AnonymBruker Skrevet 27. desember 2011 #1 Skrevet 27. desember 2011 Jeg har en i familien som driver med totalt fri barneoppdragelse på sin 5 år gamle sønn. Sønnen får gjøre akkurat som han vil, og ingenting får konsekvenser. Når min datter (som er like gammel) leker med ham, driver han og dytter henne, slår henne og kaller henne stygge ting. Faren sitter bare og ser på. Han skriker til oss voksne, banner, slår, kaster mat på veggene osv. Faren bare tørker opp igjen. Gutten sier aldri takk, unnskyld eller hei/hadet. Jeg merker jeg begynner å bli veldig bekymret for hvordan dette skal gå. Han vet at han får viljen sin hvis han maser/skriker, og konsekvenser aner han ikke hva er for noe. Når jeg har passet ham noen timer har det fått konsekvenser dersom han slår osv (time-out etter advarsel, ta bort leker osv), men det var forferdelig vanskelig, fordi han trodde han kunne skrike seg til viljen sin hos meg. Foreldrene er skilt, og jeg har mistanke om at begge prøver å smiske med gutten og være "yndlingsforelderen", og at dette er grunnen til manglende oppdragelse. Hva i all verden skal vi gjøre? Vi har prøvd å ta det opp med faren, men han sier at det er "synd på ungen" og at man "ikke kan gi konsekvenser til så små barn". Kan da ikke holde på slik?!?
Blåbærmunn Skrevet 27. desember 2011 #2 Skrevet 27. desember 2011 Jeg har en i familien som driver med totalt fri barneoppdragelse på sin 5 år gamle sønn. Sønnen får gjøre akkurat som han vil, og ingenting får konsekvenser. Når min datter (som er like gammel) leker med ham, driver han og dytter henne, slår henne og kaller henne stygge ting. Faren sitter bare og ser på. Han skriker til oss voksne, banner, slår, kaster mat på veggene osv. Faren bare tørker opp igjen. Gutten sier aldri takk, unnskyld eller hei/hadet. Jeg merker jeg begynner å bli veldig bekymret for hvordan dette skal gå. Han vet at han får viljen sin hvis han maser/skriker, og konsekvenser aner han ikke hva er for noe. Når jeg har passet ham noen timer har det fått konsekvenser dersom han slår osv (time-out etter advarsel, ta bort leker osv), men det var forferdelig vanskelig, fordi han trodde han kunne skrike seg til viljen sin hos meg. Foreldrene er skilt, og jeg har mistanke om at begge prøver å smiske med gutten og være "yndlingsforelderen", og at dette er grunnen til manglende oppdragelse. Hva i all verden skal vi gjøre? Vi har prøvd å ta det opp med faren, men han sier at det er "synd på ungen" og at man "ikke kan gi konsekvenser til så små barn". Kan da ikke holde på slik?!? Hvis ikke foreldrene vil høre så er det vel ikke så mye å gjøre? Dessverre. Man må ta sertifikat for å kjøre bil, - men for å oppdra barn? Neida.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2011 #3 Skrevet 27. desember 2011 Hvor i allverden er det han har fått det fra at barns handlinger ikke skal ha konsekvenser? Makan, har man så lite peiling på menneskets psyke, så skulle man ikke hatt lov til å hatt barn. Du må bare prøve å nå inn til han, for ellers kommer barnet til å bli ødelagt. Er han ikke i barnehage / SFO eller noe? Håper for barnets skyld at han har tilhørighet til en plass der han lærer folkeskikk, slik at han kan omgås andre. Positiv reaksjon på ønsket oppførsel, konsekvens på negativ adferd. Hver gang, alltid. Hilsen mor til 3.
Gjest Hikken Skrevet 27. desember 2011 #4 Skrevet 27. desember 2011 (endret) Jeg er vanligvis ikke den som sier dette, men send bekymringsmelding til barnevernet/sfo/skole. Hvis gutten får fortsette sånn så kan han havne i skikkelig trøbbel når han blir eldre. Det kan fort bli stygt om han tirrer på seg feil person Endret 27. desember 2011 av Hikken
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2011 #5 Skrevet 27. desember 2011 Fri oppdragelse er unnskyldning for ingen oppdragelse. Voksne mennesker som ikke evner å ta ansvar for ungen sin. Flaut. Lurer på hva som skjer hvis ungen gjør skade på en annen persons eiendom/ting? Tror du de vil si seg villige å betale for det? 4
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2011 #7 Skrevet 27. desember 2011 Dynk ungen i melk og cornflakes foran foreldrene og når de freaker ut forteller du dem at dine foreldre praktiserte fri barneoppdragelse på deg. 6
Zakuro Skrevet 27. desember 2011 #8 Skrevet 27. desember 2011 Dynk ungen i melk og cornflakes foran foreldrene og når de freaker ut forteller du dem at dine foreldre praktiserte fri barneoppdragelse på deg. Lol, den var faktisk litt god:P Drøy, men litt god. Og den er nå bedre enn å sende bekymrings melding til barnevernet som kan få svært alvorlige konsekvenser. Noen ganger må ting settes på spissen før folk skjønnner tegninga virker det som. Bekymringsmeling kan jo være steg nummer to.
Gjest Eurodice Skrevet 27. desember 2011 #9 Skrevet 27. desember 2011 (endret) Må du ha med denne gutten og foreldrene å gjøre da? Du skriver "familiemedlem". Du kunne like gjerne skrive at det gjelder din bror, for det er vel det er. Endret 27. desember 2011 av Belladonna
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå