Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken pulsklokke har du? Hvilke funksjoner savner du på den og hvilke funksjoner har den som du ikke bruker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken pulsklokke har du? Hvilke funksjoner savner du på den og hvilke funksjoner har den som du ikke bruker?

Polar ft40 , søt liten sak :) Den er perfekt. Måler også hvor mange % fett man forbrenner:)

Skrevet

Polar rx300 trooor jeg den heter.

Når jeg trener viser den puls, prosent av makspuls og evnt. et estimert kaloriforbruk alt etter hva jeg stiller den inn til å vise. Den har også et program for å gjevnlig måle hvilepuls og oppdaterer makspuls deretter. I tillegg har den jo vanlige brukerinnstillinger som mann/kvinne, alder og vekt.

Den har forskjellige treningsprogram, og jeg kan også lage mine egne. Synes intervallfunksjonen virker grei, da den sier i fra om når jeg bør heve og senke pulsen innenfor de intervallene jeg har bestemt, men jeg har ikke fått testet så mye av de andre funksjonene ennå. Jeg må nok sette meg biiittelitt mer inn i det.

Den lagrer alle økter, men det er også enkelt å slette dem. Synes det er veldig enkelt å finne frem disse.

Det eneste jeg savner er muligheten til å overføre øktene til data og til å måle avstand når jeg løper. Disse funksjonene er riktignok å få tak i som ekstrautstyr, men jeg hadde vel kanskje sett for meg at i alle fall data-overføring skulle være mulig da langt billigere og mindre avansert utstyr (som nike+ osv) har denne muligheten. Det er ikke dødsviktig, men jeg tror jeg vil unne meg en sånn dings til å overføre data etter hvert.

Men alt i alt er jeg fornøyd. Det er jo min første pulsklokke, og jeg synes både den oppfyller krav om enkel bruk og det å ha litt funksjoner. Liker best at det er mer enn en knapp. Har tidligere lånt en klokke med en knapp, og det var bare kronglete.

Skrevet

Jeg har Suunto M4. Savner å kunne se pulsen min i prosent, og litt mer logg da den kun logger siste økt (i tillegg til de 4 siste ukene til sammen). Den har ikke noe annet ekstrautstyr, men vet ikke om jeg ville brukt det.

Den har ulike program innlagt, hvor du kan stille inn f.eks om du vil ned i vekt og hvilket treningsnivå du er på, så vil den kalkulere når du skal trene og hvor hardt du skal trene hver økt. Dette følger jeg ikke, da jeg trener uansett, og gjerne ikke kan følge klokkas tips da jeg har 4 gruppetimer i uka. Men grei som motivasjon om man kun hadde trent egentrening tror jeg.

Alt i alt er jeg fornøyd, den er lett å bruke, pen og se på og den måler det jeg er interessert i å vite.

Skrevet (endret)

Polar F11.Og den er velbrukt. Jeg har grusomt lyst på en ny en :jepp:

Endret av OPIgirl
Skrevet

Polar ft40 , søt liten sak :) Den er perfekt. Måler også hvor mange % fett man forbrenner:)

Andelen fett tror jeg du ikke trenger å se på som særlig nøyaktig. Hvis klokka skal kunne regne ut den med rimelig nøyaktighet må du vite ganske nøyaktig hvor syreterskelen din ligger. For å få en nøyaktig måling av det må du i laboratorium der du sitter og tråkker på en tredemølle med stigende belastning, så tas det blodprøver av deg hele tiden der man måler laktatnivået. En slik test koster flesk og er overhodet ikke verdt bryet for mosjonister.

Jeg har sagt det før, og jeg kan si det igjen: Jeg skjønner ikke hva man skal med tall for forbrenning, og enda verre, tall for fettforbrenning. Skal man få det såpass nøyaktig at man kan tro på disse tallene, må man i laboratorium på Idrettshøgskolen eller tilsvarende, og det koster flesk. Fasiten har man uansett i baderomsvekta: Hvis vekta er stabil forbrenner man like mye som man spiser, går man ned så forbrenner man mer enn man spiser. Skal man finne fettprosenten for kroppen må man også til et sted, f. eks. treningssenter, som har har en svinedyr maskin. Noen baderomsvekter har en slik funksjon, men den kan man overhodet ikke stole på.

Man kan faktisk bli lurt av slike tall. Jeg har sett flere innlegg her fra folk som mener de spiser mindre enn de forbrenner, men ikke går ned i vekt. Det er fysisk umulig, men de har kommet fram til dette via nettsider med kalkulatorer for forbrenning og forbrenningsfunksjoner på tredemøller.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...