Gå til innhold

Støtte til husleie og livsopphold i Oslo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har søkt litt på nav sine sider, men finner ikke helt ut av det.

Hvor mye kan man få i Oslo? Er det mulig å søke om ekstra som til klær, julegaver og andre ting som kommer utenom?

Videoannonse
Annonse
Gjest NozMonster
Skrevet

støtte til husleie er det ikke nav som står for, men husbanken.

de beregner hva du får, etter tidligere inntekt, akkuratt slik som nav gjør.

det er ikke en stooor sum å juble over. jeg har skikkelig dålig råd nå, men jobbet heltid før, og jeg har en husleie på 5000 i mnd uten strøm, og jeg får bare 1800 kr i mnd i boligstøtte.

Skrevet

støtte til husleie er det ikke nav som står for, men husbanken.

de beregner hva du får, etter tidligere inntekt, akkuratt slik som nav gjør.

det er ikke en stooor sum å juble over. jeg har skikkelig dålig råd nå, men jobbet heltid før, og jeg har en husleie på 5000 i mnd uten strøm, og jeg får bare 1800 kr i mnd i boligstøtte.

Jeg tenker mer på sosialstøtte. Har ikke tjent noe fra før så det blir minstesats.

Gjest NozMonster
Skrevet

åja..siden du skrev "søttte til husleie" i topicen, så tenkte jeg automatisk boligstøtte jeg da. og det er det husbanken som fikser.

du får en stønad av nav, og om den er lav ( som i ditt tilfelle den sikkert er, fordi du får minstesats) så kan man søke om en tilleggsstønad av husbanken til boligstøtte.

Skrevet

Hvor mye kan man få i Oslo? Er det mulig å søke om ekstra som til klær, julegaver og andre ting som kommer utenom?

:kjefte: får være måtepå

• Liker 5
Skrevet

Jess. stikker på jobb jeg da, sånn at du kan kjøpe julegaver for skatten. SEEYA!

• Liker 8
Skrevet

Jeg kan ikke gi deg noe svar på det, men tenker at størrelsen på sosialstønad avhenger av så mye...inntekten din, hvor du bor, hvor dyrt du bor, hvor mange det er i husholdningen osv.

Tror ikke man får noe ekstra til julegaver og sånn. Det skal vel gå av ev livsopphold.

Skrevet

Jeg har hørt at man kan søke om ekstra penger i julen.

Skrevet

TS, hvis du skal få sosialstøtte så er dette det samme som å være fattig. Du vil få et maksbeløp som skal dekke husleie, og her kan jeg vel bare råde deg til å flytte ut av Oslo med en gang, med mindre du syns det er greit å bo i kollektiv, eller i muggne kommunalbolig. Så vil du få for å dekke minste-satser for mat, transport o.l, med andre ord til det aller mest nødvendige for livsopphold. Du vil ikke få dekket til f.eks mobil, internet, o.l.

Ingenting som heter "å få litt ekstra" når man får sosialhjelp.

• Liker 3
Skrevet

det får da være måte på, altså. julegaver er jo.... livsviktig! :sjokkert:

skjerp deg.

Skrevet

Jeg har hørt at man kan søke om ekstra penger i julen.

Julen er jo praktisk talt over, å tenker du på neste jul så burde du være istand til å forsørge deg selv innen 1 år...

• Liker 1
Skrevet

Blir så glad av slik lesning.

Betalte ikke mer enn nærmere 300 000,- i skatt dette året, håper inderlig noe av det går til flotte julegaver...

• Liker 1
Skrevet

Da jeg gikk på "sossen" for maaaange år siden fikk jeg dekt husleie, strøm og livsopphold (rundt 3500) Dette var ikke oslo. Jeg kunne søke om ekstra til f.eks sommertøy og da fikk jeg 200 kr. Søkte aldri om julegaver fordi jeg sparte av livsoppholdet.

Er ikke sikker på hvordan reglene er nå, men de kan vel ikke ha endret seg så veldig?

Skrevet

Er det ingen som går på sosialen i Oslo som kan svare på det her?

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk sosialstønad en periode i Oslo, da fikk jeg husleie og strøm pluss 3000 i mnd. Men jeg måtte flytte fra leiligheten jeg opprinnelig bodde først og på hybel fordi leieprisen der jeg bodde var for høy til at de ville dekke den.

Skrevet (endret)

...

Endret av Rosalie
Skrevet

Er det ingen som går på sosialen i Oslo som kan svare på det her?

De som går på sossen har sikkert ikke tid til å sitte på KG. De er nok opptatt med kafe besøk :popcorn:

Skrevet

De som går på sossen har sikkert ikke tid til å sitte på KG. De er nok opptatt med kafe besøk :popcorn:

Eller de er så reelt fattig at de kun kan sitte på internett på biblioteket.. Skjerp deg litt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk sosialstønad en periode i Oslo, da fikk jeg husleie og strøm pluss 3000 i mnd. Men jeg måtte flytte fra leiligheten jeg opprinnelig bodde først og på hybel fordi leieprisen der jeg bodde var for høy til at de ville dekke den.

Samme med meg. Måtte inn på hybel i lavere prisklasse, samt at jeg fikk omtrent 3.000 kr i måneden til livsopphold.

Ekstra støtte til jul er desverre ikke enkelt å få, da det er lite midler og mange om beinet. Så de pengene blir vel stort sett fordelt mellom søkere med barn, slik at de kan gi barna en verdig jul.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...