Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får man automatisk tv-lisens regning? Har ikke noen tv eller noe slikt registrert på meg. Men har abonoment på tv-kanaler.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det gjør du ikke!

Har flere TVer, PCer, radioer og et assortement abonnementer registrert på navnet mitt, men jeg har på mine 7 år som eneste beboer på adresse IKKE fått krav om TV-lisens.

Fikk besøk av en drittsekk som insisterte på å komme inn for å se om jeg hadde TV, men han fikk pent beskjed om å dra seg til helvete herifra.

Har som sagt ikke fått noe krav enda.

Snylter? Javel, jeg betaler forholdsvis mye penger for å bruke nevnte elektroniske duppeditter, så hvorfor i svarte skal jeg betale en lisens for en vare jeg ikke har bestilt og ikke bruker?

• Liker 1
Gjest Bustenskjold
Skrevet

Nei, det gjør du ikke!

Har flere TVer, PCer, radioer og et assortement abonnementer registrert på navnet mitt, men jeg har på mine 7 år som eneste beboer på adresse IKKE fått krav om TV-lisens.

Fikk besøk av en drittsekk som insisterte på å komme inn for å se om jeg hadde TV, men han fikk pent beskjed om å dra seg til helvete herifra.

Har som sagt ikke fått noe krav enda.

Snylter? Javel, jeg betaler forholdsvis mye penger for å bruke nevnte elektroniske duppeditter, så hvorfor i svarte skal jeg betale en lisens for en vare jeg ikke har bestilt og ikke bruker?

Helt enig. Betaler selv lisens uten at jeg overhodet ser på den/de raskekanalene nrk tilbyr, og full kudos til de som klarer snike seg unna idiotavgiften...

Det unner jeg dem virkelig :)

Skrevet

Helt enig. Betaler selv lisens uten at jeg overhodet ser på den/de raskekanalene nrk tilbyr, og full kudos til de som klarer snike seg unna idiotavgiften...

Det unner jeg dem virkelig :)

Takk!

Skrevet

Vanligvis får du det automatisk.

Jeg har dessverre fått den 2 ganger i året i flere år nå.

Hater den lisensen, det er vel ca 2400 i året rett ut vindue.

Gjest Grønnblomst
Skrevet (endret)

Synes TV lisensen er tyveri jeg. De fleste bruker jo ikke nrk engang, så hvorfor i helsikken skal man betale for noe man ikke benytter seg av? Synes de kunne fjernet nrk fra de som ikke ønsket å bruke kanalen, så kunne de som ville ha den, betalt lisens for dritten.

Endret av Grønnblomst
  • Liker 1
Gjest Bustenskjold
Skrevet (endret)

Synes TV lisensen er tyveri jeg. De fleste bruker jo ikke nrk engang, så hvorfor i helsikken skal man betale for noe man ikke benytter seg av? Synes de kunne fjernet nrk fra de som ikke ønsket å bruke kanalen, så kunne de som ville ha den, betalt lisens for dritten.

Hehe :)

Jeg har deltatt i så mange debatter om dette emnet, så jeg kan spå forløpet for deg.

Det er kun et tidsspørsmål før den første brukeren dukker opp og skryter uhemmet av NRK, og forteller oss hvilke kvalitetsprogrammer som sendes/produseres av NRK.

Videre vil denne personen fortelle viktigheten av en statlig og politisk nøytral (?) kringkaster, og ikke minst at det selvfølgelig er verdt disse lusne kronene hvert år for å slippe reklame.

Setningen "jeg betaler min TV-lisens med glede" har jeg sett så mange ganger at jeg har gått surr i tellinga :skratte:

Endret av Bustenskjold
Skrevet (endret)

Hehe :)

Jeg har deltatt i så mange debatter om dette emnet, så jeg kan spå forløpet for deg.

Det er kun et tidsspørsmål før den første brukeren dukker opp og skryter uhemmet av NRK, og forteller oss hvilke kvalitetsprogrammer som sendes/produseres av NRK.

Videre vil denne personen fortelle viktigheten av en statlig og politisk nøytral (?) kringkaster, og ikke minst at det selvfølgelig er verdt disse lusne kronene hvert år for å slippe reklame.

Setningen "jeg betaler min TV-lisens med glede" har jeg sett så mange ganger at jeg har gått surr i tellinga :skratte:

Ja, da er det vel jeg som bør dukke opp da.

Mener du virkelig at ikke en debatt skal ha mottdebatanter?

Eller skjønner du ikke hva du sier?

Er du klar over at det ikke er reklamemarked til de kanaler vi har i Norge en gang?

(Tv 2 sliter med å selge nok reklame til riktig pris. Har dermed måtte utføre kutt)

Hva vil da skje om NRK skulle selge reklame.

Er du klar over at NRK1 er den suverent mest sette kanalen i Norge?

Er du klar over at NRKP1 er den suverent mest hørte radiokanal i Norge?

(Nesten dobbel så stor som P4)

Og jeg må bare si det som du gjerne ville høre.

Kvalitets TV er dyrt å produsere.

Selv om NRK og TV2 er blitt litt mer likt etter som årene er gått, så oser jo NRK av høyere kvalitet fortsatt.

TVN og TV3, er vel ikke en gang verdt å ta med her.

Endret av Østlandet
  • Liker 1
Gjest Bustenskjold
Skrevet

Er du klar over at det ikke er reklamemarked til de kanaler vi har i Norge en gang?

(Tv 2 sliter med å selge nok reklame til riktig pris. Har dermed måtte utføre kutt)

Det er jeg klar over ja..

Hva vil da skje om NRK skulle selge reklame.

Hvem har sagt at NRK må selge reklame?

Vi av oss som irriterer oss over TV-lisensen, gjør det fordi vi ikke ønsker å benytte oss av programtilbudet til NRK.

En like god mulighet er å gjøre NRK til en ren abbonnementskanal.

Dvs at du betaler det som tilsvarer tv-lisensen for å kunne motta kanalene. Betaler du ikke, får du heller ikke NRK.

Ja og så? Er du klar over at det finnes mennesker her i landet som har totalt andre ønsker og behov enn det NRK tilbyr?

Er du klar over at NRKP1 er den suverent mest hørte radiokanal i Norge? (Nesten dobbel så stor som P4)

Og dette kan du dokumentere?

Og jeg må bare si det som du gjerne ville høre.

Kvalitets TV er dyrt å produsere.

Selv om NRK og TV2 er blitt litt mer likt etter som årene er gått, så oser jo NRK av høyere kvalitet fortsatt.

Din mening. Tatt i betraktning det jeg ønsker å se på tv, mener jeg NRK oser av ræva kvalitet. Jeg finner det enten gubbete eller ekstremt barnslig. Gode enkeltprogrammer selvfølgelig, men det finner du på andre kanaler også.

Man kan kanskje skryte av god dekning av sportsarrangementer, men selv der klarer ikke NRK og henge med.

Sporten har forlengst blitt kommersialisert, og det er den kanalen som hiver mest penger på bordet som får avtalen.

Følgelig må de som vil se større sportsarrangement (fotball-vm ol) over på betalkanaler.

Dette ser (dessverre) ut til at det har kommet for og bli, og jeg mener NRKs rolle som kringkaster er avlegs.

TVN og TV3, er vel ikke en gang verdt å ta med her.

Det er de vel.. Hvem er du til å fortelle folk hva som er kvalitetstv i deres øyne?

Den eneste grunnen til at jeg ikke har pælma ut tven for å slippe tv-lisensen, er at jeg har stor glede av kanaler som National Geographic, Discovery, Animal Planet, Travel Channel osv..

Så det går faktisk an å ha "sunne" tv-vaner selv om man styrer unna "kvalitetsproduksjonene" på NRK.. :)

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er jeg klar over ja..

Hvem har sagt at NRK må selge reklame?

Vi av oss som irriterer oss over TV-lisensen, gjør det fordi vi ikke ønsker å benytte oss av programtilbudet til NRK.

En like god mulighet er å gjøre NRK til en ren abbonnementskanal.

Dvs at du betaler det som tilsvarer tv-lisensen for å kunne motta kanalene. Betaler du ikke, får du heller ikke NRK.

Ja og så? Er du klar over at det finnes mennesker her i landet som har totalt andre ønsker og behov enn det NRK tilbyr?

Og dette kan du dokumentere?

Din mening. Tatt i betraktning det jeg ønsker å se på tv, mener jeg NRK oser av ræva kvalitet. Jeg finner det enten gubbete eller ekstremt barnslig. Gode enkeltprogrammer selvfølgelig, men det finner du på andre kanaler også.

Man kan kanskje skryte av god dekning av sportsarrangementer, men selv der klarer ikke NRK og henge med.

Sporten har forlengst blitt kommersialisert, og det er den kanalen som hiver mest penger på bordet som får avtalen.

Følgelig må de som vil se større sportsarrangement (fotball-vm ol) over på betalkanaler.

Dette ser (dessverre) ut til at det har kommet for og bli, og jeg mener NRKs rolle som kringkaster er avlegs.

Det er de vel.. Hvem er du til å fortelle folk hva som er kvalitetstv i deres øyne?

Den eneste grunnen til at jeg ikke har pælma ut tven for å slippe tv-lisensen, er at jeg har stor glede av kanaler som National Geographic, Discovery, Animal Planet, Travel Channel osv..

Så det går faktisk an å ha "sunne" tv-vaner selv om man styrer unna "kvalitetsproduksjonene" på NRK.. :)

Bare kort, da jeg har selskap om en time og ikke har tid.....

1.

NRK og abonnementskanal, slår i hjel det jeg mener en almennkrinkasters oppgave er.

2.

Selvfølgelig. Og de kan gjerne gå og se andre kanaler.

3.

Her er dokumentasjonen på at NRK er ca dobbelt så stor som P4 (NRKP1 desidert størst)for uke 49/2011

http://www.tns-gallup.no/arch/_img/9100126.pdf

4.

Helt uenig.

NRK er i forhold til de fleste andre storprodusent av kvalitet.

5.

TvN og TV3 er ikke verd å ta med da de stort sett kjøper "boksmat" fra utlandet.

En TV kanal uten egne nyheter (voldsomt dyrt å produsere) og en viss prosent egenprodusert kan ikke regnes med.

6.

Kort og godt. Totalt uenig med deg.

Skulle gjerne utdypet nærmere, om jeg hadde tid. For jeg er også ute etter konkurrerende kanaler.

Men TV etter dine prinsipper, representerer bare total forflatning.

Det ble sagt da alle kanalene flommet inn at det ville bli et mangfold.

I stedet har det blitt masse kanaler, som er totalt like. Helt uten en særegen oppsøkende og undersøkende redaksjonell linje.

Endret av Østlandet
  • Liker 2
Skrevet

Er du klar over at det er ett generasjonsskifte på gang?

Skrevet

Er du klar over at det er ett generasjonsskifte på gang?

Mulig det.

Men, det er i så fall NRK sin fortjeneste.

Kanalen har faktisk befestet sin posisjon de siste årene.

Bare se på tallene.

Skrevet

Nei, man får den ikke automatisk. Jeg måtte selv si i fra og be om å få regning på lisensen. Jeg betaler min lisens med glede.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 3
Skrevet

Jeg er en av dem som synes det er bra med lisens! Jeg ser mye tv, og jeg ser kanskje ikke mest på NRK, men en del der også. Blant annet amerikanske tv-serier, britisk komedie og flere norske produksjoner som f.eks alt Eia/Tufte Johansen lager. Lisensen er med å finansiere de norske programmene, og gjøre at de kan lage mye bra, og også kjøpe inn gode serier fra utlandet. I tillegg til å ha gode nyhetssendinger og debatt/aktualitetsprogrammer.

Når jeg ler og koser meg med humorprogrammer som de nevnt over tenker jeg at jeg syns det er bra å på en måte har bidratt til å finansiere det. Jeg laster stort sett aldri ned tv, med mindre det er snakk om serier som ikke går på norsk tv i det hele tatt.

Jeg syns det er kjempeslitsomt med all reklamen på de andre kanalene, og at det er fint med noen kanaler der man slipper å sitte gjennom massevis av masete og tidkrevende salgsmas. Jeg ser likevel mest på reklamefinansierte kanaler, så da er det fint å innimellom kunne se en hel serie eller film som går på tv der og da uten reklameavbrudd.

Så da jeg flytta hjemmefra og fikk tv sendte jeg en mail til NRK og opplyste om det, sånn at de kunne sende meg lisens. Den er riktignok ganske høy, men det plager meg overhodet ikke å betale den. :sjenert:

Og jeg vil mye heller betale enn å frykte at noen skal komme på døra med krav...!

• Liker 3
Gjest Bustenskjold
Skrevet

Bare kort, da jeg har selskap om en time og ikke har tid.....

Og da venter du heller til selskapet er over sånn at du kan poste et mer begrunnet og reflektert innlegg.

1.

NRK og abonnementskanal, slår i hjel det jeg mener en almennkrinkasters oppgave er.

Din mening. Ikke min eller andre som misliker NRK sin mening.

Hva mener du forresten er en almennkringkasters oppgave?

Betale for den må vi uansett. Så hva er problemet med at de som vil se NRK betaler for det, de som velger vekk kanalen slipper også å betale for den. Jeg kan ikke se problemet.

2.

Selvfølgelig. Og de kan gjerne gå og se andre kanaler.

Men de skal fremdeles betale for et produkt de ikke bruker, liker eller ønsker?

3.

Her er dokumentasjonen på at NRK er ca dobbelt så stor som P4 (NRKP1 desidert størst)for uke 49/2011

http://www.tns-gallup.no/arch/_img/9100126.pdf

Greit nok. Da bruker jeg de samme tallene til å konkludere med at P2 og P3 er en gedigen flopp og bør legges ned asap.

4.

Helt uenig.

NRK er i forhold til de fleste andre storprodusent av kvalitet.

Helt uenig. Snakker du da om den såkalte "gullrekka" som får folk til å klistre seg foran skjermen av gammel vane?

Noreg rundt - beat for beat - skravlan?

Jeg vil ihvertfall ha mer ut av tv-kvelden enn denslags (i mine øyne) mainstream-møl. Jeg driter i om disse programmene har høye seertall, for meg er & blir det drit kjedelig.

5.

TvN og TV3 er ikke verd å ta med da de stort sett kjøper "boksmat" fra utlandet.

En TV kanal uten egne nyheter (voldsomt dyrt å produsere) og en viss prosent egenprodusert kan ikke regnes med.

Det var nytt for meg at "Nissene over skog & hei", "åndenes makt" og 71 grader nord er "boksmakt fra utlandet". Takk for opplysningen.

Selvfølgelig synd at de måtte kutte nyhetene, men som underholdningskanal tror jeg du ikke du har så mange med deg i at kanalen ikke holder mål.

6.

Kort og godt. Totalt uenig med deg.

Skulle gjerne utdypet nærmere, om jeg hadde tid. For jeg er også ute etter konkurrerende kanaler.

Men TV etter dine prinsipper, representerer bare total forflatning.

Det ble sagt da alle kanalene flommet inn at det ville bli et mangfold.

I stedet har det blitt masse kanaler, som er totalt like. Helt uten en særegen oppsøkende og undersøkende redaksjonell linje.

Du har all din rett til å være uenig. Og jeg har rett til å være dypt uenig med deg.

Mesteparten av det jeg ser på tv er uansett fra utenlandske kanaler.

Utenriksnyheter ser jeg mye heller via CNN enn NRK. Når det gjelder innenriks får jeg med meg det meste på radio i løpet av dagen (Radio Norge eller P4) og via Dagbladet eller VG på nett kveldstid.

Og definer "TV etter mine prinsipper" er du snill.

Men vent til etter selskapet ditt du, hastverkssvar kan jeg styre meg for ;)

Skrevet

Unnskyld meg, men er du klar over hva du skriver?

Bare som et eksempel;

I den norske grenen av firmaet jeg jobber i er det per dd 900 firmabiler og omtrent like mange kontorer som alle har tilgang til radio.

Forklar meg gjerne hvordan de kan finne ut av hvilken kanal som til enhver tid står på.

Hva med radioen jeg har på kjøkkenet, har NRKs overoppsyn kontroll over den?

Jeg som du forstår at dersom rikskringkastningens statistikkomité intervjuer 100 individer utenfor Europris klokka 09.30 en tirsdags formiddag så sier vel resultatet seg selv..?

"De eneste" som tar seg tid til å svare på sånne undersøkelser er de som hører på NRK P1!

Misforstå meg rett, jeg er veldig enig i mye av det du skrev, men akkurat statistikkrytteri er jeg ingen fan av... hehe

Skrevet

Urettferdig at bare noen skal betale, håper de jakter snylterene opp en gang for alle og at de må betale 2-3 år som straff! Det skal være likt for alle!

• Liker 2
Gjest Bustenskjold
Skrevet

Urettferdig at bare noen skal betale, håper de jakter snylterene opp en gang for alle og at de må betale 2-3 år som straff! Det skal være likt for alle!

Betaler selv og håper snylterne aldri blir tatt :)

Synes lisensen er like utgått på dato som det "produktet" den finansierer :)

Skrevet

Jeg ser på både NRK1, NRK2 og av og til NRK3. Følger med Dagsrevyen, forskjellige debatter og andre programmer som er interessante for meg. Ja, det svir med 2.4 tusen i året, men jeg betaler det uten å klage siden jeg ser på kanalene. Egentlig blir jeg irritert om å lese om folk som ser på tv uten å betale for det. Det, mener jeg, er urettferdig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...