Gå til innhold

Veganermat for hunder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hva veganere gir hundene og kattene sine. Eller har de sjeldent kjæledyr? Kan vegetabilsk kost noengang bli optimal for en hund? For de er vel rovdyr?

Bare nysgjerrig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En hund er omnivore (altetende) mer enn en ren carnivore (rovdyr) (katt, derimot, er en ren carnivore). En hund kan overleve på vegetabilsk kost (noe en katt ikke kan), men det vil ikke være et optimalt kosthold for hunden.

• Liker 3
Skrevet

En hund skal ha kjøtt, end of discussion.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er vegetariarianer, men gir hunden min vanlig hundemat med kjøtt i.

• Liker 1
Skrevet

Hunder er mer carnivore enn omnivore. De har bl.a. tennene og fordøyelsessystemet som kjennetegner en ren kjøtteter. De har heller ikke evnen til å bryte ned cellulose som er byggesteinen i alt plantemateriale. Heller ikke kan de fullt ut nyttiggjøre seg vegetabilsk fett og protein. Det er i det hele tatt ingenting i hundens fysikk som skulle tilsi at de ikke er rendyrkede kjøttetere.

Hunder kan likevel overleve på vegetabilsk føde som f.eks. er varmebehandlet slik at cellulosen er brutt ned. Tørrfôr er et godt eksempel på dette siden det for en stor del består av varmebehandlet korn. Vegetabilsk føde er likevel på ingen måte optimalt. Ville ulver og hunder spiser imidlertid ikke vegetabilsk føde med unntak av noen sorter bær o.l. med lavt innhold av cellulose, men det utgjør ikke noen viktig del av kostholdet. (At de spiser mageinnholdet hos byttedyrene sine er en myte).

En hund kan nok overleve en stund på vegetabilsk føde hvis den må, men det er langt fra optimalt og sannsynligvis vil den etter hvert dø av mangelsykdommer.

• Liker 4
Skrevet

For å utdype dette litt:

"Despite their descent from wolves and classification as Carnivora, dogs are variously described in scholarly and other writings as carnivores[133][134] or omnivores.[3][135][136][137] Unlike obligate carnivores, such as the cat family with its shorter small intestine, dogs can adapt to a wide-ranging diet, and are not dependent on meat-specific protein nor a very high level of protein in order to fulfill their basic dietary requirements. Dogs will healthily digest a variety of foods, including vegetables and grains, and can consume a large proportion of these in their diet.[3]"

http://en.wikipedia.org/wiki/Dog#Diet

"Though technically omnivorous, dogs exhibit a natural carnivorous bias, have sharp, pointy teeth, and have short gastrointestinal tracts better suited for the consumption of meat. In spite of this natural carnivorous design, dogs have still managed to evolve over thousands of years to survive on the meat and non-meat scraps and leftovers of human existence and thrive on a variety of foods."

http://en.wikipedia.org/wiki/Dog_food

• Liker 1
Skrevet

En hund skal ha tilgang på kjøtt. Fordøyelsen til en hund bryter sammen om de kun får vegansk mat.

Skrevet (endret)

Hørtes ut som du faktisk vurderte dette for din hund eller evt kommende hund. Dette bør du slå fra deg med en gang. Det blir dyremisshandling.

Hunden kan ikke velge slik som du. Og selv om du har et litt foevridd syn på mat og det er din vei, vil det aldri bli hunden sin vei.

Endret av *Sinnataggen*
  • Liker 1
Skrevet

Mulig hunder kunne levd fint på mikrobiell kjøtterstatning slik som Quorn o.l, men det ville antagelig blitt veldig dyrt.

Skrevet

"Despite their descent from wolves and classification as Carnivora, dogs are variously described in scholarly and other writings as carnivores[133][134] or omnivores.[3][135][136][137] Unlike obligate carnivores, such as the cat family with its shorter small intestine, dogs can adapt to a wide-ranging diet, and are not dependent on meat-specific protein nor a very high level of protein in order to fulfill their basic dietary requirements. Dogs will healthily digest a variety of foods, including vegetables and grains, and can consume a large proportion of these in their diet.[3]"

http://en.wikipedia.org/wiki/Dog#Diet

Dette høres ut som en påstand fra en tørrfôrprodusent! Hunder fordøyer ikke ikke rå grønnsaker og korn (Prøv å gi hunden din en rå gulrot og noen mais- eller hvetekorn og ta en kikk på etterlatenskapene i morgen ;)). Som sagt kan de til en viss grad nyttiggjøre seg vegetabilsk føde hvis celleveggene, altså cellulosen, er brutt ned f.eks. ved varmebehandling, men det er ikke optimal føde.

Her er en artikkel m/kilder som veldig godt forklarer hva jeg mener.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dette høres ut som en påstand fra en tørrfôrprodusent! Hunder fordøyer ikke ikke rå grønnsaker og korn (Prøv å gi hunden din en rå gulrot og noen mais- eller hvetekorn og ta en kikk på etterlatenskapene i morgen ;)). Som sagt kan de til en viss grad nyttiggjøre seg vegetabilsk føde hvis celleveggene, altså cellulosen, er brutt ned f.eks. ved varmebehandling, men det er ikke optimal føde.

Her er en artikkel m/kilder som veldig godt forklarer hva jeg mener.

Nei, når jeg kikket nærmere på kilden, så har den (så langt jeg kan se) ingenting med noen fôrprodusent å gjøre: http://animaldiversity.ummz.umich.edu/site/accounts/information/Canis_lupus_familiaris.html (Og din lenke var vel kanskje heller ikke helt nøytral. ;) ).

Jeg er litt skeptisk til påstanden om at en hund er ren carnivore. For det første så spiser faktisk en hund det meste den kommer over, det gjør ikke en katt. Den kan også overleve uten kjøtt, noe en katt ikke kan. Ville ulver spiser nok mer rent kjøtt, men en hund er ikke lenger en ulv, og en vill hund jakter ikke slik ulver gjør. Den lever som regel av restene fra våre bosetninger. Det faktum at den kan overleve på dette, og allerede har i noen tuser år, høres for meg ut som om den er omnivore.

Men det blir kanskje litt på siden av hva TS spør om. Konklusjonen blir vel da at hunden kan overleve på vegetarkosthold, men at det ikke anbefales fordi det er langt fra optimalt for hunden.

Endret av Tabris
Skrevet

Nei, ingen kilder er helt nøytrale. Veldig mye av det som er skrevet om ernæring hos hund stammer imidlertid fra fôrprodusentene av den enkle grunn at det er de som har hatt midler til å finansiere forskningsprosjekter etc.

Katter spiser forresten nesten hva som helst de også hvis de må og verden er full av katter som har overlevd på dårlig tørr- og våtfôr med svært lavt innhold av animalsk fett og protein. Ville hunder jakter også i aller høyeste grad, men de tar ikke nødvendigvis store byttedyr. Rester og søppel fra mennesker er også ofte av animalsk karakter. Hunder kan bl.a. nyttiggjøre seg alt vi ikke kan eller vil spise på slaktedyr inklusive bein og hud. Verken forvillede hunder eller katter som lever på dårlig mat blir uansett særlig gamle. 2 - 3 år er vanlig levealder.

Men konklusjonen min er jo den samme. Hunder kan overleve en stund på vegetarisk føde, men uten tilsetning av vitaminer og mineraler vil de etter hvert få mangelsykdommer og nedsatt immunforsvar som igjen fører til at de dør. Med andre ord absolutt ikke optimalt.

Skrevet

Interessant lesning.

Men ingen som vet hva veganere gir dyrene sine eller om de nekter å ha dyr? Bare leste om en bruker sin tante som var veganer og som derfor ikke ville ha kjæledyr. Men det er vel ikke alle veganere som er slik? Og hva gir de dyrene sine når de selv ikke engang går i ullgensere?

Skrevet

De jeg vet om som er veganere og som også har hund er like opptatt av at hunden skal ha et like rent og naturlig kosthold som dem selv. Svært opplyste som de er, er de også inneforstått med at hunder er kjøttetere, så de er ganske så aktive hos jegere og slaktere for å få tak i bl.a. slakteavfall fra vilt for å kunne gi hunden fersk og naturlig mat.

Ekstreme tilfeller finnes og så vidt jeg vet finnes det veganfôr for hund i handelen, også i Norge. Å holde et rovdyr i fangenskap burde imildertid by de mest ekstreme veganerne i mot. Jeg har i hvert fall fire utpregede kjøttetere i hus og de dreper og spiser det de klarer å fange. Bor man i USA kan man alltids får operert vekk kattens klør, holde den innendørs og gi den veganfôr, men det hører nok heldigvis med til sjeldenhetene. Akkurat som den jevne amerikaner ikke en gang har vært i nærhet av å få operert inn silikon i rumpeballene...

• Liker 1
Skrevet

Jeg er veganer og gir hundene mine vom og hundemat. Prøver å være litt bevisst og unngår kylling f.eks men mine dyr skal ikke lide for min overbevisning.

De får også slakteavfall etter hjortejakt.

Det er det eneste "negative" med dyrehold slik jeg ser det, at jeg må vike for mine prinsipper for å tilfredstille deres behov.

• Liker 2
Skrevet

Finnes nok uten tvil tilfeller hvor dyr har dødd av feilernæring pga veganfanatiske eiere.. Det har jo skjedd med minst en baby som jeg har lest.

Skrevet

Finnes nok uten tvil tilfeller hvor dyr har dødd av feilernæring pga veganfanatiske eiere.. Det har jo skjedd med minst en baby som jeg har lest.

Jaja, det kan jo gå begge veier. Ikke bare veganere som feilernærer dyra og barna sine, finnes nok av folk som gjør hunder og barn så feite at de dør av hjerteinfark lenge før tiden.

• Liker 1
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Min venninne er veganer, og har katter og gnagere. Hun gir dem kvalitetsfor fra dyrebutikken, og sier at dyra hennes naturlig har annet kosthold enn henne - på lik linje aom at du ikke gir kjæledyret brødskive med nugatti eller en flaske øl. :) dyret får den maten det har behov for

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...