Gå til innhold

Trenger raskt svar!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fant for en time siden marsvinmor (født kull for ei uke siden) død i buret. Hun var frisk og raskt tidligere i dag, og viste ingen tegn på at noe var galt. Hun har fått både vann og mat, gulrøtter, C vitamin og høy daglig, og har ikke hatt noe diare eller lignende.

Hun fødte 3 unger. Vi tok straks opp ungene for å sjekke at alt var Ok, og etter noen minutter ble to av dem bare svakere og svakere. Vi satte frem melk, og C vitamin men de spiser ikke! Den ene er i fin form, ikke slapp eller sløv i det hele tatt. Den ene mistet vi for en halvtime siden, og hun var passe kvikk fra før, men hun spiste ikke. Plutselig døde hun... Har to igjen nå, hvor sambo sitter å holder den varm, men vi får ham ikke til å spise. Er redd han også skal dø nå!

Har ikke sprøyter, og har til nå benyttet sugerør. Men vet ikke hvor mye som egentlig går ned... Hva kan vi gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring veterinæren.

• Liker 3
Skrevet

Får ikke tak i veterinær, og det er en time kjøring til neste nærmeste klinikk som ikke har peiling på smådyr. :tristbla:

Skrevet

Ring dyrelege eller lignende!!

Skrevet

Det må da være en dyrlege en eller annen plass som tar telefonen?

Skrevet

Får ikke tak i nærmeste klinikk, den andre (times kjøring) kan ikke noe om smådyr, iallefall ikke små marsvinbabyer.

Han beveger tunga nå når vi gir melk blandet med c vitamin, og svelger unna, men fortsatt slapp.

Skrevet

Får ikke tak i nærmeste klinikk, den andre (times kjøring) kan ikke noe om smådyr, iallefall ikke små marsvinbabyer.

Du kan da ringe å få selv om de ikke ligger i nærheten? Jeg synes du skal stole mer på råd fra en veterinær enn råd fra tilfeldige folk på et forum.

Skrevet

Hyggelig at du orker å diskutere..

Vi fikk beskjed om at de ikke kan spesielt mye om smådyr, og iallefall ikke små marsvinbabyer. Hold den varm var beskjeden. Så da lurer jeg på om noen andre her har en anelse om det er noe mer vi kan gjøre?

Skrevet

Holder ham varm nå, og prøver å gi melk blandet med C vitamin nå å da. Det gjorde vi med den forrige også, og den døde. Så jeg tar mot alle råd med stor takk nå! :sukk:

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Diagnose får nesten vetrinæren ta hånd om her, men ungene trenger næring og mor er død.

Kattemelkerstatning er mye brukt (og da må dere til nærmeste vetrinær eller velassorterte dyrebutikk for å få kjøpt dette).

Så kopierer jeg fra marsvinnett:

Hvis moren dør er ungene også i fare hvis de er under 3 uker. Det beste man kan gjøre er å sette ungene inn til en annen hunn som har unger rundt samme alder. Hvis det ikke er mulig må man fôre ungene selv. Kattemelk erstattning fra dyrebutikk kan gis langsomt med pipette, 1,5 ml. hver til annenhver time. Når ungene er 2 uker økes det til 2 ml. Om natten trenger de ikke melk.

Dere har ikke akkurat oddsene på deres side her, men jeg krysser fingrene for dere alle sammen :klemmer:

P.S. Ring Oslo Dyreklinikk på tlf. 22 68 35 00.

Det er nummeret deres for døgnåpen akutthjelp.

Endret av Lille-pus
Skrevet

Håper det går bra, lykke til :klemmer:

Skrevet

Snakket med en helt annen klinikk på vakttelefon, han sier vi ikke kan gjøre så mye. Må bare prøve å holde ham varm, og håpe på det beste. Han var ganske sikker på at det kunne være en innfeksjon fra moren. Oddsene var ikke så bra nei :tristbla:

Han gisper etter luft en gang i blandt... :tristbla:

Gjest Lille-pus
Skrevet

Du sier hun fikk 3 unger. Den ene døde ganske fort, og den andre er nå dårlig, - det er den dere prøver å holde varm og som gisper etter luft innimellom ?

Ikke glem den tredje ungen nå,. Den trenger også å bli holdt varm, den trenger også mat.

Skrevet

3 Unger ja.. Den som var mest aktiv døde først, etter å ha både spist og drukket.

Den andre var slapp som bare det, men ble plutselig aktiv igjen (den lever enda)

og den siste var ganske slapp, og verken spiste eller drakk noe. Det var han som gispet etter luft.. og som innlegget var om. Han døde nettopp.

Så har en igjen, den som ble aktiv, og den har både spist og drukket selv, og har ligget under skjorta til samboer i over en time nå :tristbla:

Gjest Lille-pus
Skrevet

Har dere en pipette eller en sprøyte uten kanyle (nål/spiss) ?

Den som er igjen har uansett behov for både kalsium og c-vitamin.

Melken må være kroppsvarm (+38 grader), og tilsettes litt c-vitamin.

En nyfødt unge skal ikke ha store mengden ad gangen, men desto oftere.

Jeg leser mange steder at kumelk skal kunne gå ann å bruke, men føler meg veldig usikker på om det er spesielt lurt :klo:

Dere har vel ikke noen i nærheten som kan tenkes å ha mosmelkerstatning for katt liggende i huset ?

Skrevet

Hadde ikke det, derfor vi brukte sugerør som var det vi hadde liggende på stående fot. Det fungerte ikke helt optimalt, men problemet var at den som var syk ikke svelgte unna heller.

Vi brukte kumelk, vann og C vitamin (Ble anbefalt det samme av veterinær) og å holde ham varm. Men nå er altså den siste som var syk død :(

Den siste som lever enda er helt i hundre, raser over gulvet i stua og spiser og drikker uten problem. Så han er det ikke noe "feil" med enda ihvertfall, men skal holde ham under tett oppsyn slik at vi ikke risiker det samme på nytt :sukk:

Gjest Lille-pus
Skrevet

Om sistemann har unngått de andres sykdom, og er spretten og sprek også i morgen, så ville jeg tatt en hastetur til vetrinæren.

Slik at den lille kan bli grundig undersøkt, de avdøde diagnostisert, og den lille gitt påkrevet medisin dersom han/hun har behvo for det.

Med ønske om en god natt og en lykkelig morgen :klemmer:

Lille-pus

- tidligere eid av et fantastisk kosemarsvin -

Skrevet

Huff dette var leit, håper det går bra med den siste! :klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...