SmallTalk Skrevet 28. desember 2011 #21 Skrevet 28. desember 2011 du har nok aldri prøvd spenol. det er bare tanker du har i hodet ditt Joda, jeg har vært så dum at jeg har prøvd Spenol. Og Garnier. Og L'oreal. Og Nivea. Og gud vet hva fra matbutikken som avlet frem kviser enda raskere enn kaniner formerer seg. 3
Armitage Skrevet 28. desember 2011 #22 Skrevet 28. desember 2011 Typisk tenåringer uten peiling som svarer her. Det er ikke farlig og man får ikke kviser Hvor ser du disse tenåringene? Jeg kan i hvertfall opplyse at selv er jeg 26år.
Gjest alille Skrevet 29. desember 2011 #23 Skrevet 29. desember 2011 Spenol er ikke farlig, langt i fra, men for noen av oss betyr Spenol uren og uttørket hud. Spenol inneholder ingenting fuktighetsgivende (men gir en følelse av fukt, i likhet med de fleste andre produkter stappfulle av mineralolje). Etter at jeg kuttet ut mineralolje-skvip fikk huden min et nytt liv. Å gå fra Spenol og Natusan babyprodukter til økologiske kremer (uten mineralolje) har gjort at jeg ikke lenger trenger å smøre kropp og hender etter hver vask. Helt fantastisk for en som tidligere var plaget av utslett og knusktørr hud. Jada, min økologiske bodylotion til 100kr er dyrere, men til gjengjeld trenger jeg bare kjøpe ny en gang i året. Det samme gjaldt ansiktet, etter at jeg gikk over til en mye mindre fet krem UTEN mineralolje forsvant kvisene og nuppene i huden, og følelsen av at huden skulle sprekke etter en dusj forsvant. For andre vil det å bytte bort Spenol ha NULL virkning. Vi har alle forskjellig hud, og tåler ulike ting. Men komme ikke her og påstå at vi som IKKE tåler Spenol bare innbiller oss det - 15 år med Spenolhelvete er ikke innbilning. Jeg merker forøvrig at når jeg er i strøk med mer fuktigere klima så tåler huden min det meste - er jeg i sørøst-Asia på ferie vil Spenol funke helt ok, men i Norge MÅ jeg ha riktig hudpleie. 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2011 #24 Skrevet 29. desember 2011 Spenol er ikke farlig, langt i fra, men for noen av oss betyr Spenol uren og uttørket hud. Spenol inneholder ingenting fuktighetsgivende (men gir en følelse av fukt, i likhet med de fleste andre produkter stappfulle av mineralolje). Etter at jeg kuttet ut mineralolje-skvip fikk huden min et nytt liv. Å gå fra Spenol og Natusan babyprodukter til økologiske kremer (uten mineralolje) har gjort at jeg ikke lenger trenger å smøre kropp og hender etter hver vask. Helt fantastisk for en som tidligere var plaget av utslett og knusktørr hud. Jada, min økologiske bodylotion til 100kr er dyrere, men til gjengjeld trenger jeg bare kjøpe ny en gang i året. Det samme gjaldt ansiktet, etter at jeg gikk over til en mye mindre fet krem UTEN mineralolje forsvant kvisene og nuppene i huden, og følelsen av at huden skulle sprekke etter en dusj forsvant. For andre vil det å bytte bort Spenol ha NULL virkning. Vi har alle forskjellig hud, og tåler ulike ting. Men komme ikke her og påstå at vi som IKKE tåler Spenol bare innbiller oss det - 15 år med Spenolhelvete er ikke innbilning. Jeg merker forøvrig at når jeg er i strøk med mer fuktigere klima så tåler huden min det meste - er jeg i sørøst-Asia på ferie vil Spenol funke helt ok, men i Norge MÅ jeg ha riktig hudpleie. Av nysgjerrighet: hvilken økologisk bodylotion bruker du?
Gjest alille Skrevet 29. desember 2011 #25 Skrevet 29. desember 2011 Av nysgjerrighet: hvilken økologisk bodylotion bruker du? Jeg prøver noe nytt hver gang. Jeg er veldig fornøyd med Green People sin Hand and Bodylotion (fra Vita eller Feelunique). Jason sine fra helsekost er også OK, og koster rundt hundrelappen. Dead Sea Spa Minerals er også bra. Og så har jeg prøvd mange jeg ikke husker navnet på som jeg har kjøpt i utlandet, den beste jeg har prøvd var håndlaget og ble kun solgt i en liten by i Asia. Og L'occitane sin Shea Butter håndkrem er fantastisk! Du finner nok mange billige, gode kremer på iherb.com.
Lutetium 71 Skrevet 29. desember 2011 #26 Skrevet 29. desember 2011 Spenol er ikke farlig, langt i fra, men for noen av oss betyr Spenol uren og uttørket hud. Spenol inneholder ingenting fuktighetsgivende (men gir en følelse av fukt, i likhet med de fleste andre produkter stappfulle av mineralolje). Pisspreik. Om Spenol faktisk hadde virket uttørkende, måtte bøndene rett og slett funnet noe annet å smøre kujurene med. Tipper du heller får en følelse av uttørring.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2011 #27 Skrevet 29. desember 2011 Jeg er sikker på at skepsisen til Spenol hadde vært vesentlig mindre hadde prisen vært 10 ganger så høy.....! 7
Gjest alille Skrevet 29. desember 2011 #28 Skrevet 29. desember 2011 Pisspreik. Om Spenol faktisk hadde virket uttørkende, måtte bøndene rett og slett funnet noe annet å smøre kujurene med. Tipper du heller får en følelse av uttørring. Hva er det som er pisspreik? Hva med å lese det du selv bruker som kilde? Jeg sier at Spenol ikke inneholder noe fuktighetsgivende. Lenken din sier at Spenol er fuktighetsbevarende. Tørr hud, sånn som min, trenger noe fuktighetsgivende. Det er samme prinsipp som med lypsyl. Veldig mange jenter (og en del gutter) er avhengige av lypsyl. Er de uten noen timer begynner det å svi. Hvis man er uten i flere dager vil man gjerne få såre, vonde, sprukne lepper (been there, done that). Men hva skjer så, når man har greid seg uten en uke eller to? Jo, leppene finner sin naturlige fuktbalanase, og vips - man trenger ikke noe kunstig tilførsel av mineralolje som sperrer inne fukten ti ganger til dagen(bevarende, som lenken din sier). Samme med krem til resten av kroppen. Etter å ha kuttet ut spenol og den dritten trenger jeg ikke fuktighetskrem til hendene, det er kun tørre områder av kroppen som innimellom trenger noe fuktighetsgivende. Hvis du synes forskjellen mellom givende og bevarende fortsatt er pisspreik får du ta en kikk i ordboka. 3
Gjest alille Skrevet 29. desember 2011 #29 Skrevet 29. desember 2011 Jeg er sikker på at skepsisen til Spenol hadde vært vesentlig mindre hadde prisen vært 10 ganger så høy.....! Jeg er skeptisk til alt med mineralolje, uansett pris. Ikke fordi jeg mener det er skadelig, men fordi det ikke gir huden min noe som helst positivt. Hvorfor kaste bort 8 kroner på noe som bare gjør vondt verre? Flott for dere som har snill hud, men for oss som plages er det greit å få lov til å bruke produkter som fungerer uten å bli kalt det ene eller det andre. 1
Gjest alille Skrevet 29. desember 2011 #30 Skrevet 29. desember 2011 Pisspreik. Om Spenol faktisk hadde virket uttørkende, måtte bøndene rett og slett funnet noe annet å smøre kujurene med. Tipper du heller får en følelse av uttørring. Og bare for å presisere: Jeg har aldri påstått at Spenol i seg selv virker uttørkende. Men for meg fører det til uttørket hud fordi det ikke gir huden min fukt som jeg desperat trenger, spesielt i vinterhalvåret. Det gir bare en lindring der og da, som varer frem til neste håndvask. En god fuktighetskrem, derimot, gjør at jeg greier meg uten å måtte smøre meg flere ganger til dagen. Er det så utrolig vanskelig å godta? 1
Lutetium 71 Skrevet 29. desember 2011 #31 Skrevet 29. desember 2011 Hva er det som er pisspreik? Hva med å lese det du selv bruker som kilde? Jeg sier at Spenol ikke inneholder noe fuktighetsgivende. Lenken din sier at Spenol er fuktighetsbevarende. Tørr hud, sånn som min, trenger noe fuktighetsgivende. Hva er fuktighet? Vann! Spenol inneholder vann, akkurat som det aller meste annet (alt?) av kremer og sånn. Forøvrig er det ikke så interessant med semantikk, siden bøndene bevisst bruker stoffet for å hindre hud å tørke ut, og det med god effekt. Tydeligvis hjalp det å smøre stoffet på budeienes sprukne hud også. Den store forskjellen på ingrediensene i spenol, og det man finner i andre kremer, ser jeg ikke. De inneholder alle basismaterialet: En del olje, en del vann, og en del sk. "emulgator" (for eksempel honning) som hindrer guffa i å skille seg. Man kan selv lage en slik blanding, for en slikk og ingenting. Resten av blandingsen er parfyme og rare navn som øker prisen. Men for all del, knock yourself out! 1
SmallTalk Skrevet 29. desember 2011 #32 Skrevet 29. desember 2011 Hva er fuktighet? Vann! Spenol inneholder vann, akkurat som det aller meste annet (alt?) av kremer og sånn. Forøvrig er det ikke så interessant med semantikk, siden bøndene bevisst bruker stoffet for å hindre hud å tørke ut, og det med god effekt. Tydeligvis hjalp det å smøre stoffet på budeienes sprukne hud også. Den store forskjellen på ingrediensene i spenol, og det man finner i andre kremer, ser jeg ikke. De inneholder alle basismaterialet: En del olje, en del vann, og en del sk. "emulgator" (for eksempel honning) som hindrer guffa i å skille seg. Man kan selv lage en slik blanding, for en slikk og ingenting. Resten av blandingsen er parfyme og rare navn som øker prisen. Men for all del, knock yourself out! Dette er elementær logikk: Mineralolje tilfører ikke noe fuktighet, men det legger seg som en hinne på huden og fører dermed til at ingenting unslipper heller. I tillegg så er det lite reaktivt og derfor så er kremer med mye mineralolje (som f.eks Decubal) ekstremt fint på f.eks atopisk hud, men fungerer veldig dårlig på hud med kviser fordi det tetter porene. Mineralolje kan være så mangt, men som oftest så er det det samme som parafinium liquid. Fellesnevneren er at de er fremstilt fra råolje. Jeg blir ikke overrasket dersom du ikke finner noen særlige forskjeller i ingedienslista til Spenol og en ansikskrem fra Nivea, men dersom du sammenligner Spenol med f.eks denne så vil du se at det er forskjell på ingrediensene. 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2011 #33 Skrevet 29. desember 2011 Hva er fuktighet? Vann! Spenol inneholder vann, akkurat som det aller meste annet (alt?) av kremer og sånn. Forøvrig er det ikke så interessant med semantikk, siden bøndene bevisst bruker stoffet for å hindre hud å tørke ut, og det med god effekt. Tydeligvis hjalp det å smøre stoffet på budeienes sprukne hud også. Den store forskjellen på ingrediensene i spenol, og det man finner i andre kremer, ser jeg ikke. De inneholder alle basismaterialet: En del olje, en del vann, og en del sk. "emulgator" (for eksempel honning) som hindrer guffa i å skille seg. Man kan selv lage en slik blanding, for en slikk og ingenting. Resten av blandingsen er parfyme og rare navn som øker prisen. Men for all del, knock yourself out! Dette stemmer ikke helt. Hvis det var så enkelt at det å påføre vann på huden ville gi den fuktighet, så hvorfor blir man da tørr etter å ha dusjet eller badet? Du viser med denne uttalelsen at du egentlig har null kunnskap om hudens oppbygning og hvordan den fungerer. Du kan tilsette så mye vann og fine ingredienser som du vil i en krem som f.eks. Spenol. Men med engang du putter mineralolje i kremen, så vil mineraloljen hindre de bra stoffene å trenge ned i huden. For mineralolje har for store molekyler til å kunne trenge igjennom hudens barrierre og legger seg oppå som et lag som hindrer de aktive stoffene å trenge inn. Vann er ikke det eneste huden trenger. Det huden trenger er det naturlige fettet som huden produserer og hos noen så produserer huden veldig lite av det naturlige fettet. Derfor hjelper huden noenganger å få litt hjelp med krem som inneholder stoffer som øker den fettproduksjonen eller som inneholder fett som trekker seg inn i huden. Noenganger også pleiende oljer. Spesielt eteriske og vegetabilske oljer for disse har evnen til å trenge ned i huden. 5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2011 #34 Skrevet 29. desember 2011 Jeg er sikker på at skepsisen til Spenol hadde vært vesentlig mindre hadde prisen vært 10 ganger så høy.....! Og dere er skeptiske til gode kremer fordi prisen er høy. Så kom ikke med den. Forresten så er bodylotionen fra Soap & Glory som du får på Boots apotekene billig og den er også bra. 99kr for en lotion som inneholder fuktighetsgivende oljer og null mineralolje. 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2011 #35 Skrevet 29. desember 2011 ...som inneholder fuktighetsgivende oljer og null mineralolje. Hva er det egentlig som er så galt med mineraloljer?
Gjest badeand1 Skrevet 29. desember 2011 #36 Skrevet 29. desember 2011 Hva er det egentlig som er så galt med mineraloljer? For mineralolje har for store molekyler til å kunne trenge igjennom hudens barrierre og legger seg oppå som et lag som hindrer de aktive stoffene å trenge inn. dèt tydeligvis. tatt fra et innlegg over her.
2shy Skrevet 29. desember 2011 #37 Skrevet 29. desember 2011 Spenol inneholder Methylparaben og Propylparaben som er dokumentert skadelig, dette har det vært mye om i media i senere tid. Dont use it. 1
Gjest alille Skrevet 29. desember 2011 #38 Skrevet 29. desember 2011 Hva er fuktighet? Vann! Spenol inneholder vann, akkurat som det aller meste annet (alt?) av kremer og sånn. Forøvrig er det ikke så interessant med semantikk, siden bøndene bevisst bruker stoffet for å hindre hud å tørke ut, og det med god effekt. Tydeligvis hjalp det å smøre stoffet på budeienes sprukne hud også. Den store forskjellen på ingrediensene i spenol, og det man finner i andre kremer, ser jeg ikke. De inneholder alle basismaterialet: En del olje, en del vann, og en del sk. "emulgator" (for eksempel honning) som hindrer guffa i å skille seg. Man kan selv lage en slik blanding, for en slikk og ingenting. Resten av blandingsen er parfyme og rare navn som øker prisen. Men for all del, knock yourself out! For å ta det siste du nevner først: Parfyme holder jeg meg også langt unna, da det gir meg allergiske reaksjoner. Jeg bruker produkter uten mineralolje og parfyme, og har mye bedre hud enn på Spenol. Når jeg i krisetilfeller må bruke Spenol blir huden tørr og kvisete igjen. Akk, ja. Jeg foretrekker da virkelig å "knock myself out" med gode produkter i stedet. Og så - hvis VANN er alt som trengs for å tilføre fuktighet, hvorfor spyler ikke bøndene kyrne sine med vann da? Enda billigere enn Spenol... Hvis du tror vann er det eneste som holder for å forhindre tørr hud, så, vel... knock yourself out! Gå og si det til alle bønder med kyr og mennesker som plages av tørr hud. 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2011 #39 Skrevet 29. desember 2011 Mineralolje som blir utvunnet av råolje. Slik man bruker i motorer f.eks. Mineralolje inneholder for store celler slik at den ikke greier å trekke seg ned i huden, men blir liggende på overflaten og tetter porer. Dette er ikke skadelig, men er ikke å anbefale for mennesker som sliter med kviser. Men så er det sikkert ikke alle som putter det i ansiktet tenker jeg. Ser egentlig ikke problemet med å bruke spenol på kroppen om man selv synes det funker. har du en link?
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2011 #40 Skrevet 29. desember 2011 Hva er det egentlig som er så galt med mineraloljer? For noen er det ingenting galt med det. For andre, sånn som meg, gir det kviser. Som kuldebeskytter kan derimot mineralolje funke veldig bra, f.eks vaselin (eller den dyrere varianten av vaselin: Eight Hour Cream). Men mineralolje finnes ofte i produkter som ikke inneholder særlig gode ingredienser (selv om prisen kan være skyhøy, man finner kremer til tusenlappen som fortsatt inneholder mineralolje) - jeg greier hvertfall ikke å finne et GODT, fuktighetsgivende produkt som inneholder mineralolje. Jeg fatter ikke hva det er å krangle om. Noen får utslett av parfyme, andre ikke. Noen får kviser og nupper av mineralolje, andre ikke. Noen får kløende hud av bismuth, andre ikke. Ville dere stått og sagt til en som ikke tåler parfyme at det bare er svada, og at man kan pøse på med vann og parfyme, så ordner alt seg? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå