Gå til innhold

Auschwitz og Birkenau

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor gamle bør barna være for et besøk her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ungdommskolealder! Det er steder med utrolig mye historie, vond historie som kan være vanskelig eller umulig for barn å forstå. Når vi reiste på Polentur var det siste året på ungdommskolen og vi var 15 år gamle. Det var en støkk og sjokk på mange av oss å besøke leirene, og jeg ville ikke anbefalt noen å ta med småbarn inn der.

• Liker 1
Gjest RompeRusk
Skrevet

Selv var vi på klassetur til Auschwitz, Birkenau og Ravensbrük når vi gikk i 10. klasse.. Nå som jeg ser tilbake på det, så skulle jeg ønske at jeg var litt eldre, da jeg ikke var "voksen nok" (I mangel på bedre beskrivelse) til å fatte hvor alvorlig det faktisk var, og hvor stort det faktisk var å være der.. Så vil selv anbefale 16-17 :)

Skrevet

Ja, er egentlig enig med sunshine, da vi ar 15 år gamle mener jeg at vi bare så vidt var gamle nok for å takle turen dit, enkelte gjorde ikke det da heller. Skulle ønske det var en tur vi ville tatt når vi var 16-17 eller til og med 18, vi hadde forstått så mye mer.

Gjest uAnonymBruker
Skrevet (endret)

På ungdomsskolen her jeg bor har de sluttet å sende ungdommene på klasseturer dit fordi det hvert år var noen som brøt helt sammen og andre som ikke skjønte alvoret og bare kødda rundt. Så de holdt foreldremøte og kom frem til at de ikke er modne nok, de er 14-15.

Endret av uAnonymBruker
Skrevet

Enig med Sunshine og ABen under henne. Vi var der når vi var 15-16, og det var på grensen. Noen skjønte ikke alvoret, andre gjorde det. Så det kommer jo litt an på hvor modne de er og.

Det er sterkt å se hva som er skjedd i de leirene, så man bør være moden nok til å ta det innover seg.

Skrevet

Jeg var der i slutten av 10., men skulle i ettertid ønske jeg var eldre. Er enig med sunshine-92, jeg var rett og slett ikke "voksen nok". Jeg vet at unger drar avgårde på de turene når de er enda yngre enn det jeg var, vet om ei som skal på klassetur til våren, og hun går i niende. Jeg kan jo ikke akkurat si noe, men jeg synes likevel det blir helt feil.

Skrevet

15-16 år vil jeg si. Av to grunner.

1) man bør være moden nok til å fatte hva som har foregått der.

2) man bør være moden nok til å tåle det.

Historien som finnes der er utrolig gripende, og skal man få særlig utbytte må man fatte den. Samtidig må man være relativt sterk for ikke å bryte helt sammen.

• Liker 2
Skrevet

Ja, det var det jeg var redd for. Jeg har ei jente på snart 13, men får heller få noen til å passe henne. Jeg har også en toåring, men hun er så liten at hun ikke skjønner noe. Det er jeg som har utrolig lyst til å se det stedet.

Skrevet

13 åringen anbefaler jeg deg ikke å ta med, 2åringen greier seg nok :) Det er mye foredrag samtidig som man ser på forskjellige ting, og kanskje er dere så heldige at et tidsvitne taler, slik vi fikk høre for mange år siden.

• Liker 1
Skrevet

Herregud, jeg har et ekstremt ønske om å se det. Hadde jeg hatt noen å reise sammen med så kunne de passet datteren min mens jeg var der.

Skrevet

Pm er sendt :)

Skrevet

Hvor gamle bør barna være for et besøk her?

Tja... Store nok tilk å tenke selv.

Skrevet

Jeg har også utrolig lyst å reise dit. Forstår at du gjerne vil reise dit "med en gang", men du ikke vente et par år til datteren din er gammel nok til å være med? :jepp:

Skrevet

Ok, jeg får ikke sjekket pm før i morgen, da jeg bare er på telefonen min nå.

Skrevet

Ja, spørs om det er lurest å vente litt. Auschwitz forsvinner jo ikke.

Gjest Survival
Skrevet

Det kommer helt an på hvor moden for alderen barna dine er. Jeg var der sammen med en gjeng for en stund tilbake. De yngste, fra 12 til 15 år, klarte ikke helt se for seg hva som skjedde der og hva de forskjellige byggene var blitt brukt til. De var ikke såpass modne at det som guiden fortalte, tok de innover seg på en sånn grusom måte som oss andre som var litt eldre.

Jeg tror det kommer helt an på personen. For noen er det tortur å se disse tingene. Særlig hvis du klarer å lage bilder i hodet av hva som skjedde der, og har sett filmer og lest bøker som omhandler dette. På den andre siden, er man bare helt i grenseland opptatt av dette og har mye andre ungdomsting i tankene, kan det være at opplevelsene her ikke påvirker så sterkt.

Skrevet

Ja, jeg tror hun kanskje vil ta det innover seg. Men jeg har ikke vært der så jeg vet ikke hva man får se.

Skrevet

Man får se bilder, identitetspapirer, gasskammere, brakkene hvor fangene ble stuet sammen, store samlinger med eiendeler (f.eks briller, dukker), avklipt hår osv.. Det er rimelig groteskt. Men det er lærerikt. Det var mange i mitt klassetrinn som gråt når vi var der...

• Liker 1
Skrevet

Jeg var 17. Og gråt åpenlyst. Det var en forjævlig skoletur og jeg skulle ønske jeg var der med mine foreldre. For å være ærlig, heller 15 år med mamma enn 17 år på skoletur.

Men ville nok ventet til 15-16årsalderen uansett. Man mister litt barndommens uskyld ved å få sånne grufullheter så tett opp til seg.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...