Gjest Wolfmoon Skrevet 30. desember 2011 #61 Skrevet 30. desember 2011 Vi har en sånn sak som vi dypper kuspenen i etter melking for å tette kanalen så det ikke blir bakterier og utvikling av det, ja. Vi bruker fortsatt spenol på juret om sommeren likevel, fungerer mot sårhet og solbrenthet. Så noen bruker faktisk fortsatt spenol, det visste jeg ikke. Her brukes sprayformen både sommer og vinter
fruBeist Skrevet 30. desember 2011 #62 Skrevet 30. desember 2011 Jeg er en av de som mener det er hysterisk å være redd for parabener. Det er de mest testede og utprøvde konserveringsmidlene. I de konsentrasjonene som finnes i norske produkter er det ikke bevist noe hormonforstyrrende effekt. Les innlegget til AB over her.. Er dere sikker på at de konserveringsmidlene som brukes i stedet for er trygge da? Om ti år blir det sikkert ramaskrik fordi de er blitt farlige og kreftfremkallende.. Et produkt med parabener er kanskje ikke skadelig. Men om man begynner å summere opp. Man bruker gjerne håndsåpe, tannkrem, shampo, balsam, dusjsåpe, deodorant, fuktighetskrem til kropp, ansiktskrem, øyekrem, sminke, sminkefjerner, hårstylingprodukter, og så videre. Alt dette kan inneholde parabener. Da kan man sikert komme opp i uheldige mengder.
2shy Skrevet 30. desember 2011 #63 Skrevet 30. desember 2011 "Parabener er et av naturens konserveringsmidler. Noen parabener og deres hjelpestoffer finnes over alt i naturen, for eksempel i blåbær, gulrøtter og peanøtter. EUs vitenskapskomité (SCCS) har gjennomført flere vurderinger av parabener, og fastholder at parabener er trygge som konserveringsmidler, såframt det blir brukt i lave konsentrasjoner. Det er riktig at parabener kan ha såkalte hormonforstyrrende effekter, men effekten er svært svak, hevder Sanner. Dermed må det svært høye doser til for at parabener i det hele tatt skal utgjøre en hormontrussel. Det er overhodet ingen holdepunkter for at parabener kan gi kreft, tilføyer kreftforskeren. Dermalogica kommer gradvis til å fjerne parabener, men dette vil ta noe tid fordi alternative konserveringsmidler må passe med resten av ingrediensene. Parabener er fortsatt en trygg gruppe konserveringsmidler. Den eneste grunnen til at vi fjerner dem, er forbrukerens oppfatning om at de er skadelige, sier fagsjef Ann-Kristin Stokke. Clinique har både produkter med og uten parabener. De siste tre årene har vi gått i gang med en prosess hvor vi løpende erstatter parabener med andre konserveringsmidler. Dette skyldes utelukkende en forventning fra forbrukerne, for det er ingen vitenskapelig dokumentasjon som taler mot parabener. Det er derimot det beste og mest gjennomtestede konserveringsmiddelet i kosmetikkindustrien, sier hun. Kosmetiske produkter som inneholder andre konserveringsmidler er ikke nødvendigvis tryggere i bruk." http://www.klikk.no/mote/detnye/skjonnhet/article690054.ece EU har en liste over 17 kjemikalier, som de mistenker at kan være hormonforstyrrende. Fire av disse kalles parabener. Hormonforstyrrende stoffer kan gå inn i blodet og rote til hormonbalansen din. Enkelte forskere frykter at de hormonforstyrrende stoffene kan føre til kreft. Stoffene kan også være årsak til deformerte kjønnsorganer hos foster. Forskningen er omstridt. Parabener er forbudt i produkter til barn under 3 år i Danmark. http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7862031 Du har forsåvidt rett, det finnes andre konserveringsmidler som brukes i kosmetikk/såper osv som overhodet ikke er trygge.
Gjest Wolfmoon Skrevet 30. desember 2011 #64 Skrevet 30. desember 2011 Et produkt med parabener er kanskje ikke skadelig. Men om man begynner å summere opp. Man bruker gjerne håndsåpe, tannkrem, shampo, balsam, dusjsåpe, deodorant, fuktighetskrem til kropp, ansiktskrem, øyekrem, sminke, sminkefjerner, hårstylingprodukter, og så videre. Alt dette kan inneholde parabener. Da kan man sikert komme opp i uheldige mengder. Dette er vel nettopp årsaken til at Danmark har valgt å ikke tillate parabener i produkter for små barn, og årsaken til en av Norges mest populære app dette året 1
fruBeist Skrevet 30. desember 2011 #65 Skrevet 30. desember 2011 Dette er vel nettopp årsaken til at Danmark har valgt å ikke tillate parabener i produkter for små barn, og årsaken til en av Norges mest populære app dette året Jeg har blitt veldig bevisst på å unngå produkter med parabener så langt jeg klarer. Hormonene mine er forstyrra nok som det er, uten å mate de med parabener. Vet noen om appen er kommet til android nå?
2shy Skrevet 30. desember 2011 #66 Skrevet 30. desember 2011 det som er veldig oppsiktsvekkende, er at kremer/salver kreftpasienter får for å smøre på sår, inneholder de skadelige parabenene.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #67 Skrevet 30. desember 2011 Dette er kanskje litt på siden av selve temaet, men jeg må bruke produkter med parabener i. Har sånn problemhud og har ennå ikke funnet noe som har fungert like tilfredsstillende. Appen fra forbrukerrådet sier produktene mine er "farlige", men, men. Før var jeg ganske nøye på disse parabenene, og alle de andre farlige stoffene, men kom frem til at det ikke var realistisk for meg å utelukke dem. Så min "hysteri" er over. Men som noen her var inne på, det er jo mengden iløpet av dagen det kommer an på. Et enkelt produkt inneholder ikke nok til at man blir syk av det. Og det er bedre å bruke parabenholdige såper som man skyller av, enn en krem man har på hele døgnet. Når det kommer til Spenol, nei, jeg kan ikke bruke den. På samme måte som a-creme, passer den ikke min hud i det hele tatt. Sånn er det bare. Om noen vil bruke den, så vær så god, men kan vi ikke bare være enige i at Spenol ikke er for alle? Det kommer an på hudtype. I mine øyne er det bare dem med en litt tørr hudtype uten kviseproblematikk den vil fungere på (snakker da om ansikt), og dem med normal hud på resten av kroppen den vil fungere på der. Det er hverken hysterisk å bruke den eller å la være. 1
Gjest BabyBlue Skrevet 31. desember 2011 #68 Skrevet 31. desember 2011 Heh. Morsomt at omtrent alle ingrediensene i spenol står på min FY liste som gir meg urenheter :gjeiper: Er virkelig ikke å anbefale for folk med acne prone hud.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2011 #69 Skrevet 31. desember 2011 Det er samme prinsipp som med lypsyl. Veldig mange jenter (og en del gutter) er avhengige av lypsyl. Er de uten noen timer begynner det å svi. Hvis man er uten i flere dager vil man gjerne få såre, vonde, sprukne lepper (been there, done that). Men hva skjer så, når man har greid seg uten en uke eller to? Jo, leppene finner sin naturlige fuktbalanase, og vips - man trenger ikke noe kunstig tilførsel av mineralolje som sperrer inne fukten ti ganger til dagen(bevarende, som lenken din sier). Samme med krem til resten av kroppen. Etter å ha kuttet ut spenol og den dritten trenger jeg ikke fuktighetskrem til hendene, det er kun tørre områder av kroppen som innimellom trenger noe fuktighetsgivende. Jeg er uenig i det du skriver om Lypsyl. For meg er Lypsyl det som fungerer best på tørre lepper. Jeg bruker det ikke om sommeren, men om høsten/vinteren blir leppene tørre. Da begynner jeg med Lypsyl hver morgen og kveld. Da blir leppene fort myke og fine igjen. Da jeg jobbet på sykehus brukte vi også Lypsyl på leppene til pasienter som hadde svært tørre lepper. Vi så rask bedring. Jeg har bare erfaring med den orginale Lypsylen som er hvit med blå skrift. Hvordan de andre fargene fungerer vet jeg ikke. Men den jeg bruker funker ihvertfall veldig bra for meg, og den funket også veldig bra for de som fikk den på sykehuset. Grunnen til at jeg må begynne med Lypsyl hver høst er jo nettopp fordi leppene ikke opprettholder sin naturlige fuktbalanase.
Gjest alille Skrevet 31. desember 2011 #70 Skrevet 31. desember 2011 Jeg er uenig i det du skriver om Lypsyl. For meg er Lypsyl det som fungerer best på tørre lepper. Jeg bruker det ikke om sommeren, men om høsten/vinteren blir leppene tørre. Da begynner jeg med Lypsyl hver morgen og kveld. Da blir leppene fort myke og fine igjen. Da jeg jobbet på sykehus brukte vi også Lypsyl på leppene til pasienter som hadde svært tørre lepper. Vi så rask bedring. Jeg har bare erfaring med den orginale Lypsylen som er hvit med blå skrift. Hvordan de andre fargene fungerer vet jeg ikke. Men den jeg bruker funker ihvertfall veldig bra for meg, og den funket også veldig bra for de som fikk den på sykehuset. Grunnen til at jeg må begynne med Lypsyl hver høst er jo nettopp fordi leppene ikke opprettholder sin naturlige fuktbalanase. Vel, som sagt, vi er alle forskjellige. Men jeg tror det for mange er verd forsøket å kutte ut lypsylen en uke (og gå gjennom en helvetesuke med såre lepper) for å bli kvitt avhengigheten. Hvis jeg bruker lypsyl nå (f.eks hvis jeg må beskytte meg mot sol) er avhengigheten tilbake etter få dager, og jeg må gjennom helvetesuka igjen for å få normale lepper. Jeg får også såre lepper på vinteren, men bruker da leppepomade som ikke inneholder mineralolje, s.a. jeg slipper å bli avhengig. Så snart sårheten etter noen dager er borte kan jeg gå i månedsvis uten. Jeg var superavhengig av lypsyl før og måtte ha det med meg overalt, og er nå veldig glad for at det ikke lenger er krise om jeg ikke finner lypsyl i veska.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå