Gå til innhold

Dilemma - gave som ikke passer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svigermor har strikket et NYDELIG sett til datteren på 6 mnd vår i julegave. Du ser det er et vanskelig mønster og noe hun tydelig har brukt lang tid på.

Problemet er nå at det ikke passer... lua er litt for trang (hun hylskrek og fikk merke i panna etter 5 minutter med den på..), sokkene får jeg ikke over vrista og hendene får jeg ikke ut gjennom jakke-ermene som er kjempetrange. Jakka passer ellers i lengde etc, og buksa passer.

Nå er dilemma; fortelle svigermor at det er altfor lite; redd hun da blir veldig lei seg, det er jo lagt ned masse jobb i dette. Eller skal jeg bare la være å si noe, og satse på at hun ikke merker at vi ikke bruker det? Da er jeg jo redd hun blir litt "fornærmet".. bruker vanligvis sende henne bilder av barnebarna ikledd strikkeklærne etc.

Hva ville dere gjort? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tatt det jeg kunne på ungen, tatt et fint bilde, så fint som går, sendt med tusen takk, og latt det være med det. Du sier dere SENDER bilder, da regner jeg ikke med at hun renner ned dørene der? Jeg hadde vært redd hun ble veldig lei seg for at det ikke passa, og ikke sagt noe, men sånn er jeg.. :sjenert:

• Liker 1
Skrevet

Fukt det og strekk det så godt du kan der det er trangt. Og stapp gjerne opp i tørkepapir mens du tørker det for at det skal holde vidden du får

• Liker 1
Gjest Nuppdupp
Skrevet (endret)

det går vel ann å strikkes ut som alt annet? du bare sier det var for trangt, er ydmyk og spør om hun har mulighet til å strikke det større? se på henne med Im sorry øyner og pass på å si at det var veldig fint :) hehe

Endret av Nuppdupp
Skrevet

Svigermor har strikket et NYDELIG sett til datteren på 6 mnd vår i julegave. Du ser det er et vanskelig mønster og noe hun tydelig har brukt lang tid på.

Problemet er nå at det ikke passer... lua er litt for trang (hun hylskrek og fikk merke i panna etter 5 minutter med den på..), sokkene får jeg ikke over vrista og hendene får jeg ikke ut gjennom jakke-ermene som er kjempetrange. Jakka passer ellers i lengde etc, og buksa passer.

Nå er dilemma; fortelle svigermor at det er altfor lite; redd hun da blir veldig lei seg, det er jo lagt ned masse jobb i dette. Eller skal jeg bare la være å si noe, og satse på at hun ikke merker at vi ikke bruker det? Da er jeg jo redd hun blir litt "fornærmet".. bruker vanligvis sende henne bilder av barnebarna ikledd strikkeklærne etc.

Hva ville dere gjort? :)

Prøv som en annen skrev,våt det,og strekk det ut.Om ikke du kan bruke det,så iallefall for et bilde. Jeg har ikke villet skuffet henne etter så mye arbeide. Du kan jo sende henne en mld etter 2 mnd,der du skriver at nå har hun vokst så mye,og at du er lei deg for at klærne ikke passer lengre.

Skrevet

Prøv som en annen skrev,våt det,og strekk det ut.Om ikke du kan bruke det,så iallefall for et bilde. Jeg har ikke villet skuffet henne etter så mye arbeide. Du kan jo sende henne en mld etter 2 mnd,der du skriver at nå har hun vokst så mye,og at du er lei deg for at klærne ikke passer lengre.

Legg det i lunket vann og strekk det,

Skrevet

Min erfaring men min svigermor er at det funker å være ærlig. Hun bør da få vite at klærne var veldig fine, men vel små. Det går evt å kjøre en kombo av forslagene over. Ta klærne på ungen, send bildde, men i samtidig beskjed om at klærnne var for små.

• Liker 1
Skrevet

Ville det ikke vært bedre å si ifra om at settet er så fint, du ble så glad, men at det dessverre var for lite? Og så inkludere henne ved å spørre henne om råd: Er det noe som kan gjøres for å strekke det eller å strikke det ut. Da sier du jo at du gjerne vil bruke det og hun får bidra med løsninger.

Samtidig unngår du at hun strikker noe som er for lite neste gang, siden den størrelsen passet nå. Hun har sikkert strikket etter en aldersstørrelse og hvis ditt barn er større enn så og så gammel (som jeg får inntrykk av er gjengs), så unngår du problemet med for små klær i fremtiden også.

• Liker 2
Gjest navnelapp
Skrevet

Du kan jo spørje henne om ho kan strikke ny lue og sokkar, sidan dei var for små. Det er faktisk ikkje små mykje arbeid i slike små ting. Jakka kan sikkert også ordnast slik at armane ikkje vert for trange ved at ho rekker opp ved handledda. Det er jo ikkje din feil at babyen din har ein annan storleik enn ho trudde. :-)

Skrevet

For å strekke tovede ting kan man iallefall legge de i balsamvann og strekke de etter en stund. Vet ikke om dette fungerer her.

Skrevet

best å være ærlig å si at det ikke passer.. Ellers kan det jo hende at det dukker opp mere for smått fremover, og det er jo kjeldeig for dere begge..

Det er sikkert mulig å gjøre noen grep og få det til å passe, jeg vet i hvertfall at min svigermor har fått til det med klær hun har gitt mine barn som har vært for små...

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo spørje henne om ho kan strikke ny lue og sokkar, sidan dei var for små. Det er faktisk ikkje små mykje arbeid i slike små ting. Jakka kan sikkert også ordnast slik at armane ikkje vert for trange ved at ho rekker opp ved handledda. Det er jo ikkje din feil at babyen din har ein annan storleik enn ho trudde. :-)

Oi, du strikker ikke gjør du vel? Det kan være mye arbeid i små plagg, og det kan ta lang tid å strikke fordi om det ikke er stort, i alle fall når det er mønster på.

Ts, strekk det i fuktet tilstand, og si fra at det var litt lite, så dere får ikke brukt det så lenge.

Skrevet

Hvorfor er det så vanskelig å være ærlig?

Det er ingens feil at det var for lite, slikt skjer og du kan fint fortelle dette til svigermoren din. Hun bør være voksen nok til å takle det på en ålreit måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...