Gå til innhold

Bilde av raketter.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det muligt? har prøvd før, men aldri fått det til.Lurte på om noen har et godt tips ? :) har speilrefleks kamera.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har fått bra resultat med ordinært digitalkamera (ikke noe fancy, men et rimelig middelklasse kamera). Jeg har brukt stativ, skrudd kameraet godt fast slik at avløser-trykket mitt ikke beveger for mye på kameraet. Har gitt kameraet mellom 1,7 og 3 sekunder lukkertid. Det fanger mye fyrverkeri. Trykker da av når raketten skal til å "blomstre" på himmelen. Stativet gjør at det står stille. Til lengre lukkertid, til mer fantastiske bilder. For lang, og det ser veldig "blurry" ut.

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Er det muligt? har prøvd før, men aldri fått det til.Lurte på om noen har et godt tips ? :) har speilrefleks kamera.

Jeg fotograferer dem i bulb-mode på tripod med lav iso og mauell fokus, og så eksperimenterer jeg utifra det :)

Skrevet

Første treff på google gir deg denne artikkelen om hvordan du tar bilder av fyrverkeri. Nyttige tips der :)

Skrevet

Stativ er alfa og omega når man skal ta bilder av fyrverkeri. Har du ikke stativ må du se om du har noe annet stabilt som kan brukes. Et tak, et gelender eller tilsvarende. Og det er en kjempefordel om man har fjernutløser (med ledning eller trådløst) for det skal godt gjøres å trykke på utløseren uten å få en liten bevegelse i kameraet. Og slå av blitzen!

Ellers kan du teste deg litt fram med lukkertiden. Jeg synes det blir finest med ca. et sekund eller to, for da får man med seg rakettlysenes bane og ikke bare enkle lyspunkter.

Skrevet (endret)

Stativ, manuell fokus, blender 8-11, 20-20 sek lukkertid på ISO 100.

En fordel med vidvinkel og mer av fyrverkeriet vil bli med.

Endret av charlott
Skrevet

da bør eg se om eg finner et stativ innen nyttår :skaal:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...