wildfire Skrevet 27. desember 2011 #1 Skrevet 27. desember 2011 (endret) Får opp meldingen som vises på bildet under når jeg starter pcen min. Slår den på, så kommer meldingen, får svart skjerm, starter på nytt av seg selv, kommer opp med samme meldingen, og slik står den. Kommer meg ikke inn i BIOS eller noe. Har hatt den i hvilemodus i natt, og det har vært strømbrudd. Så jeg lurer på om ram brikkene kan være gåen, eller? Endret 27. desember 2011 av wildfire
Capt. Obvious Skrevet 27. desember 2011 #2 Skrevet 27. desember 2011 Ser ut til at det er cmos batteriet som har gått fyken, det er gjerne den vanligste forklaringen på dette. Dette batteriet gir strøm slik at innstillinger og slikt i bios blir lagret samt holder styr på klokke o.l. Forsøk å bytte det, et lite flatt batteri som gjerne er metallisk sølvgrått. Kan være lurt å være helt sikker på at maskinen er helt slått av ved å fjerne alle strømkilder til den. Ta ut batteri hvis det er en bærbar, sett det inn igjen og start opp. Hvis problemet fortsatt er der er det mest sannsynlig batteriet.
wildfire Skrevet 28. desember 2011 Forfatter #3 Skrevet 28. desember 2011 Ser ut til at det er cmos batteriet som har gått fyken, det er gjerne den vanligste forklaringen på dette. Dette batteriet gir strøm slik at innstillinger og slikt i bios blir lagret samt holder styr på klokke o.l. Forsøk å bytte det, et lite flatt batteri som gjerne er metallisk sølvgrått. Kan være lurt å være helt sikker på at maskinen er helt slått av ved å fjerne alle strømkilder til den. Ta ut batteri hvis det er en bærbar, sett det inn igjen og start opp. Hvis problemet fortsatt er der er det mest sannsynlig batteriet. Takk for svar! :-) Er på min stasjonære pc jeg får opp meldingen. Mulig dette er et tåpent spørsmål, men sånn blir det når en ikke har spesielt god peiling. Er cmos batteri et spesielt batteri? Eller kan jeg kjøpe det på dagligvare butikker? Har liggende 3V batteri som er beregnet til klokker osv (like stort som det som står i pcen nå). Prøvde det, men får fortsatt opp meldingen.
Lutetium 71 Skrevet 28. desember 2011 #4 Skrevet 28. desember 2011 Takk for svar! :-) Er på min stasjonære pc jeg får opp meldingen. Mulig dette er et tåpent spørsmål, men sånn blir det når en ikke har spesielt god peiling. Er cmos batteri et spesielt batteri? Eller kan jeg kjøpe det på dagligvare butikker? Har liggende 3V batteri som er beregnet til klokker osv (like stort som det som står i pcen nå). Prøvde det, men får fortsatt opp meldingen. Høres ut som du har funnet CMOS batteriet. Du må bruke samme type batteri som står i (står det f.eks cr2032, må du putte i ett nytt cr2032) dessuten bør det være nytt. Mulig du må resette bios også etter batteribyttet, sjekk manualen! Let opp manualen på produsentsidene, om du har mistet den.
wildfire Skrevet 28. desember 2011 Forfatter #5 Skrevet 28. desember 2011 (endret) Høres ut som du har funnet CMOS batteriet. Du må bruke samme type batteri som står i (står det f.eks cr2032, må du putte i ett nytt cr2032) dessuten bør det være nytt. Mulig du må resette bios også etter batteribyttet, sjekk manualen! Let opp manualen på produsentsidene, om du har mistet den. Okei, da får jeg prøve det. Manualen ja.. Det har jeg vel ikke, har bygd pcen selv, så det er litt forskjellig som står i den :gjeiper: Endret 28. desember 2011 av wildfire
Gjest Nuppdupp Skrevet 28. desember 2011 #6 Skrevet 28. desember 2011 hva står det? *myser* www.anal.com?
Lutetium 71 Skrevet 28. desember 2011 #7 Skrevet 28. desember 2011 hva står det? *myser* www.anal.com? Koffert, Nuppdupp, koffert! Det er nok heller www.ami.com
wildfire Skrevet 28. desember 2011 Forfatter #8 Skrevet 28. desember 2011 Koffert, Nuppdupp, koffert! Det er nok heller www.ami.com Hehe.. :-) Men kommer meg ikke inn i BIOS, sååå.. Uansett er hovedkortet gammelt, så vurderer å skifte ut hele greia.
Lutetium 71 Skrevet 28. desember 2011 #9 Skrevet 28. desember 2011 Hehe.. :-) Men kommer meg ikke inn i BIOS, sååå.. Hjelper dette? Du bør uansett bytte batteriet om CMOS skal huske innstillingene, så.. Uansett er hovedkortet gammelt, så vurderer å skifte ut hele greia. Alle dataproblemer er egentlig en god anledning for oppgradering!
wildfire Skrevet 28. desember 2011 Forfatter #10 Skrevet 28. desember 2011 Hjelper dette? Du bør uansett bytte batteriet om CMOS skal huske innstillingene, så.. Alle dataproblemer er egentlig en god anledning for oppgradering! Vanligvis er det F2 som åpner BIOS'en min. Har prøvd det meste nå, men den vil ikke. Når alt er som det skal vises det jo en skjerm i 1 sekund der du kan trykke F2 for å få opp BIOS, men den vises ikke nå. Ikke sant, ser ikke vitsen med å få meg nytt batteri når kortet i seg selv er gammelt
Lutetium 71 Skrevet 28. desember 2011 #11 Skrevet 28. desember 2011 Kjøp deg selv en forsinket julepresang! Harde pakker i posten er alltid moro.
wildfire Skrevet 29. desember 2011 Forfatter #12 Skrevet 29. desember 2011 (endret) Kjøp deg selv en forsinket julepresang! Harde pakker i posten er alltid moro. Det blir nok en forsinket julegave på meg. Så får en satse på at det er batteriet å ikke noe annet som er røket. Tenkte ram som en mulighet. Men dette har sikkert du mye mer peiling på enn meg! Tusen takk for hjelpen hvertfall. Kjekt med slike plasser som dette. Endret 29. desember 2011 av wildfire
Lutetium 71 Skrevet 29. desember 2011 #13 Skrevet 29. desember 2011 Det blir nok en forsinket julegave på meg. Så får en satse på at det er batteriet å ikke noe annet som er røket. Det kan vel være andre årsaker, men det eneste jeg har vært borti, er føkka batteri. Tenkte ram som en mulighet. Men dette har sikkert du mye mer peiling på enn meg! Tusen takk for hjelpen hvertfall. Kjekt med slike plasser som dette. En RAM feil hadde nok gitt andre feilmeldinger, og typisk nok finner ikke den enkle RAM testen som BIOS kjører i oppstarten noen feil, om de ikke er alvorlige. Memtest86 er ett nyttig program for å luke ut dårlig RAM.
wildfire Skrevet 31. desember 2011 Forfatter #14 Skrevet 31. desember 2011 Det kan vel være andre årsaker, men det eneste jeg har vært borti, er føkka batteri. En RAM feil hadde nok gitt andre feilmeldinger, og typisk nok finner ikke den enkle RAM testen som BIOS kjører i oppstarten noen feil, om de ikke er alvorlige. Memtest86 er ett nyttig program for å luke ut dårlig RAM. Hentet batteri fra en gammel pc, og nå funker maskina igjen. Tusen takk for hjelpen! :-)
Lutetium 71 Skrevet 31. desember 2011 #15 Skrevet 31. desember 2011 Hentet batteri fra en gammel pc, og nå funker maskina igjen. Tusen takk for hjelpen! :-) Ingen oppgradering? Velvel, jeg fikser også gammel hardware, og bruker videre. Jeg hiver ikke laserprinteren min fra 90tallet enda!
wildfire Skrevet 1. januar 2012 Forfatter #16 Skrevet 1. januar 2012 Ingen oppgradering? Velvel, jeg fikser også gammel hardware, og bruker videre. Jeg hiver ikke laserprinteren min fra 90tallet enda! Er jo nyttårssalg nå... Så det blir nok en oppgradering, men kjekt at pcen fungerer i mellomtiden. Laserprinteren din fra 90tallet kan jo fungere utmerket den. Er ikke alltids det mest moderne som er best. Syntes faktisk gamle ting er mer stabilt.
Lutetium 71 Skrevet 4. januar 2012 #17 Skrevet 4. januar 2012 Er jo nyttårssalg nå... Så det blir nok en oppgradering, men kjekt at pcen fungerer i mellomtiden. Kjekt med nyttårssalg, kjøpte meg nettopp ett pent lite kamera. Laserprinteren din fra 90tallet kan jo fungere utmerket den. Er ikke alltids det mest moderne som er best. Syntes faktisk gamle ting er mer stabilt. Stabilt ja! Grunnen til at HP sluttet å lage de fantastiske laserprinterne sine, er nok mer fordi de nesten aldri går istykker, enn at tiden går fra dem (noe den forsåvidt gjør). Det er ingen penger i produkter som bare varer og varer..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå