AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #21 Del Skrevet 30. desember 2011 Har aldri forstått det med å betale inn ekstra, det er jo renteinntekter tapt. Summen man betaler for et år er jo akkurat den samme uansett når du betaler den, selv om de uten økonomisk innsikt jubler over å få igjen på skatten :gjeiper: Men dersom man ikke har kontroll på egen økonomi er jo saken en annen, da vil man jo ikke ha penger å betale inn på våren, og skattegjeld er den værste gjelden å ha. Fordi veldig mange bruker opp nesten alle pengene de får utbetalt hver måned, og er dermed ikke i stand til å spare så mye. For disse er det særdeles gunstig økonomisk sett å bli trukket ekstra i skatt, for deretter å få det utbetalt som et større beløp rett før ferien, for de ville neppe klart å spare opp et tilsvarende beløp i løpet av året. Selv betaler jeg ekstra skatt, fordi jeg foretrekker den lykkefølelsen jeg får når jeg får masse penger tilbake på skatten. Den følelsen er utrolig deilig, og jeg driter i om jeg har tapt et par hundrelapper i renteinntekter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 30. desember 2011 #22 Del Skrevet 30. desember 2011 Men er ikke enkelt for alle. Jeg betaler for mye skatt hvert år, og får faktisk ikke endre skatteprosenten. Noe som er utrolig frustrerende som enslig mor, som har bare akkurat nok hver måned. Så blir jeg trekt 2000-3000 ekstra hver måned. Og så tenker jeg at ja, da blir det ferie på meg og barna, men nei, det blir det ikke, for pengene får jeg ikke før i oktober. Og med helt idiotisk rente på. Er så lite at det teller ikke. Hvis du er vanlig arbeidstaker så skal da ikke dette være noe problem, bare å gå inn på skatteetaten sine sider og endre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #23 Del Skrevet 30. desember 2011 Hvorfor "pappa"? Han er jo pappa, uten gåsetegn Han jobber både selvstendig og på en høyskole. Jobber han på Høgskolen i Gjøvik ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #24 Del Skrevet 30. desember 2011 Jeg vet om folk som har satt ned skattetrekket og brukt pengene til f eks oppussing, for så å betale inn det de skylder før det løper renter på restskatten. Er selvstendig næringsdrivende selv (lite enkeltpersonforetak), med svært variabel inntekt fra år til år, så jeg må regulere forskuddstrekket underveis i året, eller sette av penger til årsregnskapet er tatt. Har ikke hatt noe problem med dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athene Skrevet 30. desember 2011 #25 Del Skrevet 30. desember 2011 Fordi veldig mange bruker opp nesten alle pengene de får utbetalt hver måned, og er dermed ikke i stand til å spare så mye. For disse er det særdeles gunstig økonomisk sett å bli trukket ekstra i skatt, for deretter å få det utbetalt som et større beløp rett før ferien, for de ville neppe klart å spare opp et tilsvarende beløp i løpet av året. Enig i det. Og som jeg skriver i mitt forrige innlegg bør personer uten økonomisk sans ha tilstrekkelig trekkprosent, da skattegjeld er veldig uheldig. Men jeg håper på at de fleste er såpass fornuftige at de ikke går i null hver måned, og i så tilfelle lønner det seg å betale minst mulig og heller betale restskatt. Jeg (og de flest jeg kjenner) har ikke problemer med å spare til det vi trenger av den grunn. Og det å skrive at det er "særdeles gunstig økonomisk sett" er helt feil. Det er gunstig personlig sett - fordi man ikke har kontroll på egen økonomi. Men økonomisk sett taper man et større beløp i renteinntekter hvert år. Blir omtrent som de som ikke "har råd til" å spare i BSU, og dermed taper 4 000 kroner rett i lomma hvert år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest alille Skrevet 30. desember 2011 #26 Del Skrevet 30. desember 2011 Men økonomisk sett taper man et større beløp i renteinntekter hvert år. Blir omtrent som de som ikke "har råd til" å spare i BSU, og dermed taper 4 000 kroner rett i lomma hvert år. Ikke nødvendigvis. Slik som nå er ikke renta i banken særlig høy, så det å spare selv kontra å spare via skatten gir ikke nødvendigvis noen gevinst. Man får jo rente på tilbakebetalte skattepenger også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bobler Skrevet 30. desember 2011 #27 Del Skrevet 30. desember 2011 Jobber han på Høgskolen i Gjøvik ? Nope Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå