Gå til innhold

Enkel, billig dessert med luksuspreg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg venter gjester på nyttårsaften og har handlet inn alt som trengs til middagen (kalkun med masse godt tilbehør). Så satt jeg her da, fornøyd med meg selv og effektiviteten min og det at jeg har klart å skrape sammen ingredisenser til et supert måltid til mine gjester til tross for en slunken lommebok nå etter jul. Det var da jeg kom på at jeg hadde glemt desserten!

Så nå må jeg finne på noe som er:

- Luksuriøst nok til festmiddag på nyttårsaften

- Raskt nok til at det ikke trenges å lages flere dager i forveien

- Billig nok til at jeg ikke må selge sofaen for å få råd til ingrediensene

- Noe som ikke krever fryserplass, for der er det fullt.

Skal vi se... Pannacotta hadde vært fint, men det har liksom vært standarddesserten hjemme hos meg det siste året, så på nyttårsaften har jeg lyst å finne på noe annet. Alt som inkluderer is er uaktuelt. Kake kunne jo vært et alternativ, men da blir det masse rester og jeg kommer til å ende opp med å spise dem. :lur:

Tiramisu kanskje? Er det dyre ingredienser der? Hva koster sånne fingerkjeks?

Eller noe helt annet?

Skrevet

Creme brulee?

Creme brulee er godt ja. Kan man lage det uten sånn brenner til sukkeret?

TS

Skrevet (endret)

Hjemmelaget karamellpudding, enkelt å lage, ikke alt for dyrt, trenger ikke plass i fryser, men imponerer de fleste da dette er noe de fleste liker.

Porsjoner 8

Ingredienser

2 dl sukker til karamell

6 dl melk

3 dl kremfløte

5 ss sukker

8 stk egg

1 stk vaniljestang (eller vaniljesukker)

Slik gjør du

1. Smelt 2 dl sukker i en kjele mens du rører godt til tyktflytende karamell. Pass på så det ikke brenner seg. Hell det over i en brødform (ca. 1,5 l).

2. Snitt opp vaniljestangen på midten og skrap ut innholdet med en kniv. Kok opp melk, fløte, sukker og vaniljestangen + innholdet i den. Avkjøl.

3. Pisk eggene lett sammen og tilsett den avkjølte melkeblandingen mens du rører godt.

4. Sil blandingen opp i brødformen. Sett formen i en dyp langpanne og hell i vann opp til 1/3 av formen, stek den i ovn på 120 °C, ca. 2 timer til karamellpuddingen er stiv. Avkjøl.

Server med pisket krem og karamellsaus. Pynt eventuelt karamellpuddingen med sesongens bær eller frukt.

Endret av andy capp
  • Liker 1
Skrevet

Ja. Sett på grillfunksjonen på ovnen og smell skålene inni på øverste rille tilsukkeret er smeltet.

Skrevet

Veit ikkje kva du legger i "luksus", men her er nå mine tips

Heimelaga karamellpudding er kjempe godt :) Kostnaden er egg og melk (og eventuelt fløte), vaniljestang(kan eventuelt byttes ut med ekte vaniljesukker eller vaniljeessens) og sukker. Kan også lages laktosefri ved å bruke ein blanding av laktosefri melk og fløte. Ser lekkert ut når den blir hvelva ut på eit passende fat. Kan vere kjekt å ha krem e.l. til. Og så smaker det så godt med ein kopp kaffe til :) Eventuelt kanskje ein cognac?

Eventuelt ein god vaniljeis med varm sjokoladesaus. Er knallgodt og ikkje så vanleg å få. Kanskje litt barnebursdag, men fy så godt med kontrasten av den kalde isen og varme sausen.

Varm kake og is er også godt. Eplekake eller brownies e.l.

Skrevet

Hva med sjokoladefondant med pisket krem til?

Skrevet

Fromasj av frosne bær?

Jeg varmer noen frosne bær med litt sukker og løser opp litt gelatin i blandingen, tilsetter noen flere bær for å få ned temperaturen igjen, og når det er avkjølt blander jeg forsiktig (men nok til at det blir jevnt) med pisket krem. Avkjøles i kjøleskapet et par timer.

Ønsker du fromasjen uten bærbiter kan du kjøre bærene til mos med stavmikser og evt sikte ut frø hvis du vil. Jeg pleier å la dem være så hele som mulig, det blir litt friskere da. Supergodt med skogsbærblanding fra frysedisken.

Til fint kan du jo ha fromasjen i porsjonsskåler og så pynter du litt med noen bær, og kanskje litt mørk sjokolade eller en sprø småkake eller noe ved servering.

• Liker 1
Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg pleier å lage karamellpudding til dessert på nyttårsaften. Den hjemmelagede er jo knallgod, og noe de aller fleste liker :). Enkelt er det også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...