Gå til innhold

Ris på baken, normalt og naturlig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du unngår jo spørsmålet. Folk spør deg om du synes det er greit å slå voksne? Ikke om det er din oppgave å oppdra dem.

Hvis du ikke synes det er greit å slå voksne, så synes jeg forøvrig det er merkelig at du synes det er greit å slå barn. Det er akkurat det samme bortsett fra at barn som regel ikke kan sette seg opp i mot det eller forsvare seg selv. Spesielt når det er mennesker som egentlig skal være omsorgspersoner som gjør det.

Ettersom "finurlig" ikke på noe tidspunkt har skrevet om å "slå voksne" synes jeg spørsmål et er ganske søkt. Det faktum at noen engasjerer seg i en debatt på nettet betyr ikke at vedkommende er forpliktet til å svare på et hvilket som helst spørsmål.

Synes jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ris burde ikke være lov spør du meg :snurt: å gi barn smerte når de gjør noe galt, som om ikke foreldrene også har fortjent ris de ikke har fått enda :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Da er det vel resten av verden som tar feil da, og lille Norge som har rett.

Hva skulle vel verdens nasjoner gjort uten nordmenn som kan fortelle dem forskjellen på riktig og galt.

Ikke rart norsk skole er verdens beste og norske elever aldri bråker i klasserommene når vi har verdens beste oppdragelsesmetoder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å la sitt eget temperament gå utover et barn, er rett og slett motbydelig. Dette skaper bare mer frykt, sinne og frustrasjon hos barnet. Du får ikke mer respekt, du blir fryktet av ditt eget barn. Det skal mye til for å klare å reparere forholdet deres igjen. Maktmisbruk kalles det!

Det finnes utallige barneoppdragelses metoder som funker tusen ganger bedre enn det. Foreldre som går så langt skulle hatt en smekk selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det vel resten av verden som tar feil da, og lille Norge som har rett.

Hva skulle vel verdens nasjoner gjort uten nordmenn som kan fortelle dem forskjellen på riktig og galt.

Ikke rart norsk skole er verdens beste og norske elever aldri bråker i klasserommene når vi har verdens beste oppdragelsesmetoder.

Utvikling foregår ved at noen tør gå foran og vise vei, vet du :)

Og akkurat det med å ta offentlig avstand fra å slå barn syns jeg er en bra fanesak!

Når det kommer til bråk i klasserommet er det litt vel forhastet å hoppe rett på den konklusjon at det er mangel på ris som er årsaken. Selv om vi har et offisielt forbud mot ris, betyr nemlig ikke det at det ikke foregår i krokene rundt omkring. De som lagde bråk i klassen da jeg var liten, var stort sett de vi senere fikk vite ble banket opp hjemme, så allerede der faller argumentet ditt.

Skal du komme med sånne konklusjoner får du først legge fram studier som viser at mangel på ris hjemme er årsaken til bråk i klasserommet. Et slikt studium må også kunne utelukke andre faktorer, som forskjeller i lærerutdanningen som evt setter lærere i utlandet bedre i stand til å holde ro i klasserommet.

Legg fram et eller annet å bygge en diskusjon på først, så kanskje du har en sak. For det her er for tynt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rask sjekk på nettet viser at med unntak av norden, deler av øst europa og noen få sporadiske land er det tillatt å gi barn ris på rumpa i så godt som hele verden. Av jordens 6 milliarder innbyggere bor 5.7 milliarder i land som tillater ris på baken. kun 300 millioner bor i land som forbyr dette.

Så uansett om vi i det politisk korrekte Norge forbyr ris er resten av verden enige om at dette er normalt og naturlig. De er vi som avviker.

Konsekvensen av fri barneoppdragelse kan man se på programmet "Teenage boss".

Bare fordi at vi avviker så betyr ikke det at vi har feil!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er man så liten at man må slå barn får å få de til å høre etter, ja da må man bare slutte opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn skal ikke rises eller annet.

Setter mine på timeout visst de har vært slemme, og banner de så forteller jeg de at de kan bytte ut de stygge ordene med festlige ord som nisse, gummistøvel, cowboy etc:) Visst de griser for mye må de vente 15 min før de får maten tilbake, fordi da har de som oftest roet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest toppsine

Jeg syns det er for jævlig og drive og slå barna for de "liksom" skal få mer respekt osv.en velger selv og sette barn til verden.enkelt og greit.Og vi alle vet at det er trass alder osv.

Hva hjelper og slå et lite barn??

De lærer og gjør ofte akkurat det samme.Og gjøre et barn redd på den måten kan også gi dem psykiske problemer senere i livet.Vet om mange som har blitt slått hjemme osv.de har idag psykiske problemer pga det.

Syke folk som driver og gjør slikt med barna sine.

Time out derimot det er en fin ting.

Så til dere som knipser,slår dem over baken osv.Skjerp dere !!!

Skal de lære må de også feile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble slått som barn jeg, gitt. Både ris og "annen hygge" i form av fysisk avstraffelse vanket når jeg hadde gjort noe galt. Eller når mine foreldre -mistenkte- at jeg hadde gjort noe. (Ta penger fra gulvet f.eks, hadde bl.a en venninne som stjal fra alle vennenes hus - hvordan lærer du ungen din rettferdighet og ærlighet når du gir ungen din juling for noe andre unger har gjort?)

Det endte med at jeg, så snart jeg var mentalt gammel nok til å skjønne at jeg kunne, gjorde totalt opprør og vendte meg helt vekk fra foreldrene mine. Vi hadde lite eller ingen kontakt i mange år etter jeg ble voksen. Ingen vinner på slikt, og jeg kan trygt fortelle at jeg hadde hatt en mye enklere ungdomstid om foreldrene mine ikke ble så sinte, men heller SPURTE meg, hadde ærlige samtaler og viste TILLIT til meg og at jeg fortalte sannheten. Det er ingenting som er så frustrerende som å si sannheten og bli mistrodd - hele grunnlaget for et samarbeid blir borte om man ikke kan være seg selv med sine nærmeste!

Belønning og ros fungerer 10 ganger bedre enn fysisk avstraffelse - i lengden! Om man vil ha et barn som "respekterer" (og frykter) deg, kan du gjerne slå det og risikere at forholdet i voksen alder blir ødelagt for alltid. Vil du ha et barn som RESPEKTERER og ser opp til deg, belønner du det når det gjør noe rett, og SNAKKER med det/til det når det ikke gjør det det skal. Straff går fint an uten å bruke vold!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke slå!

Fant en tekst til dere som ikke ser noe galt i å slå, daske,rise deres små.

"Hva har jeg gjort som får deg til skrike sånn til meg, mamma? Hva har jeg sagt for å få deg til å slå meg, pappa? Ikke slå meg mer, vær så snill. Jeg lover å aldri si imot igjen og gjøre alt dere ber meg om, så lenge dere ikke slår meg. Ikke slå meg mer...vær så snill."

Tekst ukjent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre som slår sine egne barn fortjener selv å bli slått. Fysisk avstraffelse av barn har ingenting med barneoppdragelse å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fant en tekst til dere som ikke ser noe galt i å slå, daske,rise deres små.

"Hva har jeg gjort som får deg til skrike sånn til meg, mamma? Hva har jeg sagt for å få deg til å slå meg, pappa? Ikke slå meg mer, vær så snill. Jeg lover å aldri si imot igjen og gjøre alt dere ber meg om, så lenge dere ikke slår meg. Ikke slå meg mer...vær så snill."

Tekst ukjent

Du må ikke forveksle uprovosert blind vold med ris på baken!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre som slår sine egne barn fortjener selv å bli slått. Fysisk avstraffelse av barn har ingenting med barneoppdragelse å gjøre.

Jeg vet om en fyr som banka en kvinne pga barnemishandling. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke forveksle uprovosert blind vold med ris på baken!

Uprovosert blind vold = ris på baken (også)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet om en fyr som banka en kvinne pga barnemishandling. :gjeiper:

Jeg har gjort det samme selv. Dessverre blir det sett på som mer alvorlig enn foreldre som slår egne barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som riser barna deres eller knipser dem osv.Føler dere dere mere vel etter og ha gjort det mot et lite barn som faktisk ikke har bedt om og komme til verden.Et barn som skal lære,som da oftest må feile for og lære???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenk dere litt om dere som er så tygge mot deres egne barn.den den lille kroppen står der og er redd for sin egen mor/far i frykt om og bli slått på baken eller knipsa på munn osv.tenk åssen det er og være liten og redd.dere har vel selv vært redd og frykta ting.så kan dere stå og gjøre no sånt mot dere egne barn.

fy fa...sier jeg bare.dere burde SKAMME dere

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten historie fra meg:

En god venninne fikk ris en gang i mellom. Aldri så hun ble gul og blå, men i den form noen av dere i tråden her ser ut til å akseptere.

Første gangen var hun 4 år. Hun fortalte meg at det den kvelden satte seg i hennes seg i henne at hun aldri skulle høre på moren eller faren sin igjen (de var tilstede begge to). Og det forble sånn. Hun så på dem som "dumme" fra da av, og det gikk bare aldri vekk. Det tillitsforholdet var ødelagt.

Så hva tror dere. Det er en inngripen på et plan de som fleste barn, tror jeg, skjønner kommer fra et sted som er både urettferdig, svakt og irrasjonelt. Og hvem tror dere de søker råd hos når tenårene kommer? Hos dere? Kanskje, hvis dere klarer å kue dem forbi sin egen selvfølse først.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...