Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

I alle de år har jeg kastet bort flere tusen kroner i året på dyre kremer til kroppen. Parfymerte, uparfymerte, kremer mot kviser, kremer mot tørr hud, kremer for normal hud, whatever..

Nå var jeg så lur at jeg prøvde meg på Spenol. Koster 8,- og funker som gull. Har brukt det i noen dager og jeg merker allerede resultater, kroppen min er siiiilkemyk!

Men er det for godt til å være sant? Er det noe lurerier med Spenol? Kan ikke forstå at man får så mye bra for 8 kroner...

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes spenol er litt for flytende jeg.. Føler ikke den trekker like godt inn i kroppen som en fet, god krem.

Skrevet

Har sagt det før, og sier det igjen: IKKE bruk spenol!! :nei:

Det er en grunn til at den koster 8-9kr..

Skrevet

Har sagt det før, og sier det igjen: IKKE bruk spenol!! :nei:

Det er en grunn til at den koster 8-9kr..

Hva er grunnen?

Hvorfor bør vi ikke bruke Spenol (rent bortsett fra prisen?) Inneholder den noe som ikke er bra for huden?

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker Spenol hver eneste dag etter dusjen. Huden min er så fin, at!

• Liker 2
Skrevet

Spenol er billig fordi det ble brukt før til kyr og geiter. Ergo. det var et produkt som var nødvendig på de fleste gårder, så det ble profitt selv om det var billig. Det er ingenting med spenol som gjør til at huden blir ødelagt. Jeg syns spenol er mye bedre en mange, mange andre hudkremer. Det er bare hysteri.

• Liker 2
Skrevet

Hva er grunnen?

Hvorfor bør vi ikke bruke Spenol (rent bortsett fra prisen?) Inneholder den noe som ikke er bra for huden?

Mineralolje som blir utvunnet av råolje. Slik man bruker i motorer f.eks. Mineralolje inneholder for store celler slik at den ikke greier å trekke seg ned i huden, men blir liggende på overflaten og tetter porer.

Dette er ikke skadelig, men er ikke å anbefale for mennesker som sliter med kviser. Men så er det sikkert ikke alle som putter det i ansiktet tenker jeg. Ser egentlig ikke problemet med å bruke spenol på kroppen om man selv synes det funker.

• Liker 3
Skrevet

Mineralolje som blir utvunnet av råolje. Slik man bruker i motorer f.eks. Mineralolje inneholder for store celler slik at den ikke greier å trekke seg ned i huden, men blir liggende på overflaten og tetter porer.

Dette er ikke skadelig, men er ikke å anbefale for mennesker som sliter med kviser. Men så er det sikkert ikke alle som putter det i ansiktet tenker jeg. Ser egentlig ikke problemet med å bruke spenol på kroppen om man selv synes det funker.

Men hvis dette er noe som tetter porer så skjønner jeg ikke at det kan være et godt produkt for melkekuenes spener? Huden på spenene er vel ganske ømfintlig, vil jeg tro?

• Liker 2
Skrevet

Den legger seg som et beskyttende lokk der det smøres på, og da får ikke huden felt de døde hudcellene og kviser oppstår på grunn av lagene med død hud. Har ikke noe negativ effekt på andre måter såvidt jeg vet.

Skrevet

Den legger seg som et beskyttende lokk der det smøres på, og da får ikke huden felt de døde hudcellene og kviser oppstår på grunn av lagene med død hud. Har ikke noe negativ effekt på andre måter såvidt jeg vet.

Bure hatt kroppen full av kviser jeg, da, som har brukt Spenol på kroppen i årevis.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Men hvis dette er noe som tetter porer så skjønner jeg ikke at det kan være et godt produkt for melkekuenes spener? Huden på spenene er vel ganske ømfintlig, vil jeg tro?

Jeg vil tro at mineraloljene ikke gjør noe annet for kuene enn at det ligger som en olje utenpå og holder huden smidig fordi den blir smurt på en måte. Spenene på kua er en helt annen ting enn ansiktshuden vår.

Nå sier ikke jeg at dette er en fasit som gjelder alle for man reagerer forskjellig. Men å påføre mineralolje i ansiktet vil som regel gjøre en blank og fet i ansiktet og gi en kviser om en sliter med det.

Men nå kommer det an på hvor mye mineralolje det er i kremen også. Er det bare en liten andel så kan det jo funke for mennesker med veldig tørr hud. Men mennesker med veldig tørr hud i ansiktet har som regel heller ikke komedoner eller akne. Så de vil kanskje ikke oppleve problemer med kviser sånn som andre.

EDIT: Dette er bare det jeg har lært om hudpleie på skolen. Jeg er ikke her for å konvertere folk til å bruke noe annet. Eller for å fortelle at spenol er fyfy:)

Endret av Armitage
Skrevet

Bure hatt kroppen full av kviser jeg, da, som har brukt Spenol på kroppen i årevis.

Det kommer jo ann på huden til hver enkelt, og hvor godt man tørker seg med håndduk o.l, og gjelder for det meste bare der man har mer talgproduksjon (ansikt, bryst og rygg). De med fet og oljete hud mister gjerne mer hudceller, fettet fra huden binder hudcellene til seg mens mineraloljen legger et beskyttende lokk over som igjen lager et hyggelig miljø for bakterier.

Skrevet

Hvis kosmentikkindustrien har samme anstrengte forhold til evidensbaserte studier som alternativindustrien, bør man ta uttalelser derifra med store lass med salt (eller noen hundre liter raffinert mineralolje).

Hvorfor jeg interesserer meg for hvit mineralolje? Se

(Irriterende musikk, anbefaler å skru av lyden)
Skrevet

OK, jeg kan aldri husket at våre kuer hadde kviser på spenene :klo:

Hilsen eks-budeie

• Liker 5
Skrevet

Hvis kosmentikkindustrien har samme anstrengte forhold til evidensbaserte studier som alternativindustrien, bør man ta uttalelser derifra med store lass med salt (eller noen hundre liter raffinert mineralolje).

Hvorfor jeg interesserer meg for hvit mineralolje? Se her. (Irriterende musikk, anbefaler å skru av lyden)

Jeg bare forholder meg til det jeg har lært på skolen jeg. Jeg er ingen ekspert.

Skrevet

Vi bruker spenol på spenene til dyrene om sommeren, det legger seg som et fett lokk slik at juret ikke blir solbrent eller sårt når avkommet suger melk. Vet ikke helt om jeg hadde gnidd det i ansiktet akkurat, men hendene mine blir i allefall veldig myke og fine siden jeg smører det på dem selv.

• Liker 3
Skrevet

Typisk tenåringer uten peiling som svarer her. Det er ikke farlig og man får ikke kviser

Skrevet (endret)

Typisk tenåringer uten peiling som svarer her. Det er ikke farlig og man får ikke kviser

Nei, det er ikke farlig, men for oss som lett får kviser så er det ikke noe man ønsker å smøre inn ansiktet med. Det tetter porene og fører til massive utbrudd av kviser.

For bestemor på 80 så funker derimot Spenol ganske bra. Hun har en helt annen hud enn meg og trenger de oljene hun kan få fra kremene hun bruker.

Og btw, jeg er ikke akkurat tenåring lenger, gitt... :filer:

Endret av SmallTalk
  • Liker 3
Skrevet

Nei, det er ikke farlig, men for oss som lett får kviser så er det ikke noe man ønsker å smøre inn ansiktet med. Det tetter porene og fører til massive utbrudd av kviser.

For bestemor på 80 så funker derimot Spenol ganske bra. Hun har en helt annen hud enn meg og trenger de oljene hun kan få fra kremene hun bruker.

Og btw, jeg er ikke akkurat tenåring lenger, gitt... :filer:

du har nok aldri prøvd spenol. det er bare tanker du har i hodet ditt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...