GammelKaktus Skrevet 22. februar 2012 #101 Del Skrevet 22. februar 2012 Synes ikke fysisk avstraffelse og barn hører sammen i det hele tatt. Hvis du ikke klarer å oppdra barnet ditt uten å straffe det fysisk så burde du kanskje ikke ha fått barn. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #102 Del Skrevet 23. februar 2012 Synes ikke fysisk avstraffelse og barn hører sammen i det hele tatt. Hvis du ikke klarer å oppdra barnet ditt uten å straffe det fysisk så burde du kanskje ikke ha fått barn. Så Nordmenn er i dine øyne bedre og mer moralske enn andre ? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest "gjest" Skrevet 23. februar 2012 #103 Del Skrevet 23. februar 2012 Så Nordmenn er i dine øyne bedre og mer moralske enn andre ? Vel, hvis kjennetegnet på nordmenn som foreldre er at de får barna til å forstå ting og høre etter uten å slå dem, så er vi "mer moralsk" enn andre ja. For moralen her er jo at nordmenn flest har forstått at det å slå barna er overgrep og gjør det ikke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GammelKaktus Skrevet 23. februar 2012 #104 Del Skrevet 23. februar 2012 Så Nordmenn er i dine øyne bedre og mer moralske enn andre ? Har jeg sagt det? Men uansett hvor du er fra eller hvor du bor, så synes jeg at det er uakseptabelt å slå barn. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest UngKalven Skrevet 23. februar 2012 #105 Del Skrevet 23. februar 2012 En kurder jeg jobba sammen med fortalte at faren hans kutta han med kniv i foten (han hadde arret og vise også) som straff. Og han mente det var bra fordi det lærte han respekt. Han visste at faren var glad i han, men var inneforstått med at man er harde mot barna sine i deres kultur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 23. februar 2012 #106 Del Skrevet 23. februar 2012 En kurder jeg jobba sammen med fortalte at faren hans kutta han med kniv i foten (han hadde arret og vise også) som straff. Og han mente det var bra fordi det lærte han respekt. Han visste at faren var glad i han, men var inneforstått med at man er harde mot barna sine i deres kultur. Har han sagt noe om hvordan han selv vil oppdra sine barn en gang i fremtiden? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hypergirl Skrevet 23. februar 2012 #107 Del Skrevet 23. februar 2012 ..så Norge har altså rett og verden tar feil.... som vanlig Er det eneste argumentet ditt at "fordi alle andre gjør det så vil jeg og"....... ja DET er bra å lære barnet sitt det, det motsatte av selvstendighet...blir nok flott skal du se...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2012 #108 Del Skrevet 17. mars 2012 Er det eneste argumentet ditt at "fordi alle andre gjør det så vil jeg og"....... ja DET er bra å lære barnet sitt det, det motsatte av selvstendighet...blir nok flott skal du se...... Aha, så når Nordmenn alltid har rett og alle andre ikke skjønner noen ting så er det fordi vi er selvstendige mens de andre bare hermer etter hverandre ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pixie Skrevet 17. mars 2012 #109 Del Skrevet 17. mars 2012 Da jeg leste overskriften trodde jeg det gjaldt SM, altså IKKE normalt å gjøre med unger > 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sebastianen Skrevet 17. mars 2012 #110 Del Skrevet 17. mars 2012 En rask sjekk på nettet viser at med unntak av norden, deler av øst europa og noen få sporadiske land er det tillatt å gi barn ris på rumpa i så godt som hele verden. Av jordens 6 milliarder innbyggere bor 5.7 milliarder i land som tillater ris på baken. kun 300 millioner bor i land som forbyr dette. Så uansett om vi i det politisk korrekte Norge forbyr ris er resten av verden enige om at dette er normalt og naturlig. De er vi som avviker. Konsekvensen av fri barneoppdragelse kan man se på programmet "Teenage boss". Herregud, flesteparten av jordens befolkning er fattige og sterkt religiøse. Skulle jeg ta råd fra dem liksom ? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Misteltein Skrevet 17. mars 2012 #111 Del Skrevet 17. mars 2012 (endret) At vold mot barn er noe som er akseptert i deler av verden betyr ikke at vi i Norge må akseptere det. Endret 17. mars 2012 av Misteltein 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hypergirl Skrevet 17. mars 2012 #112 Del Skrevet 17. mars 2012 Aha, så når Nordmenn alltid har rett og alle andre ikke skjønner noen ting så er det fordi vi er selvstendige mens de andre bare hermer etter hverandre ? Kan ikke se det var det jeg skrev. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille lo Skrevet 17. mars 2012 #113 Del Skrevet 17. mars 2012 Kan ikke se det var det jeg skrev. å rise på rumpa fremstår for meg som en totalt absurd handling begått av en person som ikke aner hva den skal gjøre for å oppdra et barn. det vitner om at man har feilet totalt i oppdragelsen av barnet sitt når man begynner å slå. det kunne ikke falle inn å slå mine egne barn, samme hvor sint jeg blir. som sagt det fremstår som absurd og totalt utenfor kontekst. jeg mener slå et lite barn?det går ikke an, og burde ikke gå an for andre heller mentalt sett. det er tøft å oppdra et barn det tar lang tid og man må jobbe mye med det. vold er bare meningsløst...blir trist av tanken... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuckold Skrevet 17. mars 2012 #114 Del Skrevet 17. mars 2012 (endret) En rask sjekk på nettet viser at med unntak av norden, deler av øst europa og noen få sporadiske land er det tillatt å gi barn ris på rumpa i så godt som hele verden. Av jordens 6 milliarder innbyggere bor 5.7 milliarder i land som tillater ris på baken. kun 300 millioner bor i land som forbyr dette. Så uansett om vi i det politisk korrekte Norge forbyr ris er resten av verden enige om at dette er normalt og naturlig. De er vi som avviker. Konsekvensen av fri barneoppdragelse kan man se på programmet "Teenage boss". Nå er det altså ikke slik at foreldres valg står mellom ris på baken og fri barneoppdragelse, det er fullt mulig å sette grenser for barna uten å gi ris på baken. Når det gjelder argumentet om at de fleste land tillater ris og at det derfor må være et eksempel til etterfølgelse, er dette en logikk som tilsier at de gamle grekerne i sin tid burde ha sett seg rundt og spurt om det fantes demokrati andre steder, og når de forstod at det ikke var tilfelle, burde de forkastet ideen. Siden det selvsagt ikke kan tenkes at noe som ikke allerede er innført og dominerende praksis i resten av verden kan ha noe for seg. Det samme burde kanskje ha stoppet aktiviteten til de frie greske ikke-religiøse tenkerne. Enda tidligere kunne de første av våre forfedre som temmet ilden bevisst gå inn for å avlære sin nye kunnskap siden det jo kunne virke som at alle andre levde uten å bruke ild. Og de som først fant opp hjulet kunne slå hjulet i stykker igjen fordi flertallet av mennesker på den tiden levde uten bruk av hjul, og det flertallet gjør må jo alltid være et eksempel til etterfølgelse. Endret 18. mars 2012 av Cuckold 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gandalff Skrevet 17. mars 2012 #115 Del Skrevet 17. mars 2012 Ville nok ikke riset mine egne, men har gjort det med en del andres barn... Spesielt når de gråter på flyet 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hypergirl Skrevet 17. mars 2012 #116 Del Skrevet 17. mars 2012 å rise på rumpa fremstår for meg som en totalt absurd handling begått av en person som ikke aner hva den skal gjøre for å oppdra et barn. det vitner om at man har feilet totalt i oppdragelsen av barnet sitt når man begynner å slå. det kunne ikke falle inn å slå mine egne barn, samme hvor sint jeg blir. som sagt det fremstår som absurd og totalt utenfor kontekst. jeg mener slå et lite barn?det går ikke an, og burde ikke gå an for andre heller mentalt sett. det er tøft å oppdra et barn det tar lang tid og man må jobbe mye med det. vold er bare meningsløst...blir trist av tanken... LItt usikker på hvorfor du svare meg der...? Bare så det er klart så er jeg IMOT å slå barn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2012 #117 Del Skrevet 17. mars 2012 Jeg vokste opp med "ris på rumpen", og husker at hver gang det skjedde var hodet mitt fyllt med hat ovenfor foreldrene mine. Jeg var redd, men manglet totalt respekt for dem. Jeg bestemte meg tidlig for at straffen deres ikke skulle undertrykke meg, slik at straffen deres fikk motsatt effekt - ble gjorde opprør mot dem. Barn skal slippe å bli påført en slik psykisk og fysisk smerte. Det frarøver dem selvrespekt og barndommen. Det er en veldig god grunn til at vold mot barn er forbudt, og heldigvis ser både politi og barneverntjenesten alvorlig på brudd på dette. Så hvis noen kjenner til at slikt skjer, er det bare å melde til barneverntjenesten. Faren min døde for noen år siden, men jeg har enda ikke grått over det. Selv mange år etter jeg fikk ris, kjenner jeg hatet i meg, når jeg tenker på hva de gjorde mot meg. Jeg har klart å oppdra barna mine helt uten vold. De har blitt møtt med grenser, kjærlighet og respekt. De er mye mer veloppdragen enn jeg var på deres alder. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rose Skrevet 18. mars 2012 #118 Del Skrevet 18. mars 2012 I Norge så kan vi som foreldre snart ikke se to ganger strengt på våre barn før det rettes en pekefinger i retning barnemishandling. Kan ikke kalle det barnemishandling at jeg fikk ris på rumpa 2 ganger når jeg var barn, fordi jeg virkelig hadde gjort noe jeg ikke skulle. Men lærte du noe av det? Jeg fikk også ris noen få ganger da jeg var barn, men husker det veldig godt. Husker ikke hva jeg hadde gjort galt, så tror ikke jeg lærte så mye av det. Men husker skammen og ydmykelsen, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiyo Skrevet 18. mars 2012 #119 Del Skrevet 18. mars 2012 Jeg kan ikke skjønne at "men de gjør det i nesten alle andre land" skal være noe godt argument. Noen må da ta til vettet først og være et godt eksempel for andre. Man slår ikke andre. Basta!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sweet77 Skrevet 18. mars 2012 #120 Del Skrevet 18. mars 2012 Jeg kan ikke skjønne at "men de gjør det i nesten alle andre land" skal være noe godt argument. Noen må da ta til vettet først og være et godt eksempel for andre. Man slår ikke andre. Basta!!! Det er nettopp det som er problemet. Mange foreldre ser ikke på barna sine som "andre", de tror av en eller annen grunn at de eier dem, at de av den grunn ikke behøver å vise dem respekt og at de kan gjøre som de vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå