AnonymBruker Skrevet 28. desember 2011 #1 Del Skrevet 28. desember 2011 Satt plutselig å tenkte på at om man i stedenfor å betale skatt hver måned, setter pengene på høyrentekonto og betaler smellen når den kommer, vil man jo tjene på rentepengene? Er dette lov/mulig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Mitzi Skrevet 28. desember 2011 #2 Del Skrevet 28. desember 2011 Om du ikkje leverer skattekort til arbeidsgivar vert det trekt 50% skatt. Så det er nok ikkje mulig. Det du betalar for mykje av skatt, får du renter på av Skatteetaten. Om du har betalt for lite skatt, må du betale renter på det beløpet også. Alt i alt vil det gå opp i opp omtrent, om du sparar eller betalar skatt. Men noko skatt må betalast uansett. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bobler Skrevet 28. desember 2011 #3 Del Skrevet 28. desember 2011 Pappa har gjort dette i mange år. Fult mulig. Men han betaler noe skatt, bare veeeldig lite (han skal vel betale nesten 50%, han betaler vel 15% og setter resten på høyrente konto. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadyGrey Skrevet 28. desember 2011 #4 Del Skrevet 28. desember 2011 En grei måte å spare litt penger på er å få arbeidsgiver til å trekke et visst beløp extra hver måned i tillegg til trekket på skattekort Det har jeg brukt å gjort, de trakk meg 1500,- i tillegg, enkel å grei måte å spare på. Så fremst du betaler nok skatt i utgangspunktet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Østlandet Skrevet 28. desember 2011 #5 Del Skrevet 28. desember 2011 Pappa har gjort dette i mange år. Fult mulig. Men han betaler noe skatt, bare veeeldig lite (han skal vel betale nesten 50%, han betaler vel 15% og setter resten på høyrente konto. Da har vel "pappa" en spesiell jobb. Selvstendig eller lignende. Skjønner ikke helt vitsen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bobler Skrevet 28. desember 2011 #6 Del Skrevet 28. desember 2011 Da har vel "pappa" en spesiell jobb. Selvstendig eller lignende. Skjønner ikke helt vitsen. Hvorfor "pappa"? Han er jo pappa, uten gåsetegn Han jobber både selvstendig og på en høyskole. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Østlandet Skrevet 28. desember 2011 #7 Del Skrevet 28. desember 2011 (endret) Hvorfor "pappa"? Han er jo pappa, uten gåsetegn Han jobber både selvstendig og på en høyskole. Det var jo det jeg lurte på? Og jeg lurte også på vitsen med å gjøre dette... Endret 28. desember 2011 av Østlandet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bobler Skrevet 28. desember 2011 #8 Del Skrevet 28. desember 2011 Det var jo det jeg lurte på? Og jeg lurte også på vitsen med å gjøre dette... Nei hva vitsen er det aner jeg ikke, det er ikke jeg som gjør det. Han tjener vel litt ekstra på det, han er opptatt av å spare der han kan hvis det er muligheter for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2011 #9 Del Skrevet 28. desember 2011 Dersom du betaler skyldig skatt på våren, ved avregningen så slipper du å betale renter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Timseh Skrevet 28. desember 2011 #10 Del Skrevet 28. desember 2011 Er dette lovlig? I så fall skal jeg nevne det til sambo. Han er selvstendig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2011 #11 Del Skrevet 28. desember 2011 Det er fullt mulig. Det er bare å bestille skattekort med prosenttrekk med svært lav inntekt som grunnlag på www.skatteetaten.no Fullt lovlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2011 #12 Del Skrevet 28. desember 2011 Men er ikke enkelt for alle. Jeg betaler for mye skatt hvert år, og får faktisk ikke endre skatteprosenten. Noe som er utrolig frustrerende som enslig mor, som har bare akkurat nok hver måned. Så blir jeg trekt 2000-3000 ekstra hver måned. Og så tenker jeg at ja, da blir det ferie på meg og barna, men nei, det blir det ikke, for pengene får jeg ikke før i oktober. Og med helt idiotisk rente på. Er så lite at det teller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2011 #13 Del Skrevet 29. desember 2011 Mannen min gjør dette. Han er offentlig ansatt, men og selvstendig næringsdrivende (lege). Fullt lovlig, og han får igjen ganske mange tusen på skatten hvert år.....i tillegg til de pengene fra høyrentekontoen. Vi har regnskapsfører, så jeg er ganske sikker på dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hulaboer Skrevet 29. desember 2011 #14 Del Skrevet 29. desember 2011 Om du ikkje leverer skattekort til arbeidsgivar vert det trekt 50% skatt. Så det er nok ikkje mulig. Det du betalar for mykje av skatt, får du renter på av Skatteetaten. Om du har betalt for lite skatt, må du betale renter på det beløpet også. Alt i alt vil det gå opp i opp omtrent, om du sparar eller betalar skatt. Men noko skatt må betalast uansett. Man kan da be arbeidgiver om å trekke mer eller mindre? Spørsmålet er: Lønner det seg å trekke mindre? Er høyrentekonto såpass bra at det faktisk er en fordel å gjøre det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 29. desember 2011 #15 Del Skrevet 29. desember 2011 (endret) Tidligere har det alltid lønnet seg å spare hos kemneren istedenfor i banken. Normalt har skatteetaten betalt høyere rente enn banken opå tilsvarende beløp, og den renta er skattefri i motsetning til bankrente. Kan ikke se noen fordeler med å bruke banken. Betaler alltid for mye skatt, for å være på den sikre siden. Den beste spareformen er å sikre seg maks mulig fradrag. Endret 29. desember 2011 av Kamikatze Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2011 #16 Del Skrevet 29. desember 2011 Jeg mener, med en årsinntekt på 450000,- - ikke betale noe skatt (om det er mulig, evt 15%), og trekke f.eks 40% av brutto inntekt inn på en høyrentekonto og la de rente seg et år, da må jo det være mer lønnsomt enn at staten får pengene gradvis, og tjener renter på våre ekstra betalte skattepenger som vi ser på som sparing? Da vil man jo sitte igjen med 4,25% (i Nordax høyrentekonto) av det man har satt inn i løpet av året, som jo er en del! Uff, ble litt innviklet skrevet. For meg ser dette ut som en super sparemåte! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wildy Skrevet 29. desember 2011 #17 Del Skrevet 29. desember 2011 Det er sikkert mulig å gjøre det. Men for meg blir det litt mye å holde styr på, så jeg gjør det enkelt. Trekker mer skatt enn nødvendig og får alltid igjen en god slump penger. Så trenger jeg ikke tenke mer på det enn at kontoen min blir litt glad hver juni...:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest alille Skrevet 29. desember 2011 #18 Del Skrevet 29. desember 2011 Hvorvidt det er supert eller ei kommer helt an på hvilken rente man får når man har betalt for mye skatt. Hva den renta er bør man ha kontroll på før man begynner med denne type sparing. I følge en artikkel fra dinside fra 2009 ville det være mer lønnsomt å betale minimalt med skatt og spare selv, fordi man da kunne oppnå en rente på 7.5% i banken (mot 4.5% som man ville fått på skattepengene det året, hvis beløpet ble utbetalt i oktober). Men en rente på 7.5% i dag er da svært urealistisk? Poenget er: skal man drive på med denne type sparing bør man holde SVÆRT godt øye med rentene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athene Skrevet 29. desember 2011 #19 Del Skrevet 29. desember 2011 Jeg har alltid gjort dette - sørget for å ha så lav trekkprosent som mulig på skattekortet, og heller betalt restskatt på våren før det blir rentetillegg på det. Ikke så mye å tjene på det nå med den lave renta, men for noen år siden gav det fort noen tusenlapper i året. Har aldri forstått det med å betale inn ekstra, det er jo renteinntekter tapt. Summen man betaler for et år er jo akkurat den samme uansett når du betaler den, selv om de uten økonomisk innsikt jubler over å få igjen på skatten :gjeiper: Men dersom man ikke har kontroll på egen økonomi er jo saken en annen, da vil man jo ikke ha penger å betale inn på våren, og skattegjeld er den værste gjelden å ha. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #20 Del Skrevet 30. desember 2011 Men er ikke enkelt for alle. Jeg betaler for mye skatt hvert år, og får faktisk ikke endre skatteprosenten. Noe som er utrolig frustrerende som enslig mor, som har bare akkurat nok hver måned. Så blir jeg trekt 2000-3000 ekstra hver måned. Og så tenker jeg at ja, da blir det ferie på meg og barna, men nei, det blir det ikke, for pengene får jeg ikke før i oktober. Og med helt idiotisk rente på. Er så lite at det teller ikke. Er vel bare å endre forventet årsinntekt det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå