GammelKaktus Skrevet 27. desember 2011 #1 Skrevet 27. desember 2011 Heisann, jeg har en del fotografier som jeg skulle ha printet ut, og jeg tror det billigste alternativet vil være å gjøre det selv. Noen her som ha peiling og kan anbefale en printer jeg kan kjøpe... Forslag mottas med takk Håper jeg har postet i riktig forum
Zakuro Skrevet 28. desember 2011 #2 Skrevet 28. desember 2011 Heisann, jeg har en del fotografier som jeg skulle ha printet ut, og jeg tror det billigste alternativet vil være å gjøre det selv. Noen her som ha peiling og kan anbefale en printer jeg kan kjøpe... Forslag mottas med takk Håper jeg har postet i riktig forum Tja, cannon har jo generelt gode printere, du finner sikkert noen forbrukertester på nett:) Men du bør også tenke på hva slags papir du skal bruke, noe er bedre enn annet. Men å få printa bilder på "ordentlig" vis koster ikke allverden heller. Printa ut et sånt standard størrelse bilde og det ble 2,50:P Kanskje billigere om du har flere, jeg vet ikke. Men ta med minnebrikken til kameraet ditt(eller overfør dem til en usb pinne/memory stick, minnepenn eller hva du nå kaller det:P) og gå til ekspert å stapp den i automaten så får du bildene med en gang. Elkjøp derimot må vist sende dem til Danmark...-_- Don't ask.
Penelopen Skrevet 28. desember 2011 #3 Skrevet 28. desember 2011 Mye billigere å fremkalle bilder enn å skrive de ut!
Zzyzx Skrevet 28. desember 2011 #4 Skrevet 28. desember 2011 Hvis du først skal ha fotoskriver og gjøre det selv så er det til hjemmebruk mye viktigere hvilket papir du bruker enn hvilken skriver du har. Og papiret kan være veldig dyrt. Vi har fotoskriver, men da jeg skulle ha ut ca 100 bilder på papir så gadd jeg faktisk ikke å bruke skriveren. Mye jobb og vanskelig å få tak i papir av god nok kvalitet (selv om det bare var feriebilder). Sendte hele greia til JapanPhoto istedenfor, og betalte da 150 kroner for alle sammen, tror jeg. Og til Penelopen: Alt er utskrifter nå, med mindre man bruker gammeldags film som faktisk må fremkalles.
Lutetium 71 Skrevet 29. desember 2011 #5 Skrevet 29. desember 2011 Og til Penelopen: Alt er utskrifter nå, med mindre man bruker gammeldags film som faktisk må fremkalles. Korrekt, selv om de fleste (inkludert undertegnede) bruker "fremkalling" om prosessen med å laste opp bilder til en fotolab på nett. Det er rett og slett bare kortere og "fyndigere" å si. Selv fatter jeg egentlig ikke hvorfor de selger dyre fotoskrivere i det hele tatt? At billige fargeskrivere blir solgt i bøtter og spann, kan jeg dog forstå.
Zzyzx Skrevet 29. desember 2011 #6 Skrevet 29. desember 2011 Dyre fotoskrivere forstår jeg veldig godt, jeg som har en fotografsamboer. Hvis man skal ha utskrifter på et visst nivå, til utstillinger og salg, så kan man ikke kjøpe en Epson-skriver til 800 spenn. Så kan man også regne med at A4 fotopapir av høy kvalitet koster rundt 500 kroner for 20 ark, men jeg har da også sett A3 for over 2000 kroner for like mange eller færre ark. Det fordrer også en A3-skriver som ikke er billige greier. Skal man ha kvalitet til å henge på veggen eller stille ut, så lønner det seg fort å kjøpe utstyret selv framfor å få printet det hos proffe. For folk som skal ha ut feriebildene sine på papir så er det ikke en grunn i verden til å kjøpe en fotoskriver, verken billig eller dyr.
Lutetium 71 Skrevet 29. desember 2011 #7 Skrevet 29. desember 2011 Dyre fotoskrivere forstår jeg veldig godt, jeg som har en fotografsamboer. Hvis man skal ha utskrifter på et visst nivå, til utstillinger og salg, så kan man ikke kjøpe en Epson-skriver til 800 spenn. Burde kansje formulert meg bedre. Jeg mente at hvis man faktisk skal skrive ut (fremkalle) bildene sine, er det lite vits i en billig fargeskriver uansett, da leverer man bare bildene til en fotolab! Eller gjør som "særingene" river i semiproft utstyr til hjemmebruk. De fleste som kjøper en el-kjipo blekkskriver vil gjerne bruke den til hjemmekontorbruk (stort sett tekstutskrifter), noe som er helt ufattelig idiotisk spør du meg, når helt greie laserskrivere er blitt såpass billige. Men jeg skjønner at innkjøpsprisen lokker. Så kan man også regne med at A4 fotopapir av høy kvalitet koster rundt 500 kroner for 20 ark, men jeg har da også sett A3 for over 2000 kroner for like mange eller færre ark. Det fordrer også en A3-skriver som ikke er billige greier. Skal man ha kvalitet til å henge på veggen eller stille ut, så lønner det seg fort å kjøpe utstyret selv framfor å få printet det hos proffe. For folk som skal ha ut feriebildene sine på papir så er det ikke en grunn i verden til å kjøpe en fotoskriver, verken billig eller dyr. Blir det ikke egentlig billigere å levere til en fotolab uansett? Ok, kvaliteten kan vel variere, men likevel, spesialpapir, kvalitetsblekk, og godt utstyr er, som du påpeker, grisedyrt. Dessuten må man selv ta vedlikeholdet. Man trenger ikke tenke på servicekostnader på en fotoprinter, når man tar fremkallingen på nett.
Zzyzx Skrevet 29. desember 2011 #8 Skrevet 29. desember 2011 Burde kansje formulert meg bedre. Jeg mente at hvis man faktisk skal skrive ut (fremkalle) bildene sine, er det lite vits i en billig fargeskriver uansett, da leverer man bare bildene til en fotolab! Eller gjør som "særingene" river i semiproft utstyr til hjemmebruk. Det er jeg helt 100% enig med deg i. For 90% (om ikke mer) vil det alltid lønne seg å sende bildene til noen andre. Både fordi man slipper å kjøpe skriver og fordi man faktisk vil få bedre kvalitet på papir og print enn man får hjemme. De fleste kjøper jo skitbillig fotopapir som jeg aldri ville hatt inn i hus, pluss at de heller ikke kan behandle bildene slik at de ser sånn halvgreie ut på en hjemmeutskrift. De fleste som kjøper en el-kjipo blekkskriver vil gjerne bruke den til hjemmekontorbruk (stort sett tekstutskrifter), noe som er helt ufattelig idiotisk spør du meg, når helt greie laserskrivere er blitt såpass billige. Men jeg skjønner at innkjøpsprisen lokker. Altså, det finnes blekkskriver og det finnes fotoblekkskriver. Førstnevnte er et dinosaurprodukt som bør sendes ut av butikkhyllene snarest mulig, sistnevnte er det faktisk noe vits i hvis man absolutt skal skrive ut foto selv. Men sistnevnte må aldri brukes som en generisk blekkskriver for tekst. Never! Så ja, kjøp en laserskriver og glem hele fotoutskriftsprosjektet. Blir det ikke egentlig billigere å levere til en fotolab uansett? Ok, kvaliteten kan vel variere, men likevel, spesialpapir, kvalitetsblekk, og godt utstyr er, som du påpeker, grisedyrt. Dessuten må man selv ta vedlikeholdet. Man trenger ikke tenke på servicekostnader på en fotoprinter, når man tar fremkallingen på nett. Kort svar: over relativt kort tid så blir det ikke billigere. Mye av grunnen til det er at til profesjonell bruk så betaler man fort 400 kroner for et print. Farvelabben tar 320,- for ca A3 på generisk papir, skal man ha Hahnemühle-papir så baller det på seg ganske fort. Ca 20 A3-print så har man allerede spart inn skriveren. Men igjen, dette er for proffbrukere. En hobbybruker burde ikke engang tenke på det. 1
Lutetium 71 Skrevet 29. desember 2011 #9 Skrevet 29. desember 2011 Altså, det finnes blekkskriver og det finnes fotoblekkskriver. Førstnevnte er et dinosaurprodukt som bør sendes ut av butikkhyllene snarest mulig, Enig med du. Jeg ser rødt hver gang noen kjøper en billig blekkspruter som de "skal ha til utskrifter av dokumenter og websider". Det er ingen annen grunn til at man kjøper en printer til 300 spenn, annet enn prisen (ett skår i gleden er at patronene ofte er halvtomme allerede, men det oppdages jo ikke før litt senere). En sort/hvitt laser er egentlig det folk trenger i 95% av tilfellene. Også fargelasere er nå såpass rimelige , at man heller kan koste på seg laserfarger, om man på død og liv må ha farger på kontorprintene sine. sistnevnte er det faktisk noe vits i hvis man absolutt skal skrive ut foto selv. Men sistnevnte må aldri brukes som en generisk blekkskriver for tekst. Never! Så ja, kjøp en laserskriver og glem hele fotoutskriftsprosjektet. Min supre laserjet fra tidlig 90tall, trenger bare litt påfyll av toner i ny og ne, så produserer den gnistrende sort hvitt utskrifter. Om jeg bare får tak i mer RAM til den, klarer den nok 15 år til! Kort svar: over relativt kort tid så blir det ikke billigere. Mye av grunnen til det er at til profesjonell bruk så betaler man fort 400 kroner for et print. Farvelabben tar 320,- for ca A3 på generisk papir, skal man ha Hahnemühle-papir så baller det på seg ganske fort. Ca 20 A3-print så har man allerede spart inn skriveren. Men igjen, dette er for proffbrukere. En hobbybruker burde ikke engang tenke på det. Akkurat derfor jeg holder meg laaangt unna de store og dyre fotoprinterne! Vi er egentlig enige, ser jeg.
Zzyzx Skrevet 29. desember 2011 #10 Skrevet 29. desember 2011 Vi kjøpte fargelaser som kobles på trådløst nett, helt genialt. Den hadde visst masse toner også, for de er nå halvfulle og vi har hatt den i to år. Brukes jo bare til utskrifter av billetter og mat- og strikkeoppskrifter, men likevel et veldig godt valg. Men siden vi nå har sporet veldig av så skal jeg komponere et skikkelig svar til TS. Fotoskrivere (A4) fås ned i 400 kroner. Det som er viktig er å se på hvor mye blekk koster og hvor man får tak i det. Også hvor mange patroner det er, det bør være minimum fire. Når skriveren er i hus så kan man begynne å se på papir. HP har svært rimelig fotopapir, men dette er egentlig bare helt vanlig kopipapir med et fotolag på toppen, noe som gjør at utskriftene blir dårlige og papiret er ikke veldig holdbart. Man bør alltid gå for tyngst mulig papir innenfor det man er villig til å betale. De fleste fotosjapper har relativt greit papir fra Canon. En annen ting man kan tenke på er at iallfall Canon selger pakker med både blekk og papir. Jeg vet ikke helt hvordan det er med de andre produsentene. Prismessig så kan man jo fint gjøre et kjapt regnestykke. Si du skal ha 400 utskrifter i vanlig fotostørrelse, altså 10x13 eller deromkring. Skriveren koster deg kanskje en tusing, inkludert nok blekk til 400 bilder. Papiret koster deg ikke så mye hvis du går for en billig variant, si 800. 50 ark i en pakke, 100 pr pakke. Totalt 1800 kroner. Nå bruker jeg JapanPhoto som eksempel, de tar 0,99 pr bilde ved 200 eller flere bilder. Da hoppet jeg over økonomikvalitet og gikk for standardkvalitet. Ved henting i butikk er det 49 i ordregebyr. Disse bildene vil koste deg til sammen 445 kroner. Hvis man da legger til all jobben det er å skrive ut dette hjemme, så burde valget være ganske greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå