Toffe Skrevet 27. desember 2011 #1 Skrevet 27. desember 2011 (endret) Jeg har vitnemål fra Reform 94. Nå ønsker jeg å ta opp fag. Men har masse spørsmål i forbindelse med dette. Deler opp spørsmålene i tall for å gjøre det oversiktlig. 1) Om jeg skal ta opp et fag jeg har både standpunkt og eksamenskarakter i. Holder det da med en privatist eksamen? Eks: Samfunnsfag standpunkt: 4 Eksamen: 3 Vil privatist eksamen kun dekke over standpunktkarakteren eller erstatter den begge to når jeg regner snitt? Fant svar på dette: http://www.ung.no/oss/utdanning/priv/62678.html Privatist erstatter begge karakterer. 2) Om et fag er forandret, vil da det nye faget som tilsvarer det gamle faget erstatte karakteren? Samme gjelder ovenfor. Vil ikke hjelpe med en 6'er om den gamle karakteren trekker ned snittet. 3) Jeg forstår ikke dette med mattefagene. Jeg har 1X fra grunnkurs, første året. Skal nå ha tilsvarende 2 MX. Slik jeg forstår det skal jeg da ta R1 alternativt S1+S2. Hva er P matte? Er det matten man hadde på grunnkurs før? Jeg må forbedre karakteren fra 1X. Trenger jeg da både 1P og R1? Vil 1P erstatte karakteren min i 1X så den ikke er tellende lenger? 4) Et litt annerledes spørsmål: La oss si at snittet for medisin er 68 poeng. Da vil det alltid være noen som har tatt opp fag med bare 6 i snitt pluss alle tilleggspoeng. Da vil disse gå over snittet. Samtidig vil tilsvarende antall personer komme inn med lavere karaktersnitt enn snittet for studiet. Kan man finne ut noe sted hva laveste karaktersnitt noen kom inn med var? Håper dere Nr. svarene når dere svarer. Endret 27. desember 2011 av Toffe
fredrikba Skrevet 27. desember 2011 #2 Skrevet 27. desember 2011 Poenggrensen på et studium, er nettopp snittet til den siste som kom inn. Mao på medisin med poenggrenser på 68, hadde den med dårligst snitt, 68 poeng.
Miah Skrevet 27. desember 2011 #3 Skrevet 27. desember 2011 P-matte er praktisk matte. På videregående nå kan man velge i første klasse mellom "T-matte" og "P-matte", altså teorietisk og praktisk matte. Praktisk matte er mye lettere enn T-matte, og kan ikke brukes til en døyt.
fink Skrevet 27. desember 2011 #4 Skrevet 27. desember 2011 Jeg har vitnemål fra Reform 94. Nå ønsker jeg å ta opp fag. Men har masse spørsmål i forbindelse med dette. Deler opp spørsmålene i tall for å gjøre det oversiktlig. 1) Om jeg skal ta opp et fag jeg har både standpunkt og eksamenskarakter i. Holder det da med en privatist eksamen? Eks: Samfunnsfag standpunkt: 4 Eksamen: 3 Vil privatist eksamen kun dekke over standpunktkarakteren eller erstatter den begge to når jeg regner snitt? Fant svar på dette: http://www.ung.no/oss/utdanning/priv/62678.html Privatist erstatter begge karakterer. 2) Om et fag er forandret, vil da det nye faget som tilsvarer det gamle faget erstatte karakteren? Samme gjelder ovenfor. Vil ikke hjelpe med en 6'er om den gamle karakteren trekker ned snittet. 3) Jeg forstår ikke dette med mattefagene. Jeg har 1X fra grunnkurs, første året. Skal nå ha tilsvarende 2 MX. Slik jeg forstår det skal jeg da ta R1 alternativt S1+S2. Hva er P matte? Er det matten man hadde på grunnkurs før? Jeg må forbedre karakteren fra 1X. Trenger jeg da både 1P og R1? Vil 1P erstatte karakteren min i 1X så den ikke er tellende lenger? 4) Et litt annerledes spørsmål: La oss si at snittet for medisin er 68 poeng. Da vil det alltid være noen som har tatt opp fag med bare 6 i snitt pluss alle tilleggspoeng. Da vil disse gå over snittet. Samtidig vil tilsvarende antall personer komme inn med lavere karaktersnitt enn snittet for studiet. Kan man finne ut noe sted hva laveste karaktersnitt noen kom inn med var? Håper dere Nr. svarene når dere svarer. 2: Ja. Det er imidlertid ikke lenger lov å skrive ut nye/endrede vitnemål etter reform94. Dette vil trolig ikke bli noe problem for deg, da samordna opptak godkjenner orginalvitnemål (med gammel karakter) + vedlagt dokumentasjon på forbedring. 3: Dersom du vil forbedre karakteren i matte, foreslår jeg at du tar 1T. Dette er tilnærmet 1mx, og anbefales hvis du skal gå videre med R1, noe som kreves for medisin. Dersom du tar 1T, kan du altså se bort i fra din gamle mattekarakter. 4: Som andre sier over her. Poenggrensene som oppgis på samordna er den laveste poengsummen som slapp inn. (hender det skjer suppleringsopptak i ettertid som er lavere, men ikke noe du kan regne med) Les mer her: http://www.samordnaopptak.no/info/soeking_opptak/dokumentasjon/nye-fag-og-forbedringer/ og her: http://www.samordnaopptak.no/info/aktuelt/reform94-kunnskapsloftet.html Har selv vært gjennom det du begir deg ut på. Lykke til!
Meridian Skrevet 28. desember 2011 #5 Skrevet 28. desember 2011 Jeg vil bare si noen ord hvis du er 23 eller eldre, eller blir 23 neste år, for å fortelle om 23/5-regelen. Jeg har selv tatt opp noen fag nå, men jeg tar fag etter 23/5. Er du 23 og eldre, og har jobbet og/eller studert i 5 år (f.eks 3 år vgs, 1 år fhs, 1 år 100% jobb) kan du søke på grunnlag av 23/5 regelen. Dette må du dokumentere med vitnemål og attester. Da trenger du bare å ta de obligatoriske fagene matte, engelsk, naturfag, historie, samfunnsfag og norsk - og selvfølgelig alle realfagene som kreves for ønsket studie. Jeg mener du kan ta disse fagene før du er 23, men året du søker på ønsket studie på grunnlag av dette, MÅ du fylle 23 år. 2. Om du har et fag fra R-94 som du har god karakter i, og som du vil beholde, kan du konvertere den til KL. Dette gjelder KUN de fagene som har samme antall timer i R94 og KL. De fagene du har i R94, og som har endret antall timer i KL, kan du ikke konvertere, mener jeg ... da må du ta de på nytt i KL. 3. P står for praktisk matte og T står for teoretisk matte. Jeg vil anbefale deg å ta 1T-matten, deretter trenger du KUN R1-matten, men om du vil ha det ekstra poenget kan du ta R2-matten. Du kan også velge å ta S1+S2, da dette tilsvarer R1. Om du velger 1P eller 1T, vil det erstatte karakteren din som du har i 1X. S1 vil erstatte 2MX, og S2 vil erstatte 3MX. R1 er som S1+S2, og vil dermed erstatte 2MX, men er usikker på om det erstatter 3MX... R2 ligger et nivå over 3MX. 4. Om snittet er 68 poeng, vil alle som har 68 poeng og bedre komme inn. De som ligger rett under 68 kan til nød komme inn, men bare hvis det er ledige plasse, for de har jo et visst antall plasser på medisin. Grunnen til at de har et så høyt snitt som 68 poeng, er jo at det er et poplulært studie, og de må jo ta inn alle som har 68 poeng og bedre. Er det et år det er få søkere som har over 68 i snitt, vil de jo ta inn de som ligger under 68 poeng til studiet er fylt opp. Har en venninne som søkte medisin et år, og akkurat det året hun søkte var snittet så høyt som 73 poeng! Men hun kom inn året etter.
FruLuna Skrevet 28. desember 2011 #6 Skrevet 28. desember 2011 Jeg vil anbefale deg å booke en rådgivningstime hos rådgiver ved et av privatgymnasene (Bjørknes, Sonans, Danielsen el.l.). Jeg tok realfagene for en del år siden for å komme inn på medisin (er ferdig nå), og da var jeg hos rådgiver på Bjørknes. Da gikk vi gjennom vitnemålet mitt og la opp en plan for hvilke fag jeg trengte og hvilket resultat jeg måtte ha for å få nok poeng. Jeg skulle ta fagene på Bjørknes, men rådgivningstimen var uforpliktende og gratis (men de er selvfølgelig interessert i å få deg som elev). Det var veldig til hjelp, selv om jeg hadde gått gjennom vitnemålet på egen hånd. Rådgiverne har også oversikt over alle opptaksregler og kan nok svare på alle spørsmål du måtte ha. De gir deg også et realistisk bilde på mulighetene dine for å komme inn på medisin i Norge, eller om du heller burde søke i utlandet. Lykke til med å komme inn på det mest spennende studiet av alle!
fink Skrevet 28. desember 2011 #7 Skrevet 28. desember 2011 Jeg vil bare si noen ord hvis du er 23 eller eldre, eller blir 23 neste år, for å fortelle om 23/5-regelen. Jeg har selv tatt opp noen fag nå, men jeg tar fag etter 23/5. Er du 23 og eldre, og har jobbet og/eller studert i 5 år (f.eks 3 år vgs, 1 år fhs, 1 år 100% jobb) kan du søke på grunnlag av 23/5 regelen. Dette må du dokumentere med vitnemål og attester. Da trenger du bare å ta de obligatoriske fagene matte, engelsk, naturfag, historie, samfunnsfag og norsk - og selvfølgelig alle realfagene som kreves for ønsket studie. Jeg mener du kan ta disse fagene før du er 23, men året du søker på ønsket studie på grunnlag av dette, MÅ du fylle 23 år. 2. Om du har et fag fra R-94 som du har god karakter i, og som du vil beholde, kan du konvertere den til KL. Dette gjelder KUN de fagene som har samme antall timer i R94 og KL. De fagene du har i R94, og som har endret antall timer i KL, kan du ikke konvertere, mener jeg ... da må du ta de på nytt i KL. 3. P står for praktisk matte og T står for teoretisk matte. Jeg vil anbefale deg å ta 1T-matten, deretter trenger du KUN R1-matten, men om du vil ha det ekstra poenget kan du ta R2-matten. Du kan også velge å ta S1+S2, da dette tilsvarer R1. Om du velger 1P eller 1T, vil det erstatte karakteren din som du har i 1X. S1 vil erstatte 2MX, og S2 vil erstatte 3MX. R1 er som S1+S2, og vil dermed erstatte 2MX, men er usikker på om det erstatter 3MX... R2 ligger et nivå over 3MX. 4. Om snittet er 68 poeng, vil alle som har 68 poeng og bedre komme inn. De som ligger rett under 68 kan til nød komme inn, men bare hvis det er ledige plasse, for de har jo et visst antall plasser på medisin. Grunnen til at de har et så høyt snitt som 68 poeng, er jo at det er et poplulært studie, og de må jo ta inn alle som har 68 poeng og bedre. Er det et år det er få søkere som har over 68 i snitt, vil de jo ta inn de som ligger under 68 poeng til studiet er fylt opp. Har en venninne som søkte medisin et år, og akkurat det året hun søkte var snittet så høyt som 73 poeng! Men hun kom inn året etter. Du mener vel at R1 vil erstatte 2mx, og R2 erstatte 3mx
Meridian Skrevet 29. desember 2011 #8 Skrevet 29. desember 2011 Du mener vel at R1 vil erstatte 2mx, og R2 erstatte 3mx Å, som jeg surrer, mente selfølgelig at S1 erstatter 2MY, S2 erstatter 3MY, mens R1 erstatter 2MX og R2 erstatter 3MX. Men er det ikke slik at R1 er ensten like mye som 2MX og 3MX, mens R2 er litt 3MX + et nivå høyere?
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2011 #9 Skrevet 29. desember 2011 Det er imidlertid ikke lenger lov å skrive ut nye/endrede vitnemål etter reform94. Dette vil trolig ikke bli noe problem for deg, da samordna opptak godkjenner orginalvitnemål (med gammel karakter) + vedlagt dokumentasjon på forbedring. Det er kanskje verdt å merke seg dette. Vedlagt kompetansebevis kan kun brukes til å dokumentere forbedringer eller nye fag som er et krav for studiet (for eksempel realfag for medisin). Man kan ikke bruke det til å erstatte et fag med et annet (inkludert forskjellige varianter av matte) eller for å øke snittet ved å ta flere fag. I disse tilfellene må man få nytt vitnemål etter kunnskapsløftet, noe som vanligvis ikke er noe stort problem. Alle fagene kan konverteres eller godskrives. I tillegg må man oppfylle kravet til matte (må ha et andreårsfag, 2P/2T/S1/R1) samt to fag over både 2. og 3. år innenfor samme studieretning (f.eks. realfag eller språk). Videre er det noen fag som ikke er videreført i kunnskapsløftet. Disse kan man få på vitnemålet, men det er ikke mulig å forbedre karakteren (for å bedre snittet må man altså fjerne de og erstatte de med et annet fag).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå