AnonymBruker Skrevet 27. desember 2011 #1 Skrevet 27. desember 2011 Noen venner av oss har bestemt seg for at istedet for julegaver (les pakker),skal barna deres få en ferietur i vinterferien. Barna er nå i småskolealder, men dette er noe de har holdt på med noen år. Feriene går alltid til storbyer sånn at barna skal bli "verdensvante". Er det bare jeg som synes at dette er i overkant for barn i den alderen? Hvilke verdier er det vi gir til barna våre, og hvordan vil barna ta i mot "enkle og rimelige" gaver i framtiden? Morsomt å høre andres synspunkt på dette:-)
Dubbedingsen Skrevet 27. desember 2011 #2 Skrevet 27. desember 2011 Ser ikke noe problem i dette så lenge de har råd til det, og hva koster disse turene? Du må huske på å dele dem opp i hvert familiemedlem. Jeg tenker også at ungen får en viktig ting med seg som gode minner, de lærer å reise og klare seg senere på egenhånd. Og det kansje kun dene ene ferieturen de tar i løpet av året? Og de får en julegave som innbefatter hele familien. Men kan være enig i at noen foreldre gir gaver som er usmakelig dyre og med det lærer ungene sine at kun det somm er dyrt betyr noe.
momo Skrevet 27. desember 2011 #3 Skrevet 27. desember 2011 Her så tok vi et år en tur til syden med barna rett før jul, kom hjem dagen etter jul. Og det var da julegave til oss alle, gave til barna fra oss og. Og det var de veldig fornøyd med. Og bedre gave kan det da ikke være, en uke med kvalitetstid for hele familien.
Gjest Luksus Skrevet 27. desember 2011 #4 Skrevet 27. desember 2011 Jeg synes dette høres veldig fint ut. Jeg reiste en del med foreldrene mine da jeg var yngre, og de har tatt meg med til spennende reisemål som jeg synes det er veldig gøy å ha besøkt. 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2011 #5 Skrevet 27. desember 2011 Vi reiser utenlands minst 4 ganger i året med barna våre(6 og 8 år), men det ville aldri falt meg inn å gitt det som julegave til de. Det ville jo vært en gave til oss selv, det er jo tross alt vi voksne som vil til utlandet. 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2011 #6 Skrevet 27. desember 2011 Ts her! Takk for svar! Joda, foreldrene har absolutt råd til det altså. De tar med ungene utenlands 2-3 ganger i året. For min egen del hadde jeg nok heller valgt syndeturer med bading og kos i den alderen, enn museer og storbyliv. Jeg hører på disse barna at de etterhvert stiller høyere krav til en del andre ting også, og den utviklingen liker jeg dårlig. Det er ikke det at familien ikke skal få reise på ferie sammen altså, det er jo noe alle voksne ønsker å gjøre med barna sine. Tror vel at det jeg egentlig mener er at ferien skal være en JULEGAVE, for foreldrene tar de jo med på tur uansett. Og hvilke VERDIER gir vi videre til barna våre? MEN; jeg er kanskje av det gamle slaget (hehe) som ønsker tradisjonell julefeiring med gaver man kan ta på og føle på. Foreldrene har også bestemt at dette er den eneste gaven de får av dem til jul... Noen her nevnte kostnadene, men de har jeg selvfølgelig ikke blandet meg opp i. Men turene legges til vinterferien her hjemme hvert år, og da er jo det meste av utenlandsreiser dyrere enn ellers. Men som sagt, de har råd til det så den biten skal jeg ikke bry meg så mye med.
Viljaa Skrevet 27. desember 2011 #7 Skrevet 27. desember 2011 (endret) Ser ikke noe problem med det. De fleste reiser vel på tur med barna sine uansett, så hvorfor ikke gi det i gave, slik at barna ikke ser på turen som en selvfølge? Og dette er smak og behag, men for min del er jeg veldig glad for at mamma og pappa heller tok meg og mine søsken med på storbyferier og andre steder enn badeferie, det er jo drittkjedelig. Men det spørs jo også på barnas alder, storbyferie kan bli mer slitsomt. En ferie er jo mye bedre enn en materalistisk gave. En ferie er en opplevelse som familien kan gjøre SAMMEN og ha mye mer glede av enn leker som blir ødelagt og glemt. Jeg husker ikke hva jeg fikk til jul da jeg var 12, men jeg husker jo hvor vi reiste hen Endret 27. desember 2011 av Viljaa 3
Frøken Smilla Skrevet 28. desember 2011 #8 Skrevet 28. desember 2011 (endret) Det er ikke det at familien ikke skal få reise på ferie sammen altså, det er jo noe alle voksne ønsker å gjøre med barna sine. Tror vel at det jeg egentlig mener er at ferien skal være en JULEGAVE, for foreldrene tar de jo med på tur uansett. Og hvilke VERDIER gir vi videre til barna våre? MEN; jeg er kanskje av det gamle slaget (hehe) som ønsker tradisjonell julefeiring med gaver man kan ta på og føle på. Foreldrene har også bestemt at dette er den eneste gaven de får av dem til jul... Noen her nevnte kostnadene, men de har jeg selvfølgelig ikke blandet meg opp i. Men turene legges til vinterferien her hjemme hvert år, og da er jo det meste av utenlandsreiser dyrere enn ellers. Men som sagt, de har råd til det så den biten skal jeg ikke bry meg så mye med. Jeg synes det virker som om de har gode verdier de viderefører til sine barn, jeg; de velger å gi barna opplevelser i gaver fremfor ting. Barn i dag ønsker seg forbausende lite, de "aner ikke" hva de ønsker seg til jul/bursdager, fordi de har alt de kunne trenge/ønske seg fra før. Det må da være bedre at barna da får opplevelser, og ikke bare nok en ting de sånn halvveis ønsket seg, og som kommer til å være interessant i romjulen, men så støve bort på et kott fra nyttår av? For øvrig synes jeg også at det høres helt supert ut at de velger å legge feriene til vinterferien, selv om det er dyrere å reise da, for det betyr at de ikke tar barna ut av skolen "i tide og utide" (noe som i visse områder er en økende og uheldig tendens). Endret 28. desember 2011 av Frøken Smilla 1
Gjest Tirkes Skrevet 28. desember 2011 #9 Skrevet 28. desember 2011 Synes dette høres utrolig bra ut for verdiskapning. I stedet for at Nils og Nina vokser opp med flotte gaver og flotte ferier, så får de lære at man må ofre litt for å få det man ønsker seg. Her ofres flotte gaver for en flott tur noen uker senere. De får trolig søte og enkle gaver av tanter, familievenner og besteforeldre, så de lærer nok å takke pent for disse også. Kult gjort egentlig. 5
Gjest Tidssone Skrevet 28. desember 2011 #10 Skrevet 28. desember 2011 Opplevelser er den viktigste gaven man kan gi barna sine. 1
Gjest O___o Skrevet 28. desember 2011 #11 Skrevet 28. desember 2011 Nå føler jeg meg skikkelig drittunge, som har vokst opp med å få både i pose og sekk. Men jeg ville ikke erstattet hele pakke-konseptet pga en felles ferie. Ikke alle små barn er i stand til å se fram i tid på samme måte som voksne, så jeg tror det vil være lurt å gi barnet noen små oppmerksomheter på den store dagen
Gjest gurimalla Skrevet 28. desember 2011 #12 Skrevet 28. desember 2011 Det er ikke det at familien ikke skal få reise på ferie sammen altså, det er jo noe alle voksne ønsker å gjøre med barna sine. Tror vel at det jeg egentlig mener er at ferien skal være en JULEGAVE, for foreldrene tar de jo med på tur uansett. Og hvilke VERDIER gir vi videre til barna våre? MEN; jeg er kanskje av det gamle slaget (hehe) som ønsker tradisjonell julefeiring med gaver man kan ta på og føle på. Foreldrene har også bestemt at dette er den eneste gaven de får av dem til jul... Jeg forstår virkelig ikke at du stiller spørsmålstegn ved hvilke verdier disse foreldrene gir til barna. De velger å gi barna felles opplevelser i stedet for gaver barna antageligvis ikke trenger. På hvilken måte er det noe galt med det valget? Synes det bare er positivt! 1
Gjest Consensio Skrevet 28. desember 2011 #13 Skrevet 28. desember 2011 Syns det høres helt fantastisk ut å gi barna slike gaver.
CalidumCor Skrevet 28. desember 2011 #14 Skrevet 28. desember 2011 Ts her! Det er ikke det at familien ikke skal få reise på ferie sammen altså, det er jo noe alle voksne ønsker å gjøre med barna sine. Tror vel at det jeg egentlig mener er at ferien skal være en JULEGAVE, for foreldrene tar de jo med på tur uansett. Og hvilke VERDIER gir vi videre til barna våre? MEN; jeg er kanskje av det gamle slaget (hehe) som ønsker tradisjonell julefeiring med gaver man kan ta på og føle på. Foreldrene har også bestemt at dette er den eneste gaven de får av dem til jul... Det høres ut som du er bekymret for at denne julegaven er litt for mye for så sma barn å få i gave, men som du sier vil foreldrene ta de med på disse turene uansett om de heter julegave eller ei. Da vil det jo bli enda mer "overdådig" om de får andre julegaver i TILLEGG? Syns jo i grunnen det er en greit løsning jeg å gi barna turen i julegave jeg, og da sparer de jo faktisk pengene de ville brukt på andre julegaver innad i familien 1
Gjest imli Skrevet 28. desember 2011 #15 Skrevet 28. desember 2011 Kjem an på unganes alder. For dei med store ungar/tenåringar er det sikkert fint, men ikkje for dei minste. Og turen måtte ha vore lagt opp vel så mykje etter kva ungane ynskja å gjera, som foreldra, elles hadde det jo berre vore gåve til foreldra.
Gjest Consensio Skrevet 28. desember 2011 #16 Skrevet 28. desember 2011 Uenig med deg, Imli Jeg selv har vært mye i utlandet som liten, bl.a bodd i et annet land i ett år når jeg var 4 år Jeg syns nå som voksen at det var en flott ting. Fikk oppleve mye, kan andre språk godt osv Når jeg nærmet meg tenårene så ville je ikke være med foreldrene mine på turer for da ville jeg heller gjøre andre ting
Gjest imli Skrevet 28. desember 2011 #17 Skrevet 28. desember 2011 Uenig med deg, Imli Jeg selv har vært mye i utlandet som liten, bl.a bodd i et annet land i ett år når jeg var 4 år Jeg syns nå som voksen at det var en flott ting. Fikk oppleve mye, kan andre språk godt osv Når jeg nærmet meg tenårene så ville je ikke være med foreldrene mine på turer for da ville jeg heller gjøre andre ting Heilt greitt å vera ueinig No er det vel ikkje akkurat snakk om å bu i eit anna land, så så mykje språklæring blir det vel uansett ikkje når det er snakk om ferie... Eg trur i alle fall mange små ungar ville ha blitt skuffa over å stå over "vanleg" julefeiring, ja mange større og. Men dette er jo noko familiane må finne ut av sjølv. Når du nærma deg tenåra ville du ikkje vera med på ferie? Ein har vel kanskje ikkje noko val? Ville du latt ein 10-12-åring vera åleine heime ei veke medan resten av familien var på sydentur? Dessutan trur eg dei fleste større ungar/tenåringar gjerne reiser på ferie med foreldra, i alle fall når det er snakk om noko litt meir eksotisk enn telttur...
Gjest Consensio Skrevet 28. desember 2011 #18 Skrevet 28. desember 2011 Det var bare en gang jeg bodde utenlands, resten var som vanlige ferieturer. Og jo, jeg hadde et valg. Som 10-12 åring så fikk jeg bo hos mamma eller pappa avhengig av hvem av dem som skulle reise, eller hos farmor og farfar. Som 14 år og oppover så bodde jeg hos kjæresten min og hans foreldre dersom jeg ikke ville være med
The Kitten Skrevet 28. desember 2011 #19 Skrevet 28. desember 2011 Jeg har fått ferie i julegave av mine foreldre to ganger. Første gang til Hawaii, og andre gang til Dubai. De to feriene, og hunden jeg fikk er de beste gavene jeg noen sinne har fått. Ja, takk til reiser og opplevelser fremfor ting.
Gjest Badabing Skrevet 28. desember 2011 #20 Skrevet 28. desember 2011 Jeg synes også det høres mye mer positivt ut å gi barna opplevelser framfor ting. Barn lærer mye av å reise også; toleranse, å sette pris på eget liv, får kunnskap. Selv er jeg kjempeglad for at jeg har fått være med å reise fra jeg var ganske liten. Selv om jeg ikke nødvendigvis forstod absolutt alt da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå