Gå til innhold

Jeg er avhengig av shopping:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker masse penger på klær. Får ikke spart noen ting, selv om jeg kan.

Får en følelse av lykke når jeg kjøper nye plagg, men den følelsen forsvinner raskt og det blir nye klær som vekker interessen.

Jeg blir livredd for at det jeg skal kjøpe blir utsolgt og løper til butikken ved første anledning for å sikre meg dette. Pris spiller ingen rolle, men det kan både være dyre og billigere ting.

Kan ligge våken om natta hvis jeg ønsker meg noe som ennå ikke er i hus.

Har også brukt lunchpauser på jobb til å ta bussen til byen (20min hver vei) for å shoppe.

Ser jeg noen ha på seg noe jeg liker så blir jeg besatt av å finne og kjøpe det samme selv..leter og leter.

Kan også gjøre mange impulskjøp og bomkjøp fordi jeg ikke finner helt det jeg ser etter men MÅ liksom handle noe..og så blir det ikke brukt.

Er samboer og tror dette på sikt kan ødelegge forholdet.. merker at han er frustrert ofte pga økonomien min.

HJELP!!

Jeg må slutte med dette. I 2012 skal jeg begynne et nytt og bedre økonomisk liv.

Noen tanker eller tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker masse penger på klær. Får ikke spart noen ting, selv om jeg kan.

Får en følelse av lykke når jeg kjøper nye plagg, men den følelsen forsvinner raskt og det blir nye klær som vekker interessen.

Jeg blir livredd for at det jeg skal kjøpe blir utsolgt og løper til butikken ved første anledning for å sikre meg dette. Pris spiller ingen rolle, men det kan både være dyre og billigere ting.

Kan ligge våken om natta hvis jeg ønsker meg noe som ennå ikke er i hus.

Har også brukt lunchpauser på jobb til å ta bussen til byen (20min hver vei) for å shoppe.

Ser jeg noen ha på seg noe jeg liker så blir jeg besatt av å finne og kjøpe det samme selv..leter og leter.

Kan også gjøre mange impulskjøp og bomkjøp fordi jeg ikke finner helt det jeg ser etter men MÅ liksom handle noe..og så blir det ikke brukt.

Er samboer og tror dette på sikt kan ødelegge forholdet.. merker at han er frustrert ofte pga økonomien min.

HJELP!!

Jeg må slutte med dette. I 2012 skal jeg begynne et nytt og bedre økonomisk liv.

Noen tanker eller tips?

Du må gjerne se på Luksusfellen på tv da. De har masse gode tips for folk som har ditt problem. Det jeg kan anbefale fra egen erfaring er:

+ begynn å spare til noe stort og fint som koster en del og du har veldig lyst på, da har du motivasjon å ikke sløse mye på klær

+ lag et budsjett som du forholder deg til, sett en begrenset sum til klær per måned og absolutt ikke bruk mer enn det

+ begynn å betale kontant i butikkene du kjøper klær fra, da ser du mye bedre hvor mye penger du kaster ut fra vinduet

+ tenk på samboeren din og forholdet deres, be ham å hjelpe deg (kanskje han kan kontrollere pengene dine for en stund og gi deg lommepenger fram til du utvikler nok selv-kontroll?)

+ hver gang du ser noe du liker og føler at du begynner å ha veldig lyst på det, si til deg selv: ja, det er veldig fint, men akkurat nå har jeg ikke råd til dette

+ unngå å ta bussen bare for å shoppe, si til deg selv: jeg vil ikke kaste bort så mye tid for å kjøpe noe jeg ikke trenger og ikke har lyst på

Osv., det er mye du kan gjøre, alt du trenger er sterk nok vilje!

• Liker 2
Skrevet

Du må gjerne se på Luksusfellen på tv da. De har masse gode tips for folk som har ditt problem. Det jeg kan anbefale fra egen erfaring er:

+ begynn å spare til noe stort og fint som koster en del og du har veldig lyst på, da har du motivasjon å ikke sløse mye på klær

+ lag et budsjett som du forholder deg til, sett en begrenset sum til klær per måned og absolutt ikke bruk mer enn det

+ begynn å betale kontant i butikkene du kjøper klær fra, da ser du mye bedre hvor mye penger du kaster ut fra vinduet

+ tenk på samboeren din og forholdet deres, be ham å hjelpe deg (kanskje han kan kontrollere pengene dine for en stund og gi deg lommepenger fram til du utvikler nok selv-kontroll?)

+ hver gang du ser noe du liker og føler at du begynner å ha veldig lyst på det, si til deg selv: ja, det er veldig fint, men akkurat nå har jeg ikke råd til dette

+ unngå å ta bussen bare for å shoppe, si til deg selv: jeg vil ikke kaste bort så mye tid for å kjøpe noe jeg ikke trenger og ikke har lyst på

Osv., det er mye du kan gjøre, alt du trenger er sterk nok vilje!

uff ja..det er riktig..det gjelder å hente frem den viljen fra et sted....

Gjest navnelapp
Skrevet

Kva med å prøve å fylle livet ditt med noko anna? Er det ein frivilligheitssentral der du bur? Kunne du bli besøksvenn for nokon, til dømes? Eller er det nokon i familien din som treng litt ekstra hjelp til å handle, gjere reint eller berre slå av ein prat? Slike "hang-ups" som du snakkar om kjem ofte av at ein har ei kjensle av tomheit, og då kan det innebere ein stor skilnad viss ein føler at ein betyr noko for andre.

• Liker 4
Skrevet

Kva med å prøve å fylle livet ditt med noko anna? Er det ein frivilligheitssentral der du bur? Kunne du bli besøksvenn for nokon, til dømes? Eller er det nokon i familien din som treng litt ekstra hjelp til å handle, gjere reint eller berre slå av ein prat? Slike "hang-ups" som du snakkar om kjem ofte av at ein har ei kjensle av tomheit, og då kan det innebere ein stor skilnad viss ein føler at ein betyr noko for andre.

Godt forslag! Jeg skal se nærmere på dette...er nok en følelse av tomhet fordi jeg sliter med å bli gravid..har ønsket barn i lang tid, men ingenting skjer.

lang og smertefull prosess..men jeg shoppet mye før også..har liksom alltid brukt shopping som en trøst når jeg er lei meg. er en kortvarig følelse av lykke.

Skrevet

Alt godt har et poeng der. Vanligvis er det noe som mangler i livet ditt eller er i ubalanse og du kompenserer ved å kjøpe masse ting du egentlig ikke trenger. Noen reagerer med ekstra mye mat de får i seg istedet for å kjøpe masse klær. Finn hva er det som ikke er balansert og i orden og jobb med det. Det kan være sorg over noen du mistet og ikke kunne si ordentlig farvel til, det kan være usikkerhet i egen verdi og egne egenskaper, det kan være alt mulig.

Skrevet

Tips:

1 - Sett opp budsjett. Ikke vær for avansert, da vil du lett kjede deg og lett bryte budsjettet. Om du er litt som meg, så bruker du alle pengene du har, når du har dem. Da er målet å synliggjøre litt for degselv hvor hullet i posen er, og å gjemme pengene for degselv.

2 - Spar penger. Du har tydeligvis råd til det. Om du feks klarer å shoppe for 3000 kr i mnd uten å gå i kredittfella/luksusfella, så sett av.. 1800kr eller hva du nå vil, til sparing. Sett det til en konto du ikke har betalingskort til. Jeg har en sånn konto. En sånn der terskelen er litt høyere og jeg får ikke tilgang på pengene før neste dag. Tok opp en konto i en annen bank (enkelte har gratiskontoer). Har nettbanktilgang, men ingen kort, ingen mobilbank. Og overføring til min brukskonto (annen bank) tar 1 døgn.

Et annet alternativ er å spare i fond, da er pengene enda mer bundet opp, men det er neppe trygt i disse tider.

BSU er også et alternativ, da bundet opp til hus/huslån.

3 - Om du har samboer, hvordan fordeles utgifter? Dersom han gang på gang blir sittende med faste utgifter, sett opp autotrekk til hans konto på din del av pengene. Om dere ikke har felleskonto til sånt.

4 - Brenn/klipp kredittkort, evt la dem ligge igjen hjemme til nødsbruk. Og bruk dem kun til nød. Nød er IKKE at du trenger en ny kjole, nød er at du er sulten eller ikke kommer deg på jobb og trenger bensin/busskort.

5 - Ikke lov degselv å aaaldri shoppe mer. Men gi deg selv en kvote, og hold deg til den. Om det skeier ut, så søk hjelp i samboeren din. Er det ille nok så la ham ta både sin og din økonomi på sine skuldre og gi deg lommepenger i kontanter mens du "avvennes". Med en kvote lærer du forhåpentligvis å bli litt mer kritisk, tenke litt mer over "trenger jeg denne? Vil jeg heller ha denne enn denne?" i stedet for å kjøpe begge to, uten kritikk.

6 - Rydd i klesskapet ditt. Og på loft. Sorter gjennom alt du har av klær. Lag en "bruker ofte" haug, en "bruker sjelden" og en "bruker aldri/passer ikke". Selg, gi bort eller kast siste haugen. Sjelden-haugen tar du nøye titt på, kanskje det er noe som vil føles som nytt? Noe du hadde glemt at du eide? Gjenbruk!

7 - Sett deg et mål. Ikke bare "jeg skal spare penger og være fornuftig". Spar til et mål, noe du har lyst til. Feks en tur til Paris, eller en ny TV eller hva som helst. Hver gang du biter tennene sammen og ligger søvnløs fordi en ny kjolemodell dukket opp i vinduet på favorittbutikken din, forsøk å lå "målet" vinne over lysten på nytt plagg.

...noen kjappe råd jeg gjorde når jeg hadde litt for hard medfart av shoppedilla. Det gikk over:)

• Liker 4
Skrevet

Unngå å gå i butikker. Etter at jeg flytta fra Oslo sentrum har jeg spart sååå mye penger på at jeg "aldri" er innom butikker "bare for å kikke" lenger.

Skrevet

Jeg var også sånn før, shoppet klær, sminke, møbler, osv, ga meg kort lykkerus. Man må finne årsaken til tomrommet og jobbe seg ut av akkurat det

Skrevet

Som andre har nevnt: ikke ta med deg bank/kredittkort ut. Ta med deg kontanter - IKKE mye - men nok til å dekke evt behov som måtte oppstå.

Skrevet

Melder meg skamfull inn i denne tråden...:sjenert:

Min ide er dette for 2012: jeg og min mann setter alt inn i fellesen, og har like mye i "lommepenger" hver måned. Men jeg blir ofte fort blakk... Så

jeg tenkte at fra januar av skal jeg ta ut ukelønn i kontanter, og det er det jeg har. Får jeg penger til overs, putter jeg dem på en stor, fin sparegris, som bare jeg bestemmer over!:)

Skrevet

Melder meg skamfull inn i denne tråden...:sjenert:

Min ide er dette for 2012: jeg og min mann setter alt inn i fellesen, og har like mye i "lommepenger" hver måned. Men jeg blir ofte fort blakk... Så

jeg tenkte at fra januar av skal jeg ta ut ukelønn i kontanter, og det er det jeg har. Får jeg penger til overs, putter jeg dem på en stor, fin sparegris, som bare jeg bestemmer over!:)

Det høres som en kjempefin plan. Man slutter å sløse penger på den måten når man ikke har dem i utgangspunktet. Og 1.januar er en veldig fin dato å begynne livet på nytt med ryddig økonomi.

Skrevet

Det høres som en kjempefin plan. Man slutter å sløse penger på den måten når man ikke har dem i utgangspunktet. Og 1.januar er en veldig fin dato å begynne livet på nytt med ryddig økonomi.

Jepp!:) Økonomien er ryddig og mer til, det er bare lommepengene jeg har litt problemer med å fordele!;)

Skrevet

Jeg var også sånn som shoppet en del. Men så avtalte meg og en annen shoppegal vennine å kutte ut shoppingen helt i ett år. Det gikk ikke 100% etter planen, men siden vi stoppet å gå i butikker så mye, så kuttet vi forbruket med 90% sikkert. For da var jeg såååå mett av alle klærne... hadde ikke plass til heller. Fant klær med prislapper på (gadd ikke å klippe de på det verste, bare slengte de nye klærne in i kleskapet).

Nå kjøper jeg 1-2 ting 1 gang i 2 mnd kanskje. Ja, litt spesielle klær nå siden jeg er gravid.

TS, heller tenk at du sparer til babyen som kommer en dag! Til IVF forsøk for eksempel, og babyvogn og babyklær. For det koster en del! Lykke til med prøving å bli gravid!

Skrevet

Huff, jeg shopper mye jeg også! Ikke bare mine egne penger, men tar av studentlånet også da jeg har lave utgifter til leie, transport og mat. Må skjerpe meg!! Det er rett og slett ikke noe jeg liker mer her i verden enn å shoppe. Det får meg til å føle meg velstående, lykkelig, avslappet osv. Det er alltid noe nytt jeg har lyst på, og kjenner meg igjen i dette å bli helt opphengt i et plagg/en gjenstand og så lete over alt til jeg finner det! Ble forelsket i en silkebluse en gang, og måtte innom 6 butikker før jeg fant den, og på tre måneder har jeg kanskje brukt den en gang. Jeg har så mye ting og tang og greier, og rekker ikke bruke noen klær, smykker eller sko for det er så mye av alt. Bestemt meg for å ta en skikkelig oppryddning når jeg kommer tilbake fra juleferien.

Min motivasjon er å spare shoppepengene til en utlandstur, har ikke vært på ferie på lenge. Er ikke vits å sitte i kalde Norge med alle mine fine sommerklær som aldri rekker å bli brukt.

• Liker 1
Skrevet

Denne vil jeg ha på mine innlegg!

Jeg shopper altfor mye, dette kan rett og slett ikke fortsette. Har ingen ambisjoner om 0 shopping, men jeg må absolutt kutte ned. Hei nyttårsforsett! Har planer om å kjøpe ny leilighet, så det sier seg selv at her må prioriteringene endres.

AnonymBruker
Skrevet

Har funnet ut at jeg skal prøve å få inn litt penger i stedet.

Selger unna litt ting på Finn.no.. så får jeg kanskje kvittet meg med noen tusenlapper som jeg skylder samboeren min.

Har bedt ham om å ta over kort og nettbank for meg i 3 mnd for å hjelpe meg i gang...så får jeg bare et gitt beløp hver mnd som jeg kan disponere.

Da er jeg litt låst - men har håp om at ting er lettere hvis man kommer litt i gang og prøver en annen livsstil en kortere periode. Da ser man at man overlever selv uten dette forbruket..

meeen har allerede sett at de har fine gensere på salg på Bik Bok...

Har jo mulighet for å kjøpe noe, men tror jeg bør holde meg mer unna butikker...

Håper ting ordner seg med barn også - så slipper det å gnage i bakgrunnen.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Før shoppet jeg mye også. Brukte opp alle pengen hver mnd på klær, mat og reiser, så fikk ikke spart noe...

Men så fant jeg meg hobbier og fritidsinteresser. Det følte jeg at jeg fikk en ny mening og mål i livet! :)

Shopper kun om jeg trenger noe, som undertøy, vinterklær, sommerklær, for iblant må man jo kjøpe klær ;)

Skrevet

Dette blir kanskje litt ekstremt for noen av dere, men jeg anbefaler dere å sjekke ut frivillig enkelhet eller simple living, som dreier seg om blant annet å senke forbruke sitt og kvitte seg med det man ikke trenger. Jeg følger blant annet denne bloggeren som interesserer seg for dette. Hun fører for eksempel "regnskap" hver uke, hvor hun teller opp hva hun trekker antall ting hun har kvittet seg med fra antall ting hun har skaffet seg , og målet er å gå i minus. Hun linker også til en del andre fine blogger. Jeg synes i alle fall det er veldig inspirerende lesning, med mange gode tips til å bli bevisst sitt eget forbruk!

AnonymBruker
Skrevet

Dette blir kanskje litt ekstremt for noen av dere, men jeg anbefaler dere å sjekke ut frivillig enkelhet eller simple living, som dreier seg om blant annet å senke forbruke sitt og kvitte seg med det man ikke trenger. Jeg følger blant annet denne bloggeren som interesserer seg for dette. Hun fører for eksempel "regnskap" hver uke, hvor hun teller opp hva hun trekker antall ting hun har kvittet seg med fra antall ting hun har skaffet seg , og målet er å gå i minus. Hun linker også til en del andre fine blogger. Jeg synes i alle fall det er veldig inspirerende lesning, med mange gode tips til å bli bevisst sitt eget forbruk!

link?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...