MissHvis Skrevet 29. desember 2011 #1 Skrevet 29. desember 2011 Hei sveiser! Jeg er ung, mer nøyaktig 21 år gammel, 1.74 høy og veier 56 kilo. Jeg er undervektig, men relativt opplagt og frisk og grei, men jeg ønsker så gjerne å gå opp litt til. Vil gjerne ha tilbake formene og fruktbarheten min, og legge en litt bedre margin til å bli sjukelig tynn igjen. (En halv kilo ned fra der jeg er nå, og jeg blir trøtt, svimmel og grå. Hengslete og sur hele tiden.. ikke morro!) Jeg har en alvorlig grad av reflukssykdom, kombinert med en skyhøy forbrenning. Jeg tåler ikke fett, krydder, sjokolade, syre (fra frukt og bær), koffein, nikotin, alkohol, nøtter, mandler eller hvetemel. Hvis jeg spiser noe av dette i et måltid, tar ikke kroppen opp noe særlig av innholdet, bare sender alt sammen gjennom systemet mitt i en fei. Dette har jeg blitt bevisst mens jeg forsøkte å gå opp i vekt ved å spise mye mer fett enn jeg pleider (bra fett, atlså), og det resulterte i flere kilo ned og en betennelse i spiserøret. Jeg kan heller ikke spise meg god og mett ved hvert måltid, for da kommer brystbrannen og brenner meg opp. Nå er jeg litt sånn smådesperat, og trenger noen tips og en klapp på skuldra. Jeg har lest at fettet i fisk som regel går bra. Noen som har erfaringer med det? Da jeg trente styrke- og kondistrening omtrent seks ganger i uka, klarte jeg å holde vekta stabil på omtrent 62 kg. Konsekvensen av det ble overtrening og en solid smell i veggen, så nå nøyer jeg meg med å gå lange turer ute med hunden min hver dag. Mye bedre for sjela, og den er faktisk viktigst. Jeg bare lurer på om det er noen andre her i samme situasjon? Hva spiser dere, liksom? Jeg har klart meg ganske greit med tanke på å komme meg igjennom middager og slikt, men nå begynner det å skotte litt på kreativiteten. Tips og forslag mottas med hjertelig takk!
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2011 #2 Skrevet 29. desember 2011 Vil jeg anbefale deg å få henvsining til ernæringsfysiolog.
Wiggins Skrevet 29. desember 2011 #3 Skrevet 29. desember 2011 Som forrige innsender sa, har du vært hos ernæeringsfysiolog? Jeg vil tro at en erfaren ernæringsfysiolog vet litt om hva slags kosthold man bør holde seg til ved refluks. Du må altså holde deg til et fettfattig kosthold. Jeg vet ikke hva slags middager du pleier å ha, men her er noen forslag: - Mager fisk: Torsk, tunfisk etc. Mager fisk har fettet i leveren, så torskekjøtt er omtrent bare proteiner. Det smaker ikke så mye i seg selv, så ha på litt krydder. - Fiskekaker er grei hverdagsmiddag, raskt og lettvint. - Kylling og svin er stort sett veldig magert kjøtt. - Fullkornpasta, det gjør at man holder seg mett litt lenger enn med vanlig pasta. Hvis du skal ha kjøtt i sausen bør du bruke karbonadedeig framfor kjøttdeig, karbonadedeigen har mye mindre fett. Frukt og grønnsaker er selvsagt sunt, men du bør i hvertfall ligge unna ting som agurk og vannmelon, siden disse krever mer energi å forbrenne enn de gir. Du har vel erfart hva som fungerer og hva som ikke fungerer, men jeg vil tro at det er lettere å spise hyppige passelige måltider enn få store måltider. Prøv å få ned noe mellom hovedmåltidene selv om du ikke kjenner deg særlig sulten. Jeg vil anbefale deg å ta en tur på helsekostbutikk, der har de f. eks. mange soyaprodukter som kanskje kan passe for deg. Du får bare prøve deg fram.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2011 #4 Skrevet 29. desember 2011 GØRS eller GERD? Uansett kan du ha et alternativ,nemlig operasjon.Noe de aller fleste med reflukksykdom (refluks) går igjennom.Rart at legen(e) ikke har snakket med deg ang.det,om det er så alvorlig som du skal ha det til 1
Supraspinatus Skrevet 29. desember 2011 #5 Skrevet 29. desember 2011 Frukt og grønnsaker er selvsagt sunt, men du bør i hvertfall ligge unna ting som agurk og vannmelon, siden disse krever mer energi å forbrenne enn de gir. Hvaaaaa? Trodde ikke du gikk på sånne myter Lance. Ingen ting koster mer energi å bruke enn det inneholder. Det går ikke an i følge termodynamikkens første hovedsetning. Jeg har hørt det samme bli sagt om blant annet selleri også, men det er altså ikke sant. Vannmelon inneholder 32 kcal per 100g og er faktisk ikke blant de minst energirike fra det grønne riket. Og agurk ca 10 kcal per 100g, altså ikke veldig mye, men ikke 0. Du forveksler det kanskje med uløselig fiber. Eller forsåvidt alle stoffer kroppen ikke kan fordøye. De kan i teorien koste mer energi å la passere igjennom systemet enn de gir tilbake.
MissHvis Skrevet 30. desember 2011 Forfatter #6 Skrevet 30. desember 2011 GØRS, GERD, Brystbrannsykdom, reflykssykdom - det er bare forskjellige navn på samme sak. Brabrabra tips! Jeg har ganske god oversikt, men i går ble jeg rett og slett litt matt.. Hehe. Sånn er det vel bare. Jeg skal bestille en time hos ernæringsfysiolog jeg, så får jeg lagt opp en skikkelig plan. Har prata om operasjon også forresten, men det har så mange ulemper at det er langt enklere å ta en pille om dagen! Dessuten er det jo slik at denne sykdommen går i bølger, og at det derfor vil komme tider hvor jeg ikke er så plaget. Da håper jeg at jeg kan spise litt andre ting også! Hurra. Det gleder jeg meg til, for nå har betennelsen i spiserøret har blusset opp igjen. Hallo youghurtis.
MissHvis Skrevet 30. desember 2011 Forfatter #7 Skrevet 30. desember 2011 GØRS eller GERD? Uansett kan du ha et alternativ,nemlig operasjon.Noe de aller fleste med reflukksykdom (refluks) går igjennom.Rart at legen(e) ikke har snakket med deg ang.det,om det er så alvorlig som du skal ha det til Etter at nexium kom på markedet er det svært sjelden man gjør en operasjon. Dette stemmer ikke, at de fleste med reflukssykdom blir operert. Ikke nå lenger, i alle fall.
bergans Skrevet 30. desember 2011 #8 Skrevet 30. desember 2011 Vil først rose deg for at du har en god innstilling og vil opp og fram. Som ung med utfordringer i matveien og med fysisk sykdom så forstår jeg godt at frustrasjonen kommer (og kanskje det kan gi de som henger seg på ekstremkurer, suppedietter og fettorgier litt perspektiv). Du kan ha like god nytte av en dietetiker som en fysiolog, men at du trenger faglig tilbakemelding på kosthold er det liten tvil. Det jeg uansett ville ha gjort er å kaste lista med mat du ikke kan spise, men sette opp ei liste med ting du KAN spise. Det positive fokuset endrer den generelle innstillingen, og det blir lettere å holde frustrasjonen nede. Se også om det er mulig å skille ut ingredienser fra ja/nei-lista, f.eks ved at du ser om det er kakao i sjokolade du reagerer på eller om det er kakaosmør/sukker/lecithin. Å holde seg unna alt av nøtter og mandler er du ikke alene om, og nikotin/alkohol/koffein burde ha blitt forbudt for ca 100 % av oss lell. Jeg kan virkelig anbefale Norges Astma- og Allergiforbund sine nettsider og bøkene du kan bestille der. NAAF har medlemmer og pårørende som lever med alvorlige allergier, så de er nødt til å være kreative. Spesielt gjelder dette å finne alternativer når poden skal feire bursdag/jul/konfirmasjon, så der finner du mye støtte og kloke hoder. Det kan godt hende at du vil tåle alternative matvarer som soyadrikker og maismel. Gjerne bruk litt tid på gode engelske nettsteder også, som f.eks disse: USA - http://www.aafa.org/display.cfm?id=9&sub=20 UK - http://www.foodintoleranceawareness.org/ Som ved det meste annet så handler det om å innta mer enn man forbruker, dvs å skape en positiv energibalanse over tid. Deta t du ved trening klarte å opprettholde en høyere KM enn du har nå viser at det er mulig, og at forbrenningen din sannsynligvis er ganske normal. Økt trening stimulerer appetitten (på godt og vondt), men ta det i et tempo der kroppen tåler belastningene og bygger seg opp over tid. Har du vurdert soyabaserte proteintilskudd (e.g. "gainer"-lignende) ifm trening?
MissHvis Skrevet 30. desember 2011 Forfatter #9 Skrevet 30. desember 2011 Fantastisk tilbakemelding! Tusen hjertelig takk, det var virkelig oppløftende! Det første jeg skal gjøre er å følge tipset ditt om ja/nei-lista! Blir jo et mye bedre fokus av det. Godt, konkret tips! Det andre jeg skal gjøre er å teste sjokolade-emnet du nevner! :-D Har nettopp lest at flere typer økologisk sjokolade er uten melkefett og kakaosmør, og det er nok heller det som er problemet for meg. Håper det fungerer i praksis! Hurra! Akkurat nå trener jeg jo ikke særlig mye, jeg bare holder meg passelig aktiv gjennom dagen. En liten hund gjør jo sitt, og jeg syns det er veldig deilig å slippe treningspresset jeg la på meg selv. I det siste har jeg dessuten spist måltider med bare halvannen times mellomrom, og det tror jeg muligens kan være noe som kan gi uttelling for meg. Jeg har også gått skikkelig til verks når det gjelder matvarer, og har kjøpt inn mye forskjellig jeg kan bruke i matlaging. Det finnes overraskende mange gode alternative produkter som inneholder lite fett og mye protein. Da må jeg vel være på rett spor. Jeg har ikke forsøkt soyabaserte proteintilskudd, nei. Det kan jeg kanskje vurdere om jeg ikke ser bedring denne gangen? Bra med back-up! I dag har jeg motet på plass igjen. Jeg trengte nok bare litt piff. Veldig bra med tips til bøker o.l., det har jeg virkelig bruk for. De skal jeg bestille. Igjen, tusen takk.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #10 Skrevet 30. desember 2011 Jeg har også reflukssykdom, men Losec holder det i sjakk sånn noenlunde for meg. Dessverre har jeg tildels løst halsbrann og kvalme med å spise..for idet du svelger ned kommr det iallefall ikke noe opp Dermed er jeg blitt heller overvektig. Men iallefall, en lang periode i fjor spiste jeg kun ren mat, altså frukt, grønnsaker, linfrøolje, bær, fisk, kjøtt og egg. Og det forsvant! Fullstendig, jeg kuttet helt ut Losec (som jeg har vært toltalavhengig av i femten år). Etter at jeg gikk på en smell begynte jeg å spise mer vanlig igjen, med halvfabrikata, brød, ferdigmat etc, og nå må jeg medisinere igjen og enda kjenner jeg det. Vel, det var min erfaring. Lykke til!
MissHvis Skrevet 30. desember 2011 Forfatter #11 Skrevet 30. desember 2011 Jeg har også reflukssykdom, men Losec holder det i sjakk sånn noenlunde for meg. Dessverre har jeg tildels løst halsbrann og kvalme med å spise..for idet du svelger ned kommr det iallefall ikke noe opp Dermed er jeg blitt heller overvektig. Men iallefall, en lang periode i fjor spiste jeg kun ren mat, altså frukt, grønnsaker, linfrøolje, bær, fisk, kjøtt og egg. Og det forsvant! Fullstendig, jeg kuttet helt ut Losec (som jeg har vært toltalavhengig av i femten år). Etter at jeg gikk på en smell begynte jeg å spise mer vanlig igjen, med halvfabrikata, brød, ferdigmat etc, og nå må jeg medisinere igjen og enda kjenner jeg det. Vel, det var min erfaring. Lykke til! Oi.. Jeg klarer ikke å spise frukt i det hele tatt. Da brenner jeg bare opp! Jeg vet jo at jeg har et sunt og godt kosthold, men det hender jo jeg spise litt halvfabrikata. Brød holder jeg meg helt unna, og jeg spiser ikke ferdigmat mer enn en gang eller to i året. Jeg får nok bare prøve meg frem, men jeg skal huske på at det kan være et alternativ! Jeg har hatt det helt omvendt av deg - jeg har hatt sultsmerter og forsøkt å dempe de med matinntak - resultatet har blitt smerter etter bare et par biter. Kjip tilstand. På tross av alt sammen - hyggelig å høre fra en annen i samme situasjon!
Wiggins Skrevet 1. januar 2012 #12 Skrevet 1. januar 2012 Hvaaaaa? Trodde ikke du gikk på sånne myter Lance. Ingen ting koster mer energi å bruke enn det inneholder. Det går ikke an i følge termodynamikkens første hovedsetning. Jeg skal ikke påstå at jeg har sjekka dette veldig nøye, men selvsagt er det mulig at det å forbrenne noe krever mer energi enn det gir. Forestill deg en oljekilde som er vanskelig tilgjengelig og ikke veldig stor. Det vil kreve mye brennstoff/energi å få oljen ut, og det kan godt være mindre enenrgi i oljen enn det som trengtes for å utvinne den. Termodynamikkens første grunnsetning gjelder stadig; energien har hverken oppstått eller forsvunnet, men for å forbrenne næringen fra agurken har kroppen brukt energi den fikk fra andre matkilder. Energien i agurken var mindre enn energien kroppen brukte på å få den fra agurken og ut i cellene. Nok en gang, det er mulig jeg tar feil mht energiinnholdet i agurk og vannmelon, men når det gjelder fysikken har jeg mitt på det tørre rent prinsippielt sett.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #13 Skrevet 2. januar 2012 Etter at nexium kom på markedet er det svært sjelden man gjør en operasjon. Dette stemmer ikke, at de fleste med reflukssykdom blir operert. Ikke nå lenger, i alle fall. Ikke alle som har særlig virkning av Nexium .Jeg er en av dem. 1
Juicy_girl Skrevet 7. januar 2012 #14 Skrevet 7. januar 2012 (endret) Hei dere! Jeg har lest at resultatene etter en operasjon er gode og at unge folk som ellers må ta medisin resten av livet vil ha stor nytte av operasjon. Hva slags komplikasjoner mener du? Man vil i første tiden ha luft i magen som går over. Man vil ikke være i stand til å kaste opp. Det er det eneste jeg har hørt. Håper du har klart å legge på deg Er tynn selv, men tenker ikke på det. Syns ikke du skal gjøre det heller. Du er sikkert flott som du er Jeg har også Refluks. Merket dette for et år siden. Går på Nexium som fungerer for meg. Bare ved å holde meg unna kaffe, te, sitrus frukt, juce, sjokolade, sterkt krydret mat,alkohol og godis kan jeg leve normalt Mitt hovedproblem er at jeg har kjempe dårlig ånde. Det minner om kloakk. Hvis jeg pusser tenner så går det 2 min. Lukten er der igjen. Det er lukt som kommer fra magen og fordi lukkemuskelen ikke fungerer.. Noen som har erfaring eller tips? Hvis jeg bruker pastiller blir refluksen værre for jeg reagerer på peppermynte. (Jeg har fjernet mandler som barn og har ellers god munnhygene.) Dette er så grusomt for meg at jeg har blitt asosial og tenker på dette hele tiden. Jeg er egentlig veldig sosial og blid jente, men dette med ånden gjør meg så deperimert. Tørr ikke en gang gå i kantina å sitte med de andre i lunsjen. Er redd for at de skal miste matlysten. Uten operasjon vil jeg antagelig sperre meg selv inne. Endret 7. januar 2012 av Juicy_girl
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå