Gå til innhold

Overvektig barn

Gjest Gjest- Bekymret

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest- Bekymret
Skrevet

Samboer har et barn fra tidligere forhold som han er helgepappa til.

H*n er tenåring og er direkte feit og lat. Vi prøver stadig å oppmuntre til fysisk aktivitet og sunn mat, men det hjelper jo ikke når det bare skjer her.

Vi har prøvd gang på gang å ta dette opp med moren , men det virker ikke som det går inn.. istedetfor å oppmuntre til fysisk aktivitet får h*n dyre pc-spill og filmer o.l.

Blir så oppgitt for h*n har så dårlig form at h*n knapt klarer å gå 500 meter uten å hyperventilere...

Kan man legge inn anonym bekymringsmelding til barnevernet på dette? Det er jo barnets helse det er snakk om .....

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nei det syntes jeg hadde vært veldig feil og gjøre. Det er bra at dere oppfordrer til fysisk aktivitet og sunn mat, og det burde dere fortsette med.

Blandt 15åringer i Norge har 14% overvekt eller fedme. Selvfølgelig har moren også et snev av ansvar når det gjelder hva ungen får i seg, men å sende inn bekymringsmelding til barnevernet syntes jeg blir for gale.

Endret av solch
  • Liker 1
Skrevet

Samboer har et barn fra tidligere forhold som han er helgepappa til.

H*n er tenåring og er direkte feit og lat. Vi prøver stadig å oppmuntre til fysisk aktivitet og sunn mat, men det hjelper jo ikke når det bare skjer her.

Vi har prøvd gang på gang å ta dette opp med moren , men det virker ikke som det går inn.. istedetfor å oppmuntre til fysisk aktivitet får h*n dyre pc-spill og filmer o.l.

Blir så oppgitt for h*n har så dårlig form at h*n knapt klarer å gå 500 meter uten å hyperventilere...

Kan man legge inn anonym bekymringsmelding til barnevernet på dette? Det er jo barnets helse det er snakk om .....

Skjønner det er frustrerende, men hvor vidt man skal gå til barnevernet eller ei kommer jo an på hvor ekstrem overvekten er. Uansett tror jeg alle mulige andre tiltak bør prøves ut først, for å kontakte barnevernet kan få svært alvorlige konsekvenser.

Men jeg tror nok det vil ha mer gjennomslagskraft hos moren om faren, din samboer, tar det opp enn du. Han må gjøre alvor av det, å snakke med moren på tomannshånd uten noen forstyrrelser. Og her mener jeg ikke om å hyle og skrike, men å virkelig uttrykke bekymring og diskutere tiltak for det er tydelig at noe må gjøres. Han kan spørre om hun virkelig mener at overvekten ikke er et problem.

Det største problemet kan være at barnet er så gammelt at det er vanskelig å lure det ned i vekt, han/hun må ville det selv. Så det er jo et annet alternativ, å få barnet selv til å ta tak, fremfor moren. Det er litt urettferdig ovenfor han/henne kanskje å dytte ansvaret over på han/henne, men...

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Skjønner godt dere e bekymret,men det er ekstremt vanskelig å kontrollere alt de får i seg når de blir såpass gamle. De lager seg lett mat selv,er hjemme alene noen timer her og der,får gjerne ukelønn som de bruker på snop og usunn mat osv.

Synes ikke dere burde sende inn bekymringsmld,men heller fortsette å legge til rette og fokusere på en sunn livsstil når han er hos dere :)

Gjest NozMonster
Skrevet

siden vedkomne er tenåring, regner jeg med at h*n går på ungdomsskolen, og dermed også har en helsesøster tilgjengelig!

ta kontakt der!!

det er dem som har peiling på dette, og hva videre...

Skrevet

Hvor hen har pappa vært i alle de her årene hvor barnet har vært overvektig da??

Synes de her trådene hvor det er stemor som liksom er bekymret oser av misunnelse og usikkerhet pga deres menn har hatt ei fortid.

• Liker 1
Skrevet

Selv om samboeren din er helgepappa kan dere likevel gjøre mye. Ha sunn mat hjemme og vær aktive i helgene. Ikke gjør sunnheten til en stor sak, men la det bli en naturlig ting for dere. Vær gode forbilder. Å sende bekymringsmelding høres ut som feil tiltak, det er mye som kan gjøres før dette stadiet.

Skrevet

Få far for til å snakke med mor og sammen gjøre en innsats. Om mor ikke er tilsnakkendes så må far innkalle til mekling og kreve omsorgen. En bruker ikke barnevernet i samværspørsmål...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...