Gå til innhold

Starte opp nettbutikk selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann jenter (og gutter)! Jeg har fulgt ivrig med på forumet her inne i lang tid, og har snappet opp råd om både det ene og det andre. Og nå har jeg altså bestemt meg for å prøve meg litt her på forumet selv :)

Det jeg lurer på, er om dere har noen tips til å starte opp nettbutikk selv. I hovedsak klær og tilbehør. Hvor får man tak i ting, er det noen regler man må sette seg inn i, hvor er det best å opprette nettbutikk, osv? Er wordpress lurt å bruke? (har blogg på eget domene der fra før, så er litt kjent med det)

Ta nettbutikken til Ulrikke Lund - fashionlove, for å ha et eksempel. Hvordan går det ann å få til avtaler med f.eks. Wildfox? /andre merker.. Er dette noe man kjøper opp selv, også selger videre, eller får man til en avtale med dem?

Går det ann å evt. kjøpe opp fine klær på Ebay og selge dem videre på nettbutikken? Vet at det er mange som er skeptisk til å handle fra utlandet, så kanskje en norsk nettbutikk føles tryggere å handle fra. (og da har jo jeg allerede mottat varen, og sett at den er brukende!) Må selvfølgelig selge for en litt høyere pris enn jeg kjøper for, for å tjene litt penger på dette. Ikke mye så klart, men nok til å kunne drive butikken videre.

Eller f.eks. dra innom vintage butikker, når man er på ferier osv. og ta med seg skatter hjem der ifra.

Klær og vintage er noe som jeg syns det er så utrolig gøy å drive med, at dette er noe jeg virkelig vil!

Jeg vet at det står veldig mye om alt dette på internett, og jeg har virkelig lest alt jeg kommer over. Men det er så mye at jeg går helt i surr.. Tips mottas med takk! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg har litt erfaring med dette, og kan sikkert hjelpe deg. Send meg en PM, så kan du få pristilbud på nettbutikk + starthjelp :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Ingen som vet?

Har skjønt at jeg må registrere meg i brønnøysundregisteret, ha en regnskapsfører, kjøpe domene og betale noen for å "lage" nettstedet, finne ut betalingsløsning på siden, ha et varelager, hvilken type markedsføring, emballasje, osv...

Jeg lurer litt på hvordan man "kommer i gang"? Begynner jeg med å registrere foretaket? Også jobber jeg videre? Hvordan/hvor finner jeg leverandører? Jeg vet jo sånn ca hvilken type "stil" jeg vil ha på klærne og det.

Også lurer jeg på, hvis jeg skal ha et "vintage-hjørne" på nettbutikken. Har jeg da lov til å kjøpe opp vintage ting på f.eks. ebay og selge videre? Eller fra vintage butikker, hvis jeg er på ferie og tar med meg noe hjem? Hvordan funker dette?

Jeg tenker også å gå et av disse grunder/ny bedrift/etablerer kursene som fins. Tenker at det er lurt å kunne mest mulig. Har dere noen gode tips til hvilket kurs som er ok?

Spør sikkert litt dumt, men har lest alt jeg kommer over på nett - og har snappet opp litt av vært, men ikke helt skjønt hvordan man "starter prosessen".. Gjerne del linker til sider med info om dette, hvis dere vet om noen. :)

Skrevet

Ingen som vet?

Har skjønt at jeg må registrere meg i brønnøysundregisteret, ha en regnskapsfører, kjøpe domene og betale noen for å "lage" nettstedet, finne ut betalingsløsning på siden, ha et varelager, hvilken type markedsføring, emballasje, osv...

Jeg lurer litt på hvordan man "kommer i gang"? Begynner jeg med å registrere foretaket? Også jobber jeg videre? Hvordan/hvor finner jeg leverandører? Jeg vet jo sånn ca hvilken type "stil" jeg vil ha på klærne og det.

Også lurer jeg på, hvis jeg skal ha et "vintage-hjørne" på nettbutikken. Har jeg da lov til å kjøpe opp vintage ting på f.eks. ebay og selge videre? Eller fra vintage butikker, hvis jeg er på ferie og tar med meg noe hjem? Hvordan funker dette?

Jeg tenker også å gå et av disse grunder/ny bedrift/etablerer kursene som fins. Tenker at det er lurt å kunne mest mulig. Har dere noen gode tips til hvilket kurs som er ok?

Spør sikkert litt dumt, men har lest alt jeg kommer over på nett - og har snappet opp litt av vært, men ikke helt skjønt hvordan man "starter prosessen".. Gjerne del linker til sider med info om dette, hvis dere vet om noen. :)

Nå fikk du jo svar fra ei med erfaring som kan hjelpe deg da...

Skrevet

Nå fikk du jo svar fra ei med erfaring som kan hjelpe deg da...

Sorry, en...

Skrevet

Ja, jeg har kontaktet han samme dagen som han skrev her. Men det virket som at han i hovedsak kunne hjelpe til med å lage nettsiden :) Og jeg må nesten finne ut av alt jeg trenger å vite rundt det å drive en nettbutikk, før jeg lager en. Ellers hadde jeg jo ikke spurt på nytt her..

Skrevet

Noen som vet hvordan det funker ved kjøp av ting på ebay, om det er lov til å selge det videre i en nettbutikk uten noen "avtaler" med de man har kjøpt det av?

Skrevet

Hei, jeg holder på å starte en nettbutikk nå. Og du burde kanskje planlegge litt mer og ha ting litt mer klart før du starter. F.eks er det viktig at du har en forretningsplan og ide før du starter. Og kanskje et starts budskjett på hvor mye du skal starte med, åssen levrandører du ønsker osv.. du kan gjerne kontakte meg på pm om du ønsker å vite ting :)

Skrevet

Tusen takk for svar! Jobber med å sette opp en skikkelig forretningsplan for tiden. Og regner litt på hvor mye jeg bør ha som startbudsjett. Jeg er veldig sikker på hvilke klær/merker jeg vil ha i butikken, men har ikke kontaktet noen leverandører enda. Kommer såklart ikke til å begi meg ut på dette før jeg har alt i orden =) Har sendt deg en PM :)

Skrevet

Hei

Nøringsetaten har gratis etablererkurs. Dette er ganske nyttig. Du kan melde deg på kurset her: http://www.naringsetaten.oslo.kommune.no/etablering_av_egen_bedrift/etablererkurs_pa_norsk/

Også skattetaten har gratis kurs for nye næringsdrivende. Jeg selv har vært på et av de kursene for to år siden da jeg skulle starte opp mitt IT firma.

Ta kontakt hvis du trenger informasjon/prisoverslag på selve nettbutikk-løsningen.

Skrevet

Takk for innspill! Jeg har store planer om å ta et sånt kurs, før jeg begir med ut på å opprette en nettbutikk, har bare ikke bestemt meg helt for hvilket enda. :)

Er det noen som har tips til hvordan man skaffer seg leverandører? Er det bare å ta kontakt direkte med de som produserer det jeg vil selge og spørre? Spør sikkert litt dumt nå men..

Skrevet

noen som vet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...