AnonymBruker Skrevet 27. desember 2011 #1 Skrevet 27. desember 2011 Til dere andre som hverken jobber eller studerer, hva bruker dere dagene til? Jeg klarer ikke å fylle dagene med noe interessant, det blir bare til at jeg sitter med pcen i fanget og ser på tv. Skulle ønske jeg følte livet hadde mer mening..
Gjest Apophis Skrevet 27. desember 2011 #2 Skrevet 27. desember 2011 Sitter mye inne eg også og det er gørrkjedelig, det eg gjør på er: å råne, tar bilder, redigerer bilder, blogger, snakker med venner, ser film/serie, leser, løser kryssord, gjør husarbeid, går tur med bikkja, besøke familie.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2011 #3 Skrevet 27. desember 2011 Hvorfor gjør dere ikke noe? ` Jeg var langtidssykemeldt til i sommer. Det var ganske kjedelig. Men reiste en del på besøk til venner som var flyttet bort (noen timers biltur). Ellers satt jeg på KG, trente den delen av kroppen som kunne trenes, vasket klær... Gjorde i det hele tatt lite. Pia
Bloodflowers Skrevet 27. desember 2011 #4 Skrevet 27. desember 2011 Jeg gjør masse husarbeid. Bor hos min mor og stefar, og før jul vasket jeg hele leiligheten fra gulv til tak omtrent. Dette gjorde jeg iløpet av noen dager, og fordelte det. På den måten hadde jeg noe å gjøre i flere dager Nå skal det sies at jeg er ganske så tålmodig, så er ikke sikkert dette funker for alle. Husarbeid er jo ikke spesielt morsomt Ellers bruker jeg tiden på pc'en, diverse håndarbeid, lesing. Treffer venner når de har tid. Alle vennene mine jobber eller studerer, så dessverre blir det litt vanskelig å treffe dem i perioder. 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2011 #5 Skrevet 27. desember 2011 Hvorfor jobber eller studerer dere ikke? Hvis dere kan vaske hus, reise og besøke venner, trene, gå turer og lignende, så kan dere vel også jobbe med et eller annet? 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2011 #6 Skrevet 27. desember 2011 Nå er jeg i permisjon fra studiet, så jeg kommer kanskje litt utenfor målgruppen du spør. Jeg er på KG, gjør litt husarbeid når jeg klarer det, og lesing/oppgave innimellom. Det blir en del sykehus og lege også, så dagene går. Et problem for meg i begynnelsen var dårlig samvittighet for å være hjemme, eller en slags skam over å ikke ha en daglig aktivitet lenger. Fullstendig ubegrunnet, selvsagt. Likefullt: Livet ble litt meningsløst. Det hjalp for meg å opprettholde en rutine,inkl. å ordne meg hver dag for ikke å føle meg som en komplett dass. Nøkkelen for meg lå i å akseptere at jeg ikke kan gjøre det jeg er vant til akkurat nå, og at det er ok. Jeg ser at motivasjonen til en slik tankegang kan være annerledes om man er hjemme lenge, og ikke tidsbegrenset slik som jeg (forhåpentligvis) skal være. Jeg legger vekt på å ikke isolere meg fra miljøet mitt, samfunnsspørsmål osv. Det kan lett skje om man havner "utenfor" en stund. Har besøk av venner innimellom, jeg kommer meg sjelden noe sted alene for tiden. Sykdommen begrenser veldig hva jeg kan drive med av hobbyer og andre stunts. Ja, det blir mye KG, for å si det slik. Men jeg nekter å grave meg ned. Jeg nekter. Jeg er glad jeg klarer å tenke slik, for jeg vet at det ikke er en selvfølge. 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2011 #7 Skrevet 27. desember 2011 Trener, leser bøker, lager mat, baker, husarbeid, neglelakkhobby, følger med på serier og spiller på datan. Har en venn over nett som jeg pleier å spille diverse spill med av og til.
Gjest UngKalven Skrevet 27. desember 2011 #8 Skrevet 27. desember 2011 Før når jeg hverken jobba eller studerte spilte jeg veldig mye. Jeg tror det er mye lettere for gutter å være i den situasjonen fordi vi blir lettere oppslukt i spill og lignende. Jeg ser for meg at jenter har det mye verre enn gutter når de ikke "gjør" noe.
altflyter Skrevet 27. desember 2011 #9 Skrevet 27. desember 2011 JJeg gjør ingenting. Ligger i sengen og ser litt på.serier... Men hadde jeg hatt krefter til det,,så hadde jeg nok lest mye bøker, strikket, lært meg å sy... Akk... Heldige dere som har krefter til å lure på hva dere skal gjøre med tiden:) min tid bare går...
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2011 #10 Skrevet 27. desember 2011 JJeg gjør ingenting. Ligger i sengen og ser litt på.serier... Men hadde jeg hatt krefter til det,,så hadde jeg nok lest mye bøker, strikket, lært meg å sy... Akk... Heldige dere som har krefter til å lure på hva dere skal gjøre med tiden:) min tid bare går... Jeg relaterer meg litt til dette, når jeg sier "husarbeid" mener jeg å lage en rask middag eller andre lette arbeidsoppgaver. Med mange pauser innimellom. Bruker forresten en halv evighet på å ordne meg hver dag. Men noe skal man finne på. Samtidig skjønner jeg godt at andre kan miste motet av å gå hjemme uten å være like skrøpelig som meg/på en annen måte enn meg.Eller om man er arbeidsledig etc. Det er lett å tenke hypotetisk når man er syk, men jeg tror ikke det er lurt. Det beste er nok å ikke sammenligne ulike situasjoner mellom ulike folk for mye. Mener jeg. Jeg tenker mye på hva jeg ville gjort hvis jeg var frisk da, det skal sies. #6
Miki Skrevet 27. desember 2011 #11 Skrevet 27. desember 2011 Hvorfor jobber eller studerer dere ikke? Hvis dere kan vaske hus, reise og besøke venner, trene, gå turer og lignende, så kan dere vel også jobbe med et eller annet? Joda, jeg kan lese og studere, men med en sykdom der smertene kommer akutt og når jeg minst venter det kan jeg ligge rett ut en hel dag. Disse "hele" dagene kommer ofte nok til at jeg hadde fått sparken eller hatt for høyt fravær fra skolen. 2
2shy Skrevet 27. desember 2011 #12 Skrevet 27. desember 2011 Hvorfor jobber eller studerer dere ikke? Hvis dere kan vaske hus, reise og besøke venner, trene, gå turer og lignende, så kan dere vel også jobbe med et eller annet? Dette er tydeligvis sagt i uvitenhenhet TS, det er mye man kan gjøre, litt avhengig av hva som er situasjonen din. Male, fotografere (jeg fotograferte bare i hagen fordi jeg ikke klarte gå lenger, men det ga dagen min mye innhold). Er du mer fysisk oppegeånde; gå tur i naturen, kanskje finne en hund du kan lufte, les bok, reflekter hva du vil ha ut av livet, sett opp en plan for hvordan du skal oppnå det, dagdrøm 1
Gjest Delphina Skrevet 27. desember 2011 #13 Skrevet 27. desember 2011 Jeg verken jobber eller studerer for tiden, grunnet fødselspermisjon fra mastergraden. Selv fyller jeg tiden ved å ta vare på datteren min, oppfriske gammel kunnskap, tilegne meg ny kunnskap og å rydde rundt om i huset.
Zakuro Skrevet 27. desember 2011 #14 Skrevet 27. desember 2011 Til dere andre som hverken jobber eller studerer, hva bruker dere dagene til? Jeg klarer ikke å fylle dagene med noe interessant, det blir bare til at jeg sitter med pcen i fanget og ser på tv. Skulle ønske jeg følte livet hadde mer mening.. Skjønner godt hva du mener, men du får prøve å nyte det mens du kan og fokusere på hobbyene dine. Selv trener jeg, tegner/maler og skriver(forfatter-spire). Du kan jo også holde middag for venner eller familie? Du trenger jo ikke lage noe veldig fancy heller. Meld deg frivillig et eller annet sted? Er frivillig hos dyrebeskyttelsen og drar på hundelufting tre ganger i uka^^, Kjempe kos:D
Bloodflowers Skrevet 27. desember 2011 #15 Skrevet 27. desember 2011 Hvorfor jobber eller studerer dere ikke? Hvis dere kan vaske hus, reise og besøke venner, trene, gå turer og lignende, så kan dere vel også jobbe med et eller annet? Jeg er for tiden arbeidsledig men har planer om å studere til høsten. Studiet jeg skal gå har ikke opptak hvert år, så jeg måtte vente ett år etter at jeg var ferdig med vgs.
Niennas Skrevet 27. desember 2011 #16 Skrevet 27. desember 2011 Er som Delphina også i mammapermisjon for tiden, og har nå nok å gjøre, men var sykemeldt i 6 måneder før babyen kom, grunnet en hard fysisk jobb der det ikke kunne tilrettelegges + bekkenløsning. brukte tiden på å være sosial (jeg gjetter på at du allerede gjør dette, TS, eller ikke har mulighet til det?), se masse på filmer og serier, og lærte meg nye ting som f.eks. hekling.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2011 #17 Skrevet 27. desember 2011 Hvorfor jobber eller studerer dere ikke? Hvis dere kan vaske hus, reise og besøke venner, trene, gå turer og lignende, så kan dere vel også jobbe med et eller annet? Du blir litt "kortsynt" om du tror det. Jeg var ødelagt i begge beina, det var tortur å stå på jobben jeg hadde når det var som verst. Alle har sine forskjellige sykdommer. De som er psykisk syk kan fint trene feks. Jeg kunne trene styrke og lignende, men ikke jogge eller gå turer. Vaske huset kunne jeg på gode dager, men det resulterte alltid i flere dager på sofaen etter på. Pia 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2011 #18 Skrevet 27. desember 2011 Hvorfor gjør dere ikke noe? ` Jeg var langtidssykemeldt til i sommer. Det var ganske kjedelig. Men reiste en del på besøk til venner som var flyttet bort (noen timers biltur). Ellers satt jeg på KG, trente den delen av kroppen som kunne trenes, vasket klær... Gjorde i det hele tatt lite. Pia Jeg har også vært langtidssykemeldt, men hadde ikke overskudd til å være særlig sosial. Når jeg først var sosial tok det mye energi. Prøvde å ha faste rutiner, spesielt på å stå opp til faste tidspunkt, men var så utmattet at jeg måtte sove flere ganger om dagen - selv bare om jeg hadde gått en kort tur til butikken. Var sykemeldt i en kortere periode noen år senere også, fordi jeg slet kraftig med angst. Da var jeg stort sett sliten hele tiden, og synes det var kjempevanskelig å bare kvinne meg opp til å komme ut døra. Det er stor forskjell på å være sykemeldt eks pga senebetennelse i håndleddet/brukket ankel, eller på å ha en sykdom som gjør en utmattet/gir store smerter som eks brukket rygg/depresjon/angst eller noe slikt. Gikk arbeidsledig i et halvår(fikk jobb etter noen måneder, men måtte vente på jobbstart og flytting til ny by) - og da ble jeg utrolig passiv. Fikk trent og prioriterte å være sosial når det var anledning, men ble utrolig fort nedstemt og passiv. Hadde store planer om å holde humøret oppe med masse aktiviteter, men det fikk jeg ikke helt til. Ikke noe å trakte etter for min del iallefall.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2011 #19 Skrevet 27. desember 2011 Du blir litt "kortsynt" om du tror det. Jeg var ødelagt i begge beina, det var tortur å stå på jobben jeg hadde når det var som verst. Alle har sine forskjellige sykdommer. De som er psykisk syk kan fint trene feks. Jeg kunne trene styrke og lignende, men ikke jogge eller gå turer. Vaske huset kunne jeg på gode dager, men det resulterte alltid i flere dager på sofaen etter på. Pia Det er nok ikke helt riktig. De fleste som lider av depresjon er også veldig slappe, energiløse og synes det er ekstremt vanskelig med selv den enkleste ting som å komme seg i dusjen. Man blir ganske utmattet av depresjon, mange får sterke fysiske symptomer. 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2011 #20 Skrevet 27. desember 2011 Jeg trener når jeg orker, går turer når jeg kan, sitter på nettet, leser, er i stallen, handler og lager mat, gjør husarbeid, ser tv på kveldene... Om noen måneder skal jeg begynne på et nav-tiltak, så da går det vel med noen timer i uka der og så blir det forhåpentligvis mer og mer, til jeg kan jobbe fullt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå