Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Spenol inneholder Methylparaben og Propylparaben som er dokumentert skadelig, dette har det vært mye om i media i senere tid. Dont use it.

og hva med hudkremer til 800 kr...full i dritt.trodde spenol var naturmiddel,men skal sjekke opp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

og hva med hudkremer til 800 kr...full i dritt.

Jepp. Derfor kan det være lurt å lese hva man kjøper, i stedetfor å fokusere på merkenavn eller prislapp. ;)

• Liker 3
Skrevet

har du en link?

Min lenke

Dette er regelrett det samme som jeg lærte om hudpleie på skolen. Mange vil nok påstå at selvfølgelig vil hudpleiere si dette, fordi de er jo bare ute etter å selge produkter.

Jeg kjenner flere hudpleiere og det var ikke derfor de ble hudpleiere. Men for å hjelpe folk som sliter med huden sin og fordi de var oppriktig interessert i å lære om hudens oppbygning og funksjon.

Skrevet

og hva med hudkremer til 800 kr...full i dritt.trodde spenol var naturmiddel,men skal sjekke opp.

Ja de inneholder også parabener, sjampoer, såper, osv. Men nå var det spenol som var tema i tråden.

Skrevet

Men hvis dette er noe som tetter porer så skjønner jeg ikke at det kan være et godt produkt for melkekuenes spener? Huden på spenene er vel ganske ømfintlig, vil jeg tro?

MelkeKYRENE for pokker! Kyrene! :kjefte:

Skrevet

MelkeKYRENE for pokker! Kyrene! :kjefte:

Melkekuene. :snurt:

• Liker 1
Skrevet

Dette er elementær logikk:

Mineralolje tilfører ikke noe fuktighet, men det legger seg som en hinne på huden og fører dermed til at ingenting unslipper heller. I tillegg så er det lite reaktivt og derfor så er kremer med mye mineralolje (som f.eks Decubal) ekstremt fint på f.eks atopisk hud, men fungerer veldig dårlig på hud med kviser fordi det tetter porene.

Det var den igjen ja.

A study reported in the Journal of Cosmetic Dermatology (2005) found that the type of highly refined and purified mineral oil found in cosmetic and skincare products is noncomedogenic (does not clog pores).

Se også denne.

Mineralolje kan være så mangt, men som oftest så er det det samme som parafinium liquid.

Liquid paraffin? :) Det stemmer at mineralolje kan være så mangt, blant annet hydraulikkolje, som før i tiden ble tilsatt ett antikorrosjonsmiddel kalt TCP (som hadde den hyggelige bieffekten at den virket som en nervegift).

Fellesnevneren er at de er fremstilt fra råolje.

Man fremstiller også voks fra råolje, noe som havner i tyggegummi, rundt osten, og surprise surprise, i kosmetikk! Har du styring på hvor denne voksen havner, eller blir dette kanskje "the next big thing" som er skummelt, og som herbalifebransjen ber folk holde seg unna?

Jeg blir ikke overrasket dersom du ikke finner noen særlige forskjeller i ingedienslista til Spenol og en ansikskrem fra Nivea, men dersom du sammenligner Spenol med f.eks denne så vil du se at det er forskjell på ingrediensene.

Jo, det var faktisk forskjell, litt andre navn, mange flere navn,og tilsynelatende ingen olje, men.. vent litt:

Her finner jeg stoffet "Isododecane", som er ett "isoparaffin", noe som betyr at det er utvunnet av råolje.

*Ouch!*

Hva er værst, produkter som åpent innrømmer at de inneholder stoffer som stammer råolje, eller produkter som skjuler at de inneholder slike? Det sureste er vel kanskje innvirkningen det har på lommeboka..

• Liker 1
Skrevet

Dette stemmer ikke helt. Hvis det var så enkelt at det å påføre vann på huden ville gi den fuktighet, så hvorfor blir man da tørr etter å ha dusjet eller badet? Du viser med denne uttalelsen at du egentlig har null kunnskap om hudens oppbygning og hvordan den fungerer.

Vet du hvordan fordampning virker?

• Liker 1
Skrevet (endret)

For å ta det siste du nevner først: Parfyme holder jeg meg også langt unna, da det gir meg allergiske reaksjoner. ;) Jeg bruker produkter uten mineralolje og parfyme, og har mye bedre hud enn på Spenol. Når jeg i krisetilfeller må bruke Spenol blir huden tørr og kvisete igjen. Akk, ja. Jeg foretrekker da virkelig å "knock myself out" med gode produkter i stedet.

Og så - hvis VANN er alt som trengs for å tilføre fuktighet, hvorfor spyler ikke bøndene kyrne sine med vann da? :ler: Enda billigere enn Spenol... ;) Hvis du tror vann er det eneste som holder for å forhindre tørr hud, så, vel... knock yourself out! Gå og si det til alle bønder med kyr og mennesker som plages av tørr hud.

Du trenger ikke leke dum heller, sa jeg at man bare trenger vann? Som jeg sier til AB over her, vet du hvordan fordampning virker?

Edit: Kan noen svare på hvorfor det er ett poeng i å ha vann i kremen, om det ikke er for å tilføre fuktighet? Om fuktigheten blir tilført innenfra, burde ikke da være like greit å "legge på ett lokk med mineralolje"? Olje inneholder jo ikke vann.

Endret av Lutetium 71
  • Liker 1
Skrevet

Du trenger ikke leke dum heller, sa jeg at man bare trenger vann? Som jeg sier til AB over her, vet du hvordan fordampning virker?

Edit: Kan noen svare på hvorfor det er ett poeng i å ha vann i kremen, om det ikke er for å tilføre fuktighet? Om fuktigheten blir tilført innenfra, burde ikke da være like greit å "legge på ett lokk med mineralolje"? Olje inneholder jo ikke vann.

Fordi det ikke er så enkelt å bare tilføre vann som du tror. Huden er et komplisert organ som trenger en blanding av flere ting for at den skal kunne ta opp fuktighet og fungere som den skal. Akkurat som kroppen trenger diverse vitaminer for å fungere ordentlig, så trenger også huden det.

Og akkurat som det finnes mennesker som trenger vitamintilskudd, så finnes det mennesker som må tilføre huden sin stoffer for at den skal være sunn og fin.

Og ja. Mineralolje finnes i kosmetikk også. Det er derfor det produseres renseprodukter som skal rense ansiktet etterpå slik at man unngår uren hud. Ellers så produseres det mineralsminke for de som har hud som reagerer på alt. (Mineralolje og mineralsminke har ikke noe med hverandre å gjøre).

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror Spenol kan være en super krem for noen, mens den ikke er bra for andre.

Det blir på samme måte med A-creme. Det er også en super krem for noen, spesielt for oss som har tørr hud, og som ikke plages med kviser. Jeg har brukt A-creme i over 2 år, morgen og kveld. Jeg har mye finere hud nå enn da jeg brukte dyrere kremer. Men andre som har skrevet på forumet, som har problemhud med kviser, har skrevet at de fikk enda flere kviser av A-cremen. Jeg tror vi alle må prøve å finne en krem som passer for vår hud. Det finnes ikke et fasitsvar på hvilken krem som er best for alle.

Fikk lyst til å prøve Spenol selv. :)

Skrevet

Jeg tror Spenol kan være en super krem for noen, mens den ikke er bra for andre.

Det blir på samme måte med A-creme. Det er også en super krem for noen, spesielt for oss som har tørr hud, og som ikke plages med kviser. Jeg har brukt A-creme i over 2 år, morgen og kveld. Jeg har mye finere hud nå enn da jeg brukte dyrere kremer. Men andre som har skrevet på forumet, som har problemhud med kviser, har skrevet at de fikk enda flere kviser av A-cremen. Jeg tror vi alle må prøve å finne en krem som passer for vår hud. Det finnes ikke et fasitsvar på hvilken krem som er best for alle.

Fikk lyst til å prøve Spenol selv. :)

Hvorfor har du lyst til å bruke krem som inneholder stoffer som er påvist farlige for helsa?

Skrevet

Hvorfor har du lyst til å bruke krem som inneholder stoffer som er påvist farlige for helsa?

Kan man dø eller få farlige sykdommer av å bruke Spenol? Så rart at det ikke står advarsel på flaska.

• Liker 1
Skrevet

Kan man dø eller få farlige sykdommer av å bruke Spenol? Så rart at det ikke står advarsel på flaska.

Vel, i Danmark ville Spenol vært forbudt som et produkt for barn, men ikke for voksne. Norge foretrekker å følge EU, og vil kun forby parabenet hvis EU gjør det. Les mer her og her.

Men dette gjelder jo veldig mye av kosmetikken som selges, det er ikke akkurat bare Spenol som inneholder disse parabenene, så det blir litt meningsløst å kun anklage Spenol for å være en versting. Å finne gode produkter uten disse parabenene er ikke alltid enkelt...

Skrevet

Jepp. Parabener er påvist skadelig da det forstyrrer hormonbalansen og det igjen kan føre til f.eks kreft. Dette har det vært mye om i media i senere tid, og derfor også apotek har hatt mer fokus på å ta inn produkter uten dette stoffet. Advarsel? Vel, det står vel ikke akkurat advarsel på matvarer som inneholder palmeolje, sukker osv, selv om myndighetene er klare på at dette er skadelig.

Skrevet

"Parabener er et av naturens konserveringsmidler. Noen parabener og deres hjelpestoffer finnes over alt i naturen, for eksempel i blåbær, gulrøtter og peanøtter.

EUs vitenskapskomité (SCCS) har gjennomført flere vurderinger av parabener, og fastholder at parabener er trygge som konserveringsmidler, såframt det blir brukt i lave konsentrasjoner.

Det er riktig at parabener kan ha såkalte hormonforstyrrende effekter, men effekten er svært svak, hevder Sanner. Dermed må det svært høye doser til for at parabener i det hele tatt skal utgjøre en hormontrussel. Det er overhodet ingen holdepunkter for at parabener kan gi kreft, tilføyer kreftforskeren.

Dermalogica kommer gradvis til å fjerne parabener, men dette vil ta noe tid fordi alternative konserveringsmidler må passe med resten av ingrediensene. Parabener er fortsatt en trygg gruppe konserveringsmidler. Den eneste grunnen til at vi fjerner dem, er forbrukerens oppfatning om at de er skadelige, sier fagsjef Ann-Kristin Stokke.

Clinique har både produkter med og uten parabener. De siste tre årene har vi gått i gang med en prosess hvor vi løpende erstatter parabener med andre konserveringsmidler. Dette skyldes utelukkende en forventning fra forbrukerne, for det er ingen vitenskapelig dokumentasjon som taler mot parabener. Det er derimot det beste og mest gjennomtestede konserveringsmiddelet i kosmetikkindustrien, sier hun.

Kosmetiske produkter som inneholder andre konserveringsmidler er ikke nødvendigvis tryggere i bruk."

http://www.klikk.no/mote/detnye/skjonnhet/article690054.ece

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Hva er dette med at kyrene får spenol på spenene!? :klo:

De fleste fjøs jeg vet om har de gått vekk fra spenol for mange år siden, nå sprayes jurene istedet. Men årsaken er den samme, og i motsetning til hva enkelte tror her er det ikke bare for å holde spenene myke, men også for å tette melkegangen etter melking slik at bakterier ikke skal komme inn i spenene og utvikle seg.

Hva dette gjør med menneskehud får være opp til den enkelte å vurdere, men spenol er iallefall ikke bare brukt for å beholde fuktighet ;)

Skrevet

Hva er dette med at kyrene får spenol på spenene!? :klo:

De fleste fjøs jeg vet om har de gått vekk fra spenol for mange år siden, nå sprayes jurene istedet. Men årsaken er den samme, og i motsetning til hva enkelte tror her er det ikke bare for å holde spenene myke, men også for å tette melkegangen etter melking slik at bakterier ikke skal komme inn i spenene og utvikle seg.

Hva dette gjør med menneskehud får være opp til den enkelte å vurdere, men spenol er iallefall ikke bare brukt for å beholde fuktighet ;)

Vi har en sånn sak som vi dypper kuspenen i etter melking for å tette kanalen så det ikke blir bakterier og utvikling av det, ja. Vi bruker fortsatt spenol på juret om sommeren likevel, fungerer mot sårhet og solbrenthet.

Skrevet

Hva er grunnen?

Hvorfor bør vi ikke bruke Spenol (rent bortsett fra prisen?) Inneholder den noe som ikke er bra for huden?

Propylparaben, Methylparaben

Derfor.

Skrevet

Jeg er en av de som mener det er hysterisk å være redd for parabener. Det er de mest testede og utprøvde konserveringsmidlene. I de konsentrasjonene som finnes i norske produkter er det ikke bevist noe hormonforstyrrende effekt. Les innlegget til AB over her..

Er dere sikker på at de konserveringsmidlene som brukes i stedet for er trygge da? Om ti år blir det sikkert ramaskrik fordi de er blitt farlige og kreftfremkallende..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...