Kontormus Skrevet 30. desember 2011 #21 Skrevet 30. desember 2011 Ved min sønns skole synes det å ha blitt en sedvane å sende 10. klasse dit. Sønnen går enda i 9. og er generellt ganske opptatt av 2. verdenskrig. Og nå fikk jeg jammen litt å tenke på. Kanskje han burte forberedes på hva som møter dem der?
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #22 Skrevet 30. desember 2011 Jeg lever meg veldig inn i slike ting. Ble helt fra meg av å tenke på hva som hadde foregått akkurat der jeg sto, akkurat da. Så for meg hvor redde de måtte ha vært og hvor grufullt alt sammen var. Følte meg utrolig maktesløs og fortvilet over at slik ondskap i det hele tatt kan få lov til å eksistere, og hvor mange som var deltagende. Besvimte to ganger før klassforstander lot meg vente utenfor. Var 16. Så det er ikke alle som tåler sånne ting så godt.
Edie Skrevet 30. desember 2011 #23 Skrevet 30. desember 2011 Jeg var i begynnelsen av 9. klasse. Vi var vel da 14 og 15 år hele gjengen. Som andre sier; i grenseland. Personlig er jeg takknemlig for at jeg fikk oppleve denne turen selv om ( eller fordi) den satt skikkelig støkk i meg. Det er en overveldende opplevelse, men jeg tror det kan være veldig fint for tenåringer og få et slikt perspektiv. Men kanskje vente til 16-17 år.
blubba Skrevet 30. desember 2011 #24 Skrevet 30. desember 2011 Var 15 når vi var der på skoletur (begynnelsen av 10ende klasse).. Som de fleste andre: Kunne ønske jeg var eldre.. skjønte ikke helt alvoret på den tiden, og nå kunne jeg gjerne tenkt meg å reise tilbake (er 21 nå) men jeg husker hvor forferdelig det var. Fulgte ikke så godt med da jeg ikke kunne engelsk Om datteren din er 13, ville ikke jeg tatt hun med dit, men hun skal vel kanskje også på denne skoleturen senere, og da trenger de jo foreldre for å bli med 2åringen skjønner nok ikke stort...
blubba Skrevet 30. desember 2011 #25 Skrevet 30. desember 2011 Det er jo til og med åpent for å gå ned i gasskammerne.. tror jeg var en liten tur nedom selv, men det var virkelig IKKE en hyggelig opplevelse.
mufi Skrevet 30. desember 2011 #26 Skrevet 30. desember 2011 Er enig med de over, har vært der selv både når jeg var 15 og 18. Men det jeg ikke er enig i er at to-åringen burde bli med. Selv om hun ikke skjønner stort. Atmosfæren der er ikke for henne.
sebastianen Skrevet 30. desember 2011 #27 Skrevet 30. desember 2011 Jeg lever meg veldig inn i slike ting. Ble helt fra meg av å tenke på hva som hadde foregått akkurat der jeg sto, akkurat da. Så for meg hvor redde de måtte ha vært og hvor grufullt alt sammen var. Følte meg utrolig maktesløs og fortvilet over at slik ondskap i det hele tatt kan få lov til å eksistere, og hvor mange som var deltagende. Besvimte to ganger før klassforstander lot meg vente utenfor. Var 16. Så det er ikke alle som tåler sånne ting så godt. Et godt eksempel på hvorfor man ikke bør arrangere skoleturer dit, en 14-15 åring trenger en voksen person for seg selv å samtale med etter sånne opplevelser. Det er ikke nok voksne med på disse turene. Min sønn ville ikke bli sendt på dette . Nå er det ikke vanlig på skolen her å gjøre det heller .
blubba Skrevet 30. desember 2011 #28 Skrevet 30. desember 2011 Atmosfæren er nok ikke noe for en 2åring nei.. Vi hadde med oss 15-20 voksende eller noe. (2 klasser/en dobbeldekker) vi hadde til og med med oss sosiallærer og tidsvitne. Vi ble iallefall tatt vare på.. men det gjelder vel ikke alle.
Mamma1 Skrevet 30. desember 2011 Forfatter #29 Skrevet 30. desember 2011 Toåringen sover på dagtid ennå, så jeg kan planlegge slik at hun sover i vogn under besøket.
Belima Skrevet 30. desember 2011 #30 Skrevet 30. desember 2011 Jeg har vært reiseleder for turer med skoleelever til disse stedene. mange elever var "voksne" nok, men en god del har vært for "små" når de gikk i 10. klasse. Les dette: http://www.aktive-fredsreiser.no/turer/skoleturer/KraBer/kra_ber.htm
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2011 #31 Skrevet 30. desember 2011 Der jeg kommer fra er det vanlig å reise dit i 3.klassen på videregående. Jeg er glad jeg var såpass gammel som 18 da jeg var der. Har hørt om mange fra andre steder som dro dit på ungdomsskolen som senere har sagt de helst skulle ventet noen år og modnet litt først. Jeg vil si at 15-åringer (kanskje spesielt gutter) ikke er modne til å reise på klassetur til disse konsentrasjonsleirene. Men jeg vet ikke om jeg har forstått deg rett...du vil ta med en 2-åring inn? Min datter er 2 år og jeg tror nok ikke hun ville forstått mye av det som vi opplevde der og hadde nok ikke blitt preget av det på noen måte. Det måtte i så fall vært å sett voksne mennesker gråte og lignende. Derimot jeg ser for meg at hun helt sikkert kunne vært såpass urolig/høylydt at andre folk hadde blitt plaget av det. Men så sover ikke min så godt i vogn i bevegelse blant folk heller da så jeg kunne ikke lagt turen inn i sovetiden hennes uansett. Husk at dette er store områder, og det går fort noen timer på hvert sted!
Gjest MorAase Skrevet 30. desember 2011 #32 Skrevet 30. desember 2011 Jeg var i Bergen-Belsen som 17-åring og jeg klarer ikke helt å se hvorfor en skal trenge egen oppfølging for å beøke disse stedene? Det skjer minst like kraftige grusomheter hver eneste dag, bare på individnivå. Er folk virkelig så sneversynte at de tror ondskapen tok slutt i mai 1945? Besøk leirene, uansett alder, ta inn over deg at ondskap er en av de sterkeste kreftene som finnes og se forbi den ultra-jødiske propagandaen. Da vil en komme ut som et mer jordnært og realistisk menneske. 1
Mynona Skrevet 30. desember 2011 #33 Skrevet 30. desember 2011 Der jeg kommer fra er det vanlig å reise dit i 3.klassen på videregående. Jeg er glad jeg var såpass gammel som 18 da jeg var der. Har hørt om mange fra andre steder som dro dit på ungdomsskolen som senere har sagt de helst skulle ventet noen år og modnet litt først. Jeg vil si at 15-åringer (kanskje spesielt gutter) ikke er modne til å reise på klassetur til disse konsentrasjonsleirene. Men jeg vet ikke om jeg har forstått deg rett...du vil ta med en 2-åring inn? Min datter er 2 år og jeg tror nok ikke hun ville forstått mye av det som vi opplevde der og hadde nok ikke blitt preget av det på noen måte. Det måtte i så fall vært å sett voksne mennesker gråte og lignende. Derimot jeg ser for meg at hun helt sikkert kunne vært såpass urolig/høylydt at andre folk hadde blitt plaget av det. Men så sover ikke min så godt i vogn i bevegelse blant folk heller da så jeg kunne ikke lagt turen inn i sovetiden hennes uansett. Husk at dette er store områder, og det går fort noen timer på hvert sted! Den andre dattern er 12 år Jeg var i Bergen-Belsen som 17-åring og jeg klarer ikke helt å se hvorfor en skal trenge egen oppfølging for å beøke disse stedene? Det skjer minst like kraftige grusomheter hver eneste dag, bare på individnivå. Er folk virkelig så sneversynte at de tror ondskapen tok slutt i mai 1945? Besøk leirene, uansett alder, ta inn over deg at ondskap er en av de sterkeste kreftene som finnes og se forbi den ultra-jødiske propagandaen. Da vil en komme ut som et mer jordnært og realistisk menneske. Man trenger ikke oppfølging, men dersom man ikke er moden nok, slik som en del var når vi var på klassetur får man ingenting igjen for det. De fjaset rundt og brøy seg ikke. Når man først skal til en konsentrasjonsleir bør man i det minste være villig til å ta innover seg det som faktisk har skjedd der. Det er ikke en fornøyelsespark. Og det er da vel ingen som tror ondskap tok slutt i mai 1945. Men det må da være OK å minnes det som skjedde der likevel. På samme måte som man minnes andre store og forferdelige hendelser. Og man minnes grusomheter som er skjedd på individnivå. 1
Gjest hmrk Skrevet 30. desember 2011 #34 Skrevet 30. desember 2011 Hvor gamle bør barna være for et besøk her? Har ikke lest de andre svarene, men synes når de når tenårene. Da har de hatt en del historie og burde vite hva andre verdenskrig handler om og hva som skjedde med mange jøder. Men ta en snakk med barnet og evt læreren før besøket.
Gjest imli Skrevet 30. desember 2011 #35 Skrevet 30. desember 2011 Jeg var i Bergen-Belsen som 17-åring og jeg klarer ikke helt å se hvorfor en skal trenge egen oppfølging for å beøke disse stedene? Det skjer minst like kraftige grusomheter hver eneste dag, bare på individnivå. Er folk virkelig så sneversynte at de tror ondskapen tok slutt i mai 1945? Besøk leirene, uansett alder, ta inn over deg at ondskap er en av de sterkeste kreftene som finnes og se forbi den ultra-jødiske propagandaen. Da vil en komme ut som et mer jordnært og realistisk menneske. Eg er ganske einig med deg her. Kvifor skal ungdommen stadig vernast meir mot informasjon om ubehagelege ting? At ungdommane reagerar stadig meir, er kanskje eit teikn på at mange av dei har levd litt for beskytta liv?
Gjest Wolfmoon Skrevet 30. desember 2011 #36 Skrevet 30. desember 2011 (endret) Eg er ganske einig med deg her. Kvifor skal ungdommen stadig vernast meir mot informasjon om ubehagelege ting? At ungdommane reagerar stadig meir, er kanskje eit teikn på at mange av dei har levd litt for beskytta liv? (Edit: Også egentlig en kommentar til MorAase sitt innlegg, men siteringen ville ikke) Jeg mener ikke at ungdommer skal vernes, men jeg mener de bør ha med voksenpersoner (gjerne tidsvitner, men de blir jo etterhvert mangel på) som kan forklare, fortelle og lytte til det ungdommene tenker. Vi var en stor klasse på besøk i en konsentrasjonsleir, halvparten gjorde det sterkt inntrykk på, den andre halvparten fleipa og tok det overhodet ikke innover seg. Vi hadde med oss 4 voksne, som absolutt ikke var nok. Når det gjelder ts så vil jeg si at en 13 åring kan være moden nok, men nok ikke trenger å være det. Stol på din egen dømmekraft, det er din ungdom som du kjenner best Endret 30. desember 2011 av Wolfmoon
Ponyta Skrevet 30. desember 2011 #37 Skrevet 30. desember 2011 Jeg dro dit på klassetur i starten av 10ende. Vi var da 15 og 16 år gamle. Jeg synes ikke vi var for unge til å reise dit, og noe av grunnen til det tror jeg er fordi vi hadde hatt om andre verdenskrig, nazisme, jøder, konsentrasjonsleirer ++ i store deler av 8 og 9 klasse. Vi så en del filmer om handlet om disse temaene, og i løpet av 10klasse (etter turen) ble det igjen tatt opp. Vi hadde jo med en guide som guidet oss igjennom hele turen. Vi fikk oppgaver på bussen og jeg vet at hele klassen synes turen var utrolig lærerik. Det var flere som gråt for det var mange sterke inntrykk, men de fleste taklet det bra fordi vi var veldig godt forberedt på hva vi skulle få se. Jeg må legge til at flere som gikk i klassen min da var ganske umodne, men alle fikk se nye sider av disse personene. Det var faktisk flere av de som ville lese diktene og legge roser i sjøen i den ene kvinneleiren!
solch Skrevet 30. desember 2011 #38 Skrevet 30. desember 2011 Syntes man bør være 12-13+ for å få mest mulig ut av et slikt besøk. Mye fordi ynge gjerne ikke klarer å skjønne alvoret. Ser for meg å skulle ta med seg en haug med barneskolebarn på en slik tur.. Barn som løper rundt, ler og leker sisten. Var der selv mens vi var 14-15, altså begynnelsen av siste året på ungdomsskolen. Syntes ikke det var for tidelig i det hele tatt, og de aller fleste skjønte nok alvoret.
sebastianen Skrevet 30. desember 2011 #39 Skrevet 30. desember 2011 Ett annet problem med disse turene er at de er ganske dyre , og det er langt mer stigmatiserende å si nei til å være med på en en annen skoletur . For familier som har dårlig råd er det derfor et problem . Samtidig legges det gjerne opp til undervisning rundt temaet både før og etter turen .
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå