Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Nå er det jul igjen og min forlovede har vært å hentet julepakken fra sin familie på posten.

Dette blir den tredje julen vi har sammen. Han har tre barn fra tidligere forhold og jeg har tre selv.

Det var ikke så mye som en liten hilsen til mine barn i år heller :cry:

Men å sende en gave til meg kunne min "svigermor" gjøre!! :evil:

Jeg har i alle disse årene hatt et inntrykk av at mine barn ikke betyr noe men å gni det inn med å sende gave til meg er å gå for langt.

Heldigvis bor hans familie veldig langt unna så dette er ikke noe vi merker i hverdagslivet vårt.

Jeg fatter ikke at voksne mennesker kan oppføre seg slik :(

Noen kommentarer?

Tanken på å sende gaven som er til meg i retur har streifet meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sambos sønn får gave fra begge mine foreldre (de er skilt). Forventet det ikke av de, men de syns at det var på sin plass. Jula er hovedsakelig barnas dag, så jeg er forsåvidt enig. En liten oppmerksomhet er nok. Trenger ikke å være noe store greier. Tanken som teller, men det er jo greit å få hint om at tanken er der da..

Gjest Anonymous
Skrevet

Blir sint når jeg leser sånt som dette jeg.

Dersom dette hadde hvert min samboer og hans familie så ville jeg tatt dette opp med ham. Enten så gir man gaver til alle eller ingen. Jeg syns de virker kjipe, gjerrig er kanskje ordet?

Det trenger ikke være noe dyrt, men en liten ting bare.

Jeg husker fra min barndom, ei snill nabo dame som kom til oss med en pakke til jul. Vi fikk en bok både til bursdager og jul. Andre "tanter" i familen laget kalendere til oss, ga bort sokker osv.

Det er tanken som teller, selv barn forstår såpass mye.

Nå veit ikke jeg alderer'n på barna? Men, det finnes alltid små ting man kan gi bort.

Gjest GreenSky
Skrevet

Jeg synes ikke det er noe must at ste-besteforeldre må gi til sine ste-barnebarn. Jeg har alltid fått av min ste-bestefar, men det er fordi vi altid har hatt et godt forhold, og jeg pleier alltid å gi presang til han også.

Det kommer veldig an på forholdet en har til-stebesteforeldrene, synes jeg. Geografisk avstand, alder på barna, osv. spiller inn her.

Hva om du fikk barna dine til å lage en liten presang til ste-besteforeldrene sine? Trenger ikke være mye, f.eks en tegning eller noe sånt. Det ville kanskje "åpne" øynene deres.

Det er ikke sikkert at de gjør dette for å overse ste-barnebarna med vilje, kanskje de snarere ikke vet helt hvordan de skal forholde seg til dem.

Skrevet

Jeg kan ikke tro at de er onde mennesker. De tenker vel bare ikke så langt. Jeg går nesten ut ifra at de aldri har møtt barna dine, eller at de ihvertfall ikke har noen nær kontakt.

Men man kan jo også se for seg en familie hvor man har et felles barn, og en av partene har et barn fra før. Ofte blir problemet at stebarnet får veldig mange flere presanger, fordi h*n får fra både familie og stefamilie. Små barn forstår ikke så alt for mye, men for mange blir det leit å få halvparten så mange presanger som storesøster/ storebror. (Og dette VET jeg at er et reelt problem hos enkelte.)

Så jeg tror ikke det er så selvsagt at man gir noe til stebarnebarn, stenevøer, osv, dersom man ikke har noen kontakt med dem.

Skrevet

mine foreldre kjøper jule-og bursdagsgave til min samboer og til hans datter.det synes jeg er kjempehyggelig.

vet ikke om du har noe særlig kontakt med svigermoren din jeg,men jeg ville nok sagt til henne at du trenger ikke å kjøpe noen presang til meg i år,men heller en liten ting til barna mine.

Skrevet

Gjem bare bort gaven du får av dem, forklar barna på en sympatisk måte at de har så mange andre å gi til. For all del ikke klag på dem..

Gjest Anonymous
Skrevet

Barna er vel forsåvidt det minste problemet her fordi du som mor fint klarer å skåne dem/skjule for dem at du har fått julegave. Men som mor selv skjønner jeg følelsene DINE oppi dette og dette er sårt.

Skrevet

Mine foreldre bor langt unna og kjøper ikke gaver til sambo sine unger. De har heller aldri møtt hverandre og har null kontakt.

Sambo sine unger bor heller ikke hos oss.

Foreldrene til min samboer bor nærme og har så og si ukentlig kontakt med min sønn. De kjøper gaver til ham og ser på ham som et "ekte" barnebarn.

Når det gjelder mine egne foreldre, så synes jeg det er helt greit at de ikke kjøper gaver til ungene til min samboer. De har ingen kontakt overhodet, så hvorfor skulle de gjøre det...

Gjest Anonymous
Skrevet

Synes du virkelig at dette er rart? Det er jo ikke hennes barnebarn,,,dessuten koster det jo penger, og ikke har hun noe forhold til dem heller kanskje. Og hvis hun ikke kjnner dem, så vet hun jo heller ikke hva de måtte ønske seg. Nei, ikke overdramatiser dette! :roll: Hun gir til sin sønn, til deg, og sine barnebarn,det får holde.

Jeg forstår henne utmerket godt.

Gjest fast - ikke innlogget
Skrevet

Jeg og mine småsøsken får alltid gaver til jul av vår stefars familie (nå har ikke han egne barn, da). Det er selvfølgelig veldig koselig at de tenker på meg, men jeg har aldri forventet noe av de og hadde egentlig ikke tenkt noe mer på det om jeg IKKE hadde fått noe av dem.. Jeg tror faktisk ikke mine mindre søsken hadde tenkt noe videre på det heller, av den enkle grunn at de ikke legger merke til hvem de egentlig har fått gaver av når julaften er forbi (som de fleste andre barn :P ).

I situasjonen hvor man har både felles barn og barn fra tidligere, så kan jeg faktisk heller ikke se for meg at barna selv ville reagere på dette om ikke voksne gjør dem oppmerksom på det.

Skrevet (endret)

.

Endret av Gundel Gaukeley
Skrevet
Synes du virkelig at dette er rart? Det er jo ikke hennes barnebarn,,,dessuten koster det jo penger, og ikke har hun noe forhold til dem heller kanskje. Og hvis hun ikke kjnner dem, så vet hun jo heller ikke hva de måtte ønske seg. Nei, ikke overdramatiser dette! :roll: Hun gir til sin sønn, til deg, og sine barnebarn,det får holde.

Jeg forstår henne utmerket godt.

:Nikke: Endelig en som mener det samme som jeg.....

Hun har sikkert mangen å gi gaver til! Jeg syntest folk er så vanvittig grådige nå til dags... Man forventer gaver fra alt og alle. Jeg syntest det er trist å være bitter over at en dame (STE-bestemor) ikke gav gaver til barna dine.

Barna får nok gaver som det er.......

Makan! :o

Gjest Madam Felle
Skrevet

:Nikke: Endelig en som mener det samme som jeg.....

Hun har sikkert mangen å gi gaver til! Jeg syntest folk er så vanvittig grådige nå til dags... Man forventer gaver fra alt og alle. Jeg syntest det er trist å være bitter over at en dame (STE-bestemor) ikke gav gaver til barna dine.

Barna får nok gaver som det er.......

Makan! :o

g god jul til dere også, snakker om makan til oppførsel. Må si at det er en stor skam at ikke så nære "familiemedlemmer" ikke kan vise litt sunn fornuft. Men tydeligvis er det mange med samme tankegang her inne.

Hvorfor gi til en voksen når en ikke kan gi til barna? Er ikke de alle sammen i den familien nå, eller er det bare moren til barna som er det?

Blir faktisk forbanna på slike holdninger, for her er det snakk om små barn, og ikke voksne mennesker, og hvorfor skal en være så kald og kynisk ovenfor små barn?

Det behøver ikke koste mye penger, og hadde jeg vært henne ville jeg heller ha valgt å gi til barna og ikke de voksne. Synes også det blir for dumt når folk sier at barna får nok uansett. hva f*** har det med saken å gjøre. Det er små barn det er snakk om, og jeg tviler på at dere hadde syntes det var noe særlig koselig om dere som barn ble oversett på denne måten.

Hadde jeg vært moren til barna hadde jeg fortalt mine "svigerforeldre" hva jeg mente om saken. Ville de ikke gjøre noe med det hadde jeg sendt presangen i retur uten å mukke.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er ikke så lett å være foreldre..steforledre..besteforeldre..stebesteforeldre.....i disse dager.

Jeg har ett barn og min sambo har ett barn. Vi opplever til stadighet at det blir gjort "forskjell" på ungene våre når det gjelder gaver, penger osv.

Dette kan være fra besteforeldre, tanter eller andre i begge familier.

Noen ganger blir det veldig feil og ungene reagerer og synes det er urettferdig og i værset fall såret.

Ikke lett det der. Men vi prøver å gjøre et minst mulig problem av det og rette opp åpenbare ulikheter så godt det lar seg gjøre.

Jeg tror de fleste ikke tenker over at de gjør forskjell, og det har nok mye med å gjøre på hvor tette relasjoner det er. Vanskelig når man ikke kjenner de nye familiemedlemmene så godt.

Skrevet

Kjære Madam Felle! Skal si du fyrte nå :roll:

Damen sier ingenting om hvilke forhold hennes barn har til sin (nye) forlovedes foreldre?

Får barna hans gaver av hennes foreldre??

Hvor gamle er barna?

Er det små barn(3-4-5 år) så har jeg erfart at de små gavene er gøyale de føste 4 minuttene så blir de "glemt" fordi mor eller far har kjøpt bilbaneDeluxe2000 eller noe i den dur (dere skjønner).

Jeg syntest det der med gaver KAN gå for langt jeg....... Vertfall når man snakker om stebesteforeldre.

Men forskjellige meninger. Respekterer det!

Gjest Madam Felle
Skrevet

Det jeg reagerte på var at moren til barna fikk gave, og ikke barna. Jeg mener også at det ikke spiller noen rolle hva slags forhold de har til barna, for de vet at barna er der. Spiller heller ingen rolle hva deres besteforedre gjør med de andre barna, for de burde vært voksne nok til å vise litt hensyn uansett hva andre måtte gjøre.

Hva med å kjøpe en julestrømpe som ikke koster allverden. Hva om barnet ikke leker med den "lille" tingen med en gang? Hva om det er noe som barnet setter pris på senere? Skal det være slik at en ikke skal kjøpe noe til andre enn sine egne bare fordi de barna får større og finere gaver fra foreldrene sine? Hva slags tankegang er det da?

Du mener at jeg skal respektere at andre har andre meninger, men da bør vel du også gjøre det samme. Du brukte ord som makan, og det samme gjorde jeg. Om du velger å være egosentrisk må du være det for min del, men jeg har litt mer medlidenhet til barn enn det du tydeligvis har. Dette er min tolkning ut i fra hva og vhordan du skriver, og blir min mening, som jeg må få ha.

Når en setter sammen to familien blir en en familie til slutt, og da bør alle i den familien se det som en familie. En kan ikke da velge hvem en vil behandle som familiemedlem og hvem en ikke vil ha. Alle er da i familie enten biologisk eller ikke. Den moren til de barna er ikke mer i familie enn det barna er, men hvorfor får hun gave da?

Heldigvis har ikke jeg slike svigerforeldre og glad er jeg for det, for her i familien behandler vi alle som familie enten de er biologiske eller ikke. Hadde det vært på en annen måte hadde jeg slått hardt ned på det med å gi gaver til meg, og ikke til barna. Men igjen det er min mening, og den har jeg lov til ha, så må du ha din mening.

Ulike er vi alle sammen, noen velger å være egosentriske, mens andre velger å se andre veier.

Skrevet
Om du velger å være egosentrisk må du være det for min del' date=' men jeg har litt mer medlidenhet til barn enn det du tydeligvis har[/quote']

Hva rett har du til å si noe sånt? :evil: Selv om jeg sier at det med gaver kan ta-litt-av og at jeg ikke er enig med første gjest her, så får jeg dette opp i trynet?

Jeg er da ikke egosentrisk i det hele, og medlidenhet for unger har jeg masse av!

makan

Skrevet

Min søster har det på samme måten. Samboeren har tre barn, hvorav ett faktisk ikke er hans eget. Sammen har de en datter, og hun har en datter alene. Samboerens eldste gutt er en ok fyr på 18 år. De to minste er noen krapyl. Den som ikke er hans er verst. De river tapetet av veggene, den ene gjør på seg med vilje, de smører tannkrem på veggene, griser med neglelakk og lager mest mulig kvalm. Hva får de av tanten sin..? En kjempesvær bilbane til neste 2000 kroner. Min søsters datter? En billig genser fra spar kjøp.. Snakk om å gjøre forskjell. :frustrert:

Gjest Anonymous
Skrevet

Her er jeg igjen, jeg som startet denne her.

Barna mine er ikke så små lengere men det er ikke poenget.

Min "svigermor" vil ikke ha noe med hverken meg eller mine barn å gjøre.

Da min stesønn ville ha med min sønn på besøk i fjor sommer til bestemoren sin fikk han beskjed om at det ikke plass hos henne så han kunne ikke bli med. I ettertid viste det seg at et annet barnebarn av henne fikk ha med en kompis! Min stesønn var der samtidig.

Min familie har tatt i mot min samboer og hans barn uten problem og de får gaver fra dem til bursdag og jul.

Jeg la ikke gaven i fra min "svigermor" under treet så ungene mine fikk ikke med seg det.

Da jeg skrev innlegget var jeg lei meg og er det vel enda men har ikke noe problem med å akseptere at slik er det.

Jeg forstår bare ikke at noen er sånn. Ungene mine har aldri gjort dem noe og de er ikke intressert i å prøve å bli kjent med dem heller.

De har blitt buden hit flere ganger men det passer aldri.

Ting er ikke så enkelt bestandig men jeg mener fremdeles at å sende en gave til meg var å gå for langt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...