Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Her er en side med oversikt over noen dominante og recessive gener ;)

http://www.blinn.edu/socialscience/ldthomas/feldman/handouts/0203hand.htm

Kult! Så smilehull er også dominant? det er jo ikke så mange som har det heller, men veldig sjarmerende!

Fortsetter under...

Tror ikke rødt hår er dominant i alle fall. Mamma hadde rødt hår som ung (og alle søsknene hennes). Vi er fire søsken, ingen har rødt hår.

Moren til en kompis av meg har nesten svart hår, iallefall en veldig mørk brunfarge og blir superbrun om sommeren. Egentlig er hun brun hele året, i tillegg til hun har brune øyne. Faren har lys hud og rødt hår; den eneste sønnen deres ble lik faren.

Kult! Så smilehull er også dominant? det er jo ikke så mange som har det heller, men veldig sjarmerende!

De fleste har smilehull, så lenge det er en rynke som kommer når man smiler er det klassifisert som smilehull.

• 1 måned senere...

De fleste har smilehull, så lenge det er en rynke som kommer når man smiler er det klassifisert som smilehull.

http://bloggfiler.no/christinelovendahl.blogg.no/images/257170-11-1277794419164.jpg

Dette er hva jeg definerer som smilehull, og jeg vet ikke om så mange som har dette..

Krøller er dominant.

Rødt hår er det ikke.

Når det kommer til øyefarge, så har de der som har peiling mye godt forlatt gamle regler.

Jeg har alltid hørt at rødt hår er dominant over blondt, men at brunt og sort er dominant over rødt igjen...

Ellers er det vel sånn at egg og sædceller ikke innholder alle genene til mor og far, slik at hvis det ikke er sort hår fra far, så kan håret bli blond etter mor...? Litt usikker her, men det er ikke alltid den dominante vinner... (da hadde jo alle søsken av samme kjønn vært like)

Annonse

Gjest stinemor91

Vet at brune øyne er dominant i forhold til for eksempel blå. Hvilken andre trekk og gener har vi som mest sannsynlig vil "overstyre" andre? :)

Her gjelder alt fra hår, hud, størrelse på kroppsdeler... You name it!

har nettop hatt dette på skolen så skal legge med et bilde som er enkelt å forstå, men en liten huske regel er at grønne øyne hører til brune øyne og grå hører til blå

og så avhenger det litt om hva besteforeldrene har hvis foreldrene har brune øyne, for man kan være "bærer" av blå f .eks

post-56577-0-72612900-1329778393_thumb.p

Endret av stinemor91
Gjest stinemor91

Smilehull en genetisk mutasjon/variasjon som gir en kortere muskel i ansiktet som igjen fører til smilehull.

men hvis EN av foreldrene dine har et dominant gen eller BEGGE så kan de vær bærer av et recessivt gen, å da er d mellom 25%-50% -75% for at barna får enten dominant eller recessiv utgave av genet,spørst hvem som er bærer av hva

men hvis EN av foreldrene dine har et dominant gen eller BEGGE så kan de vær bærer av et recessivt gen, å da er d mellom 25%-50% -75% for at barna får enten dominant eller recessiv utgave av genet,spørst hvem som er bærer av hva

Altså et gen har to ulike alleler, disse kan være samme versjon av genet eller av ulike art. Dvs, den ene allelen kan ha et dominant genvariasjon mens det andre kan være recesivt. Når det kommer til en kjønnscelle er disse haploide og vil inneholde halve arvematerialet (DNA) til en foreldre, slik at et befruktet egg består av halve arvemateriale fra mor og fra far. Hvis foreldrene er bærer av en dominant allel vil det være det være 75% sannsynlighet for den dominante egenskapen kommer til å vises. Eksempel brune øyne: BB Bb bB bb, kun 25 % sannsynlighet for blå øyne.

Gjest Macha Mong Ruad

Jeg har alltid hørt at rødt hår er dominant over blondt, men at brunt og sort er dominant over rødt igjen...

Ikke alle egenskaper styres av genpar som er dom/rec, slik som feks blå/brune øyne, og dette er en forenklet og veldig teoretisk fremstilling. I virkelige befruktninger har man mange andre faktorer som spiller inn.

Blondt/mørkt hår er ikke en enkel dom/rec genetikk, feks kan en helt lys forelder og en helt mørk få et barn med mellomfarget, brunt hår, akkurat som med hudfarge, hvor resultatet blir en mellomting mellom mor og far. Og rødt hår styres av et helt annet genpar, og er hverken dominant eller recessivt. Men i praksis vil rødt hår kun være synlig dersom man også har lyst hår, har man mørkt hår vil ikke det røde genet påvirke fargen, fordi den mørkeste fargen vil være den som synes, og dermed kan mørke være bærere av rødt gen, uten at det betyr at genet er recessivt.

Endret av Macha Mong Ruad

Annonse

Gjest stinemor91

Fetteren min har barn med en fra Spania, hun er mørk med brune øyer, han er lys brun i håret, med blå øyer. Barne dems har ganske lyst hår, og himmelblå øyer. :sjenert:

skjedde omtrent det samme me ei jeg kjenner moren thailandsk og faren norsk, barne hadde blondt hår og blå øyne :jepp:

Jeg har rødt hår og grønnbrune øyne mens hele resten av familien (flere ledd tilbake) er helt lyse i håret og har gråblå øyne. Noen ganger spiller naturen oss rett og slett et og annet puss og alt om dominante og recessive gener blir helt irrelevant. :fnise:

Annonse
Gjest Macha Mong Ruad

Mener å ha lest at grønn er en variant av blå. Ble usikker nå

Det er ingen av delene, grønn er en egen farge, og styres av flere genpar. Når man skal se på seg selv, sine foreldre og barn må man nesten bare legge den forenklede genetikken vi lærte på grunnskolen på hylla, fordi den ikke er god nok til å forklare hvordan det fungerer i praksis. Modellen med to farger i et dom/res-par er bare den første linja av forklaringen på hvordan dette fungerer, og det er egentlig litt misvisende å stoppe der.

Lit om hvordan to foreldre med blå øyne kan få barn med brune eller grønne øyne: http://www.thetech.org/genetics/ask.php?id=29

har nettop hatt dette på skolen så skal legge med et bilde som er enkelt å forstå, men en liten huske regel er at grønne øyne hører til brune øyne og grå hører til blå

og så avhenger det litt om hva besteforeldrene har hvis foreldrene har brune øyne, for man kan være "bærer" av blå f .eks

Jeg har middels gråblå øyne, faren har lysere gråblå og sønnen vår har fått grågrønne øyne. Var visst bare 1% sjanse for at det skulle skje da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...