Gå til innhold

Forlovelsesring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg ble fridd til av kjæresten på juleaften, og det ble selvfølgelig et ja. Men jeg er jo helt blank på dette med ringer... skal ringen sitte på venstre eller høyre hånd? Er det frekt å bytte ringen i en annen? Må uansett bestille opp en som t litt større, for den var hakket for liten. Den var fin, og jeg vil jo allerhelst bruke den som han har valgt ut. MEN jeg hadde nok valgt en annen hvis jeg skulle få valgt selv. Han sier jeg bare må bytte den hvis jeg vil, men føler dette kanskje blir feil?

Er det vanlig at jenten har BÅDE forlovelsesring og giftering? Eller burde jeg bruke forlovelsesringen som giftering også når den tid kommer? Takk for svar:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mange ulike meninger om hvor man har ringen, jeg har forlovelsesringen min på høyre, og bytter den til venstre når vi gifter oss og har gifteringen på høyre. :)

Jeg ville ikke byttet ringen. Men det er fordi jeg vet at forloveden min ville tatt det dårlig, uansett hva han egentlig sa. (Dessuten var den perfekt, passet til og med perfekt.) :rodmer:

Skrevet

Du burde jo ikke bytte ringen, det er jo nettopp den ringen han har valgt ut til deg, som han synes er fin, det er jo litt av sjarmen.

Skrevet

Jeg kjøpte forlovelsesringer til oss, og jeg ville blitt såret om den ble byttet i en annen. Vi valgte ut gifteringer sammen, og smeltet da om forlovelsesringene sammen med annet gull vi hadde liggende.

Jeg perosnlig mener at man bytter ikke en forlovelsesring, rett og slett fordi den er mer spesiell enn andre ringer man gjerne får fra kjæresten. Men dere kan jo kjøpe nye til bryllupet, der du får være med å velge ut også

Skrevet

Her var det mange spørsmål.

-Ringen sitter på høyre hånd i Norge, men det blir mer og mer vanlig å ha den på venstre.

-Jeg synes det er utrolig frekt å bytte ring. Hvis du ikke klarer å leve med degn, så får du gullsmeden til å pynte litt på den. Ikke bytte!

-I Norge er/var det tradisjon at forlovelsesring og giftering er den samme ringen. Vi holder dessverre på å ta tradisjoner fra andre land, så nå kan du ha to ringer når du er gift. Du kan ha de på forskjellige hender, la vær å bruke forlovelsringen når du er gift, ha begge på. Du bestemmer selv, men må innrømme at jeg er en liten forkjemper for at det kun skal være en ring.

Skrevet

Vi kjøpte forlovelsesringer sammen, med gravert navn og dato inni. Til bryllupet brukte vi de samme ringene og graverte inn bryllups-datoen også.

Skrevet

Tror egentlig dere velger det dere synes passer dere best, selv om det kanskje bryter tradisjoner.

Jeg fridde til han, og sammen valgte vi ut ringer etterpå. Synes det var greit å finne ringer etterpå, så fikk vi samarbeidet oss fram til noe vi begge likte. Men jeg skjønner at det kan være vanskelig for dere som gjør ting på normalt vis.

Egentlig var det meningen at vi skulle ha ringen på venstre hånd som forlovet og så sette ringen over på høyre som gift, men siden ringen er mer i veien på høyrehånden, får mer slitasje og måtte endres størrelse på (siden høyre ringefinger var større hos begge), valgte vi å fortsette å ha den på venstre hånd. I en periode med håndeksem gikk jeg med den som et smykke rundt halsen istedet :)

Angående å bytte ringen så er det kanskje litt kjipt gjort mot ham. Samtidig er jo et giftemål noe dere gjør sammen, så da er det kanskje ikke så rart om dere tar en kikk på ringer sammen for å se om dere finner andre dere heller vil ha. Det spørs jo litt om dere har tenkt å bruke dem som gifteringer også.

Lykke til! :)

Skrevet

Det er veldig mange forskjellige måter å gjøre det på. For det første synes jeg IKKE du skal bytte ringen du fikk i en annen størrelse, det blir bare helt feil. Du må selvsagt få tatt den ut litt hvis den er for trang.

Ellers så har vi begge forlovelsesringer, min med og hans uten diamant - begge i hvitt gull. Disse har vi på venstre hånd. Når vi gifter oss, så skal vi kjøpe nye ringer, i gult gull (synes det passer best til gifteringer, mens hvitt gull passer best til forlovelse - men det er min(vår) mening). Gifteringene kommer vi til å ha på høyre hånd. Og jeg kommer fortsatt til å bruke forlovelsesringen etter vi er gift - i tillegg til gifteringen.

Skrevet

Jeg har en ettstens diamantring som forlovelsesring og skal derfor ha en ny giftering som har nedfelte diamanter. Har forlovelsesringen på høyre finger og skal bytte over til venstre og ha gifteringen på høyre ringfinger i stedet. Så det kommer litt an på hva slags forlovelsesring du har. Ville forøvrig aldri aldri aldri bytta forlovelsesring. Det var den ringen han fridde med og den har derfor en ekstra betydning. Om du bytter ring vil den liksom miste endel av betydningen sin

Skrevet

Helt enig med andre her, ikke bytt den! Tenk på hvor stolt han må ha følt seg når han gikk fra gullsmeden med den lille posen sin og tenkte "med DENNE ringen skal jeg spøøre om min kjæres hånd!" :rodmer: *håpløs romantiker*

Min forlovede fikk ring av moren sin. Dette er riktig nok arvegods, og jeg er den 3dje personen som bruker den som forlovelsesring. Så jeg har jo ikke mulighet til å bytte den uansett. :fnise:

Jeg bærer min ring på høyre hånd (mest fordi det føles rart å ha den på venstre, og jeg vil at hele verden skal se den når jeg håndhilser! xD ) Men kommer til å flytte den over til venstre hånd når vi gifter oss, slik at jeg kan ha gifteringen på høyre hånd.

Regner med/håper på at jeg ikke kommer til å bruke den for alltid, da jeg håper å gi den videre til en fremtidig svigerdatter eller min egen datter. :)

Skrevet

Har fulgt norske tradisjoner her, ikke at de er så gamle. Vi har begge forlovelsesringer, høyre hånd, og hadde ikke ringsermoni i kirken, har fortsatt kun forlovelsesringer. Vi har vel kun brutt med total A4 med å ha mønster og farge i ringene, i stedet for glatte gullbånd.

Har hørt at dersom man tar forlovelsesringen over på venstre hånd, betyr det at man er enke? Det er nå mange rare vaner rundt om. Vet at venstre er mest brukt i resten av verden, så her kan du egentlig gjøre litt som du føler for. :)

Skrevet

Jeg går med frierringen på venstre hånd. Egentlig fordi jeg syntes den "hører hjemme" der. Han har ikke ring. Skal ut å handle gifteringer sammen etterhvert og det vil da være den eneste han skal gå med. Jeg kommer til å gå med begge mine. Giftering på høyre og frierring på venstre!

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg ble fridd til av kjæresten på juleaften, og det ble selvfølgelig et ja. Men jeg er jo helt blank på dette med ringer... skal ringen sitte på venstre eller høyre hånd? Er det frekt å bytte ringen i en annen? Må uansett bestille opp en som t litt større, for den var hakket for liten. Den var fin, og jeg vil jo allerhelst bruke den som han har valgt ut. MEN jeg hadde nok valgt en annen hvis jeg skulle få valgt selv. Han sier jeg bare må bytte den hvis jeg vil, men føler dette kanskje blir feil?

Er det vanlig at jenten har BÅDE forlovelsesring og giftering? Eller burde jeg bruke forlovelsesringen som giftering også når den tid kommer? Takk for svar:-)

Først i forhold til hvilken hånd, her i Norge er det mest vanlig å ha den på høyre hånd, men andresteder er det venstre den skal sitte på.

De gamle egypterne trodde kjærlighetsåren lå i venstrehånds tredje finger

http://forlovelsesringer.org/historien.html

Jeg har selv valgt å ha den på venstre ringefinger (Jeg har en klassisk forlovelsesring), men kommer til å ha gifteringen på høyre ringefinger. (Min kjære har ikke forlovelsesring)

Når det kommer til om man har forlovelses og gifteringer er det veldig individuelt, her i Norge har det vel vært mest vanlig at man har de samme (og at mannen også har forlovelsesring), men det blir mer og mer vanlig å ha egene gifteringer (det er vel da mest vanlig at man har fått en klassisk forlovelsesring).

Håper du får noe fornuftig ut av innlegget mitt :)

Glemte nesten; Ikke bytt ring, jeg elsker min ring nettopp fordi min kjære har valgt den til meg.

Endret av Kahlan
Skrevet

-I Norge er/var det tradisjon at forlovelsesring og giftering er den samme ringen. Vi holder dessverre på å ta tradisjoner fra andre land, så nå kan du ha to ringer når du er gift. Du kan ha de på forskjellige hender, la vær å bruke forlovelsringen når du er gift, ha begge på. Du bestemmer selv, men må innrømme at jeg er en liten forkjemper for at det kun skal være en ring.

Tradisjonelt sett var det også i Norge vanlig med forlovelsesring eller frier-ring i tillegg til giftering, kun for kvinnen da.

Den skulle være en sikkerhet for bruden om at mannen ikke kom til å stikke av før bryllupet ;) ;) Morsomt! Så at flere og flere nå har både forlovelses- og giftering er egentlig bare å ta med den eldste tradisjonen inn i den nyere norske. Koselig synes jeg!

Gjest Adriane
Skrevet

Du har fått mange svar allerede, ang det med hvilken hånd osv. Også om hvorvidt det er frekt å bytte den, men det må jeg bare svare på jeg også. Personlig syns jeg det er ufølsomt iallfall, for han har garantert brukt mye tid, tanker og følelser på hvilken ring han skulle gå for. Og jeg er nå "lagd" sånn at om kjæresten min så fridde med en ring fra f.eks Glitter, så ville jeg aldri drømt om å bytte den. Fordi det er den ringen han har valgt, og det er meg og vår kjærlighet han har hatt i tankene når han kjøpte ringen. Så jeg sier som de andre her: ikke bytt ringen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...