AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #41 Del Skrevet 30. desember 2011 Her i huset har han far og jeg fika tel ungane fra døm var en neve store. Noe annet nøttærn'te! Når ungane ikke hørær, hva ska'n gjøra da? Uansett hva du sier til døm, så bara fortsetter døm å masa? Jo, da får døm vel få seg en fik, da. At det funkær, det vet jeg jo sjøl, for det blir jo som med meg, det: om han far snakkær tel meg og jeg ikke lyr, så får jeg vel en fik jeg og, da. Og det funkær jo, det! Er jon'te mye jeg tør si imot han far etter at jeg lærte meg konsekvensane, det sier seg jo sjøl! Nei, det er med ungær som med gressplen: døm må slås ofte for å holdas nede! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #42 Del Skrevet 30. desember 2011 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest den gang Skrevet 30. desember 2011 #43 Del Skrevet 30. desember 2011 Ser noen sammenligne ris med små dask, hvordan vet dere at det kun er dask det dreier seg om? Høres jo bedre ut med dask enn med juling på baken, men mange fikk julingris og ikke daskeris. Dask, ris eller whaterever man kaller det så handler det om å slå så det erlike relevant å dra inn andre eksempeler på slåing siden ris også handler om å slå. Og som Blondie sier, det er ikke de som ga barna sine ris to ganger i løpet av barnas barndom dette forbudet ble til for. Det ble til pga de som brukte det jevnlig som en del av barneoppdragelsen. Jeg ser ikke mange bortskjemte barn her i landet, noen er det så klart og hvis man sammenligner med Afrikas fattige barn så kan man kanskje si at våre barn er bortskjemte. Min erfaring derimot er at det er mange flotte barn/ungdommer i landet vårt. Det er ikke sånn at man må rise barn for å få velfungerende ikke-bortskjemte barn, det finnes ganske mange mellomting mellom ris og fri barneoppdragelse. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solch Skrevet 30. desember 2011 #44 Del Skrevet 30. desember 2011 Jeg syntes ikke det er rett å gi barn ris, det finnes utallige bedre måter å oppdra barn på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #45 Del Skrevet 1. januar 2012 Ser noen sammenligne ris med små dask, hvordan vet dere at det kun er dask det dreier seg om? Høres jo bedre ut med dask enn med juling på baken, men mange fikk julingris og ikke daskeris. Dask, ris eller whaterever man kaller det så handler det om å slå så det erlike relevant å dra inn andre eksempeler på slåing siden ris også handler om å slå. Og som Blondie sier, det er ikke de som ga barna sine ris to ganger i løpet av barnas barndom dette forbudet ble til for. Det ble til pga de som brukte det jevnlig som en del av barneoppdragelsen. Jeg ser ikke mange bortskjemte barn her i landet, noen er det så klart og hvis man sammenligner med Afrikas fattige barn så kan man kanskje si at våre barn er bortskjemte. Min erfaring derimot er at det er mange flotte barn/ungdommer i landet vårt. Det er ikke sånn at man må rise barn for å få velfungerende ikke-bortskjemte barn, det finnes ganske mange mellomting mellom ris og fri barneoppdragelse. Alle land i verden med mer enn 100 millioner innbyggere tillater ris på baken. Ingen av de landene ligger i Afrika. Så hva dette har med afrikas fattige barn å gjøre skjønner ikke jeg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #46 Del Skrevet 1. januar 2012 Alle land i verden med mer enn 100 millioner innbyggere tillater ris på baken. Ingen av de landene ligger i Afrika. Så hva dette har med afrikas fattige barn å gjøre skjønner ikke jeg. Er det vanskelig å forstå? Hvis man sammenligner Norske barn med fattige barn i Afrika, kan norske barn virker bortskjemte. Altså: Sultne, syltynne gatebarn i afrika, kan få norske barn til så virke bortskjemte. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MorAase Skrevet 1. januar 2012 #47 Del Skrevet 1. januar 2012 Alle land i verden med mer enn 100 millioner innbyggere tillater ris på baken. Ingen av de landene ligger i Afrika. Så hva dette har med afrikas fattige barn å gjøre skjønner ikke jeg. Da foreslår jeg at du leser hele tråden på ny, så kan det hende du forstår hvor vedkommende fant det naturlig å dra en sammenligning. Stikkord: bortskjemt, Lykke til! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #48 Del Skrevet 1. januar 2012 Da foreslår jeg at du leser hele tråden på ny, så kan det hende du forstår hvor vedkommende fant det naturlig å dra en sammenligning. Stikkord: bortskjemt, Lykke til! Utrolig hvordan enkelte ikke klarer å debattere uten å måtte lage en tredje-verden konflikt ut av absolutt alt. det finnes faktisk andre pøroblemstillinger i verden som du kanskje kan prøve å mene noe om. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #49 Del Skrevet 1. januar 2012 Utrolig hvordan enkelte ikke klarer å debattere uten å måtte lage en tredje-verden konflikt ut av absolutt alt. det finnes faktisk andre pøroblemstillinger i verden som du kanskje kan prøve å mene noe om. Lykke til! Det var ikke hun som nevnte Afrika til å begynne med. Jeg syns det er rart med enkelte som absolutt over alt skal debattere noe de har en mening om, men eksempler som støtter utsagnene sine kan de ikke komme med. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest heidi Skrevet 1. januar 2012 #50 Del Skrevet 1. januar 2012 Å utøve vold mot andre er forbudt så hvorfor skal det være tillatt å utøve vold mot de fysisk svakeste av oss? Hvis din mor eller søster gjør noe du ikke liker, dasker du til de da? Man slår heller ikke sine arbeidskollegaer eller venner, men ungene kan slås? Kan noen forklare meg hva ris på baken er? 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Filifjonka Skrevet 1. januar 2012 #51 Del Skrevet 1. januar 2012 Å utøve vold mot andre er forbudt så hvorfor skal det være tillatt å utøve vold mot de fysisk svakeste av oss? Hvis din mor eller søster gjør noe du ikke liker, dasker du til de da? Man slår heller ikke sine arbeidskollegaer eller venner, men ungene kan slås? Kan noen forklare meg hva ris på baken er? Et veldig godt poeng! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sweet77 Skrevet 1. januar 2012 #52 Del Skrevet 1. januar 2012 Hvis poenget ditt er at du syntes ris på rompa er barnemishandling, så er jeg uenig med deg, da jeg forbinder barnemishandling med noe mer alvorlig enn akkurat det. Hvis man skal definere barnemishandling som alt som ikke er det mest optimale for barnet, tror jeg de fleste - inklusive du driver med eller vil drive med dette - og da uthuler man på en måte betydningen av begrepet. Optimalt eller ikke, harde eller løse slag, ofte eller sjeldent, bortskjemt og ikke bortskjemt... Syns mye av argumentasjonen i tråden går altfor mye på sak: hva er ok, og hva er ikke ok? Hvor går grensa? Osv. Barnemishandling handler ikke om slag eller ris, det er bare et av uttrykkene. Det handler mer om det som går forut for risen, som får deg til å tråkke over en grense der du syns det er ok å slå et barn. Mange barn lever i hjem der foreldre forholderder seg til dem mer enn å ha et varmt og nært forhold til dem, og mangler den varmen som et foreldre - barn forhold skal ha. De opplever jevnt over alt fra å ikke bli "sett", til å bli slått, og alle aspektene av forsømmelse eller "psykisk mishandling" som ligger imellom. Mange av disse blir aldri slått, eller slått litt, og det er det vi andre ser - og lager diskusjoner om. Mens det er det som ligger bak som egentlig burde vært diskusjonen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhiannon Skrevet 4. januar 2012 #53 Del Skrevet 4. januar 2012 Litt på siden, men dette er hvor ekstremt det kan være: http://www.landoverbaptist.org/news0303/spanking.html Den er så ekstrem at jeg lurte på om det var ment som humor en stund. Men det ser desverre ikke sånn ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MorAase Skrevet 4. januar 2012 #54 Del Skrevet 4. januar 2012 Litt på siden, men dette er hvor ekstremt det kan være: http://www.landoverbaptist.org/news0303/spanking.html Den er så ekstrem at jeg lurte på om det var ment som humor en stund. Men det ser desverre ikke sånn ut. Det er, heldigvis, en parodiside. Men det tok tid å finne teksten der det står... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #55 Del Skrevet 4. januar 2012 I Norge så kan vi som foreldre snart ikke se to ganger strengt på våre barn før det rettes en pekefinger i retning barnemishandling. Kan ikke kalle det barnemishandling at jeg fikk ris på rumpa 2 ganger når jeg var barn, fordi jeg virkelig hadde gjort noe jeg ikke skulle. Jeg er enig. Det var tider jeg oppførte meg så dumt mot moren min at jeg SKULLE hatt ris på stumpen. Jeg synes folk er veldig opptatt av å se hva naboen gjør på. Barn skal oppleve både disiplin og kjærlighet. Ser ikke noe gale med å giu litt ris dersom barnet har gjort noe alvorlig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2012 #56 Del Skrevet 4. januar 2012 Temmelig mange land har forbud som fysisk avstraffelse av barn. Men praksis er noe helt annet, selv Norge har snitt på 3 barn som dør av mishandling hvert år. Land med forbud mot fysisk avstraffelse av barn: http://endcorporalpunishment.org/pages/frame.html Kortfattet, historisk om fysisk avstraffelse og konsekvenser av fysisk og psykisk avstraffelse: http://www.sinnetshelse.no/artikler/barnemishandling.htm Jeg har ikke sett statistikken, og jeg vet ikke om andre har kommentert det, men jeg tenker: 3 barn? Kun 3 barn? De 3 er selvsagt altfor mange, jeg er bare redd tallet er høyere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2012 #57 Del Skrevet 4. januar 2012 Livets lære Barn som er vant til spydigheter, lærer å bli usikre. Barn som er vant til kritikk, lærer seg å fordømme. Barn som er vant til mistillit, lærer å fare med fusk. Barn som er vant til motvilje, lærer seg å hate. Barn som er vant til hengivenhet, lærer å bli glad i andre. Barn som er vant til oppmuntring, lærer å vise tillit. Barn som er vant til oppriktighet, lærer å skjelne sannhet fra løgn. Barn som er vant til ros, lærer å påskjønne andre. Barn som er vant til hjelpsomhet, lærer å vise omtanke. Barn som er vant til å lese, lærer seg å tenke. Barn som er vant til tålmodighet, lærer å vise forståelse. Barn som er vant til lykke, vil finne kjærlighet og skjønnhet. Ronald Russel Kjære mor og far Ikke skjem meg bort. Jeg vet godt at jeg ikke skal ha alt jeg ber om. Jeg bare tester dere. Ikke vær redde for å være bestemte med meg. Jeg foretrekker det. Det får meg til å føle meg trygg. Ikke la meg utvikle dårlige vaner. Jeg har bare dere å stole på for å stoppe meg. Ikke få meg til å føle meg mindre enn jeg er. Det får meg bare til å ville gjøre meg større enn jeg er. Ikke heng meg ut foran andre. Jeg tenker mye mer over hva dere sier, hvis dere snakker rolig til meg hjemme. Ikke få meg til å føle at feilene jeg gjør, er store synder. Det forvirrer det verdibildet jeg skal bygge opp inni meg. Ikke beskytt meg fra konsekvenser. Jeg trenger av og til å lære gjennom smertefulle erfaringer. Ikke ta det altfor alvorlig når jeg sier "Jeg hater deg". Det er ikke deg jeg hater, men den makten du har til å begrense meg. Ikke tenk at det er under din verdighet å si unnskyld til meg. En ærlig unnskyldning gjør at jeg føler varme og hengivenhet for deg. Ikke skjenn og mas. Hvis du gjør det, må jeg beskytte meg ved å late som om jeg ikke hører. Ikke prøv å late som om du aldri gjør feil. Det vil gi meg et altfor stort sjokk den dagen jeg oppdager at det ikke stemmer. Ikke si at det bare er tull når jeg er redd. Det jeg er redd for, er virkelig for meg. Du hjelper meg mye bedre ved å prøve å forstå. Ikke vær rask med fagre løfter. Jeg blir veldig skuffet når du ikke greier å holde dem. Ikke sett altfor store krav til min ærlighet. Det er lett å skremme meg til løgner. Ikke vær skiftende og inkonsekvent. Det forvirrer meg veldig. Ikke si at du ikke er glad i meg, selv om jeg av og til kan gjøre stygge ting. Ikke glem at jeg vokser fort. Det er sikkert veldig vanskelig for deg å holde følge med meg, men vær snill å prøve så godt du kan. Ukjent Det er forskjell på å ikke ha grenser og det å slå barn. Har du kommet dit hen at ris er nødvendig, har du adderende tapt barneoppdragelsen. Og selv om mange sier hopp betyr ikke at du selv må slenge deg over klippen. Takk skal du ha :<3: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belle de Jour Skrevet 4. januar 2012 #58 Del Skrevet 4. januar 2012 (endret) Hvis man vil ha respekt må man gjøre seg fortjent til den, og det oppnår man på mange andre måter enn å slå. Respekt og frykt er ikke det samme. Hvorfor er det greit å slå barna sine, men ikke andre, som partner, venner eller søsken? Kan noen forklare meg det? Og hvorfor i alle dager er det relevant hva "alle de andre" gjør? Da får vi slutte med velferdsstaten, helsevesenet, lang fødselspermisjon og en rekke andre ting vi har i Norge som ikke "alle de andre" har. Er det ikke lov å ha egne meninger? Endret 4. januar 2012 av Belle de Jour 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bergensbabe87 Skrevet 4. januar 2012 #59 Del Skrevet 4. januar 2012 Hvordan kan dere lære barna deres at de ikke skal slå,når dere som foreldre slår selv? Snakk om dobbelmoral! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #60 Del Skrevet 4. januar 2012 Da er vi enige da om at alle de menneskene i alle de landene hvor dette er lov tar feil. En knøttliten minoritet her på berget derimot, de har rett.... Så fordi det ikke er forbudt ved lov i mange land, så er det greit? Vold mot barn er totalt uakseptabelt. Den gangen en mor eller far slår sitt barn har han/hun tapt. Om en ikke klarer å oppdra barna sine uten å bli fysisk, så syns jeg det er rett og rimelig at en får diverse myndigheter på døra. Hva lærer barna av å bli slått? "Jeg må ikke gjøre sånn og sånn, det er ikke lov, fordi sånn og sånn" eller "jeg må ikke bli tatt for å gjøre sånn og sånn, for da får jeg juling"? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå