4-barnsmor
Skrevet

Går nok helt sikkert fint skal du se, travelt blir det nok ja, men det er du jo vant til fra før. For meg så var den største overgangen å gå fra ett til to barn. Når nummer tre og fire kom så var vi liksom allerede så mange at det utgjorde ikke like stor forskjell.

Jeg forstår heller ikke disse surmagede kritikerne som skriver inn her om prevensjon osv.

Hva i alle dager har dere med hvor mange barn andre folk velger å få?

Er da helt normalt at man gruer litt i forkant av fødselen og er spent på hvordan dagene blir med den nye babyen. Og da trenger man oppmuntring og litt trøst, ikke sure kommentarer fra sure folk. Så overse disse kjære deg.

Mine 4 barn er store nå og har hatt, og har stor glede av hverandre. Og selv om fire er dobbelt så mye arbeid som to barn, så er det også dobbelt så mange gleder.

Stor klem fra meg :klemmer:

Skrevet

Man har ikke så mye tid for seg selv - eller så mye tid til å sitte på rumpa - når man har to barn. Det kan vel ikke bli så mye verre med 3 :) Dessuten begynner den største sikkert å klare seg mye mer selv etter hvert.

Jeg skjønner godt at du er stressa for nattesøvnen, men hvis du ser livet under ett er det en veldig kort periode. Fælt når det står på, og desto bedre når det er over. Og det er jo ikke en gang sikkert at det blir ille.

Skrevet

og ja, jeg vurderer å sterilisere meg, eller mannen, hvis han går med på det. Enklere inngrep og billigere for menn mener jeg.

Vil anbefale å få mannen sterilisert istedet for deg. Min mor steriliserte seg etter lillebror ble født og nå har hun mensen annenhver uke (bror er 9 år nå).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...