Gå til innhold

Kollega sykemeldt - muskelsmerter nakke/skuldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en kollega som sier hun nå har fått kroniske muskelsmerter i nakke/skuldre (mye stillesittende PC-jobbing.

Sjefen sier ikke noe...

Hva kan vi andre gjøre nå, er dette virkelig vanlig? Kollegaen er en viktig person i prosjekter, men plutselig er hun "utslitt" og skal være borte i et halvt år...

Skrevet

Det er jo ikke vanlig å bli utslitt eller å ha muskelsmerter samt å si at man blir borte i et halvt år.

Selv da jeg fikk en kronisk sykdom som gjorde at jeg i starten var veldig dårlig så fikk jeg kun sykemelding for en måned av gangen.

Skrevet

For det første; sjefen har taushetsplikt, og skal overhodet ikke fortelle sine ansatte hvorfor en kollega er sykemeldt.

For det andre; din kollega har absolutt ingen informasjonsplikt til sine medkollegaer, og du skal gi blanke i hvorfor hun er sykemeldt. Du viser ganske klart ved ditt innlegg at du mistror hennes plager ved å sette ordet utslitt i hermetegn....

Kanskje det er mer som ligger bak, det aner ikke du.

Så ta det derifra. Dere blir uten deres kollega i 6mnd. Deal with it... Gjør jobben deres og la deres kollega bli frisk!

• Liker 22
Skrevet

Hva skal sjefen si? Har jo ikke plikt til å si så mye om det til dere.

Og kollegaen? Hva skal dere gjøre? Skummelt om dere er så avhengig av en person at dere ikke får gjort jobben deres, men der er jo forsåvidt sjefen sitt problem.

Har selv hatt senebetennelse der jeg måtte videre til spesialist som gav klar beskjed om at det kunne ta mange mnd før betennelsen ble bra og gikk over og om jeg ikke var forsiktig kunne det bli kronisk.

heldigvis gikk det seg til etter et par mnd bare og det er jeg glad for, men jeg ofrer ikke helsa mi for noen jobb og hadde det tatt lengre tid hadde jeg tatt den tiden. Glatt. Får ikke akkurat noen takk av arbeidgiver om du ødelegger helsa og blir ufør heller.....

• Liker 5
Skrevet

Jeg forstår godt at det kan være fustrerende når en kollega blir langtidssykmeldt. Det er et lederansvar å sørge for at det "går rundt" uten den sykmeldte, og jeg synes det er viktig at du legger ansvaret der. Dersom sjefen ikke kommer opp med en løsning som fungerer, bør dere ta det opp. Det skal ikke være sånn at dere som er igjen skal jobbe dobbelt for å kompensere.

Skrevet

Arbeidsplassen vet jo ikke om hun er tilbake om 6 mnd men det var anslaget ved senebetennelser pga PC-musearm osv. Blir sikkert for 1 mnd om gangen?

Problemet er at flere der også er i svangerskapspermisjoner...

Skrevet

Arbeidsplassen vet jo ikke om hun er tilbake om 6 mnd men det var anslaget ved senebetennelser pga PC-musearm osv. Blir sikkert for 1 mnd om gangen?

Problemet er at flere der også er i svangerskapspermisjoner...

Ja, da får sjefen skaffe vikarer, da.

• Liker 2
Skrevet

Ikke din business.

Sjefens problem.

• Liker 2
Skrevet

Man vet aldri hva som ligger bak. Jeg har også en kollega som var frisk og rask, som plutselig ble sykemeldt 3 måneder. Vi lurte på om det var en spøk, siden det er mye fart i h*n vanligvis. Men som de andre her sier: sjefen har taushetsplikt og det kan være andre ting inni bildet. (f.eks. depresjon, skilsmisse/samlivsbrudd, dødsfall i familien, osv.) Man vet ikke alt om en person selv om man jobber med dem.

Skrevet

Har en kollega som sier hun nå har fått kroniske muskelsmerter i nakke/skuldre (mye stillesittende PC-jobbing.

Sjefen sier ikke noe...

Hva kan vi andre gjøre nå, er dette virkelig vanlig? Kollegaen er en viktig person i prosjekter, men plutselig er hun "utslitt" og skal være borte i et halvt år...

Hva mener du egentlig sjefen skal si? Du ønsker kanskje at sjefen setter foten ned og sier noe sånt som "NEI!!! Jeg aksepterer overhode ikke sykemeldingen og kommer til å tvinge deg på jobb selv om lege mener hun er syk og trenger tid til å bli frisk!!"

Du spør om det er vanlig å være utslitt; Du sier selv hun er en viktig person i prosjekter, at dere ikke helt vet hva dere skal gjøre uten henne og at det er mange som er ute i svangerskapspermisjon; La meg si det slik, det er ihvertfall ikke UVANLIG å bli utslitt om man har mye ansvar og mye jobbing! Hun er på ingen måte den første som blir langtidssykemeldt etter mye jobbing og mye ansvar.

Du snakker som om du ikke tror henne og legen hennes. Hva får deg til å mene du kan mer om helse og smerter en henne og hennes lege?

Har du noen form for utdanning bak deg som gjør deg dyktigere en dem til å diagnotisere henne?

Og, har hun pratet med deg, åpent og ærlig, om smertene, hva de gjør, hvor sterke de er, hvor lenge di sitter, hvor sliten hun blir av å gå rundt å ha vondt alltid?

Har dere sittet ned sammen og hatt alvorsprater om hennes helse?

Hvis ikke, hva POKKER får deg til å tro at du aner noe om hennes helse og om hun faktisk er syk eller ikke?

Vet du noe om hvor slitsomt det er å være syk? Langtidssyk?

Vet du noe om hvor ødeleggende det er med folk som går rundt og sprer mistillit og får deg til å få dårlig samvittighet for sykdommen din?

Skam deg for din holdning til en kollega som er SYK!! En kollega som har en viktig rolle hos dere, og som har jobbet så mye og hardt for dere at hun selv har fått langvarige, konstante SMERTER!! Nå tar hun en pause, ikke fordi hun vil, men fordi legen og kroppen hennes sier hun må.

Skam deg for å være en av de som sprer mistillit rundt andres sykdom!!

FY!!

• Liker 8
Skrevet

Sjefen sier ikke noe...

SKAL være borte i et halvår? Det kan man ikke si på forhånd,men er man ile plaget så kan det ta tid. Kansje operasjon. Uansett jobb...alle er viktig på jobben.

Jeg har gått til behandling i tre mnd nå,og er sykemeldt. Jeg har hatt så store smerter at jeg kastet opp.

Sykmld blir ikke skrevet ut for 6 mnd av gangen.

Skrevet

Sjefen sier ikke noe...

Har legen i det hele tatt lov til å sykemelde en person så lenge i begynnelsen av sykemeldingen, med mindre det er ekstremt tungtveiende grunner? Og uansett så skal det jo gjøres vurderinger iht. tilrettelegging av arbeidsplass, man skal ha møter mellom arbeidsgiver og NAV og det skal utarbeides en oppfølgingsplan for å få den sykemeldte tilbake i jobb så raskt som mulig.

Det er ikke så mye dere får gjort, TS, uten om å ønske god bedring. Selv om dette er noe som går utover dere også så er det i hovedsak sjefen sitt problem. Jeg skjønner derimot følelsen godt, det er et rent helvete når nøkkelpersoner forsvinner helt ut av det blå og man plutselig får enda mer å gjøre.

Skrevet

Har legen i det hele tatt lov til å sykemelde en person så lenge i begynnelsen av sykemeldingen, med mindre det er ekstremt tungtveiende grunner? Og uansett så skal det jo gjøres vurderinger iht. tilrettelegging av arbeidsplass, man skal ha møter mellom arbeidsgiver og NAV og det skal utarbeides en oppfølgingsplan for å få den sykemeldte tilbake i jobb så raskt som mulig.

Det er ikke så mye dere får gjort, TS, uten om å ønske god bedring. Selv om dette er noe som går utover dere også så er det i hovedsak sjefen sitt problem. Jeg skjønner derimot følelsen godt, det er et rent helvete når nøkkelpersoner forsvinner helt ut av det blå og man plutselig får enda mer å gjøre.

Hvis du leser hele tråden, så ser du at hun ikke er sykemeldt i 6 måneder, men at det er antatt tid før hun er frisk nok til å bli friskmeldt igjen.

Skrevet

for det første sjefen din har taushetsplikt.

for det andre du har ingen ting med hvordan eller hvorfor din kollega er syk.

så slutt å bry deg i andres saker og hold nesa di der den skal være!

• Liker 1
Skrevet

Var borti lignende saker da jeg hadde det utakknemlige vervet som verneombud.

Riktig saksgang er at den det gjelder (eventuelt du) går til verneombudet med saken.

Verneombud går da til nærmeste leder som igjen tar det opp med personalansvarlig.

Dette skjer aldri.

"Noen" er alltid mest interessert i å redde ræva si og holde seg inne med overordnede.

Det jeg gjorde fant jeg mest effektivt, men får fortsatt igjen for det (jeg får sikkert min lønn i himmelen :) )

Jeg gikk direkte på personalansvarlig, krevde ordentlige møter og tiltak sporen streks.

Det funket ikke første gangen, men da tok jeg kontakt med bedriftshelsetjenesten, etter det ble jeg hørt.

KREV TILTAK!

Stå på krava og ikke la deg påvirke av trusler vedrørende ditt arbeidsforhold, ingen har lov til å sparke deg fordi du er vrang ;)

Annonse
Skrevet

Riktig saksgang er at den det gjelder (eventuelt du) går til verneombudet med saken.

Verneombud går da til nærmeste leder som igjen tar det opp med personalansvarlig.

Dette skjer aldri.

"Noen" er alltid mest interessert i å redde ræva si og holde seg inne med overordnede.

Det jeg gjorde fant jeg mest effektivt, men får fortsatt igjen for det (jeg får sikkert min lønn i himmelen :) )

Jeg gikk direkte på personalansvarlig, krevde ordentlige møter og tiltak sporen streks.

Det funket ikke første gangen, men da tok jeg kontakt med bedriftshelsetjenesten, etter det ble jeg hørt.

KREV TILTAK!

Stå på krava og ikke la deg påvirke av trusler vedrørende ditt arbeidsforhold, ingen har lov til å sparke deg fordi du er vrang ;)

Hæ?

leser vi samme sak her?

Dette er ikke ei som er redd for å få sparken, dette er ei som ikke tror på sin kollega som er sykemeldt.

Hva KREV TILTAK? Mener du hun skal kreve at den sykemeldte blir ikke-sykemeldt da eller?

hmm... så forskjellig man leser innlegg. ;)

• Liker 3
Skrevet

Som flere over meg har nevnt, har den sykmeldte ingen opplysningsplikt til sine kolleger om årsaken til sykmeldingen. Din sjef har også taushetsplikt overfor sine øvrige ansatte om årsaken til sykmeldingen, med mindre den ansatte selv har bedt vedkommende om å informere dere. Ut fra ditt innlegg, kan det synes som om det er dumt å inkludere dere, all den tid det kan virke som om du ikke tror at din kollega faktisk ER syk.

Hva kollegaens rolle i prosjekter og så videre angår, så lurer jeg bare på hva som skjer på din arbeidsplass når/hvis folk slutter? Går alt under da? Det høres skummelt ut at en arbeidsplass legger alle eggene sine i én kurv på denne måten, slik at de er komplett og fullstendig avhengig av enkeltansatte.

Skrevet

Hæ?

leser vi samme sak her?

Dette er ikke ei som er redd for å få sparken, dette er ei som ikke tror på sin kollega som er sykemeldt.

Hva KREV TILTAK? Mener du hun skal kreve at den sykemeldte blir ikke-sykemeldt da eller?

hmm... så forskjellig man leser innlegg. ;)

Jeg svarte på saken sånn jeg forsto den.

Har en av oss misforstått, javel...

Skrevet

Dette skjer aldri.

KREV TILTAK!

:klo:

Har du postet i feil tråd?? Dette ga ikke mening...

Skrevet

Jeg svarte på saken sånn jeg forsto den.

Har en av oss misforstått, javel...

Så du mener hun skal kreve tiltak for å få sykemeldingen til kollegaen kjent ugyldig da eller?

Siden det er den sykemeldte kollegaen som er problemet her, og ts mistillit til at dette er korrekt. Og du mener hun istedenfor å forvente at sjefen sier nei til sykemeldingen, bør gå til verneombud slik at denne går til sjefen eller personalsjef, alt dette for å hindre en syk medarbeider i å være sykemeldt?

jeg prøver ikke å være frekk altså, jeg skjønner bare virkelig ikke sammenhengen i ditt svar, så derfor jeg spør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...