Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I februar i år begynte jeg på en mye bedre betalt jobb enn det jeg hadde før. I tillegg begynte jeg å nedbetale boliglån og studielån og jeg måtte skrive inn tall for renter jeg skulle betale i løpet av året. Nå ser jeg at jeg har betalt mindre renter enn det jeg hadde beregnet i februar. Det er snakk om ca 10.000 forskjell mellom det jeg hadde betalt og det jeg skrev at jeg skulle betale. Hvordan kan det påvirke skatten min? Får jeg baksmell neste år?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kr 10000,- i betalte gjeldsrenter, vil si kr 2800,- i betalt for mye/lite i skatt.

28%

Enkelt og greit.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Når det gjelder gjeldsrentene har Østlandet (som normalt) helt rett :)

Men, jeg antar det kan være noen andre faktorer og beløp som også vil spille inn for deg, TS ?

Da kan du benytte Enkel skatteberegning inntektsåret 2011 for å få et svar på hvordan dette ser ut :)

Skrevet

Takk for svar. TS her. Jeg har tabellkort, fast inntekt og BSU (får 4.000 tilbake neste år).

Østlandet, har jeg forstått deg riktig - om jeg har skrevet at jeg skulle betale f.eks. 30.000 i gjeldsrenter i år, men har betalt bare 20.000, får jeg betale 2.800 NOK i tillegg fordi jeg har betalt mindre gjeldsrenter enn det jeg hadde beregnet i februar? Det høres rart ut, men jeg kan nesten ingenting om hvordan skatt beregnes uansett ...

Skrevet

Takk for svar. TS her. Jeg har tabellkort, fast inntekt og BSU (får 4.000 tilbake neste år).

Østlandet, har jeg forstått deg riktig - om jeg har skrevet at jeg skulle betale f.eks. 30.000 i gjeldsrenter i år, men har betalt bare 20.000, får jeg betale 2.800 NOK i tillegg fordi jeg har betalt mindre gjeldsrenter enn det jeg hadde beregnet i februar? Det høres rart ut, men jeg kan nesten ingenting om hvordan skatt beregnes uansett ...

Ja. Det er riktig. Helt isolert sett, når det gjelder tallene (rentene) i spørsmålet ditt.

Men, merk (som Lille-pus sier) at det er mange andre faktorer, som bestemmer hva utlignet skatt blir endelig.

Skrevet

Ja. Det er riktig. Helt isolert sett, når det gjelder tallene (rentene) i spørsmålet ditt.

Men, merk (som Lille-pus sier) at det er mange andre faktorer, som bestemmer hva utlignet skatt blir endelig.

Ifølge skattekalkulatoren har jeg betalt litt for mye skatt allerede, da blir det ikke noe baksmell selv om jeg har skrevet høyere gjeldsrenter enn det det ble til. Uansett skjønner jeg ikke hvorfor skal jeg betale skatt for renter som ikke eksisterer i realiteten ... Men, men, vi får se neste år. :overrasket:

Skrevet

Ifølge skattekalkulatoren har jeg betalt litt for mye skatt allerede, da blir det ikke noe baksmell selv om jeg har skrevet høyere gjeldsrenter enn det det ble til. Uansett skjønner jeg ikke hvorfor skal jeg betale skatt for renter som ikke eksisterer i realiteten ... Men, men, vi får se neste år. :overrasket:

Gjeldsrenter er fradragsberettiget med 28%

Hvis du hadde betalt 30000,- i gjeldsrenter, skal du altså betale kr 8400,- mindre i skatt enn om du ikke hadde gjeldsrenter i det hele tatt.

Hvis du har betalt 20000,- i gjeldsrenter, skal du altså betale kr 5600,- mindre i skatt enn om du ikke hadde gjeldsrenter i det hele tatt.

Mulig jeg ikke forstår helt hva du mener (ikke forstår)?

Skrevet

Gjeldsrenter er fradragsberettiget med 28%

Hvis du hadde betalt 30000,- i gjeldsrenter, skal du altså betale kr 8400,- mindre i skatt enn om du ikke hadde gjeldsrenter i det hele tatt.

Hvis du har betalt 20000,- i gjeldsrenter, skal du altså betale kr 5600,- mindre i skatt enn om du ikke hadde gjeldsrenter i det hele tatt.

Mulig jeg ikke forstår helt hva du mener (ikke forstår)?

Det er mulig at jeg ikke forklarer det klart nok. Jeg har boliglån og studielån som jeg betaler avdrag og gjeldsrenter tilbake for. I februar da jeg bestilte nytt skattekort, endret jeg på mange tall og skrev ca 30.000 i gjeldsrenter som jeg hadde regnet å betale i løpet av året. Men nå ser jeg at jeg har betalt ca 20.000, det vil si ca 10.000 mindre enn det jeg hadde skrevet som forventet gjeldsrenter i år. I tillegg har jeg BSU som jeg får 4.000 tilbake fra.

Og så spør jeg hvordan kan forskjellen på ca 10.000 i forventet gjeldsrenter påvirke skatten jeg må betale i år totalt. Ingen barn, ingen andre fradrag enn BSU. Iallefall har jeg 4.000 i buffer fra BSU-en i tilfelle det blir noe stygt. Etter å ha brukt skattekalkulatoren, ser jeg at det ikke blir baksmell på skatten. Nå er det bare å håpe at det stemmer med virkeligheten.

Takk.

Skrevet

Du skriver:

"Og så spør jeg hvordan kan forskjellen på ca 10.000 i forventet gjeldsrenter påvirke skatten jeg må betale i år totalt."

Den påvirker skatten AKKURAT som jeg har skrevet lenger opp.

For å gi deg et omtrentelig forskuddstrekk er det at skatteetaten spør om dette.

Jeg synes ikke du skal henge deg så veldig opp i dette.

Utlignet skatt er veldig sammensatt. Består altså av veldig mange faktorer.

Lønn, BSU, gjeldsrenter, formue, reisefradrag, særfradrag...etc.

Skrevet

Når det gjelder gjeldsrentene har Østlandet (som normalt) helt rett :)

Men, jeg antar det kan være noen andre faktorer og beløp som også vil spille inn for deg, TS ?

Da kan du benytte Enkel skatteberegning inntektsåret 2011 for å få et svar på hvordan dette ser ut :)

Et lite heads-up:

Når man fyller ut brutto inntekt i år, husk å også føre opp feriepenger utbetalt i år.

Skrevet (endret)

Et lite heads-up:

Når man fyller ut brutto inntekt i år, husk å også føre opp feriepenger utbetalt i år.

Riktig det.

Feriepenger er skattbar inntekt, selv om mange misforstår det.

Hjertesukk. Nok en gang.

Jeg ønsker økonomi inn i grunn/videregående skole.

Endret av Østlandet
Skrevet

Du skriver:

"Og så spør jeg hvordan kan forskjellen på ca 10.000 i forventet gjeldsrenter påvirke skatten jeg må betale i år totalt."

Den påvirker skatten AKKURAT som jeg har skrevet lenger opp.

For å gi deg et omtrentelig forskuddstrekk er det at skatteetaten spør om dette.

Jeg synes ikke du skal henge deg så veldig opp i dette.

Utlignet skatt er veldig sammensatt. Består altså av veldig mange faktorer.

Lønn, BSU, gjeldsrenter, formue, reisefradrag, særfradrag...etc.

OK, da forstår jeg at det er mulig å ikke få baksmell på grunn av andre fradrag og ting jeg ikke skjønner helt, osv. I verste fall må jeg betale litt mer skatt neste år.

Jeg er helt enig at det trengs økonomifag på skolen, men for meg er det ikke så lett - jeg er nemlig utenlandsk og lærer meg sånne ting i voksenalder. Og det var mye enklere før, da jeg ikke hadde gjeld å betale og hadde bare lønn. Takk for svar. :klemmer:

Skrevet

Riktig det.

Feriepenger er skattbar inntekt, selv om mange misforstår det.

Hjertesukk. Nok en gang.

Jeg ønsker økonomi inn i grunn/videregående skole.

Økonomi er allerede et fag ved både allmennfaglig og økonomisk linje på videregående.

• Liker 1
Skrevet

Uansett skjønner jeg ikke hvorfor skal jeg betale skatt for renter som ikke eksisterer i realiteten ... Men, men, vi får se neste år. :overrasket:

Det var da en litt merkelig måte å se det på. Du betaler ikke skatt for renter som ikke eksisterer, du får bare mindre fradrag fordi du betaler mindre renter. Norske låntagere får jo sponset en ganske pen del av lånet sitt av staten. Jeg har ikke lån, og får betydelig mindre utbetalt enn mine kolleger som har gjeld. Det er snakk om flere tusen forskjell i måneden. Sparer jeg noe så må jeg skatte av det lille jeg får i renteinntekt.

Skrevet

Det var da en litt merkelig måte å se det på. Du betaler ikke skatt for renter som ikke eksisterer, du får bare mindre fradrag fordi du betaler mindre renter. Norske låntagere får jo sponset en ganske pen del av lånet sitt av staten. Jeg har ikke lån, og får betydelig mindre utbetalt enn mine kolleger som har gjeld. Det er snakk om flere tusen forskjell i måneden. Sparer jeg noe så må jeg skatte av det lille jeg får i renteinntekt.

Jeg skjønner, ja. Takk.

Skrevet

Økonomi er allerede et fag ved både allmennfaglig og økonomisk linje på videregående.

Allmennfaglig linje eksisterer ikke lenger - det heter nå studiespesialiserende. Med mindre man velger økonomi som programfag så har man ikke økonomi som fag på videregående skole, heller. Med unntak av noen innblikk i matte, men det gir jo ingen noen grunnleggende forståelse for hverdagsøkonomi.

Og OM de så hadde hatt økonomi som fag for alle som går stud.spes så hadde jo ikke det vært nok, poenget til Østlandet er jo at ALLE bør lære seg økonomi, ikke bare de som velger det frivillig. Logisk nok, eller?

Det står ufattelig dårlig til med økonomikunnskapene til nordmenn, så jeg er helt enig, økonomi må inn i skolen - for ALLE. Det er faktisk et av de få fagene man vet at absolutt alle vil ha nytte av, hele livet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...