AnonymBruker Skrevet 27. desember 2011 #1 Skrevet 27. desember 2011 En venninne av meg var på konfiransetime litt før jul med sin datter. De har en elev i klassen som har en litt merkelig oppførsel, som får litt forskjellsbehandling og sånt og blir vel egentlig sett på som litt rar. Ingen vet hvorfor og flere har visst reagert på det. Datteren hennes spurte hva det var med henne og læreren svarte at hun har asberger og at det måtte hun ikke si til noen. Venninna mi ble overrasket over at læreren svarte og tok det opp med meg, men jeg har ikke noe svar. Så jeg lurer på om læreren brøt tausethetsplikten der?
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2011 #2 Skrevet 27. desember 2011 Hun gjorde vel det, men skal tro om ikke foreldre også har taushetsplikt? Isåfall brøt din venninne den når hun tok opp saken med deg.
Sofie_22 Skrevet 27. desember 2011 #3 Skrevet 27. desember 2011 Jeg tviler på at det blir sett på som brudd på taushetsplikten. Det å informere om diagnosen til en elev, er vel kun sagt for at medelever skal vise forstålse. Dessuten er det vel bedre enn at folk skal gå rundt å spekulere hva h*n feiler. 3
Gjest Blubberella Skrevet 27. desember 2011 #4 Skrevet 27. desember 2011 Jeg vil tro det ikke var hemmelig, men at læreren ikke ønsket at jenta skulle løpe rundt og fortelle det til alle medelevene, av fare for mobbing og baksnakking. Men mulig hun sa noe hun ikke skulle ha sagt.
Gjest Gunilla Skrevet 28. desember 2011 #5 Skrevet 28. desember 2011 Læreren avsluttet med å si "ikke si det til noen". Dette oppfattes av meg som at denne diagnosen skal holdes skjult. Dette er et brudd på taushetsplikten. En lærer har ikke lov til å opplyse om slik informasjon uten den det gjelders samtykke. Har også selv som mor opplevd å få servert tidligere historier fra min sønns medelever. Dette var nok for å advare, men alikevel et grovt brudd på taushetsloven.
Sol79 Skrevet 28. desember 2011 #6 Skrevet 28. desember 2011 Merkelig at foreldrene ikke vil opplyse klassekameratene om sykdommen, nettopp for å unngå den type situasjoner. Asbergers er da virkelig ikke noe som må ties i hjel. 2
Gjest lærer Skrevet 28. desember 2011 #7 Skrevet 28. desember 2011 Hei Ja, dersom hun ikke har fått tilattelse fra elevens foreldre å være åpen om dette så kan det tolkes som brudd på taushetsplikten. Det kan være at læreren har tilatelse til å snakke om det dersom det blir spørsmål om det, men at foresatte ikke ønsker å gå "stort" ut med det til alle. Og at det var derfor hun sa slik hun gjorde. Vanskelig å si siden ingen av oss kjenner hele saken. Dersom din venninne reagerte på dette så ville jeg rådet henne til å være ærlig og åpen, men på en vennlig måte. Ta det opp med lærer at hun synes det var ubehagelig at lærer ga henne denne informasjonen, for så å si at hun ikke måtte si det til noe. At hun følte hun fikk informasjon som hun lurer på om egentlig var taushetsbelagt. Tror det er viktig for alle parter at din venninne håndterer det på en ryddig måte. Når det er sagt, så er det definitivt en fordel å få foresattes godkjenning slik at en kan snakke mer åpent om slike ting både med medelever og med foresatte. Min erfaring er at medelever og foresatte reagerer på elevens adferd. Dersom de får vite at barnet har en medfødt diagnose så er de mye mer tolerante og foreståelsefulle og både eleven og elevens foresatte vil som regel oppleve mer "goodwill". Dette er selvsagt avhengig av grad av vanske, alder og bakgrunn, men i de aller fleste tilfeller er dette tilrådelig. Jeg har så utrolig mange positive erfaringer med dette og noen vonde erfaringer der hjemmet ikke har ønsket å gå ut med det, og jeg har ikke kunnet si noe når medelever og foresatte har reagert.
flesvik Skrevet 28. desember 2011 #8 Skrevet 28. desember 2011 Hun gjorde vel det, men skal tro om ikke foreldre også har taushetsplikt? Isåfall brøt din venninne den når hun tok opp saken med deg. Det er kun læreren som har taushetsplikt naturligvis. Hverken foreldre eller elever har skrevet under på noe taushetseærklæring. 7
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2011 #9 Skrevet 28. desember 2011 En venninne av meg var på konfiransetime litt før jul med sin datter. De har en elev i klassen som har en litt merkelig oppførsel, som får litt forskjellsbehandling og sånt og blir vel egentlig sett på som litt rar. Ingen vet hvorfor og flere har visst reagert på det. Datteren hennes spurte hva det var med henne og læreren svarte at hun har asberger og at det måtte hun ikke si til noen. Venninna mi ble overrasket over at læreren svarte og tok det opp med meg, men jeg har ikke noe svar. Så jeg lurer på om læreren brøt tausethetsplikten der? En lærer har taushetsplikt ved ting ang.elever. Siden hun fikk beskjed om ikke å si det til noen,så forsto hun at det var taushetsbelagt. En lærer kan få vite mye om en elev,også om foreldre. Vil bli ille om en lærer skal fortelle dette til alle som lurer. Ja,taushetsplikten er brudt. Man kan forklare mye om en elev,uten at diagnose blir fortalt. Det må være opp til foreldrene hva som skal ut til andre
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2011 #10 Skrevet 28. desember 2011 hvis en elev har en diargnose bør elever og foreldre informeres i samråd med barnets foreldre,for å gjøre hverdagen for alle parter mere forståelig og bedre. har selv et barn som har dvs problemer og jeg informerer om dette,dette er til hjelp for alle.
Leanne Skrevet 28. desember 2011 #11 Skrevet 28. desember 2011 om det var hemmelig brøt hun taushetsplikten om det ikke var hemmelig, taklet læreren det hele på en utrolig dårlig måte. .....har asberger, men ikke si det til noen... Det var da litt av en måte å informere om dette på.... Synes din venninne burde ta det opp med foreldrene til det barnet som har asberger jeg. Som mor hadde jeg IKKE likt det om læreren spredde informasjon om mitt barn uten at jeg hadde gitt tillatelse for det. Og skal man informere om at et barn has asberger, bør jo hele klassen informeres likt... ellers blir det jo fort mange rykter rundt dette...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå