Gå til innhold

Betale gjeld eller spare til buffer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er arbeidsledig og har vært det en periode (er syk også, så burde vel egentlig vært på AAP, men det er en annen diskusjon). Da det oppsto en aldri så liten økonomisk krise i høst måtte jeg skaffe meg et kredittkort for å holde hodet over vannet, så nå har jeg kredittkortgjeld på 20.000 kr. Ikke et svimlende høyt beløp, men likevel 20.000 kr mer enn jeg skulle ønske.

I månedsskiftet januar/februar vil jeg få ca. 10.000 kr i "feriepenger" fra NAV. Dette kommer i tillegg til vanlige utbetalinger av dagpenger. Tanken er vel at jeg skal kunne ha mulighet til å reise bort på ferie med familien i løpet av året og da bruke feriepengene til å erstatte det jeg taper i dagpenger. Men ferie er helt uaktuelt så lenge jeg er arbeidsledig uansett.

I allefall, nå lurer jeg på hva jeg bør gjøre med de 10.000 kr. Mine valg:

A) Betale ned på kredittkortet sånn at jeg halverer gjelda (da har jeg jo også disse 10.000 kr tilgjengelig på kredittkortet dersom ting skulle skjære seg igjen senere).

B) Sette dem på sparekonto sånn at jeg har en buffer til en eventuelt ny økonomisk krise og fortsette å betale minstebeløp på kredittkortet (ca. 1000 kr pr mnd).

C) Betale halvparten inn på kredittkortet for å få ned gjelda litt, og sette halvparten inn på sparekonto til dårligere tider.

Hva ville du gjort? Jeg tenker alternativ A høres mest fornuftig ut, men er det noen ulemper her jeg ikke har tenkt over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uten tvil, betal kredittgjeld. Det er skyhøy rente, 20% eller mer. Buffer skaffer du deg når kredittgjelda er betalt, ikke før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at du ikke har sparepenger siden du tok opp kredittkortgjeld. I denne situasjonen så hadde jeg vel heller satt de 10.000 på bufferkonto. Hva gjør du dersom du plutselig må til tannlegen, vaskemaskinen ryker osv. Om du betaler inn hele beløpet på kredittkortgjelda så blir vel ikke de måndtlige innbetalingene mindre. Jeg hadde heller svelget høy rente og hatt sikkerheten ved å ha litt penger ekstra i tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville uten tvil brukt alt til å betale ned på kredittkortet. Renten er skyhøy på kredittkort. Skulle ting skjære seg igjen får du heller bruke kredittkortet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betale kredittkortgjelda!! Renta er skyhøy! bedre å ha pengene tilgjengelig på kredittkortet enn på en sparekonto. - da slipper du å betale rentene for de 10000 du har betalt ned. Og da blir det mindre i måneden på minstebeløpet også, for det blir mindre å betale i rente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Betal ned gjelda! Å ha "trygghet" i form av sparepenger hjelper ufattelig lite når du betaler i dyre dommer (renter) for å ha den "tryggheten."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betal ned på gjelden.

Hvis du setter pengene på konto koster det deg faktisk penger, for renten på gjelda er mye høyere enn renten på innskudd.

Hvis du har 20% rente og betaler ned ca. 1000,- pr mnd og setter 10.000 i banken har du betalt ca kr. 5000,- for å ha de pengen i banken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville definitivt betalt kredittkortgjelda pga. den høye renta. Det er i utgangspunktet lurt tenkt å ha en liten buffer, men om noe uforutsett skjer, ville jeg heller brukt kredittkortet igjen dersom det virkelig var krise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene! Da ser det ut til at jeg har tenkt riktig likevel, så da blir det nedbetaling av kredittkortgjeld. :)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...