Gå til innhold

Kulturminneloven

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange samler på romerske mynter, og har artefakter som kommer fra antikken osv. Men hvorfor er det lov å ha slikt i hjemmene sine når vi i Norge har noe som heter kulturminneloven?

Gjelder denne loven kun hvis det er noe som man finner på norsk jord? Gjelder den ikke hvis man importerer romerske gjenstander inn i landet?

Hvordan fungerer det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bustenskjold
Skrevet

Har selv vært en ivrig myntsamler, så det med myntene kan jeg svare deg på.

Romerske mynter fra ca 300 e.Kr ble produsert i enorme mengder.

Dette først og fremst for å lønne alle soldatene som voktet det så etter hvert store Romerriket.

Når antikke mynter kommer for dagen i så store mengder, er det ikke noe problem og både selge og eksportere til utlandet.

Nå var aldri antikke romerske mynter mitt hovedfelt, men jeg vet at det er fullt mulig å få tak i enkelte av disse myntene for under en hundrelapp. Ingen samleverdi å snakke om mao, men for de som ønsker seg en kuriositet i samlingen uten å betale skjorta.

I hovedsak er det Kulturminnelovens § 23 som gjelder for innførsel av antikke gjenstander fra andre land :

§ 23a. Forbud mot innførsel av kulturgjenstander

Det er forbudt å føre inn til landet kulturgjenstander som er ulovlig utført fra en stat som er part i en avtale hvor også Norge er part om tilbakelevering av kulturgjenstander eller om tiltak mot illegal import, eksport og handel med kulturgjenstander.

§ 23b. Tilbakelevering av kulturgjenstander og erstatning

En kulturgjenstand som befinner seg i Norge og som er ulovlig fjernet fra territoriet til en stat som er part i en avtale hvor også Norge er part om tilbakelevering eller om tiltak mot illegal import, eksport og handel med kulturgjenstander, skal tilbakeleveres til denne statens territorium. En kulturgjenstand regnes også som ulovlig fjernet hvis den har vært midlertidig utført fra en slik stats territorium, men ikke er brakt tilbake i samsvar med vilkårene i en utførselstillatelse gitt etter denne stats kulturvernlovgivning. Det samme gjelder hvis andre vilkår i en slik tillatelse er krenket.

Eier eller rettighetshaver som har gjenstanden, skal ved tilbakelevering få en rimelig erstatning fra den anmodende stat dersom vedkommende ervervet gjenstanden etter at den ble ulovlig fjernet og viste tilbørlig aktsomhet ved ervervet. Den som har ervervet gjenstanden ved arv eller gave, skal likevel ikke ha en gunstigere stilling enn den personen vedkommende fikk eller arvet gjenstanden fra.

osv osv...

http://www.lovdata.no/all/hl-19780609-050.html#23

Uten at jeg skal si noe bastant, vil jeg vel anta at det er sånn at jo mindre sjelden og unik den antikke gjenstanden er, jo større er muligheten for at den kan komme i privat eie via auksjon feks..

Håper det besvarte spørsmålene dine noenlunde greit :)

Skrevet (endret)

Har selv vært en ivrig myntsamler, så det med myntene kan jeg svare deg på.

Uten at jeg skal si noe bastant, vil jeg vel anta at det er sånn at jo mindre sjelden og unik den antikke gjenstanden er, jo større er muligheten for at den kan komme i privat eie via auksjon feks..

Håper det besvarte spørsmålene dine noenlunde greit :)

Takk for langt og hyggelig svar. Ga meg et bilde ihvertfall, men jeg lurer egentlig litt på hvorfor det er lov til å selge dette. Vil ikke opprinnelseslandet ha det tilbake? Jeg samler på romerske mynter selv, og man kan jo se for eksempel på ebay at de selger mynter der det står hvor det er funnet.

Jeg vet at enkelte land har en sånn regel at de som finner det, får beholde det. Nå har jeg en kniv som er over 2000 år gammel, som jeg kjøpte i en seriøs butikk. Men jeg spurte ikke dem, hvorfor de har lov å selge det. Spesielt når den butikken selger antikke skulpturer som koster over millionen. Synes det virker så rart bare...

Endret av spørsmålstegnet
Gjest Bustenskjold
Skrevet

Takk for langt og hyggelig svar. Ga meg et bilde ihvertfall, men jeg lurer egentlig litt på hvorfor det er lov til å selge dette. Vil ikke opprinnelseslandet ha det tilbake? Jeg samler på romerske mynter selv, og man kan jo se for eksempel på ebay at de selger mynter der det står hvor det er funnet.

Jeg vet at enkelte land har en sånn regel at de som finner det, får beholde det. Nå har jeg en kniv som er over 2000 år gammel, som jeg kjøpte i en seriøs butikk. Men jeg spurte ikke dem, hvorfor de har lov å selge det. Spesielt når den butikken selger antikke skulpturer som koster over millionen. Synes det virker så rart bare...

Har du kjøpt det i butikk, vil jeg jo anta at de selger det lovlig.

En grunn til at opprinnelseslandet ikke ønsker gjenstanden tilbake, kan være at gjenstanden ikke har noen verdi eller interesse av kulturhistoriske eller andre grunner.

Gjenstanden kan også ha vært i privat eie i århundrer, da har staten fint lite å si.

Dette finner du mer om i Kulturminnelovens § 12 :

http://www.lovdata.no/all/hl-19780609-050.html#12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...