Gå til innhold

Magnesium i kattemat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en ganske gammel katt som har begynt å få litt kramper. Litt googling viser at dette kan komme av for lite magnesium i kosten. Er det noen som vet hva slags mat jeg kan gi henne som inneholder litt mer av dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Hvilken alder snakker vi om her ?

Noen mener katten deres er ganske gammel når den er 5 år, andre mener 15 år.

Har hun fått påvist mangesium-mangel hos vetrinæren ?

Har hun blitt undersøkt for andre aldersrelaterte sykdommer og symptomer ?

Jeg synes du skal ta henne med til vetrinæren for en grundig undersøkelse isteden for å google på enkelte oppfattede symptomer og så sette i verk tiltak på egen hånd uten å konferere med vetrinær :)

Endret av Lille-pus
  • Liker 3
Skrevet

Hun er 16 år gammel. Hun har ikke fått påvist magnesiummangel nei, hun var i ellers fin form sist vi var hos vetrinæren. Vi fortalte om krampene sist vi var der, og hun hadde tilfeldigvis en mens vetrinæren var der, men hun ante ikke hva det var. Hun var ganske ung da, så jeg vet ikke om hun bare var uerfaren, men hun hadde hvertfall ikke peiling. Jeg har selvfølgelig ikke tenkt til å begynne med noe heksekunst, jeg bare lurte på om det var noe godkjent kattemat med litt høyere innhold av magnesium, slik at vi kunne se om det hjalp henne.

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Da tror jeg at jeg ville ringt vetrinærkontoret og diskutert dette med dem på telefonen.

Kompetente vetrinærer tar også gjerne en telefon til kollegaen i nærmeste by (eller til Vetrinærhøgskolen) for å diskutere et tema som ligger litt i grenselandet for deres egen erfaring :)

Du vet sikket like godt som meg at både magnesium og kalsium er "tohodede tigre" ettersom de utgjør en ikke helt ubetydelig andel av struvitt (urinstein/-grus), men mangler disse mineralene så vil nervesystemet lide. For mye kalsium vil kunne utløse sinkmangel.

Avveiningen av hva som er passe mengde magnesium og/eller kalsium for en katt på 16 år (og spesielt for din katt) ville jeg tatt en runde med vetrinær på. Seriøse kattematprodusenter har lavt mineralinnhold i sitt tørrfor nettopp for å unngå å legge til rette for at katten utvikler struvitt.

Beklager at det slik sett ikke er så mye konkret hjelp å få her :tristbla:

Endret av Lille-pus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...