Gjest Lea Skrevet 21. desember 2003 #1 Del Skrevet 21. desember 2003 Hvordan lager dere saus til skinkestek? Helt fra grunnen av altså, med kraft fra steken. Har lyst til å ha en liten back-up også. I tilfelle det skjærer seg helt på julaften. Noen posesaus som kan brukes og evt. piffes opp litt? Lea - begynner å få julenerver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skusla Skrevet 21. desember 2003 #2 Del Skrevet 21. desember 2003 Vi bruker å ha sennepssaus til skinkestek.. Den er bare sinnsyk god. Skal se om jeg finner oppskriften til den å komme tilbake om du er interessert. Det smaker ikke sennep altså, og passer godt sammen med poteter og brokkoli... Nam.. *Skusla får vann i munnen ved tanken..* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maxine Grey Skrevet 21. desember 2003 #3 Del Skrevet 21. desember 2003 Man tager en jerngryte, smelter smør og rører inn litt hvetemel, rører, rører, (tresleiv) håper at telefonen ikke ringer... rører, rører, det blir sakte brunt og lekkert, sper med kokt vann fra vannkokeren, krydre litt med salt og pepper og diverse andre hemmeligheter (løpstikke fra hagen f.eks. alternativt litt buljong) putre, putre over svak varme to-tre timer, tilsett skyen fra steken: voila! That's it! PS: ønskes en fyldigere saus, tilsettes matfløte og sukkerkulør for å bevare den mørkebrune fargen. Back-up? Fløtesaus, Rosepeppersaus, Sjysaus, alt etter smak og behag. God jul! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 21. desember 2003 #4 Del Skrevet 21. desember 2003 Sennepsaus er godt, men jeg tror nok at jeg bør lage enten rødvinsaus eller fløtesaus (sambos familie er ikke så glad i "nye" ting). Men jeg tar gjerne i mot oppskriften likevel. Det blir sikkert rester av steken laaangt ut i romjulen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 21. desember 2003 #5 Del Skrevet 21. desember 2003 Man tager en jerngryte, smelter smør og rører inn litt hvetemel, rører, rører, (tresleiv) håper at telefonen ikke ringer... rører, rører, det blir sakte brunt og lekkert, sper med kokt vann fra vannkokeren, krydre litt med salt og pepper og diverse andre hemmeligheter (løpstikke fra hagen f.eks. alternativt litt buljong) putre, putre over svak varme to-tre timer, tilsett skyen fra steken: voila! That's it! PS: ønskes en fyldigere saus, tilsettes matfløte og sukkerkulør for å bevare den mørkebrune fargen. Back-up? Fløtesaus, Rosepeppersaus, Sjysaus, alt etter smak og behag. God jul! Takk! Og vi har trådløs telefon, så jeg skal nok fikse innkommende anrop. Noen som har oppskrift på en god og fyldig rødvinsaus (som ikke smaker FOR mye rødvin)? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 22. desember 2003 #6 Del Skrevet 22. desember 2003 Vi bruker å ha sennepssaus til skinkestek.. Den er bare sinnsyk god. Skal se om jeg finner oppskriften til den å komme tilbake om du er interessert. Det smaker ikke sennep altså, og passer godt sammen med poteter og brokkoli... Nam.. *Skusla får vann i munnen ved tanken..* Enig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tabby Skrevet 22. desember 2003 #7 Del Skrevet 22. desember 2003 Jeg tar et par poser med brun saus som basis, og sper den med all den gode kjøttkraften fra steken som står i ovnen nå. bruker nesten begge literne med kraft og gjør den heller litt tykkere ved å bruke sausjevning (maizena el potetmel) Må også ha litt brunost i, et par skiver gjør susen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 22. desember 2003 #8 Del Skrevet 22. desember 2003 Sånne toro brunsaus terninger, bytt ut en del av vannet med saften av et par mandariner eller en appelsin, og skyen etter steking av steika. Vips nydelig frisk og god saus til svinekjøtt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 22. desember 2003 #9 Del Skrevet 22. desember 2003 Så snille dere er :D Kommer nok til å lage en brun saus fra grunnen av og spe med masse kraft, litt fløte og sånt. Har kjøpt inn flere poser med bac-upsaus også. Veldig kjedelig å så der med ferdig mat på julaften og plutselig er sausen vond/svidd/ubrukelig. Da er det tross alt bedre med kjøpesaus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå