AnonymBruker Skrevet 28. desember 2011 #1 Skrevet 28. desember 2011 Hei. Det finnes mange lånekalulatorer og kalkyler der ute på hvor mye man kan få i lån ved hvilken inntekt osv. Men vi eier ett hus det er minimalt lån på. Rundt 300.000,- og det har verdi på ca 3,5 mill.. Muligens mer. Ønsker nå å kjøpe ny bolig, og leie ut eksisterende. Vi har totalt ca 500.000 i inntekter i året, så det er ikke så mye, men håper på å kunne få litt med pant i den boligen vi eier allerede. Noen som har noen råd, utenom å sende oss i banken?
Gjest Tirkes Skrevet 28. desember 2011 #2 Skrevet 28. desember 2011 Tja. Generelt sett så gir banker en hyggelig rente på inntil 75% av boligverdien. For dere blir det lån på tilsammen 2,6 mill, altså 2,3 mill dersom man trekker fra eksisterende lån. MEN... det er en sum dere ikke kan håndtere med 500 000 i samlet inntekt tror jeg. Med dagens rentenivå, ja. Men renten kan stige og da vil det holde hardt. Dere må nok snakke med banken for et fornuftig svar. 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2011 #3 Skrevet 28. desember 2011 Takk for raskt svar! Vi satser på å leie ut huset vi eier idag, som er strøkent pusset opp, og ligger meget sentralt til i en av de største byene i Norge. Dermed håper vi at denne inntekten - pluss de to hyblene som er i tilknytning til huset og også vil bli leid ut slik de blir idag - kan dekke store deler av de månedlige avdragene til jeg blir ferdig utdannet. Da vil vi komme opp i en samlet inntekt på minst 750.000 ,- dette ekskluderer altså leieinntekter.
Gjest Tirkes Skrevet 28. desember 2011 #4 Skrevet 28. desember 2011 Da må du bestemme litt selv (sammen med banken) hvilke boligutgifter dere tåler. Jeg ville personlig satt tak på feks 2,2 mill, slik at jeg hadde 1 mill igjen til "75%"-grensen. Nå er det ikke sikkert din bank har slik grense, men våre to banker har det. Renten stiger i det øyeblikket man overtrer den grensen. Er man under, garanterer banken snilleste renten. Si at du har 2,2 mill i lån, 25 år løpetid, 4% rente. Det er kr 11670 i mnd. Stiger renta med 3% (som du minst må regne med og sjekke at du tåler) så er månedsgebyret på 15676. Dere vil i tilegg få to boliger som skal forsikres og vedlikeholdes. Jeg vil derfor minst legge med 100 000kr under "75% grensen, i tilfelle noe skjer som må utbedres før jeg har fått betalt noe ned på lånet. Å ha ansvar for to boliger er ikke bare bare. Mitt råd ville nok vært salgt og nykjøp av bolig. Men det er neppe et alternativ for deg. Jeg ville kanskje lagt meg så lavt som mulig. Nå vet jeg ikke hvor i lander du ligger, men får dere en ålreit bolig for 1,5-1,7? Eller drømmer dere om et hus til 3 mill?
Gjest Tirkes Skrevet 28. desember 2011 #5 Skrevet 28. desember 2011 Nå bør jeg gå å legge meg. Med pant i eksisterende bolig + nybolig vil dere fint ha garanti for et "hvilketsomhelst" lån, når jeg tenker meg om. Så da gjenstår egentlig bare spørsmålet om hvor mye dere tåler. Lag et budsjett basert på hva dere tjener nå, og på hva dere helt realistisk forventer å tjene på leie (tenk at dere kanskje har noen mnd uten leieboere også) ikke hva dere håper. Legg inn hva det vil koste å fullforsikre to boliger, legg inn til vedlikehold og kommunale avgifter (din kommunes side skal ha oversikt over disse, jeg har 7500kr i året i kommunale avgifter) osv osv. Se realistisk på hva du kan tåle og ønsker å betale til bolig. Den summen bør være "krise-rente" grensen deres, altså 7-10& renters summen. ...jeg klarer ikke forstå megselv engang. Unnskyld! Sovetid.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2011 #6 Skrevet 28. desember 2011 Hehe, nå skjønner jeg litt mer! Vi har ikke planer om å kjøpe noe stort hus nei, vi tenker en 3-roms leilighet i utkanten av Oslo til rundt 2 mill.. kanskje + noen få 100'tusner! Å selge er veldig uaktuelt da det i all hovedsak er min manns barndomshjem og han vil gjerne beholde det Ellers veldig mange gode råd! Vi skal regne og skrive budsjett! Tusen takk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå